آخرین اخبار

ليست تغذيه‌اي مجاز دانش‌آموزان اعلام شد اجتماعي

ليست تغذيه‌اي مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - اعلام تغذيه‌اي مجاز دانش‌آموزان به مدارس

ايرج حريرچي روز دوشنبه در نشست خبري در خصوص وضعيت رسيدگي به بهداشت غذافروشي‌ها گفت: در رسيدگي به وضعيت عرضه غذا در غذافروشي‌ها و رستوران‌ها در بحث سلامت وزارت بهداشت و در مباحثي ديگر وزارت بازرگاني، تعزيرات و اصناف مربوطه موظف به رسيدگي به تخلفات هستند و تذکرات لازم به خاطيان امر از جانب موازين قضايي ارائه خواهد شد.
وي افزود: مصرف انواع فست‌فودها از جمله سوسيس و کالباس از لحاظ بهداشتي بسيار ايراد دارد و ما نمي‌توانيم خارج از موانع قانوني نسبت به ارائه اين محصولات اقدام کنيم. براين اساس از نظر بهداشتي نظارت‌هاي خود را در اين عرصه داشته و ادامه خواهيم داد. در اين حين بسياري از مردم تصور مي‌کنند وظيفه بهداشت محيط و کار وزارت بهداشت نظارت روزانه و ماهانه بر رستوران‌ها و غذافروشي‌ها است در حالي‌که در هيچ کجاي دنيا اين نظارت‌ها به‌طور مداوم و پشت سر هم صورت نمي‌گيرد. چرا که علاوه بر هزينه‌ بر بودن بازرسي‌ها، نظارت‌هاي ممتد فايده‌اي نخواهد داشت.
ايرج حريرچي خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشايي مدارس سلامت دانش‌آموزان در اين محيط بيش از هميشه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در حال حاضر 21 درصد از دانش‌اموزان ما دچار اضافه وزن يا چاقي و 1/16 درصد دانش‌آموزان به لاغري بيش از حد مبتلا هستند. اين در حالي است که شيوع اضافه وزن و چاقي در شهرها دو برابر روستاها است.
وي عنوان کرد: متأسفانه 5/27 درصد دانش‌آموزان ما از مواد غذايي غيرمفيد مانند شيرينيجات و پفک در هفته استفاده مي‌کنند و 7/25 درصد آنها که برابر با يک چهارم ميزان دانش‌آموزان کل کشور است هر هفته به مصرف نوشابه 15 درصد در هفته به ‌طور مرتب به مصرف فست فود مي‌پردازند.
سخنگوي وزارت بهداشت اذعان داشت: 60 درصد دانش‌آموزان روزانه از شير مصرف نمي‌کنند و 68 درصد آنها از مصرف سبزيجات و 40 درصد از مصرف ميوه خودداري مي‌کنند بنابراين به‌طور کلي 40 درصد دانش‌آموزان از شير 32 درصد آنها از سبزيجات و 60 درصد دانش‌آموزان از ميوه استفاده مي‌کنند.
حريرچي يادآور شد: به دليل محدوديت‌هاي مالي بايد حمايت از تغذيه دانش‌آموزان انجام شود. در حالي که اين اقدام در شهرهاي ديگر اجرايي شده و در انتخاب الگوي غذايي آنها نظارت مي‌شود و در شرايطي که 21 درصد از دانش‌آموزان به مصرف بيش از حد نمک در غذا مي‌پردازند و تنها به يک روز در هفته به ورزش اختصاص مي‌دهند بايد نسبت به اين ارقام احساس نگراني کرد.
وي در خصوص بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان گفت: روزانه 48 درصد از دانش‌آموزان ما از زدن مسواک خودداري مي‌کنند. و تنها 52 درصد آنها تقريباً هر روز و 23 درصد به روزي دوبار مسواک زدن اقدام مي‌کنند که اين آمار براساس مطالعات کاسپين 4 بر روي 43 هزار دانش‌آموز به‌دست آمده است.
سخنگوي وزارت بهداشت افزود: 27 درصد دانش‌آموزان دچار تري‌گليسريد بالا هستند. چرا که روزانه با مصرف غذاهاي چرب و فست‌فودها سلامت آنها در معرض خطر قرار داشته و بايد نسبت به اين امر اقدامي جدي صورت گيرد. به‌عنوان مثال مي‌توان به مصرف چيپس اشاره کرد که داراي 500 کالري بوده و مي‌تواند مصرف آن 35 درصد انرژي روزانه يک فرد را تعيين کند بنابراين مصرف اينگونه مواد در مدارس ممنوع و به دانش‌آموزان پيشنهاد نمي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده 8/86 درصد مادران دانش‌آموزان خانه‌دار هستند بنابراين با يک برنامه‌ريزي مناسب مي‌توان مصرف غذاي سالم، ميوه‌جات و سبزيجات را براي افراد تأمين کرد.
حريرچي در ادامه عنوان کرد: از لحاظ سلامت دندان افراد جامعه ما در وضعيت نامطلوبي قرار دارند، اين در حالي است که افراد تا سن 35 سال داراي 12 دندان خراب و ترميم شده هستند و اين آمار يک فاجعه محسوب مي‌شود.گفتني است که در مدت بيش از 2 سال، 60 هزار مدرسه ابتدايي به‌صورت رايگان از خدمات دندانپزشکي استفاده مي‌کنند که در طي اين امر در 4 دوره به 7 ميليون دانش‌آموز خدمات ارائه شده است. براين اساس خدمات سلامت دهان و دندان را در کليه کشور و دانش‌اموزان روستايي به‌طور رايگان ارائه مي‌دهيم و تاکنون 1 ميليون و 800 هزاربار خدمات ترميم دندان انجام شده است.
وي عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان فاقد مشکلات دنداني نسبت به گذشته از 8 درصد به 15 درصد افزايش يافته است و در اين زمينه موفق شده‌ايم شاخص دندان‌هاي خراب را از 09/2 به 84/1 کاهش دهيم.
سخنگوي وزارت بهداشت يادآور شد: کليه آمار ارائه شده مربوط به پاييز سال 1395 است و در اين راستا در نظر داريم خدمات رايگان دندانپزشکي را براي دانش‌آموزان متوسط اول و دوم نيز ارائه دهيم.لازم به ذکر است اين خدمات به مادران باردار در سطح روستاها به‌طور رايگان ارائه شده است.
وي در خصوص آثار مخرب دکل‌هاي مخابراتي شهر براي سلامتي مردم گفت: ما در اثر اطلاعات زندگي مي‌کنيم بنابراين تبادل اطلاعات و استفاده از دکل‌هاي مخابراتي يکي از لازمه‌ها و ضرورت‌هاي اجتناب‌ناپذير جامعه امروز ما است. بر اين اساس مشکل تشعشعات ناشي از اين دکل‌ها منجر به ايجاد حساسيت‌هاي نابجا در جامعه شده است که مي‌توان به آلودگي‌هاي بصري، ايجاد شرايط حادثه‌خيز بودن اين دکل‌ها در شهر و خطرات ناشي از تشعشعات اشاره کرد که بررسي‌هاي متعددي براي رفع اين مشکل از جانب نمايندگان وزارت بهداشت، فناوري اطلاعات، سازمان انرژي اتمي، محيط زيست و نيروي انتظامي انجام شده است تا مشکلات ناشي از اين دکل‌ها به حداقل برسد.
حريرچي افزود: در راستاي پيشگيري و بررسي خطرات ناشي از ايجاد دکل‌هاي مخابراتي در شهر، وزارت اطلاعات خود را ملزم به اطلاع‌رساني به وزارت بهداشت کرده است تا قبل از نصب دکل‌هاي جديد مکان نصب آنها و مشکلات ناشي از تشعشعات اين دکل‌ها براي سلامت مردم بررسي شود. براين اساس در نظر داريم 70 ايستگاه آزاد سنجش آنلاين در شهر تهران ايجاد شود و ايستگاه‌هاي سنجش متحرک را به منظور کسب اطلاعات صحيح از ميزان تشعشعات موجود در فضا، برقرار سازيم. دکل‌هاي موجود در شهر در فواصل مجاز قرار دارند و بر اساس سنجش‌ها و بررسي‌هاي انجام شده مشکلي در اين زمينه براي سلامت مردم وجود ندارد و سعي مي‌شود در صورت بروز مشکل مکان برپايي اين دکل‌ها را تغيير دهيم.
وي در خصوص تعرفه‌هاي بيهوشي و مشکلات ناشي از آن خاطرنشان کرد: در 980 بيمارستان دولتي مراکز جراحي محدود خدمات‌رساني به مردم به نحو مناسبي انجام شده است اما در برخي از مراکز به‌طور معدودي دچار مشکل خدمات‌رساني در اين زمينه شده‌ايم که با توجه به نامه‌هاي ارائه شده به وزير بهداشت موضوع در حال بررسي است و بر طبق گفته رئيس انجمن بيهوشي اجازه وارد شدن کوچکترين خدشه‌اي به روند خدمات رساني به مردم از جانب مراکز درماني داده نمي‌شود.
سخنگوي وزارت بهداشت اذعان داشت: وزير بهداشت در طي مصاحبات تلويزيوني و صحبت‌هاي انجام شده بارها آمادگي خود را براي کمک به مردم ميانمار اعلام کرده است و ما با بهره‌برداري از امکانات دولتي، هلال احمر با کمک‌هاي مردمي و گروه هاي پرستاري داخل کشور به‌طور رسمي آمادگي خود را از لحاظ نيروي انساني و دارويي اعلام مي‌کند تا در صورت عدم مشکل از جانب کشور مبدأ و رفع محدوديت‌ها نسبت به خدمات‌رساني به مردم مظلوم ميانمار اقدام کنيم.
وي درباره تفاهم‌نامه ميان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت براي ايجاد پايگاه تغذيه سالم در مدارس عنوان کرد: اهداف و تعاريف لازم در راستاي ايجاد پايگاه تغذيه سالم در مدارس ارائه شده و با معرفي فهرست عرضه مواد غذايي مجاز در مدارس نسبت به اين امر اقدام شده است بنابراين عرضه انواع چيپس و غلات حجيم شده با هرنام تجاري، سيب‌زميني و ذرت، انواع يخمک و نوشابه‌ها و دوغ‌هاي گازدار، ماء‌الشعير، آدامس‌هاي حاوي مواد قندي، سوسيس و کالباس، همبرگرهاي باز و کمتر از 70 درصد گوشت، انواع سالادهاي الويه، انواع لواشک، آلو، آلوچه بدون بسته‌بندي، فلافل، سمبوسه، اشترودل، پيراشکي، دونات، پاستيل، خيارشور و انواع سس ممنوع است و در قبال آن مصرف خشکبار، ميوه‌هاي خشک، انواع آجيل و مغز، ذرت بو داده بسته‌ّبندي شده، خرما، شير و فراورده‌هاي آن،‌بستني، دوغ بدون گاز، آبميوه بسته‌بندي شده، انواع ميوه‌ها، بيسکوييت‌هاي بدون کرم، کيک و کلوچه از نوع سبوس‌دار، انواع لقمه‌هاي سالم مانند نان و پنير و گردو، تخم‌مرغ، غذاهاي پخته شده، انواع آش و سوپ، حليم، فرني، سمنو، شيربرنج به شکل پخت روز و در شرايط بهداشتي در ظروف گياهي مجاز است.
حريرچي اذعان داشت: 6/3 درصد دانش‌آموزان هيچ وقت صبحانه نمي‌خورند و به علت گرسنگي مايل به مصرف خوراکي‌هاي شيرين و چرب هستند. بنابراين به والدين توصيه مي‌شود دانش‌آموزان را به خوردن صبحانه عادت داده و از تغذيه‌هاي مناسب براي مصرف آنها در مدارس استفاده کنند.
وي در خصوص ميزان سفيران سلامت در خانواده، دانشگاه و مدارس گفت: 250 هزار سفير سلامت دانشجو، 1 ميليون و 270 هزار سفير سلامت دانش‌آموز و 3 ميليون و 300 هزار سفير سلامت خانواده تاکنون تحت آموزش قرار گرفته‌اند و نسبت به اين اقدام احساس رضايت داريم.
سخنگوي وزارت بهداشت در راستاي مشکلات شرکت‌هاي تجهيزات دارو، افزود: بحث دارو و ملزومات مصرفي پزشکي به دليل تأخير سازمان‌هاي بيمه‌گر در پرداخت مطالبات بيمارستان‌ها دچار مشکل شده است. اين در حالي است که بيمارستان‌ها بايد عمده هزينه خدمات‌ را از بيمه تأمين کرده و نبايد به سمت پرداخت از جيب مردم روند اما به دليل تأخير در پرداخت مطالبات بيمارستان‌ها نقدينگي در شرکت‌هاي تجهيزات دارو و پخش و توزيع آن دچار مشکل شده است.
حريرچي خاطرنشان کرد: بيمارستان‌ها مجاز به خريد کالاهاي داراي بارکد با قيمت مشخص هستند و توليدکنندگان نيز نسبت به اين محدوديت‌ها آشنايي دارند اما از سال 74 که بيمارستان‌ها به‌طور خودگردان در کشور اداره مي‌شوند موضوع تأخير بيمه‌ها و تأخير در پرداخت بيمارستان‌ها به شرکت‌هاي طرف قرارداد نيز افزايش يافت که اين تأخيرات از جانب وزارت بهداشت پذيرفتني نيست و در حالي‌که تأخير بيمه‌ها در گذشته 14 ماه بود در حال حاضر اين تأخيرات به 3 ماه رسيده است و سعي مي‌کنيم تمامي مشکلاتي که عرصه ارائه خدمات‌رساني به مردم را دچار مشکل مي‌کند برطرف سازيم.
وي در خصوص آمار ابتلاي زنان به سرطان سينه عنوان کرد: در اکثر کشورهاي دنيا سرطان سينه بانوان شايع‌ترين نوع سرطان‌ها است که حدود يک چهارم و حتي يک سوم سرطان‌هاي مختص زنان را شامل مي‌شود. اين در حالي است که سرطان سينه بانوان در اکثر کشورها رو به افزايش است و تحت تأثير عواملي چون اولين حاملگي و فرزندآوري در زنان بالاي 35 سال، عدم شيردهي، مصرف سيگار و الکل و مصرف برخي از داروها افزايش مي‌يابد.
سخنگوي وزارت بهداشت يادآور شد: سرطان سينه در کشور ما نسبت به کشورهاي غربي در رتبه متوسط جهاني قرار دارد که سالانه در کشور 9 هزار و 80 نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.
وي در پايان اذعان داشت: آموزش مسائل پزشکي بايد در مراکز مجاز صورت گيرد و مراکز علوم پزشکي و جهاد دانشگاهي بايد به ازاي هر آموزشي به افراد مجوز لازم را کسب کند. بر اين اساس در موضوع زيبايي مي‌توان به مراکز متعددي که به شکل زيرزميني فعاليت مي‌کنند اشاره کرد که در صورت رؤيت با تمامي آنها برخورد مي‌شود.


منبع: سلامت نيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد