آخرین اخبار

جلوي اين فاجعه در تهران را بگيريد اقتصادي

جلوي اين فاجعه در تهران را بگيريد

  بزرگنمايي:

چه خبر - هرلحظه امکان وقوع حادثه را در بازار تهران وجود دارد

قانون در ادامه اين گزارش نوشت: در سال‌هاي اخير نيز به طور پيوسته، آتش سوزي‌هاي وسيع و محدود با خسارات فراوان در گذرهاي بازار تهران رخ داده و دل‌هاي بسياري از کسبه و مشتريان را لرزانده است. دولت‌ها و شهرداران مختلف نيز وعده ايمن سازي بازار بزرگ تهران را همواره داده‌اند اما گستره زياد بازار و تلاش کم مسئولان، همچنان بازار تهران را مستعد وقوع حوادث مختلف کرده است.
تهديد زندگي 60 هزار کاسب
کارشناسان ايمني و آتش نشاني فراواني در سال‌هاي اخير درباره ايمني بسيار پايين بازار تهران هشدار داده‌اند. با توجه به قدمت 200 ساله بازار، اکنون بخش قابل توجهي از سيم‌کشي‌هاي موجود مستهلک شده و در حوزه لوله‌کشي آب نيز بخش زيادي از ظرفيت به مرور زمان حالت پوسيده پيدا کرده است. از سوي ديگر با توجه به ساختار بازار و معابر باريکي که در آن قرار دارد، مشکل دوچندان شده است. علاوه بر اين با توجه به قدمت اين بنا از سوي سازمان ميراث فرهنگي، اجازه ساخت و ساز جديد در آن صادر نشده و با توجه به مجموع اين موارد، شرايطي پيش مي‌آيد که اگر زماني حادثه‌اي رخ دهد، ممکن است بسيار خطرآفرين بوده و صدمات مالي و جاني بسياري را به دنبال داشته باشد. اکنون اعضاي بيش از 20 صنف اتاق اصناف در بازار به فعاليت مي‌پردازند و در مجموع مي‌توان گفت که حدود 60 تا 70 هزار کاسب داراي پروانه کسب، در اين محدوده مشغول به کار هستند. نکته جالب آنکه بخشي از مشکل هم به صاحبان همين واحدها باز مي‌گردد، چرا که گاه کسبه و صاحبان سراها همکاري ضعيفي براي رفع مشکلات داشته و در مواردي مانند سد معبر اهمال مي‌کنند.
از سوي ديگر معابر تنگ و باريکي که در بازار وجود دارد، شرايط را به گونه‌اي پيش مي‌برد که اگر زماني حادثه‌اي پيش بيايد مديريت آن بسيار دشوار شود چرا که امکان حضور نيروهاي آتش‌نشاني و امدادي در بازار بسيار دشوار خواهد بود. در گذشته تمام سراهاي بازار، تنها براي روشنايي از برق استفاده مي‌کردند اما اکنون وسايل مختلفي مانند انواع دستگاه‌هاي تهويه هوا در اين حجره‌ها استفاده مي‌شود که مصرف برق را بسيار افزايش مي‌دهد، به گونه‌اي که شايد در گذشته ولتاژ برق مورد نياز براي واحدها 15 آمپر در نظر گرفته شده و بر همين اساس تجهيزات تامين شده بود اما اکنون ممکن است حتي بيش از 32 آمپر در واحدها مصرف برق وجود داشته باشد. از سوي ديگر، سيم‌کشي برق هم همان‌طور که اشاره شد، فرسوده است و همه اين مسائل مي‌تواند مشکلات متعدد به همراه داشته باشد.
تاسيسات برقي، عامل 80 درصد آتش سوزي هاي بازار
بازار، قلب اقتصادي ايران است و با توجه به شرايطي مانند عدم امکان کمک‌رساني مراکزي مانند اورژانس، بيمارستان، نيروي انتظامي و آتش‌نشاني خسارات احتمالي هر حادثه‌اي در اين منطقه بسيار بالا بوده و لازم است از قبل براي حل اين معضل چاره‌انديشي شود. به هر حال اگر اتفاقي در بازار رخ دهد، به‌طورحتم سرمايه‌اي بسيار بالا و جبران‌ناپذير به هدر خواهد رفت و بر همين اساس مي‌توان گفت موضوع ايمني بازار يکي از مسائلي است که مي‌توان آن را به مثابه موضوعات امنيت ملي به شمار آورد.رييس کميته عمران شوراي شهر تهران در همين باره از بررسي مشکل تاسيسات برق بازار تهران که علت 80 درصد حريق‌هاي اين منطقه است، خبر داده و گفته با توجه به گزارش‌هايي که در ارتباط با تاسيسات برق بازار دريافت کرديم، بر آن شديم که کميته عمران طي جلسه‌اي با مسئولان شهرداري منطقه 12 و اداره برق نسبت به بررسي ابعاد مختلف اين مشکل در بازار تهران اقدام کنند. افشين حبيب زاده با بيان اينکه بر اساس بررسي‌هاي انجام شده تاسيسات برق بازار به عنوان مهم‌ترين مساله اين منطقه شناسايي شده است، تصريح کرد: 80 درصد آتش سوزي‌هاي بازار به علت تاسيسات برقي بوده است که اگر اين مشکل مهم مرتفع شود 80 درصد از خطرپذيري بازار کاسته مي‌شود. بر همين اساس جلسه‌اي با حضور مسئولان مختلف برگزار کرديم و موضوع ساماندهي تاسيسات برق بازار در دستور کار قرار گرفت.رييس کميته عمران شوراي شهر تهران، ري و تجريش با بيان اينکه مسئولان حاضر در جلسه به فراخور موقعيت خود، گزارش‌هاي مختلفي را ارائه کردند، گفت: مساله اصلي اين است که مسئولان اداره برق عنوان کردند که عمده مشکلات تاسيسات برقي بازار مربوط به بعد از نصب کنتور است، يعني مشکل اصلي پس از نصب و از محل کنتور تا واحد مصرف کننده است چرا که در بازار تهران به دليل محدوديت‌هايي که وجود دارد، کنتور برق با فاصله از مصرف کننده و واحد تجاري نصب مي‌شود و ممکن است در اين مسير واحدهاي ديگر نسبت به بهره‌برداري‌هاي غير به وسيله سيم‌کشي‌هاي ديگر اقدام کنند که اين برق کشي از مسيرهاي مختلف بدون رعايت نظم و ايمني است.
دستگاه‌هاي مسئول، پاي کار باشند
براساس آمارهاي اداره برق، در محدوده 8 کيلومترمربعي بازار تهران، 150 هزار مشترک در بازار از برق استفاده مي‌کنند که حدود 75 مگاوات مصرف برق داشته و حدود 25 هزار واحد تجاري در بازار ناايمن است که اداره برق شروع به ايمن سازي کرده است و قرار شد 5000 در فاز اول، 7000 فاز دوم و مابقي واحدهاي تجاري نيز در فاز سوم ايمن سازي شود.
حبيب زاده با بيان اينکه اداره برق بيان کرده که مشکلي تا نصب کنتور وجود ندارد و پروسه به‌طورکامل ايمن است، گفت: البته تمام مکان‌هايي که ايمني کمي دارند بايد طي برنامه زمان بندي شده اقدام به رفع عدم ايمني واحد تجاري خود کنند.
اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه نمايندگان سازمان نظام مهندسي نيز در جلسه حضور داشتند و بر اين اساس تصميم گرفته شد که کميته‌اي در خصوص ايمني بازار تهران تشکيل شود که از مسئولان و معتمدين بازار نيز دعوت شود تا در مورد نحوه ساماندهي تاسيسات برق نظرات خود را بيان کنند، ادامه داد: همچنين مقرر شد سازمان نظام مهندسي، واحد به واحد نسبت به بررسي اقدام کند و هر کدام از واحدهاي تجاري که مشکلي داشتند ساز و کار ايمني سازي آن‌ها مشخص شده تا نسبت به ايمن‌سازي واحدشان اقدام کنند. يکي از پيشنهادهاي خوبي که در اين جلسات مطرح شد اين بود که تنها سازمان‌هاي متولي همچون اداره برق، نظام مهندسي و شهرداري نسبت به تدوين دستورالعمل‌ها و نظارت بر نحوه ايمن‌سازي اقدام خواهند کرد و واحدهاي تجاري، خود بايد اقدام به ايمن سازي کنند، اين مهم که ايمن‌سازي را به بازاريان واگذار کنيم و تنها نقش سياست‌گذار و ناظر داشته باشيم در پيشبرد اهداف بسيار مهم است؛ چرا که هدف ما رسيدن به يک فهم مشترک و باز شدن گره از معضل ايمني بازار تهران بود که بسيار خوش‌بين هستيم که بازاريان در تحقق اين مهم با ما همکاري لازم را داشته باشند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي