آخرین اخبار

آرايشگران مجاز به هاشورکشي ابرو هستند يا بايد حتما به دکتر پوست مراجعه کنم؟ پوست، مو و زيبايي

آرايشگران مجاز به هاشورکشي ابرو هستند يا بايد حتما به دکتر پوست مراجعه کنم؟

  بزرگنمايي:

چه افرادي صلاحيت‌ هاشورکشي ابرو را دارند ؟ دکتر پوست, آرايشگاه و يا ميکروپيگمنتيشن؟

اين روزها هر جور تغييري که بخواهيد در چهره و ظاهرتان ايجاد کنيد، کار غيرممکني نيست. کافي است اراده کنيد که گونه‌هايتان را پرتر يا لب‌هايتان را برجسته يا چروک‌هاي دور چشمتان را برطرف کنيد. همه اين کارها خيلي راحت انجام مي‌گيرد و هر روز نيز به اين فهرست بلندبالاي خدمات زيبايي يک خدمت جديد اضافه مي‌شود.

کشور ما جزو 3 کشور اول مصرف‌کننده لوازم آرايش و اعمال جراحي زيبايي است و اين آمار نشان مي‌دهد تب زيبا شدن بين مردم کشورمان بالاتر از کشورهاي ديگر است. يکي از اعمال زيبايي که اخيرا مد شده ‌هاشور طبي ابرو است که ابروها را پرتر نشان مي‌دهد و شکل ابرو را تغيير مي‌دهد. هاشورکشي ابرو تقريبا مثل تاتوي ابرو است ولي اگر اعمال زيبايي مثل ‌هاشورکشي را افراد غيرحرفه‌اي انجام دهند، مي‌تواند عوارض زيادي داشته باشد. از سوي ديگر، متخصصان پوست نيز چنين اعمال زيبايي‌اي را انجام نمي‌دهند و حتي برخي از متخصصان پوست در مورد عوارض پوستي ايجادشده هشدار داده‌اند. حال سوال مهم اين است که:

چه افرادي صلاحيت‌ هاشورکشي ابرو را دارند ؟آيا نظارتي بر مراکزي که اين کار را انجام مي‌دهند وجود دارد؟

نادرعسگري، معاون اجرايي دفتر نظارت بر درمان و اعتباربخشي وزارت بهداشت پاسخ مي‌دهد.

چه کساني مجاز هستند خدمات زيبايي مانند ‌هاشور ابرو را انجام دهند؟

براساس آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت، برخي خدمات زيبايي مانند تاتو و خالکوبي و ‌هاشور طبي ابرو از حوزه پزشکي تفکيک و اين آيين‌نامه در سال 92-91 ابلاغ شده است. براساس اين دستور‌العمل تاتو و خالکوبي يا ‌هاشور ابرو مي‌تواند توسط آرايشگر و در آرايشگاه انجام گيرد ولي 2 شرط مهم دارد؛

اول اينکه فردي که تقاضاي تاتو و هاشور ابرو يا حتي خالکوبي را دارد، نبايد دچار يک بيماري پوستي مانند لک و پيس يا ويتيليگو باشد. در حقيقت، آرايشگر‌ها به هيچ وجه حق مداخله در امور درماني را ندارند.

دومين شرط اين است که آرايشگر حتما بايد مدرک دوره اين خدمات زيبايي را از سازمان فني و حرفه‌اي دريافت کرده باشد و مواد اوليه مورد استفاده و ابزار و وسايل کار تاتو و خالکوبي يا ‌هاشور ابرو از شرکت‌هاي معتبري که اداره تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت معرفي کرده، تهيه شده باشد.

در چند هفته گذشته خبري در يکي از خبرگزاري‌ها از قول يک متخصص پوست منتشر شد با اين مضمون که آرايشگرها حق ندارند‌ هاشور طبي ابرو را انجام دهند چون وزارت بهداشت اين اقدام آرايشگر‌ها را ممنوع کرده، اما شما مي‌گوييد آرايشگرها مجاز به اين کار هستند. چطور مي‌توان تشخيص داد که ضوابطي که وزارت بهداشت بر آنها تاکيد دارد واقعا رعايت شده يا نه؟

زماني که آرايشگرها دوره فني و حرفه‌اي را براي خدمات زيبايي مثل تاتوي ابرو و خالکوبي و هاشور ابرو مي‌بينند بايد مدرکشان را در محل آرايشگاه درمعرض ديد قرار دهند تا مردم مطمئن شوند اين آرايشگر دوره مورد نظر را تحت نظارت سازمان فني و حرفه‌اي گذرانده است. از طرفي، معاونت بهداشتي دانشگاه‌ها نيز بر فعاليت آرايشگاه‌ها نظارت دارد تا مواد اوليه و ابزار و وسايل مورد نياز در خدمات زيبايي استاندارد باشد و از مراکزي که اداره تجهيزات پزشکي آنها را تاييد کرده تهيه شده و همچنين استرليزاسيون روي آن انجام شده باشد تا باعث انتقال بيماري نشود. حتي معاونت درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي نيز بر فعاليت آرايشگاه‌ها نظارت دارند تا آنها در امور درماني و عارضه‌هاي پوستي مداخله نکنند.

آيا مي‌توان براي خدمات زيبايي به مطب پزشکان عمومي مراجعه کرد؟

نه، خدمات آرايشي و زيبايي براي پزشکان عمومي تعريف نشده ولي پزشک عمومي مي‌تواند غربالگري اوليه پوست و اينکه عوارض پوستي بهچه علت در فرد ايجاد شده و حتي دارودرماني را براي عوارض پوستي که به تخصص نياز ندارد انجام دهد.

شما اشاره کرديد بازرسان معاونت بهداشتي از آرايشگاه‌ها بازديد مي‌کنند و بر عملکرد آنها نظارت دارند. اين نظارت‌ها به چه صورت است و هرچند وقت يک بار انجام مي‌شود؟

هر صنفي هر خدماتي را انجام مي‌دهد، معاونت بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي بر آن نظارت دارند و بازديد‌هاي دوره‌اي از فعاليت آنها خواهند داشت. علاوه بر اين بازديد‌ها، اگر مردم شکايتي داشته باشند يا در صورت اطمينان نداشتن به فعاليت آن مرکز بازرسان معاونت بهداشتي به شکايت‌ها رسيدگي خواهند کرد. حتي در آرايشگاه‌هاي مردانه نيز امکان انتقال عفونت و بيماري در صورت رعايت نکردن نکته‌هاي بهداشتي وجود دارد بنابراين خود صنف آرايشگرها نيز با معاونت بهداشتي همکاري دارند و برخي اقدام‌هاي نظارتي را آنها انجام مي‌دهند.

در پايان چه توصيه‌اي داريد براي افرادي که قصد دارند خدمات زيبايي مانند ‌هاشور زدن ابرو را انجام دهند؟

توصيه ما اين است که قبل از آنکه بخواهند خدمات زيبايي را دريافت کنند حتما پيش متخصص پوست بروند و از او مشورت بخواهند. افراد معمولا به دنبال ريزش ابرو تقاضاي هاشور ابرو دارند. به آنها توصيه مي‌کنم قبل از اقدام حتما به پزشک مراجعه و علت ريزش مويشان را بررسي کنند چون ريزش مو مي‌تواند ناشي از اختلالات هورموني، تيروئيد يا بيماري خاصي باشد و با درمان دارويي برطرف شود و ديگر نيازي به اقدام‌هاي زيبايي نباشد. بنابراين قبل از آنکه تصميم بگيريد به سمت خدمات زيبايي برويد حتما به يک متخصص پوست مراجعه کنيد و اگر پزشک اجازه داد در مراکز معتبر اين کار را انجام دهيد. باز هم تاکيد مي‌کنم هر آرايشگري نمي‌تواند تاتو، هاشور ابرو يا خالکوبي را انجام دهد مگر آنکه دوره اين کار را در سازمان فني و حرفه‌اي گذرانده باشد و مواد اوليه و ابزارش را از مراکز معتبري که اداره تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت تعيين کرده، تهيه کرده باشد. در غير اين صورت چنين اعمال زيبايي‌اي مي‌تواند باعث انتقال عفونت و بيماري‌هاي عفوني و عوارض چشمي و پوستي به فرد انجام‌دهنده شود.

دکتر مسعود داوودي, متخصص پوست و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي بقيه‌ا... به اين پرسش پاسخ مي دهند؟

آرايشگاه يا کلينيک ميکروپيگمنتيشن؟

هاشور زدن ابرو جزو خدمات زيبايي طبقه‌بندي و از طريق خالکوبي انجام مي‌شود. اگر فردي قصد دارد ابروهايش را‌ هاشور بزند يا بايد به آرايشگاه‌هاي زنانه يا به کلينيک‌هاي ميکروپيگمنتيشن مراجعه کند.

کلينيک‌هاي ميکروپيگمنتيشن معمولا تحت نظارت پزشک فعاليت مي‌کنند و از موادي استفاده مي‌کنند که هم کيفيت بهتري دارد و هم بهداشتي‌تر است به گونه‌اي که خطر عوارضش کمتر است و اگر از نظر ظاهري بعد از مدتي‌ هاشور براي فرد خوشايند نبود به کمک ليزر و ساير روش‌هاي پزشکي مي‌توان آن را پاک کرد اما در آرايشگاه‌هاي زنانه چون معلوم نيست از چه موادي و با چه کيفيتي استفاده مي‌کنند، معمولا شانس عوارضي مثل آلرژي، حساسيت و عفونت‌هاي همزمان بيشتر است.

همچنين اگر از نظر ظاهري، هاشور ابرو مورد قبول نبود چون مواد استانداردي در آن استفاده نشده، پاک‌کردنش راحت نيست، بنابراين اگر کسي مجبور است ابروهايش را‌ هاشور بزند، بهتر است از يک پزشک متخصص راهنمايي بگيرد و به کلينيک‌هاي ميکروپيگمنتيشن مراجعه کند.

در حقيقت، تفاوت عمده کار آرايشگرها با اين کلينيک‌ها در اين است که موادي که برخي از آرايشگرها استفاده مي‌کنند استاندارد نيست ولي کلينيک‌هاي ميکروپيگمنتيشن رويه علمي‌تري دارند و تمام دستگاه‌ها و تکنيسين‌ها و مواد مورد استفاده، تحت نظارت يک پزشک است.




منبع:salamatiran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد