آخرین اخبار

کمبود ويتامين دي و 10 گروه از افرادي که بيشتر مستعد ابتلا به آن هستند بيماري ها و پيشگيري

کمبود ويتامين دي و 10 گروه از افرادي که بيشتر مستعد ابتلا به آن هستند

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا شما در خطر کمبود ويتامين دي هستيد؟

امروزه با وجود وسواسي که براي سلات وجود دارد، اغلب جستجوهاي اينترنتي در مورد مشکلات پزشکي و تغذيه اي است. ولي بيشتر اوقات با خودمان فکر مي کنيم " که هرگز براي ما اتفاق نمي افتد. " مهم است که چگونه جلوي مراجعه بي دليل و هر هفته مان به پزشک را بگيريم. ولي نکته اينجاست که گاهي آنچه مي خوانيم روي ما تاثير مي گذارند و اين مقاله يکي از آن هاست، پس با دقت ادامه مقاله را مطاله نماييد.
اگر در آمريکاي شمالي زندگي مي کنيد احتمال زيادي دارد که به اندازه کافي ويتامين دي دريافت نکنيد. بر اساس گزارش تحقيقات تغذيه اي حدود 42 درصد از بزرگسالان آمريکايي داراي کمبود مواد مغذي هستند و ساير مطالعات عددي را که اعلام کرده اند حدود 75 درصد بوده است. کمبود مواد مغذي چيزي نيست که ناديده گرفته شود. کمبود ويتامين دي با نگراني هاي سلامتي همراه ست از جمله افزايش خطر بيماري آلزايمر، ديابت، پوکي استخوان و بيماري هاي قلبي. ضمن اين که اگر دچار بيماري اي جدي مثل سرطان پروستان يا سرطان سينه باشيد احتمال زنده ماندنتان نسبت به افرادي که سطح ويتامين دي طبيعي دارند، کمتر است.
با وجود اين آمار هشدار دهنده، محققان متعجب نشدند زيرا ويتامين دي به ميزان کافي در خوراکي ها يافت نمي شود. ( به غير از خوراکي هايي مثل سالمون وحشي، شير و ماست که غني از ويتامين دي هستند.) و تنها راه بدست آوردن اين ماده مغذي اين است که پوستتان در معرض نور خورشيد قرار بگيرد، چيزي که کارمندان و پشت ميزنشينان که در ادارات مشغول به کار هستند از آن محرومند.
به گفته کارول باگرلي Carole Baggerly، مدير GrassrootsHealth، انجام آزمايش خون بهترين راه براي تشخيص کمبود مواد مغذي است که بيمه اغلب هزينه هاي آن را پوشش مي دهد و براي تشخيص کمبود ويتامين دي بايد آزمايش جداگانه برايتان تجويز شود . ( سطح ويتامين دي موجود در خونتان بايد بين 45 تا 50 µg/mL باشد. ) به خصوص اگر شما هم جزو يکي از گروه هاي در معرض خطر باشيد:

1. افراد بالاي 55 سال مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

1. افراد بالاي 55 سال مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

افزايش سن مسلما تاثيرات خود را مي گذارد: اما ممکن است در اين سن شما باهوش تر شده و اعتماد به نفستان نسبت به قبل بيشتر شود، يا حتي ممکن است از زندگي آرام و بي دغدغه دوران بازنشستگي لذت ببريد. ولي البته پيري بدون عوارض هم نيست. برخي از ما با افزايش سن ممکن است تحرک مان کمتر شود و بنابراين گذراندن وقت در بيرون از منزل برايمان سخت شود که به نوبه خود منجر به کمبود ويتامين دي نسبت به دوران جواني مان مي شود.بر اساس مطالعه اي که در سال 2007 در کانادا انجام شد، پوست با افزايش سن نمي تواند مثل قبل به طور موثر ويتامين دي را سنتز کند(يعني ترکيب يا تجزيه ي مواد براي توليد ماده يا مواد جديد). بر اساس گزارش اين مطالعه حدود 50 درصد افراد مسن در آمريکا که دچار شکستگي استخوان لگن شده بودند ميزان ويتامين دي در خونشان پايين بود. بنابراين در صورت عدم استفاده از مکمل ويتامين دي احتمال اين که دچار کمبود اين ويتامين باشيد، وجود دارد.

2. کارمندان ادارات مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

2. کارمندان ادارات مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

اگر شما روزانه 5 تا 9 ساعت در دفتر کارتان هستيد، احتمالا زياد زير نور خورشيد قرار نمي گيريد. به گفته موسسه ملي بهداشت The National Institutes Of Health (NIH) افرادي که کارشان به شکلي است که در معرض نور خورشيد قرار ندارند نمي توانند به اندازه کافي ويتامين دي از خورشيد دريافت کنند. بنابراين کليد سلامتيشان در استفاده از يک رژيم هوشمندانه و مکمل است.

3. افراد با پوست تيره تر مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

3. افراد با پوست تيره تر مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

گزارشان متعددي سطح پايين ويتامين ديرا در افراد سياه پوست نسبت به افراد سفيدپوست نشان مي دهند.به گفته کارشناسان آکادمي ملي علوم، مهندسي و انجمن غذا و تغذيه پزشکي the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine’s Foods and Nutrition Board دليلش اين است که افراد با پوست تيره تر، ملانين بيشتري در اپيدرم (بيروني ترين لايه پوست)شان دارند که توليد ويتامين دي از نور خورشيد را براي بدن سخت تر مي کند. بنابراين اگر پوست تان تيره است بايد به جاي نور خورشيد براي دريافت ويتامين دي روزانه خود از منابع خوراکي و مواد مغذي استفاده نماييد.

4. بيماران مبتلا به بيماري التهابي روده (IBD) مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

4. بيماران مبتلا به بيماري التهابي روده (IBD) مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

ويتامين دي محلول در چربي است، به اين معني که جذب آن بستگي به توانايي روده ها در دريافت چربي دارد. جذب ناقص چربي توسط روده کوچک با بيماري التهابي روده inflammatory bowel disease (IBD) مرتبط است، يک واژه کلي که شامل بيماري هايي مثل کرون Crohn و کوليت اولسراتيو(زخمي) ulcerative colitis مي شود. بر اساس گزارش مجله Gastroenterology and Hepatology، در واقع بيش از 70 درصد افراد مبتلا به IBD داراي سطح پايين ويتامين دي هستند. اگر مبتلا به IBD هستيد از پزشکتان بخوايد مطمئن شود که ميزان کافي ويتامين دي دريافت مي کنيد.

5. افراد گياه خوار و افرادي که گوشت نمي خورند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

5. افراد گياه خوار و افرادي که گوشت نمي خورند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

اکثر غذاهايي که به طور طبيعي حاوي ويتامين دي هستند، محصولات حيواني اند از قبيل ماهي سالمون وحشي و زرده تخم مرغ. و بسياري از غذاهاي غني شده مثل شير و ماست. بنابراين گياه خواران و افرادي که گوشت نمي خورند و کساني که به لاکتوز حساسيت دارند در صورتي که به رژيم غذايي خود ويتامين دي اضافه نکنند به سادگي دچار کمبود اين ويتامين خواهند شد.
اگر خوراکي هايي که پايه حيواني دارند را نمي خوريد، بهتر است از *توفو يا شير سوياي غني شده استفاده کنيد. ( همه برندهاي تجاري غني شده نيستند بنابراين قبل از خريد برچسب پشت بسته بندي را به دقت بخوانيد. ) به دنبال محصولاتي باشيد که در هر وعده حداقل 30 درصد نياز روزانه شما را تامين کنند و از ساير منابع غير گوشتي ويتامين دي مانند جودوسر و *قارچ شيتاکه Shiitake mushrooms در رژيم غذاييتان استفاده کنيد. با وجوديکه اين مواد غذايي از نظر محتواي ويتاميني فاصله زيادي با محصولات حيواني دارند ولي همين مقدار کم هم بهتر است هيچ است.
*توفو 豆腐 (چيني dòufu، ژاپني tōfu، کره‌اي doobu): يا پنير لوبيا، غذايي است که از فرايند بستن شير سويا به دست مي‌آيد. اين شير دلمه بسته را با فشار به قالب‌هاي سفيد نرم تبديل مي‌کنند. خاستگاه توفو چين است.
*شيتاکه (به ژاپني: 椎茸 シイタケ Shiitake) (به انگليسي: Shiitake、Shiitake mushroom): يک نوع قارچ خوراکي است. اين قارچ در کشورهاي ژاپن، چين و کشور جهت مصرف خوراکي کشت داده مي‌شود. در قسمت جنوب شرقي آسيا در خط رويش درختان و نيوزلند نيز انتشار دارد.محققان ايراني موفق به کشت اين قارچ در استان خراسان رضوي شده اند و تخمين زده مي شود که اين قارچ تا چند سال آينده به کشت انبوه رسيده و وارد برنامه غذايي مردم کشور ايران شود.

6. افرادي که داراي درصد چربي بالا هستند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

6. افرادي که داراي درصد چربي بالا هستند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

اگر *شاخص توده بدني (BMI) شما بالاي 30 است يا درصد چربي خونتان بالاست به گزارش NIH احتمالا براي داشتن ميزان کافي ويتامين دي در بدنتان به مشکل برمي خوريد. البته اين مشکل به اين معني نيست که هميشه دچار کمبود ويتامين دي خواهيد بود. با پزشکتان در مورد ميزان مناسب مکمل مورد نياز ويتامين دي روزانه خود صحبت کنيد.
*شاخص توده بدني يا شاخص کوتله يا بي‌ام‌آي (به انگليسي: BMI، مخفف body mass index): سنجشي آماري براي مقايسه وزن و قد يک فرد است. در واقع اين سنجش ميزان چاقي را اندازه گيري نمي‌کند بلکه ابزاري مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمين زده شود. اين شاخص در بين سال‌هاي 1830 تا 1850 توسط آدولف کوتله دانشمند بلژيکي ابداع شد. نحوه محاسبه آن بسيار ساده است و در بسياري جاها براي مشخص کردن اضافه وزن و کسر وزن استفاده مي‌شود.شاخص توده بدني از طريق تقسيم وزن فرد به کيلوگرم بر توان دوم(x²) قدش به متر بدست مي آيد.

7. افرادي که داروهاي خاصي مصرف مي کنند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

7. افرادي که داروهاي خاصي مصرف مي کنند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

بله، داروها سلامت ما را حفظ مي کنند ولي عوارض جانبي زيادي هم دارند:
- داروهاي کورتيکواستروئيد Corticosteroid medications مانند پردنيزون prednisone ( با نام هاي تجاري دلتاسون Deltasone، رايوس Rayos و پردنيکوت Prednicot )
- داروهاي کاهش وزن weight-loss drugs مثل اورليستات orlistat ( با نام هاي تجاري زنيکال Xenical و عالي Alli )
- داروهاي کاهش دهنده کلسترول cholesterol-lowering drug مانند کلستيرامين cholestyramine ( با نام هاي تجاري کوستران Questran ، لوکولست LoCholest و پرواليت Prevalite )
همه مي توانند متابوليسم ويتامين دي را مختل کنند. اگر هر کدام از اين داروها را مصرف مي کنيد مطمئن شويد که از پزشکتان براي بهترين روش براي دريافت مواد مغذي مشورت بگيريد.

8. افرادي که درد دائمي مفاصل و عضلاني دارند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

8. افرادي که درد دائمي مفاصل و عضلاني دارند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

آيا به تازگي بيماري آرتريت arthritis يا فيبروميالژيا fibromyalgia در شما تشخيص داده شده است؟
از پزشکتان بخواهيد تا سطح ويتامين دي شما را آزمايش کند. کمبود مواد مغذي مي تواند سبب ايجاد درد مفاصل و درد عضلاني شود بنابراين ممکن است علت اصلي درد و ناراحتي شما کمبود ويتامين باشد.
ضمن اين که ويتامين دي کافي مي تواند از درد پس از تمرين پيشگيري کرده و سرعت بازسازي عضلات را افزايش دهد. بنابراين اگر چندين روز بعد از کلاس يوگا يا دويدن احساس گرفتگي داشتيد، ارزشش را دارد که آزمايش خون بدهيد تا ببينيد که آيا مقصر اين مشکل کمبود ويتامين دي است يا خير.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فيبروميالژيا fibromyalgia چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روماتيسم مفصلي يا آرتريت arthritis روماتوئيد چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : احتمال ابتلا به التهاب مفصل يا آرتريت در اين مشاغل چند برابر مي شود

9. افرادي که دچار افسردگي هستند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

9. افرادي که دچار افسردگي هستند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

به گفته مطالعه اي که در مجله British Journal of Psychiatry منتشر شده، افرادي که سطح ويتامين دي پاييني دارند، دو برابر ديگران که سطح ويتامين دي در خونشان بالا بود، دچار افسردگي بودند، اين مطالعه روي بيش از 31000 نفر انجام شد. با وجودي که متخصصان از دليل آن مطمئن نيستند، يک فرضيه اين است که ويتامين روي هورمون ها و مناطقي از مغز که خلق و خو را تنظيم مي کنند، تاثير مي گذارد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : افسردگي پنهان پشت چهره بشاش افراد را با 7 نشانه تشخيص دهيد!

10. افرادي که از سردرد مزمن رنج مي برند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

10. افرادي که از سردرد مزمن رنج مي برند مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

بر اساس مطالعه اي که در سال 2017 روي 2600 مرد انجام شده، اگر به صورت منظم دچار سردرد مي شويد ممکن است دليلش کاهش سطح ويتامين دي خون تان باشد. شرکت کنندگان در مطالعه که سطح ويتامين دي پاييني داشتند نسبت به ديگران دوبرابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به سردرد مزمن بودند. در حالي که ارتباط خاص بين سردرد و ويتامين D هنوز معلوم نيست، محققان معتقدند که مواد مغذي ممکن است به مبارزه با التهابي منجر شود که باعث ميگرن و سردرد مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : انواع سردرد| علت, پيشگيري و درمان هر نوع سردرد

قدم آخر

10 گروه از افراد که بيشتر مستعد ابتلا به کمبود ويتامين دي هستند

اگر معلوم شد که واقعا دچار کمبود ويتامين دي هستيد، رژيم غذايي خود را تنظيم کرده و شروع به مصرف مکمل کنيد. موسسه پزشکي Institute of Medicine (IOM) به بزرگسالان پيشنهاد مي کند که روزانه 600IU ويتامين دي مصرف کنند. ولي برخي از محققان پيشنهاد مي دهند استفاده روزانه 700IU مي تواند برايتان مفيد باشد. پزشک شما بر اساس نتيجه آزمايش خونتان مي تواند برنامه مصرف مکمل و رژيم غذايي مناسب را به شما ارائه نمايد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي