بزرگنمايي:
چه خبر - چراغ چک خودرو را بشناسيم
وقتي چراغ چک موتور خودروي شما روشن ميشود اندوه عميقي شما را فرا ميگيرد. روشن شدن اين چراغ احتمال دارد به معناي يک مشکل پرهزينه، مانند خرابي کاتاليزور باشد يا ممکن است علت روشن شدن آن يک مشکل جزئي مانند شل بودن در باک بنزين باشد. اما در اکثر موارد با روشن شدن اين چراغ حداقل براي يافتن عيب و خاموش کردن چراغ بايد سري به نمايندگي بزنيد.
چراغ چک موتور که بهطور رسميتر چراغ نشاندهنده عيب ناميده ميشود، علامتي از سوي ECU يا کامپيوتر خودرو است که نشان ميدهد خطايي رخ داده است. يک تعميرکار مجاز ميتواند با گرفتن مبلغي خطاي ايجادشده را تشخيص دهد، ولي راهي براي پيشبيني احتمالي خطاي مذکور وجود دارد.
قبل از سال 1996 خودروسازان سيستم تشخيص عيب انحصاري داشتند که اساساً براي اين بود که اطمينان حاصل کنند خودروهايشان با استانداردهاي کنترل آلودگي سازمان حفاظت از محيط زيست مطابقت دارند يا خير. از سال 1996 به بعد تمام خودروها به سيستم استاندارد تشخيص عيب جديدي به نام OBD-II مجهز شدند که فهرستي از کدهاي خطاي استاندارد و يکسان در تمام خودروها در آن قيد شده بود و تمام خودروسازان براي دسترسي به اين اطلاعات ملزم به نصب يک سوکت OBD-II با استاندارد جهاني در خودروهايشان شدند. اين سوکت معمولاً زير ستون فرمان واقع شده و دسترسي به آن آسان است. دستگاه عيبياب يا «دياگ» به همين سوکت متصل ميشود.
مفهوم کد خطا
افرادي که در زمينه رسيدگي و نگهداري از خودرو خودکفا هستند ميتوانند دستگاههاي کدخوان ارزانقيمت خريداري کنند که قابليت اتصال به پورت استاندارد OBD را دارند و پس از پيدا کردن کد در اينترنت معناي آن را جستجو کنند. بعضي از دستگاههاي کدخوان حتي ميتوانند چراغ چک را خاموش کنند ولي در واقع خاموش کردن چراغ چک به تنهايي به معناي رفع عيب نيست. در بسياري از اين موارد چراغ چک بعداً دوباره روشن خواهد شد.
بر اساس گفته متخصصان بسياري از رانندگان چراغ سرويس الزامي خودرو را در صفحه پشت آمپر با چراغ چک اشتباه ميگيرند. اين دو چراغ اخطار ربطي به هم ندارند. چراغ سرويس الزامي فقط به اين معناست که زمان تعويض روغن خودرو يا ديگر سرويسهاي دورهاي فرا رسيده است. روشن شدن اين چراغ برخلاف چراغ چک به معناي ايجاد مشکل در خودرو نيست.
چراغ چک بسته به نوع خودرو به رنگ نارنجي، زرد يا زرد مايل به قهوهاي روشن ميشود. اگر چراغ چک چشمک بزند به اين معناست که مشکل جديتري مانند احتراق نامنظم رخ داده است که ميتواند به سرعت باعث داغ شدن بيشازحد کاتاليزور شود. کاتاليزور براي کاهش آلايندگي در دماهاي بالا کار ميکند، ولي اگر خراب باشد خطر ايجاد حريق وجود دارد.
روشن شدن چراغ چک را ناديده نگيريد
بنابراين اگر چراغ چک بهصورت پيوسته روشن ماند و در حال چشمک زدن نبود، بايد چه اقدامي بکنيد؟ مسلماً واضحترين جواب اين است که خودرو را نزد متخصص ببريد تا موتور را بازديد کند. اما بسياري از مردم احتمالاً به خاطر ترس از يک تعمير پرهزينه هيچ اقدامي انجام نميدهند. بعضي از رانندگاني که خودروهاي قديميتر دارند تا جايي که ممکن است با چراغ چک روشن با خودروي خود رانندگي ميکنند و به تعميرگاه مراجعه نميکنند. اما قبل از اينکه بتوانند براي خودروي خود معاينه فني بگيرند بايد چراغ چک را خاموش کنند و گرفتن معاينه فني فرد را وادار ميکند به مشکل خودرو رسيدگي کند. اگر چراغ چک روشن باشد بهاحتمال زياد آلايندگي خودرو زياد است و مصرف سوخت آن نيز بسيار بالاست.
طبق گفته يکي از مديران شرکتهاي تعميراتي، چراغ چک 10 درصد از تمام خودروهايي که در حال تردد هستند روشن است و نيمي از رانندگان اين خودروها به مدت بيش از 3 ماه چراغ چک خودروي خود را ناديده گرفتهاند. سيستم عيبيابي خودرو به نحوي طراحي شده است که در تمام مدت حيات خودرو بهطور پيوسته سيستم کنترل آلايندگي خودرو را تحت نظر داشته باشد. بااينحال موتور خودرو و سيستم کنترل آلايندگي بهگونهاي با يکديگر مرتبط هستند که سلامت سيستم کنترل آلايندگي بهدرستي نشاندهنده سلامت کلي موتور خودرو است.
يک مهندس ارشد خودرو در انجمن خودروي کاليفرنياي جنوبي است ميگويد: «اگر چراغ چک روشن شد راننده اول از همه بايد شل بودن در باک را چک کند زيرا اين يکي از علتهاي رايج روشن شدن چراغ چک است. وقتي در باک شل باشد، کد خطايي به حافظه کامپيوتر ميفرستد و وجود نشتي در سيستم بازيابي بخارات بنزين را گزارش ميکند که يکي از بخشهاي سيستم کنترل آلايندگي خودرو است. اگر در باک شل بود آن را سفت کنيد و به رانندگي ادامه دهيد. با اينحال با سفت کردن در باک نيز مدتي طول ميکشد تا چراغ چک خاموش شود».
علائم متناقض
گاهي اوقات بدون اينکه خودرو مشکلي داشته باشد ممکن است چراغ چک روشن شود. اين مشکل احتمال دارد موقتي بوده و در اثر تغيير در رطوبت هوا يا عوامل ديگر ايجاد شده باشد. در چنين مواردي چراغ چک بايد پس از مدت کوتاهي خودبهخود خاموش شود. تعميرکاران نيز معمولاً يکبار تمام خطاها را از حافظه ECU پاک ميکنند و کمي صبر ميکنند تا ببينند آيا خطا دوباره ظاهر ميشود يا خير.
شرکت CarMD فهرستي از 5 مورد از رايجترين کدهاي خطا که باعث روشن شدن چراغ چک ميشوند منتشر کرده است. اين 5 کد خطاي رايج به ترتيب تعدد رخداد عبارتند از:
*خطاي سنسور اکسيژن (سنسور اکسيژن بخشي از سيستم کنترل آلايندگي است که ميزان اکسيژن موجود در گازهاي خروجي را سنجيده و بر اساس آن به تنظيم نسبت سوخت و هوا کمک ميکند)
*خطاي مربوط به شل بودن در باک
*خطاي مربوط به کاتاليزور
*خطاي سنسور سنجش ميزان هواي ورودي به موتور
*خطاي مربوط به واير شمع
منبع: jamejamonline.ir