آخرین اخبار

خبرهاي خوش نوبخت براي کارمندان! اقتصادي

خبرهاي خوش نوبخت براي کارمندان!

  بزرگنمايي:

چه خبر - افزايش حقوق کارمندان 10 درصد است/ نرخ تورم در سال آينده زير 9 درصد خواهد بود!

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود با اشاره به اينکه افزايش حقوق کارکنان از دو مسير تامين مي‌شود اظهار کرد:
5درصد از طريق بودجه عمومي و 5 درصد هم از طريق صرفه‌جويي دستگاه‌ها اين رقم حاصل مي‌شود. اين که گفته مي‌شود دولت حقوق کارکنان را کمتر از نرخ تورم افزايش مي‌دهد، کذب است، زيرا براساس آنچه که اعلام کردم افزايش حقوق کارکنان بيش از نرخ تورم خواهد بود. البته حقوق بازنشستگان علاوه بر اين 10 درصد در راستاي همسان سازي افزايش ديگري نيز خواهد داشت.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که اگر دستگاه‌ها صرفه‌جويي نکردند 5 درصدي که قرار است از طريق صرفه‌جويي به حقوق کارمندان افزوده شود، ‌ چگونه تامين خواهد شد؟ تصريح کرد:
دستگاه‌ها ملزم به صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري خود هستند. البته اگر دستگاهي اعلام کند که توان صرفه‌جويي ندارد، با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتي انجام مي‌شود تا مشکل آنها حل شود.
نوبخت در ادامه با بيان اينکه بخشنامه بودجه 97 هفته گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شد، ادامه داد:
اين بودجه به عنوان رشد اقتصادي فراگير، اشتغال‌زا و ضد فقر ابلاغ شده است. در اين ابلاغ نحوه برآورد هزينه‌ها و اعتبارات تملک دارايي‌هايي سرمايه‌اي و نحوه ايجاد اشتغال مشخص شده است تا به دنبال افزايش توليد و استمرار رشد اقتصادي براي سال 97 هستيم. پيش بيني ما رشد 7 تا 8 درصدي بدون نفت براي سال آينده است. ما براي ايجاد اشتغال از چند مسير اقدام مي کنيم. اول آنکه با اجازه رهبري و مساعدت مجلس يک و نيم ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي که معادل 5 هزار ميليارد تومان است، استفاده مي‌کنيم. 5 هزار ميليارد تومان ديگر نيز توسط بانک‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود. از سوي بانک‌ها تعهد کرده‌اند که 20 هزار ميليارد تومان به بنگاه‌هاي توليدي تسهيلات دهند. بنابراين ما در مجموع 30 هزار ميليارد تومان براي اشتغال در نظر گرفته‌ايم. پيش بيني ما اين است که با اقدامات انجام شده نرخ بيکاري را کاهش دهيم. نرخ بيکاري تابستان امسال به 11.5 درصد کاهش يافته است و تلاش ما اين است که اين نرخ را به 11 درصد برسانيم.
وي با اشاره به اينکه دولت نزديک به 2 هزار طرح عمراني در دست اجرا دارد، خاطر نشان کرد:
به دستگاه‌ها گفته‌ايم که اين طرح‌ها را غربالگري کنند و طرح‌هايي در اولويت قرار بگيرند که امکان بهره‌برداري در سال 97 داشته باشند و در رشد اقتصادي کشور موثر باشند. به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ايم طرح‌هايي که امکان واگذاري به بخش خصوصي را دارند، اعلام کنند. ما همچنين بايد تا جايي که امکان دارد در هزينه‌هاي جاري صرفه‌جويي کنيم تا بتوانيم بر اعتبارات عمراني بيفزاييم. همچنين سال آينده بايد 32 درصد از منابع نفتي را به صندوق توسعه واريز کنيم.
سخنگوي دولت خاطر نشان کرد:
تا تاريخ دهم مهر 8 ميليون و 865 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 584 ميليارد تومان از کشاورزان خريداري شده و مبلغ 8 هزار و 290 ميليارد تومان نيز (72 درصد) به کشاورزان پرداخت شده است. همچنين تا تاريخ ششم مهر 54 هزار و 883 دستگاه تاکسي فرسوده از رده خارج و به همين تعداد تاکسي جايگزين شده است، به 25 هزار و 557 واحد توليدي، 17 هزار و 955 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است.
وي درباره سفر اردوغان به ايران و مباحث مطرح شده در اين سفر تصريح کرد:
رابطه ايران و ترکيه بسيار خوب است و سفرهاي متعددي بين مقامات دو کشور انجام شده و در آينده هم انجام مي‌شود. سفر اردوغان به ايران براي توسعه مناسبات دو کشور است. در اين سفر مذاکراتي هم در مورد سوريه و مقابله با تروريست‌ها داريم. توسعه مناسبات اقتصادي و لزوم اتخاذ مواضع معقول و منطقي درباره تحولات منطقه‌اي از ديگر محورهاي اين سفر خواهد بود. مساله کردستان عراق هم مطرح مي‌شود، زيرا دولت ايران و ترکيه همکاري بسيار خوبي با دولت عراق در اين مساله دارند.
نوبخت با اشاره به اينکه هر کشوري منافع ملي و راهبردهاي مختص به خود را دارد، خاطر نشان کرد:
امنيت ملي ترکيه تحت تاثير عوامل مختلفي است که برخي از آنها با امنيت ملي ايران مشترک است. مبارزه با تروريسم يکي از اين موارد است که منافع ملي ايران و ترکيه را به هم گره زده است و هر عاملي که مبارزه با تروريسم را تضعيف کنيد، منافع ملي دو کشور، ‌منطقه و جهان را تحت تاثير قرار مي دهد. دو کشور براي مقابله با تروريست‌ها در کنار هم قرار گرفته و روابط خود را نسبت به گذشته افزايش داده‌اند. کمک ترکيه و ايران به عراق براي مقابله با تروريسم را جهان بايد درک کند، البته جز رژيم جعلي و جاني صهيونيستي همه دنيا مواضع ايران، ترکيه و عراق را درک کرده‌اند.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره اثرات توقف بازرگاني ايران و کردستان عراق در پي بسته شدن مرزهاي غربي کشور گفت:
بسته شدن مرزها تحت شعاع مساله مهم حق حاکميت دولت عراق است که براي ايران اهميت زيادي دارد. هنوز بخش‌هايي از عراق و سوريه در دست تروريست‌هاست و هر عاملي که انسجام براي مقابله با تروريست‌ها را بر هم بزند مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران نيست. براي مقابله با تروريست‌ها و حق حاکميت کشورها ما اقداماتي انجام مي دهيم که ممکن است آثار سوء کوتاه مدتي مثل بسته شدن مرزها را داشته باشد که در برابر اهداف بلند ايران، ترکيه و عراق به چشم نمي‌آيد. بسته شدن مرزها در کوتاه مدت حل مي‌شود.
در ادامه نوبخت در پاسخ به اين پرسش که وزير کشور آمار بيکاري را در برخي استان‌ها 60 درصد اعلام کرده است و برنامه دولت براي حل اين مشکل چيست؟ تصريح کرد:
مرجع رسمي اعلام آمار بيکاري، مرکز آمار ايران و سايت اين مرکز است. اعلام بيکاري نرخ 60 درصد درست نيست، زيرا در تابستان امسال نرخ بيکاري کاهش يافته است. البته دولت از طريق تسهيلات بانکي، يک و نيم ميليارد اعتبار صندوق توسعه ملي و اعتبارات عمراني به دنبال حل مشکل بيکاري در برخي استان‌ها از جمله کرمانشاه است و اولويت هم با مناطقي است که آمار بيکاري بالايي دارند. اولين پروژه‌اي که به زودي در کرمانشاه افتتاح مي‌شود، ‌خط راه آهن است.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر برنامه دولت براي افزايش نرخ بنزين اظهار داشت:
دولت هيچ برنامه‌اي براي افزايش حامل‌هاي انرژي ندارد.
در ادامه خبرنگاري درباره اهداف ديدار نوبخت با مولانا عبدالحميد و رويکرد دولت نسبت به اهل سنت، ‌ پرسيد که وي در پاسخ گفت:
ما روابط خوبي با اهل سنت داشته و آنها را سرمايه ملي کشور مي‌دانيم. اين سياست، سياست جديد ما نيست و ما در دولت يازدهم هم همين سياست را دنبال مي کرديم. من بارها به مناطق اهل سنت کشور سفر کردم. هر وقت هم به استان سيستان سفر مي‌کنم با مولانا عبدالحميد ديدار دارم که او مشکلات را منعکس مي کند و ما هم برنامه‌هاي دولت را بيان مي‌کنيم.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که چرا به وضعيت کارگران هپکو و آذرآب پس از تجمع اعتراضي آنها رسيدگي شد و پيش از آن توجهي به مشکلات آنها نمي‌شد؟ گفت:
اين دو شرکت غير دولتي هستند و تقاضاي آنها اين است که دوباره دولتي شوند. من چند ماه پيش در هپکو حاضر شدم و با کارگران صحبت کردم که تقاضاي آنها هم احياي هپکو بود. آنها قبل از مساله حقوق خود خواهان احياي هپکو بودند اما دولتي کردن هپکو مغاير سياست‌هاي اصل 44 است. ما به بانک ملي نامه نوشتيم و تقاضا کرديم تسهيلات در اختيار هپکو قرار دهد و خود سازمان برنامه و بودجه هم تعهد تضمين کرد. هپکو از نظر دولت فراموش شده نبود، ما در دولت طرحي در دست اجرا داشتيم تا به هپکو سفارش کالا بدهيم. کارگران هپکو و آذرآب انسان‌هاي شريف و عزيزي هستند و بايد شرايط زندگي آنها را درک کنيم. چند وزير هم مسئول شده‌اند تا مشکلات اين دو کارخانه را حل کنند.
سخنگوي دولت در مورد اظهارات اخير ترامپ درباره برجام و احتمال پايدار بودن آن اظهار داشت:
نهادهاي قانوني در ايران بايد در مورد ادامه برجام تصميم‌گيري کنند. اين قرارداد تا زماني پابرجا مي ماند که منافع ملي و مصالح ما را تامين کند. اگر اتفاق ديگر بيفتد متناسب با آن، ايران اقدام مي‌کند و در صورت تصميم نظام ما حقوق خود قبل از برجام را مجددا از سر مي‌گيريم. در کوتاه مدت ما مي توانيم به وضعيت قبل برجام برگرديم و گزينه‌هاي مختلفي را هم روي ميز داريم.
در ادامه خبرنگاري پرسيد که حج تمتع امسال برگزار شد و آيا برنامه‌اي براي برقراري حج عمره داريد؟ سخنگوي دولت در پاسخ خاطر نشان کرد:
خدا را شاکريم که حج تمتع امسال با تلاش مسئولان با عزت برگزار شد. در مورد برقراري حج عمره سياست دولت اين است که هر جا که عزت و شرافت ايرانيان و زوار تامين شود، از آن بهره ببريم.
نوبخت در پاسخ به اين پرسش که آيا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه مي يابد؟ تصريح کرد:
اين طرح جزء طرح‌هاي مثبت دولت بوده که اشکالات آن بايد برطرف شده و ادامه يابد. دولت در حال تلاش است که بدهي‌هاي انباشته شده به بيمه‌ها را پرداخت کند و بدهي جديد هم ايجاد نکند، ‌ علاوه بر آن بالغ بر 4 هزار ميليارد تومان جدا از بودجه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و وزارت بهداشت براي اجراي طرح تحول سلامت پرداخت شد، البته بايد اشکالات اين طرح رفع شود. در حال حاضر از جيب بيمار 7 تا 8 درصد هزينه‌ها پرداخت مي‌شود که ما معتقديم بايد دامنه خدمات محدود شده و هر عمل يا جراحي انجام نشود، بلکه خدمات ضروري به بيماران ارائه شود.
وي در پايان درباره محل هزينه فاينانس‌هايي که براي اجراي طرح‌هاي عمراني جذب مي‌شود، اظهار کرد:
فاينانس‌ها براي طرح‌هاي دولتي کاملا مشخص است که در اجراي اين طرح‌ها قانون استفاده حداکثري از توان داخلي در نظر گرفته مي‌شود و اين طرح‌ها هم به صورت مشارکتي است، يعني 15 درصد را ما و 85 درصد هزينه‌ها را طرف خارجي مي‌پردازد و اينگونه نيست که طرف خارجي به ما پول بدهد تا ما امکانات و تجهيزات مورد نياز را از آن کشور وارد کنيم. اين طرح‌ها به صورت سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي