آخرین اخبار

خوراکي‌هاي محبوب پاييزي را بشناسيد تغذيه

خوراکي‌هاي محبوب پاييزي را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوراکي هايي که بايد در پاييز بخوريد

سيستم ايمني بدن، در طول حيات انسان وظيفه خطير مقابله در برابر انواع ويروس‌ها، عفونت‌ها و ميکروب‌ها را دارد، اما لازم است ما نيز با رساندن مواد غذايي مناسب به بدن، به فعاليت دستگاه ايمني براي مقابله با بيماري‌ها کمک کنيم. تغذيه سالم، يکي از مهم‌ترين راه‌هاي کمک به سيستم ايمني بدن و حفظ سلامت است.

حفظ سبک زندگي سالم با تغذيه سالم

مصرف زياد غذاهاي چرب و بالا بودن کلسترول بدن، يکي از دلايل اصلي کند شدن عملکرد سيستم دفاعي بدن است. کلسترول بالا نه‌تنها بر اثر پرخوري، بلکه بر اثر داشتن رژيم غذايي نامناسب نيز ايجاد مي‌شود. چاقي‌هاي شکمي يا موضعي يکي از نشانه‌هاي بارز رژيم غذايي نامناسب است و احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد. مصرف دخانيات هم براي افراد سيگاري و هم اطرافيان آنها، باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود. يکي از موارد عجيب ورود فلزات سنگين به بدن که سيستم ايمني را تهديد مي‌کنند، مصرف غذاهاي دريايي آلوده است. آبزيان با اين که از جمله منابع ارزشمند غذايي هستند، ممکن است داراي جيوه، سرب يا آرسنيک باشند. اگر اين مواد وارد بدن شوند، براحتي روي سيستم دفاعي بدن تاثير مي‌گذارند و علاوه بر بيماري‌هايي که مستقيم ايجاد مي‌کنند، مقاومت بدن را نسبت به ميکروب‌ها کم مي‌کنند. به همين دليل در مواردي که اطمينان از سلامت ماهي‌هاي گرفته شده از آب‌هاي آزاد وجود ندارد، مصرف ماهي‌هاي پرورشي توصيه مي‌شود؛ چرا که اين آلودگي‌ها معمولا از طريق درياها، رودخانه‌ها و کانال‌هاي آب طبيعي وارد بدن آبزيان مي‌شود.

خوراکي‌ها، مدافع سيستم دفاعي بدن

همه ما هنگام تنفس همراه با هواي اطراف، حجمي از ذرات معلق را نيز وارد ريه خود مي‌کنيم؛ در حالي که اگر هنگام تنفس حجم زيادي از ذرات معلق و انباشتگي منواکسيدکربن، بخارات جيوه، سرب و راديکال‌هاي آزاد وارد بدن شود مشکلات بسياري ايجاد مي‌کند. اولين مساله تضعيف سيستم ايمني بدن و از بين رفتن حجم زيادي از سلول‌هاي دفاعي بدن به نام سلول‌هاي تي (T) مي‌شود. به اين ترتيب سلول‌هاي ماکروفاژ يا بيگانه‌خوار بدن به جاي حمله به سلول‌هاي بيگانه، به سلول‌هاي خودي حمله‌ور مي‌شوند.
اين تغييرات در سيستم ايمني باعث بروز حساسيت‌ها و بيماري‌هاي خود ايمني يا ويروسي بدن مي‌شود. در اين شرايط و در حالي که بسياري از ما در شهرهاي بزرگ و داراي آلودگي هوا زندگي مي‌کنيم، بهترين راه حفظ سلامت، تغذيه مناسب است. مصرف بسياري از خوراکي‌ها تاثير ذرات معلق روي سلول‌هاي دفاعي بدن را چند برابر مي‌کند و مواد غذايي وجود دارند که مصرف آنها به تقويت سيستم ايمني کمک مي‌کند.

سبزيجات قرمز رنگ مصرف کنيد

يکي از راه‌هاي انتخاب خوراکي‌هاي مناسب، انتخاب براساس رنگ آنهاست. شايد در نگاه اول، اين نحوه انتخاب سطحي به نظر برسد، اما واقعيت اين است رنگ‌هايي مثل سبز و قرمز در ميوه‌ها و سبزيجات نشان از ميزان مواد و ترکيبات آنها دارد.
سبزيجات قرمز رنگ مانند فلفل دلمه‌اي، تربچه، کاهو با برگ قرمز، ريواس و گوجه فرنگي بيشترين تاثير را روي سيستم ايمني بدن مي‌گذارند. رنگ‌هاي تيره مثل قرمز در سبزيجات نشان از وجود مواد مغذي گياهي مثل آنتي‌اکسيدان‌ها و مواد معدني دارد. اين مواد مقاومت بدن را نسبت به ويروس‌ها و ميکروب‌ها افزايش مي‌دهد و در نهايت به تقويت سيستم ايمني بدن مي‌انجامد.
يکي ديگر از سبزيجات قرمز رنگ مفيد براي بدن کلم قرمز است که در خانواده کلم داراي قدرتمندترين آنتي‌اکسيدان‌ها ست. مصرف اين سبزيجات به صورت خام يا بخارپز، نويد سيستم دفاعي بسيار قوي را مي‌دهد.

خوراکي‌هاي محبوب پاييزي

شلغم و چغندر قرمز از ديگر خوراکي‌هاي فصل پاييز هستند که بخصوص اگر در خانه تهيه شوند، خواص درماني و پيشگيري بسياري براي سيستم ايمني بدن دارند. چغندر قرمز يکي از خوراکي‌هايي است که به دليل وجود ترکيبي از آهن، فيبر، قند و ساير مواد مغذي فوايد زيادي دارد. علاوه بر ميوه چغندر، برگ، ساقه و ريشه آن نيز براي پيشگيري از بيماري‌هاي واگير مناسب است، اما بايد توجه داشت قند ريشه چغندر براي کساني که ديابت دارند، مضر است.
شلغم نيز از نظر داشتن ويتامين و املاحي مثل کلسيم و منيزيم ازجمله سبزيجات مناسب فصل سرماست. همچنين شلغم يکي از تصفيه‌کننده‌هاي طبيعي جريان خون شناخته مي‌شود که مي‌تواند از ابتلا به برخي بيماري‌هاي خطرناک مثل انواعي از سرطان‌ها جلوگيري کند.
املاح موجود در شلغم در تجزيه چربي‌هاي بدن و ازدياد هموگلوبين خون نقش موثري دارند و به اين ترتيب گزينه مناسبي براي دفاع از بدن در برابر بيماري‌هاي ويروسي و عفوني به شمار مي‌رود.
گرچه مصرف شلغم براي پيشگيري از بيماري‌هاي ويروسي توصيه مي‌شود، اما هنگام سرماخوردگي و ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي فصلي نيز شلغم مي‌تواند نقش تسکين‌دهنده داشته باشد. شلغم پخته شده مي‌تواند سينه را نرم و به کاهش سرفه کمک ‌کند.

سلامت سيستم ايمني را در بارداري جدي بگيريد

سيستم ايمني بدن در زمان بارداري ضعيف‌تر مي‌شود و به همين دليل زنان باردار بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به عفونت‌ها و بيماري‌هاي ويروسي قرار مي‌گيرند. اين بيماري‌ها نه‌ تنها خود فرد، بلکه جنين را تحت تاثير قرار مي‌دهد، بنابراين افزايش قدرت دفاعي بدن در زمان بارداري ضروري است.
دليل اصلي ضعيف شدن سيستم ايمني در زمان بارداري، به هم خوردن تعادل هورموني در بدن است. در چنين شرايطي، تغذيه بيش از هر گزينه ديگري مي‌تواند اين تغييرات را کنترل کند و باعث پيشگيري از بروز عوارض ناخوشايند بعدي شود. مهم‌ترين موردي که زنان باردار بايد در رژيم غذايي خود به آن توجه کنند، استفاده از ميوه‌ها و سبزيجات غني از ويتامين و آنتي اکسيدان‌هاست. در کنار حفظ تغذيه سالم لازم است اين گروه‌هاي حساس، از مصرف غذاهاي حساسيت‌زا، چرب و غذاهاي حاضري خودداري کنند. همچنين نوشيدن آب زياد در اين دوران به بهبود شرايط و کنترل سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند.

مصرف ميوه‌ها و سبزيجات سبز در فصل زرد

علاوه بر سبزيجات قرمز رنگ، ميوه‌ها و سبزي‌هاي سبز رنگ نيز خواص بي‌شماري براي حفظ سيستم دفاعي بدن دارند. کلم بروکلي يکي از سبزيجات غني از آنتي‌اکسيدان و ويتامين است. اين نوع کلم سرشار از پتاسيم، کلسيم و فيبر است و علاوه بر تقويت سيستم ايمني بدن، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت را نيز کاهش مي‌دهد.
اسفناج از ديگر مواد غذايي مختص فصل سرد است که نقش رساندن ويتامين C مورد نياز به بدن را دارد. اسفناج با داشتن حجم زيادي آنتي‌اکسيدان به تنهايي مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تقويت کند و از انتقال بيماري‌ها از فردي به فرد ديگر جلوگيري کند. ميوه‌هاي سبزرنگ مثل کيوي نيز با داشتن پتاسيم، ويتامين C و ويتامين K، به تنظيم آنزيم‌هاي گوارشي کمک مي‌کند.

ميوه‌هاي پاييزي دوستدار سيستم ايمني

برخي مواد غذايي که داراي مواد معدني در ترکيبات خود هستند، مي‌توانند نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن ايفا کنند. به اين ترتيب بدن در برابر بيماري‌ها و ويروس‌هاي مختلف مقاوم خواهد شد. مرکبات به عنوان ميوه‌هاي مختص پاييز و زمستان سرشار از ويتامين C هستند و وجود آنها در رژيم غذايي فصل پاييز بسيار مهم است. پرتقال، نارنگي، نارنج و بخصوص ليمو ترش و ليمو شيرين بهترين ميوه‌ها براي تقويت سيستم ايمني بدن در فصل پاييز است. در کنار مصرف اين ميوه‌ها، نوشيدن آب طبيعي ميوه‌ها نيز تاثيري دوچندان روي بدن دارد. معمولا افراد هنگام مصرف ميوه، در هر نوبت يک يا دو واحد ميوه مي‌خورند، اما هر ليوان آبميوه داراي تعداد بيشتري ميوه است که به اين ترتيب بدن ويتامين و آنتي‌اکسيدان بيشتري دريافت مي‌کند.

لبنيات، باکتري‌هاي مفيد را جايگزين مي‌کند

مصرف لبنيات در رژيم غذايي هميشه اهميت زيادي براي حفظ سلامت بدن دارد. در اين ميان مصرف ماست براي تقويت سيستم ايمني بدن به دليل وجود باکتري‌هاي مفيد در ماست، تاثيرگذار است. همچنين بهتر است در وعده‌هاي غذايي از ماست کم‌چرب و پروبيوتيک که خواص بيشتري روي سلامت دارند، استفاده شود.


منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها