بزرگنمايي:
چه خبر - چرا خيابان لاله زار ثبت ملي نمي شود؟
در شرايطي که همزمان با روز ملي سينما در روز 21 شهريور مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي خبر از ثبت سينما و محور خيابان لالهزار داده بود، تابلوي چند سينماي قديمي در محور اين خيابان تاريخي که هنوز در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده است، حذف شدند. خبر حذف سينماهاي لالهزار در روز سينما، موجب تعجب سپيده سيروسنيا، معاون ميراثفرهنگي ادارهکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران شد و او را واداشت تا از يگان حفاظت بخواهد اين وضعيت را بررسي کند.
در حاليکه محمد قاصد اشرفي، رئيس انجمن سينماداران در واکنش با اين خبر و در گفتوگو با ايسنا طبيعي برخورد کرد؛ او با تاکيد بر اينکه «تمامي سينماهاي خيابان لالهزار داراي مجوز انحلال از وزارت ارشاد هستند، به برداشتن و حذف تابلوي اين سينماها از سردرشان اشاره کرد و گفت: مسئله ما برداشتن تابلوها نيست وقتي که انحلال سينما داده شده است، ديگر تابلو چه اهميتي دارد!»
شايد يکي از مهمترين دلايل برخوردهاي چند سال اخير تا امروز با خيابان لالهزار را بتوان «ثبت ملي نشدن» اين محور تاريخي دانست. هرچند در طول دستکم چهار سال گذشته، ادارهکل ميراثفرهنگي استان تهران بارها قول آغاز مطالعات و بررسيها براي ثبت ملي اين خيابان را داده است، اما تا امروز هيچکدام به نتيجه نرسيدهاند.
در حالي که هربار پس از اعلام آغاز مطالعات، مطرح ميشود که برنامههاي متفاوتي براي اين محور به عنوان يکي از بافتهاي تاريخي و هويتي شهر تهران و يکي از مسيرهاي گردشگري در پايتخت تعريف ميکنند، اما هنوز از نخستين قدم آن يعني ثبت ملي اين خيابان تاريخي خبري نيست، چه برسد به ديگر اقدامات و حتي توجه به سينماها و سالنهاي تئاتر متروکه آن. تا امروز که خبر ميرسد دستکم پنج تابلو از سردرِ سينماهاي قرار گرفته در محور لالهزار مانند «سحر» و «شهرزاد» حذف شدهاند.
سپيده سيروسنيا، معاون ميراثفرهنگي ادارهکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نخست با تعجب از اين خبر از بازديد سه هفتهي قبل خود از لالهزار ميگويد که با چنين اتفاقي روبهرو نشده و ادامه ميدهد، هرچه زودتر از نيروي يگان حفاظت استان تهران ميخواهد تا اين خيابان تاريخي را بررسي کنند.
او در ادامه در پاسخ به اينکه چرا تا امروز «خيابان لالهزار ثبت ملي نشده؟» به ايسنا ميگويد: عملا از زماني که به عنوان معاون ميراثفرهنگي استان تهران وارد اين اداره کل شدهام، ثبت ملي محور لالهزار را دستور کار قرار دادهام، حتي تا مدتي برخي از همکاران اداره کل نيز روي آن کار کردند، ولي بايد توجه کرد که اين اقدام يک کار بسيار وسيع ميطلبد، چون فقط محور لالهزار نبايد در دستور بررسي و مطالعه قرار گيرد، نياز است تا يک بلوک از سمت شرق و يک بلوک از سمت غرب نيز در دستور کار باشد، حتي شايد بناهايي که در داخل کوچهها قرار داشتهاند، بسيار مهمتر از بناهاي قرار گرفته در داخل محور باشند.
او با بيان اينکه در آن زمان يکسري کارها نيز انجام شدند، اما عملا به نتيجه نهايي نرسيديم، ادامه ميدهد: دفتر تسهيلگري محله لالهزار مدتي پيش با ارائه پروندههايي قصد ثبت ملي برخي از بناها در اين محدوده را داشتند، که به آنها اعلام کرديم بهتر است ثبت ملي محور لالهزار را در دستور کار قرار دهند، از سوي ديگر تا امروز برخي کارشناسان اين دفتر، کارشناسان دفتر ثبت اداره کل ميراث فرهنگي تهران و حتي پژوهشکده فرهنگ و هنر تا اندازهاي روي اين پروژه کار کردهاند، اما هيچ کدام نتيجه ندادهاند.
معاون ميراثفرهنگي اداره کل ميراثفرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با اشاره به بررسي چند بلوک در محور لالهزار در گذشته و توسط يک کارشناس دفتر ثبت آثار تاريخي استان تهران، ادامه ميدهد: به نتيجه رسيدن اين پروژه نيازمند کار کردن توسط يک مشاور است، چون با نيروهاي سازماني که مشغلههاي زيادي دارند، نميتوان چنين طرحي را به نتيجه رساند.
سيروسنيا با تاکيد بر اين که اين دغدغه را بارها با معاونت ميراثفرهنگي و مدير کل دفتر ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز مطرح کرده، بيان ميکند: بارها به آقاي طالبيان (معاون ميراثفرهنگي) نيز گفتهام که با توجه به اين که دفتر ثبت ميراث فرهنگي استان تهران يک نفر نيرو بيشتر ندارد، نميتوانم عملا کاري انجام دهم و دفتري به عنوان ثبت آثار تاريخي با چند نيرو نياز دارم تا مدت زماني معين روي لالهزار مطالعه داشته باشند.
وي نبود اعتبار مناسب براي اين پروژه را عامل ديگري دانست که اداره کل ميراثفرهنگي استان تهران با آن مواجه است و ميگويد: عملا يکي از وظايف اصلي اين معاونت، قبل از انجام هر کاري ثبت حريم است، اما از سال 88 به بعد، عملا هيچ اعتباري براي ثبت حريم به معاونت ميراثفرهنگي استان تهران اختصاص داده نشده است.
او به درخواستهايي که اين اداره کل براي اختصاص اعتبار براي چنين پروژههايي از معاونت ميراثفرهنگي سازمان ميراث فرهنگي داشته، اشاره ميکند و ميافزايد: ميگويند ثبت ملي جزو وظايف جاري معاونت ميراث استان تهران است، در صورتي که اين معاونت بايد نيرو براي کار داشته باشد. کارها در اداره کل ميراثفرهنگي استان تهران آنقدر زياد است که نميتوانم يک نيرو را براي اين کار از دست بدهم.
به اعتقاد سيروسنيا، اگر اعتبار مناسب براي اين پروژه داده ميشد، امکان گرفتن مشاور وجود داشت، تا در نهايت با اختصاص يک هزينهي کمتر پروندهي ثبتي محورلالهزار تهيه شود.
معاون ميراثفرهنگي اداره کل ميراثفرهنگي و گردشگري استان تهران پس از انجام يکسري پيگيري براي علت حذف برخي تابلوهاي سينماهاي قديمي از خيابانلالهزار از متوليان شهري منطقه 12 تهران ميگويد: از شهرداري منطقه 12، شهرداري ناحيه و نه سازمان زيباسازي هيچ کدام اين کار را انجام ندادهاند و همگي آن را رد کردند.
او با بيان اينکه وزارت ارشاد تنها نهادي است که ميتواند به يک سينما مجوز انحلال بدهد، ميگويد: بسياري از سينماها مجوز انحلال دارند، اکثر سينماهاي لالهزار که ديگر نميتوانند مجوز کاربري سينما داشتهباشند از وزارت ارشاد گرفتهاند، سينما "نادر" و "کريستال" را ميدانم که مدتها پيش اين مجوز را گرفتهاند.
معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران اضافه ميکند: با اين وجود فکر نميکنم به دنبال اين اقدام و صدور مجوز، حذف تابلوهاي سينما در دستورِ کارِ افرادي قرار گرفته باشد.
بر اساس اين گزارش، خبرگزاري ايسنا همزمان با روز ملي سينما گزارشي را به نقل از سايت سفرنويس منتشرکرد، گزارشي که در آن خيابان لالهزار به عنوان «گورستان سينماي دنيا» ناميده شده بود و حالا پس از گذشته چهار روز از انتشار آن گزارش، بار ديگر اين سايت از نبود تابلوي سينماهايي مانند «سحر، شهرزاد، جهان و نادر و همچنين تابلوهاي پاساژ لالهزار و چند واحد تجاري ديگر» خبر داد.
اين در حالي است که فرهاد نظري، مدير کل دفتر ثبت آثار تاريخي در روز ملي سينما در گفتوگويي اعلام کرده بود، «سينماها و خيابان لالهزار را ثبتِ ملي ميکنيم، اما اگر سينماگران نسبت به ميراث معماري حوزه خود حساس باشند، روند کارها تسريع خواهد شد.»
منبع: isna.ir