آخرین اخبار

علائم مهم بروز سرطان گلو بيماري ها و پيشگيري

علائم مهم بروز سرطان گلو

  بزرگنمايي:

چه خبر - سرطان گلو و علائم آن

از نشانه هاي رايج براي ابتلا به سرطان گلو چه ميزان اطلاع داريد؟ اين سرطان خطرناک با علائمي خاص خود را در بدن نشان ميدهد. ابتلا به سرطان سر و گردن مي تواند مانند سرماخوردگي باشد و التهاب و تورم در گلو گرفتگي بيني و گرفتگي صدا همراه باشد. به هشدارهاي پزشکي در مورد اين سرطان خطرناک آشنا شويد.

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفي از سرطان ها مي شود که قسمت هاي مشخصي از اين دو ناحيه بدن انسان را تحت تاثير قرار مي دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معناي سرطان هايي است که دهان، گلو و بيني را تحت تاثير قرار مي دهند. اگرچه ظهور سرطان در اين بخش ها اغلب از کنترل فرد تحت تاثير قرار گرفته خارج هستند، اما برخي رفتارها مي توانند نقش چشمگيري در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند.

به گزارش “اکتيو بيت”، همانند ديگر انواع سرطان، تشخيص سرطان سر و گردن در مراحل اوليه از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر همين اساس، تشخيص نشانه ها و علائم سرطان هايي که گلو، بيني و دهان را تحت تاثير قرار مي دهند، مهم است. اين مساله به طور ويژه براي افرادي که سابقه خانوادگي يا سبک زندگي آنها مي تواند خطر ابتلا به اين نوع از سرطان را افزايش دهد، حياتي است.

گلودرد

گلودرد به ندرت عاملي نگران کننده در نظر گرفته مي شود، زيرا مي تواند به واسطه دلايل بي ضرر بسياري مانند آلرژي هاي فصلي يا سرماخوردگي شکل گرفته باشد. به طور کلي، گلودرد نشانه اي موقتي يا نشانه اوليه سرماخوردگي است.
با اين وجود، گلودرد مي تواند نشانگر ابتلا به سرطان گلو نيز باشد. در شرايطي که تشخيص بين نشانه اي از سرماخوردگي يا سرطان گلو بودن دشوار است، در مورد دوم درد پس از گذشت چند روز يا چند هفته از بين نمي رود. در اصل، اگر بدون نشانه اي از سرماخوردگي به گلودردي دردناک مبتلا شده ايد و اين شرايط پس از گذشت يک هفته يا بيشتر از بين نرفته است، بهتر است براي تشخيص دقيق به پزشک مراجعه کنيد.

درد دهان

همانند بسياري ديگر از نشانه هاي اين فهرست، درد دهان لزوما به معناي بروز موردي نگران کننده نيست. اين شرايط مي تواند به واسطه دلايل بسياري شکل بگيرد، که از سوختن زبان به واسطه خوردن غذاي داغ تا استفاده نادرست از مسواک را شامل مي شوند. البته، درد دهان مي تواند به واسطه بهداشت ضعيف دهان و دندان نيز شکل بگيرد.

اما اين درد بايد پس از گذشت مدتي از بين برود، به ويژه در افرادي که بهداشت دهان و دندان خود را رعايت مي کنند. نشانه هاي جدي ديگر نيز مي توانند به بروز مشکلي جدي اشاره داشته باشند، که از آن جمله مي توان به وصله هاي قرمز و سفيد روي لثه ها، زبان، يا پوشش داخلي دهان اشاره کرد. خونريزي لثه و درد در آرواره مي توانند از نشانگرهاي ديگر باشند، که درد دهان به واسطه دليلي جدي، مانند سرطان سر و گردن، شکل گرفته است. اگر با اين قبيل نشانه ها مواجه شده و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نيافت، بهترين گزينه مراجعه به پزشک يا دندانپزشک براي بررسي دقيق شرايط است.

دشواري در صحبت کردن

افرادي که به يک عفونت جدي گلو يا سرماخوردگي شديد مبتلا مي شوند، مي دانند که اين بيماري هاي بي ضرر مي توانند صحبت کردن را دشوار سازند. در بيشتر موارد اين درد و ناراحتي پس از گذشت چند روز يا يک تا دو هفته کاهش مي يابد.
اما اگر درد ادامه داشته باشد، اين شرايط مي تواند نشانه اي از وجود مشکلي جدي باشد، که گلو، از جمله حلق، را تحت تاثير قرار داده است. درد پايدار در گلو که صحبت کردن را دشوار مي سازد بايد به عنوان شرايطي جدي در نظر گرفته شود و براي تشخيص و بررسي دقيق شرايط به پزشک مراجعه کرد.

دشواري در بلع

بيماري هاي اندکي وجود دارند که مي توانند عمل بلع را دشوار سازند، که از آن جمله مي توان به گلودرد ميکروبي اشاره کرد. اما حتي يک سرماخوردگي ساده مي تواند عمل بلع را براي فردي مبتلا به گلودرد دشوار سازد.
با اين وجود، اگر درد پايدار باشد و با نشانه هاي شايع ديگر سرماخوردگي مانند سرفه و آبريزش بيني همراهي نشود، مراجعه به پزشک براي تشخيص دليل شکل گيري اين شرايط بهترين ايده است. ممکن است عفونت يا آلرژي فصلي موجب تحريک گلو شده باشد، اما امکان ارتباط با سرطان گلو نيز وجود دارد. اگر مورد دوم رخ داده باشد، تشخيص آن در مراحل اوليه بهتر است، زيرا هرچه بيشتر احتمال بهبودي را افزايش مي دهد.

درد سينوس

درد سينوس بيشتر مواقع با آلرژي هاي فصلي يا سرماخوردگي در ارتباط است. با اين وجود، اين شرايط مي تواند با مشکلي زمينه اي که بيني و سينوس ها را تحت تاثير قرار داده است، مرتبط باشد. به بيان ديگر، اگر گرفتگي هايي در بيني وجود داشته باشند، اين شرايط مي تواند به گرفتگي سينوس ها منجر شود که به درد شديد سينوس و سردرد منجر مي شود.
افزون بر اين، خشکي مي تواند موجب احساس گرفتگي در بيني شود و حتي ممکن است به خونريزي بيني منجر شود.
در صورت ابتلا به درد سينوس بايد به پزشک مراجعه کنيد تا مشخص شود مشکل به واسطه آلرژي ها، گرفتگي ها، يا خشکي شکل گرفته و يا موردي جدي‌تر مانند سرطان بيني در پس پرده قرار دارد. اگر مصرف داروها، مانند آنتي بيوتيک ها، در بهبودي شرايط تاثيرگذار نباشد، احتمال اين که با مشکلي جدي مواجه باشيد، افزايش مي يابد.

درد يا بي حسي ناشي از التهاب

پديدار شدن سرطان در ناحيه سر و گردن مي تواند به شکل گيري التهاب چشمگير منجر شود. اگر مشکلي جدي در حال گسترش باشد، بيمار ممکن است تورم در آرواره يا در قسمت زير چانه را تجربه کند. احساس تورم در اين بخش از سر که اغلب با درد همراهي مي شود مي تواند به واسطه سرطان غدد بزاقي شکل گرفته باشد.
التهاب ناشي از رشد سرطان سر و گردن مي تواند به احساس بي حسي يا فلج در عضلات صورت منجر شود؛ اين شرايط نيز مي تواند با درد همراه باشد. اگر درد براي بيش از چند روز ادامه يابد، مراجعه به پزشک براي تشخيص دليل بهترين گزينه محسوب مي شود.


منبع: asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي