آخرین اخبار

توضيح نوبخت درباره افزايش حقوق کارمندان دولت اقتصادي

توضيح نوبخت درباره افزايش حقوق کارمندان دولت

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماجراي برداشت ١2هزار ميلياردي براي يارانه

محمدباقر نوبخت در نشستي خبري به تشريح برنامه‌هاي اقتصادي دولت به ويژه از منظر برنامه و بودجه پرداخت. وي به وضعيت مهمترين منبع افتصاد ايران يعني نفت پرداخت و توضيح داد که به دليل کاهش قيمت هر بشکه از ١٠٤ دلار در سال ١٣٩٢ به حدود ٤٣ دلار در سال گذشته، حدود ٥٨ درصد کاهش داشته است.
نوبخت گفت: مجموع درآمد نفتي در دولت يازدهم و از سال ١٣٩١ تا ١٣٩٥ حدود ١٥٧ ميليارد دلار بوده است در حالي که در دولت دهم و از فاصله ١٣٨٨ تا ١٣٩١ حدود ٢٥ هزار ميليارد دلار بوده که نشان دهنده کاهش ٣٧ درصدي در آمد نفتي دو دولت يازدهم است.
وي همچنين به تغييرات هزينه اي دولت اشاره کرد و گفت: هزينه‌هاي جاري از حدود ١٢٠ هزار ميليارد تومان سال ١٣٩١ به ٢٠٧ هزار ميليارد تومان سال ١٣٩٥ رسيده است. در مقابل بودجه‌هاي عمراني از ٢٢ هزار ميليارد تومان به ٤٢ هزار ميليارد در سال گذشته افزايش يافته است. بر اين اساس رشد اعتبارات هزينه‌اي تا ٧٣ درصد و عمراني تا ٩٠ درصد بوده است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هزينه‌هاي جاري با توجه به اهميت بخش‌هاي در بر گيرنده آن جاي کسر و يا صرفه جويي چنداني ندارد، بنابر اين در مورد پرداخت پرسنلي اقدام انقباضي نداشتيم. اين در حالي است که حداقل حقوق کار کنان از ٤٩٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به يک ميليون و ٣٥ هزار تومان در سال جاري رشد داشته است. همچنين متوسط حقوق از يک ميليون و ٤٧٠ هزار تومان به دو ميليون و ٩٧٠ هزار تومان رسيده است.
يارانه ها ٤٢ هزار به ٤٢ هزار است
اما در ادامه اين نشست نوبخت در مورد اينکه با وجود تاکيدي که دولت همواره بر کاهش هزينه‌ها دارد، همچنان نتوانسته طي چهار سال گذشته تاکنون اقدام قابل توجهي در کاهش هزينه‌هاي ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها داشته و براي غربالگري يارانه بگيران و حذف غير نيازمندان انجام دهد. در اين شرايط دولت چه برنامه‌اي براي پرداخت‌هاي هدفمند و حذف غير نيازمندان داشته و آخرين هزينه‌ها و درآمدهاي هدفمندي در چه وضعيتي قرار دارد، توضيحاتي به ايسنا داد. وي البته در مورد برداشت ١٢ هزار ميلياردي بابت پرداخت يارانه طي پنج ماهه اول امسال نيز توضيح داد.
وي گفت: منابع هدفمندي يارانه ها ازمحل افزايش قيمت حامل هاي انرژي و همچنين مجوز برداشت از خزانه تامين مي‌شود که طي چند سال اخير حدود ٤٨ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌شود. اين در حالي است که آنچه طي سال هاي اخير از درآمد اين بخش به سازمان هدفمندي يارانه‌ها اختصاص پيدا کرده حدود ٣٢ هزار ميليارد تومان است.
نوبخت ادامه داد: با توجه به پرداختي حدود ٤٢ هزار ميلياردي در سال براي پرداخت‌هاي نقدي مانده از خزانه برداشت مي‌شود که طي سال هاي اخير بين ١٠ تا ١٢ هزار ميليارد تومان بوده است. با توجه به اين که از سال ١٣٩٢ تنها يکبار افزايش قيمت حامل انرژي داشتيم عملا منابع و مصارف در ٤٢ هزار ميليارد به ٤٢ هزار ميليارد تومان بوده است. اين در حالي است که اگر قرار باشد منابع تا ٤٨ هزار ميليارد مجوز قانون بودجه پيش برود بايد قيمت حامل هاي انرژي به طور قابل توجهي افزايش يابد.
استاني کردن غربالگري يارانه بگيران
نوبخت البته از سختي‌هاي غربالگري يارانه بگيران سخن گفت و افزود: باور کنيد حذف ياران بگيران بسيار سخت و پيچيده است. ما براي حذف غيرنيازمندان کم کاري نکرديم، حتي انگيزه بسياري داريم تا بتوان از منابع بدست آمده در بخش هاي ديگر هزينه کرد.
وي ادامه داد: يکي از راههايي که طرح آن را نيز آماده کرده‌ايم اما هنوز اجرا نشده به استاني شدن آن بر مي گردد. به هر حال هر چقدر که جامعه هدف کوچکتر باشد امکان شناسايي مناسب تري وجود دارد. اين راهي است که هنوز آزمايش نکرده ايم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد اينکه طبق اعلام مجلس دولت در پنج ماه اول امسال حدود ١٢ هزار ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت‌هاي نقدي يارانه داشته است، توضيح داد که از منابع ناشي از هدفمندي يارانه‌ها در هر ماه بخشي به سازمان هدفمندي و بخشي هم به عنوان سهم و هزينه سازمان‌هاي مربوطه واريز مي‌شود. اين در شرايطي است که تا اين لحظه شرکت پالايش و پخش و گاز حدود ٦٠٠٠ ميليارد تومان از سهم سازمان هدفمندي يارانه ها را پرداخت نکرده است.
نوبخت به دليل عدم پرداخت از سوي شرکت پالايش و پخش و گاز نيز اشاره کرد و گفت: حساب اين شرکت به دليل بدهي مالياتي بسته شد و نتوانست با وجود اينکه منابع در اختيار داشت آن را به ما پرداخت کند. در اين حالت با توجه به اهميت پرداخت يارانه نقدي در زمان مقرر ما اين ٦٠٠٠ ميليارد را از خزانه برداشت کرديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد: شرکت پالايش و پخش به طور حتم بدهي ٦٠٠٠ ميلياردي خود را به سازمان هدفمندي پرداخت و اين رقم به خزانه بر مي‌گردد.
فعلا هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نداريم
معاون رئيس جمهوري در ادامه در مورد برخي خبرها مبني بر تصميم دولت براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تاکيد کرد که دولت فعلا هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداشته و برنامه اي در اين زمينه مطرح نيست.
وي گفت: البته هر گونه تغييري منوط به مجوز مجلس در قانون بودجه ١٣٩٧ است. مجوزي که در سال جاري نيز وجود داشت، اما دولت براي ملاحظاتي از جمله جلوگيري از تورم در اين باره اقدام نکرده است.
نرخ هاي بازار غير رسمي، قيمت واقعي دلار نيست
درباره نرخ مناسب دلار از نگاه دولت نيز از نوبخت سوال شد. وي بيان کرد که فکر مي کنند نرخ دلار مبادله اي در همين حدي که قرار دارد تا حدودي منطقي است. ولي براي تک نرخي شدن ارز هدف تعيين نرخ فعلي بازار آزاد نيست و نرخي بين بازار آزاد و مبادله اي خواهد بود.
وي با تاکيد بر اينکه نرخ هاي موجود در بازار آزاد قيمت واقعي دلار نيست گفت: نظام ارزي ما شناور مديريت شده است از اين رو هر گاه نوسان غير متعارفي در بازار رخ دهد به طور حتم به آن ورود کرده و بازار را کنترل خواهد کرد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي