آخرین اخبار

ظريف: براي نقض احتمالي برجام، راهکار داريم سياسي

ظريف: براي نقض احتمالي برجام، راهکار داريم

  بزرگنمايي:

چه خبر - محمد جواد ظريف در مصاحبه‌اي با نشريه نيوزويک

وزير امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشريه نيوزويک تاکيد کرد که ايران هم اکنون در حال بررسي چند سناريوي مختلف در رابطه با برجام و نيز واکنش‌هاي اتحاديه اروپا و کنگره به لغو احتمالي اين توافق از سوي ترامپ است.
محمد جواد ظريف در مصاحبه‌اي با نشريه نيوزويک به سوالات خبرنگار آن پاسخ داد.
بخشي از اظهارات ويزر امور خارجه را در ادامه مي خوانيد:
توافق به طور واضح بر اين موضوع تاکيد دارد که آمريکا نبايد هيچ اقدامي در جهت تضعيف روابط اقتصادي ايرانوديگر کشورها انجام دهد.متاسفانه دولت آمريکا به خصوص دولت ترامپ همين اقدام را انجام داده است. برجام قرار بود پايه و اساس ارتقاي روابط با آمريکا باشد و ما براي دستيابي براي چنين هدفي نياز داريم که آمريکا حداقل با حسن نيت تعهدات خود در برجام را عملي کند.
اشاره من به اين موضوع است که آمريکا از تحريم‌ها به عنوان يک ابزار استفاده مي‌کند و اين که آمريکا در هر شرايطي اولويت اولش اعمال تحريم‌ها است. مشکل بعد آن است که دولت ترامپ تمام تلاش خود را کرده است که يک جو پرتنش ايجاد کند که باعث جلوگيري از منفعت ايران از برجام مي‌شود.
قطعا اين نخستين بار نخواهد بود. ما خواستار آن نيستيم که با هيچ کس در تقابل باشيم. همه جوانب برجام به طور کامل و براي چندين بار پيش از آنکه توافقي حاصل شود مورد مذاکره قرار گرفته است. هر کس که در اين مذاکرات حضور داشته است مي‌داند که اگر مذاکرات از سر گرفته شود مانند باز کردن دوباره يک جعبه پاندورا خواهد بود که بستن آن غير ممکن است.
توافق هسته‌اي زماني حاصل شد که همه به اين نتيجه رسيدند که برجام بهترين اقدام ممکن است. ايران در گذشته با فشارها و تحريم‌ها کنار آمده است و اين موضوع باعث از بين رفتن عزم ايران در دنبال کردن منافع خود در چهارجوب استانداردها و تعهدات بين‌المللي نشده است .ما هر گز به دنبال گزينه دستيابي به سلاح هسته‌اي نخواهيم بود. اما گزينه هايي در برجام مطابق با قوانين بين‌المللي پيش روي ماست . گزينه هايي که اگر ايران تصميم به خروج از برجام در واکنش به نقض اين توافق از سوي آمريکا مي تواند از آنها استفاده کند.
ما فعلا تصميم در اين باره اتخاذ نکرده‌ايم. ما تصميم‌هايي که در مورد سنارويوهاي مختلف گرفته ايم. چرا که ايران در حال ارزيابي شرايط و واکنش ديگر طرف‌ها از جمله اتحاديه اروپا و کنگره است.
برنامه موشکي ايران کاملا دفاعي است . برنامه موشکي بالستيک ايران براي حمل کلاهک هسته‌اي طراحي نشده است. دليل آنکه به آزمايش اين موشک‌ها ادامه مي‌دهيم آن است که ما خواستار افزايش دقت آنها هستيم. چرا که اگر موشکي براي حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي طراحي شده باشد شما به افزايش دقت آن نياز نداريد. موشک‌هايي که کلاهک هسته‌اي حمل مي‌کنند حتي در صورت برخورد با حوالي هدف مورد نظر بازدارندگي لازم را ايجاد خواهد کرد. برد موشک‌هاي هسته‌اي مهم است اما دقت آنها مد نظر نيست. ما به دنبال افزايش دقت موشک‌هاي خود هستيم چرا که از آنها براي حمل کلاهک‌هاي نظامي استفاده خواهيم کرد. ما با هيچ گونه اعمال محدوديتي بر برنامه‌هاي دفاعي خود موافقت نمي‌کنيم به همان دليل آشکاري که آمريکا به ارسال تسليحات بيشمار به منطقه ما ادامه مي دهد.
اين بر عهده من نيست که ترامپ و نحوه رياست جمهوري او را قضاوت کنم بلکه اين قضاوت بر عهده مردم آمريکا است. ما از آمريکا مي خواهيم که در امور داخلي ما دخالت نکند و به همين دليل نيز دخالتي در امور داخلي آمريکا نمي‌کنيم.
ايران براي جلوگيري از ورود داعش به دمشق در سوريه حضور يافته است و به همين دليل بود که ما در اربيل و کردستان عراق حضور يافتيم. همه آن جملات بي منطقي که درباره ايران و قصد ما براي گسترش فرقه گرايي گفته مي‌شود تنها کافي است نگاهي به اربيل بيندازيد. آيا چنين موضوعي در آنجا وجود دارد ما همواره سياستي يکسان مقابله با افراط گرايي را بدون توجه به مکان رخ دادن آن دنبال کرده ‌ايم. ما با افراط گرايي درافغانستان از سوي طالبان مخالفت کرديم. ما از ثبات در منطقه خود حمايت مي‌کنيم.متاسفانه برخي از کشورها باحضور در سوريه از گروه‌هاي افراطي و تروريست‌ها حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي انجام دادند.هم اکنون مي توانيد اين موضوع را مشاهده کنيد که کشورهايي که در حاشيه خليج فارس قرار دارند و با يکديگر متحد هستند يکديگر را به حمايت از گروه‌هاي افراط گرا متهم مي‌کنند. آنها مدام يکدگير را به حمايت از طرف اشتباه در يمن متهم مي‌کنند.
موضوع مربوط به مردم سوريه است و به من و يا هيچ کس ديگه ربطي ندارد. اين موضوعي است که ما آن را از روز اول اعلام کرديم که ما نبايد خطوط قرمز را به خاطر برخي افراد زير پا بگذاريم . برنامه سياسي ما دستيابي با آتش بس، يک دولت فراگيرملي و همچنين برگزاري رفراندوم و تغييرات در قانون اساسي است.
من معتقدم که سرمايه گذاري ما نتيجه بخش بوده است . ما توانستيم داعش را در سوريه شکست دهيم که اين خود يک دستاورد بزرگي است.
ما در سوريه و به درخواست دولت سوريه حضور يافته‌ايم و تا زماني که از ما استقبال شود در آن کشور مي‌مانيم.
موضع ما در مورد اشاعه تسليحات هسته‌اي بسيار شفاف است . ما به طور کلي اشاعه اين گونه تسليحات و نيز دستيابي به آن را دنبال نمي‌کنيم و معتقديم هدف اصلي جامعه بين‌المللي بايد خلع تسليحات هسته اي باشد. ما معتقديم که تسليحات هسته‌اي باعث ارتقاي امنيت هيچ کشوري نخواهد شد. همچنين در مورد کره شمالي معتقديم که وضعيت در شبه جزيره کره نمي‌تواند تنش بيشتري را تحمل کند. و به همين دليل بايد اين موضوع از طريق مذاکرات حل شود. روابط ما با ژاپن و کره جنوبي بسيار جامع‌تر از روابط با کره شمالي است اما کره شمالي در جريان جنگ تحميلي عراق در ساخت تسليحات به ما کمک کرد و ما اين موضوع را فراموش نکرده‌ايم.
ايران براي هيچ کس تهديد نيست.من معتقدم که اسراييل به دليل اقدامات خود با تهديد روبرو مي‌شود. من معتقدم که اسراييل از ايران به عنوان بهانه‌اي براي توسعه طلبي ، استفاده از سياست‌هاي خود ، نقض حقوق مردم فلسطين و دستيابي به سلاح هسته‌اي استفاده کرده است. اسراييل تنها دارنده تسليحات هسته‌اي در منطقه خاورميانه است. ايران هرگز تهديد به استفاده از اقدام نظامي عليه هيچ کشوري نکرده است. اما اگر کسي جرات حمله به ما را داشته باشد با يک واکنش مناسب روبرو مي‌شود.
آمريکا هرگز از ايجاد حقايق جايگزين و استوار کردن سياست‌هاي خود بر آن حقايق در منطقه ما سودي نبرده است گاهي اوقات شما مي توانيد زنداني دروغ‌هاي خود شويد و اين موضوع بسيار خطرناک است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد