بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گويي خواندني با ژاله زکي زاده، طراح لباس سريال شهرزاد
ژاله زکيزاده در گفتوگويي درباره اينکه چقدر طراحيهاي لباس سريال «شهرزاد» از مستندات تاريخي و چقدر از قدرت تخيل بهره گرفته شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تصاوير و فيلمهاي زيادي از آن دوره تاريخي وجود دارد که ميتوان به آنها استناد کرد، ولي در انتخاب رنگ و مدل لباسها تا اندازهاي از قدرت تخيل بهره گرفته شده است.
او درباره بهرهگيري از روانشناسي رنگ در طراحي لباس سريال «شهرزاد»، گفت: روانشناسي رنگ در طراحي لباس بسيار موثر است، اما بايد ديد که مردم چقدر اين تأثيري که ما از رنگها گرفتيم را متوجه شدهاند. اگر مخاطبان نيز همان برداشتها را کرده باشند به اين معني است که کار ما نيز درست و روانشناسي رنگها تأثيرگذار بوده است.
اين طراح لباس درباره تاثير فيلمنامه بر طراحي لباس شخصيتها، توضيح داد: طراحي لباس بدون خواندن فيلمنامه محال است. وقتي فيلمنامه را ميخوانيم تصوراتمان از شخصيتها را ترسيم ميکنيم؛ چرا که فيلمنامه شخصيت را تعريف ميکند و ما بر اساس تعريف فيلمنامه و تأثير و روانشناسي رنگها، مستندات و سليقه لباسها طراحي ميکنيم.
طراحي لباس متفاوت سريال شهرزاد
او در پاسخ به اين پرسش که آيا براي انتخاب رنگ لباس شخصيتهاي سريال «شهرزاد» هماهنگي بين گروه طراحي لباس و صحنه وجود دارد؟ بيان کرد: بله طبيعتاً ميان گروه طراحي لباس و صحنه هماهنگي و تبادلاتي وجود دارد؛ به عنوان مثال من براي طراحي لباس هر يک از شخصيتها، دکورها را ميبينم و بعد بر اساس رنگ غالب دکورها طراحي لباس را انجام ميدهم.
زکيزاده که پيشتر طراحي لباس سريالهاي تلويزيوني همچون «شوق پرواز» و «مختارنامه» را برعهده داشته، درباره تاثير خطرقرمزها در بهتر ديده شدن طراحي لباس مجموعهها نمايشي، گفت: خط قرمزها در هر صورت وجود دارد که در تلويزيون زيادتر از سينما و شبکه خانگي است. به عنوان مثال در شبکه نمايش خانگي دست ما در انتخاب رنگها بازتر است. به طور کلي هر چقدر دست آدم چه از نظر مميزي و چه از نظر متريال، زمان، پول و... بازتر باشد، خلاقيت هم بيشتر ميشود. اما با اين وجود از آنجا که واقعا ايرانيها خلاقيت دارند، با محدوديتهايي که وجود دارد باز هم دوستاني که در پروژههاي مختلف طراحي لباس انجام ميدهند، کارهاي خوبي ارائه ميدهند.
طراحي لباس سريال شهرزاد
او اضافه کرد: ميتوان گفت که ما در سريال «شهرزاد» جسورانه رنگها را انتخاب کرديم؛ به عنوان مثال کمتر ديده شده که در آثار نمايشي يا به طور کلي در جامعه از رنگ قرمز تند استفاده شد. ما سالهاست که از رنگها دور شدهايم و اين موضوع حتي در پوشش جامعه ما نيز نمود دارد. به همين خاطر هم فکر ميکنم يکي از دلايلي که لباسهاي سريال «شهرزاد» مورد پسند برخي از مخاطبان قرار گرفته، انتخاب رنگهاي جسورانه است. اما به طور کلي نميتوان گفت که موفقيت هر پروژهاي در زمينه طراحي لباس در شبکه نمايش خانگي يا سينما تنها به خاطر کم بودن مميزيها است بلکه موفقيت هر پروژهاي در هر مديومي بستگي به عوامل متفاوتي دارد.
انتخاي رنگ قرمز در طراحي لباس سريال شهرزاد
خظ قرمزهايي در طراحي لباس سريال شهرزاد
اين طراح لباس درباره تکراري نبودن لباس شخصيتهاي اصلي زن سريال «شهرزاد»، بيان کرد: تقريباً سعي ميکنيم که به خاطر تنوع، از لباسهايي که داريم کمتر استفاده کنيم؛ البته خود آقاي فتحي نيز دوست ندارد که لباس بازيگران خيلي تکرار شود. البته اين موضوع درباره لباس آقايان صدق نميکند. همانطور که ميدانيد دنياي مد توسط خانمها ميچرخد و با وجود پيشرفتهاي زياد در حوزه مد، لباس آقايان در سالهاي اخير چندان تغييري نکرده و فقط در همان مدلهاي سابق و مشخص تغييراتي ايجاد شده است.
منبع : isna.ir