آخرین اخبار

اين خودرو ها را با اين قيمت هرگز نخريد! + دلايل فني ماشين

اين خودرو ها را با اين قيمت هرگز نخريد! + دلايل فني

  بزرگنمايي:

چه خبر - خـودروهايي که نبايد خريـد!

محدوديت بازار ايران ـ چه از حيث تنوع خودروهاي قابل خريد و چه از نظر فراواني قطعات يدکي ـ شرايطي ايجاد کرده که هر خودرويي پرفروش‌تر باشد و با استقبال بيشتري از سوي خريداران مواجه شود، قيمت قطعات مناسب‌تر، تعميرکاران بيشتر و در نتيجه بازار دست دوم بهتري خواهد داشت.

اما مساله اينجاست که برخي خودروها با وجود وسوسه‌انگيز بودنشان، ممکن است بعدا براي خريدار دردسرساز شوند. موردي که بالاتر گفته شد، تنها يکي از علل ايجاد چنين شرايطي است. غير از اين، گاهي ديده مي‌شود نمونه‌هاي مدل پايين برخي از خودروهاي گران‌قيمت، با برچسب قيمتي بسيار ارزان‌تري از نمونه‌هاي روي بورس فروخته مي‌شوند که عمده آنها از جمله همان خودروهاي دردسرساز هستند. خريداران نيز با اين ذهنيت سراغ خريدشان مي‌روند که با قيمت خودرويي ارزان‌تر، گزينه بهتري سوار شده‌اند!

در اين نوشتار سعي داريم با بررسي دقيق گزينه‌هاي مختلف بازه‌هاي قيمتي متفاوت بازار، شما را با چهار گزينه‌اي آشنا کنيم که در صورت خريد با قيمتي کمتر از عرف بازار، ممکن است برايتان دردسرساز شوند.

سيتروئن زانتيا: با قيمت کمتر از 20 ميليون تومان

زانتيا از آن خودروهايي است که در بازار ما هيچ‌وقت از سکه نمي‌افتد. اين خودرو که نخستين بار در اوايل دهه 80 شمسي به ايران راه پيدا کرد، در آن دوران که بازار کشورمان هنوز رونق چنداني نگرفته بود، با وجود پيشرانه قدرتمند، امکانات مناسب و سواري بسيار عالي، به يکي از محبوب‌ترين محصولات قابل خريد در ايران تبديل شد. بهره‌گيري زانتيا از سيستم تعليق نيوماتيک روغني و بهره‌مندي از قابليت‌هايي مثل تنظيم ارتفاع و حرکت روي سه چرخ، مهم‌ترين عللي بود که باعث شد اسم اين خودرو بر سر زبان‌ها بيفتد. شتاب و کشش بسيار عالي اين خودرو و حداکثر سرعتي که بعضا تا بيش از 230 کيلومتر بر ساعت (تجربي) مي‌رسيد، خريداران اين خودرو را سر ذوق مي‌آورد. اين محصول در دو نسخه با پيشرانه‌هاي 2000 و 1800 سي‌سي به بازار کشور عرضه شد ولي پس از مدتي نمونه 2000 سي‌سي آن از خط توليد خارج و توليد نسخه 1800 تا سال 1389 ادامه يافت. البته در سال‌هاي ابتدايي، تعداد محدودي زانتيا با جعبه دنده اتوماتيک به بازار کشورمان عرضه شد که نمونه‌هاي سالم اين خودرو بسيار کمياب بوده و قطعات يدکي غير مشترک آن با زانتياهاي دنده‌اي نيز تقريبا ناياب هستند.
اشتباه خطرناک!

چيزي که خريد زانتيا را اشتباه مي‌کند، انتخاب نمونه‌هاي ارزان‌قيمت اين خودرو است که بعضا با قيمت‌هايي کمتر از 20ميليون تومان قابل خريد هستند. اگر بحث افرادي که خودروهاي تميز را به دليل نياز مالي فورا زير قيمت مي‌فروشند کنار بگذاريم، گاهي ديده مي‌شود سيتروئن زانتيا مدل 81 يا 82 با قيمتي حدود 17 تا 20 ميليون تومان آگهي مي‌شود که عمدتا نيز در کمترين حالت «دور رنگ» هستند. زانتيا سيستم برق بسيار حساسي داشته و کمترين دستکاري غير اصولي در اين خودرو، به سوختن يونيت کنترل‌هاي آن و حتي آتش‌گرفتن سيم‌کشي منجر مي‌شود. توجه داشته باشيد اي‌سي‌يوي اين خودرو بسيار گران‌قيمت بوده و در صورت بروز خرابي، حدود دو ميليون تومان هزينه ‌ دارد.

از بحث موتور و تعمير اساسي بيش از پنج ميليون توماني آن که بگذريم، سيستم تعليق خودرو همان طور که پيشتر ذکر شد از نوع نيوماتيک روغني است که با يک پمپ مرکزي کار مي‌کند. اين پمپ، غير از پر و خالي کردن گوي‌هاي تعليق خودرو، وظيفه تغذيه پمپ هيدروليک و پمپ ترمز را نيز به عهده دارد و براي سلامت آن نياز است به صورت دوره‌اي گوي‌ها، روغن کامل و در نهايت اورينگ‌هاي اين سيستم تعويض شوند. در غير اين صورت سيستم بسته مذکور دچار نشتي شده و بسيار دردسر ساز مي‌شود. در نتيجه بايد گفت اگر 20 ميليون تومان بودجه داريد و براي خريد يک دستگاه زانتيا به جاي يک پرايد صفر کيلومتر وسوسه شده‌ايد، بهتر است کمي بيشتر تامل کنيد تا در پايان زانتياي شما به اندازه قيمت خودش هزينه برندارد!

نيسان ماکسيما: با قيمت کمتر از 35 ميليون تومان

ماکسيما نيز از آن دسته خودروهايي است که با ورودش به بازار ايران، معادلات بازار را تغيير زيادي داد. حدود 15 سال پيش، در دوراني که از خودروهاي خارجي مدرن در کشور خبري نبود، ماکسيما توانست طرفداران زيادي پيدا کند. ابعاد بزرگ اين خودرو در کنار مشخصه‌هايي مثل قدرت موتور بالا، امکانات نسبتا خوب (براي آن دوران!) و از همه مهم‌تر فضاي داخلي وسيع و سواري راحت از جمله مشخصه‌هايي بود که هر سرنشيني را عاشق خودش مي‌کرد. اين خودرو نيز همچون زانتيا از سال 1381 روي خط توليد پارس خودرو قرار گرفت و تا ده سال بعد، يعني 1391 نيز به بازار عرضه مي‌شد.

ماکسيما از همان ابتدا تا انتهاي توليد با موتور شش سيلندر 3/0 ليتري در ايران عرضه مي‌شد و اين درحالي است که اين خودرو (که در بسياري از بازارهاي سطح جهان تحت عنوان Cefiro شناخته مي‌شود) با پيشرانه‌هاي ضعيف‌تر و حتي قوي‌تري نيز به بازار جهاني عرضه مي‌شد و نسخه ايران، يک نمونه حد متوسط است. البته لازم به ذکر است در ابتداي عرضه، تعداد بسيار محدودي ماکسيما با موتور 3/5 ليتري به بازار کشور وارد شد که اين نسخه در حال حاضر بسيار کمياب است و زمينه محدودي در بازار دارد. همچنين ماکسيما با دو نوع جعبه دنده چهار سرعته اتوماتيک يا پنج سرعته دستي در ايران توليد مي‌شد که هر يک طرفداران خاص خود را دارد.
اشتباه خطرناک!

شما با بودجه حدود 70 ميليون تومان مي‌توانيد يک گزينه متوسط و ايده‌آل از اين خودرو بخريد. اما موضوع جايي خطرناک مي‌شود که با بودجه‌اي کمتر از 35 ميليون تومان به دنبال ماکسيما باشيد! نمونه‌هايي که با کمتر از اين بودجه پيدا مي‌شوند در وهله نخست عمدتا دنده‌اي هستند که البته ماکسيماهاي دنده‌اي شتاب و کشش برق آسايي دارند. اما موضوع اين است که با چنين بودجه‌اي احتمالا يک خودرو با کارکردي بيش از 200هزار کيلومتر و احتمالا «تمام رنگ» عايدتان خواهد شد که با وجود قيمت قطعات بالاي اين خودرو و همچنين پيچيدگي بخش فني آن، بهتر است در انتخابش کمي تامل کنيد. براي مثال تعميرات موتور يک دستگاه ماکسيما شايد بيش از هشت ميليون تومان براي شما آب بخورد! همچنين صفحه کلاچ اصلي اين خودرو حدود يک ميليون تومان قيمت دارد که چندان ارزان نيست. البته لازم به ذکر است بعضا قطعات غير اصلي با قيمت بسيار مناسب براي اين خودرو پيدا مي‌شود که اصولا اين نوع قطعات کارکرد صحيح و بادوامي ندارند.

مرسدس بنز سي240 (C240) با قيمت کمتر از 50 ميليون تومان

مطمئنا سوار شدن بر يک مرسدس بنز و پرستيژ محصولات اين برند براي هرکسي وسوسه انگيز است. اما بايد توجه داشته باشيد اساسا و اصولا يک خودروي لوکس قيمت لوکس‌(!) هم دارد و نبايد نمونه‌هاي ارزان قيمت را انتخاب کرد و خريد. بگذاريد موضوع را بشکافيم! در اوايل دهه 80 دو اتاق مرسدس بنز E کلاس (مشهور به W211) و C کلاس (مشهور به W203) با کدهاي موتور 240، 280 و... (اين اعداد جلوي حرف انگليسي اتاق قرار مي‌گيرند) به طرز عجيب و فراگيري بر سر زبان‌ها افتادند که در اين بين C240 و E280 بيش از ديگر نمونه‌ها مورد استقبال قرار گرفتند. در همان دوران پليس راهنمايي رانندگي و نيروي انتظامي نيز تعداد قابل توجهي از اين بنزها را براي ناوگان خود خريداري کردند که البته اين روزها بعد از گذشت بيش از يک دهه، چند هزار دستگاه از آنها در مزايده‌هاي مختلف فروخته شده‌اند که نمونه‌هاي مزايده‌اي با قيمت بسيار ايده‌آلي در بازار پيدا مي‌شوند.
اشتباه خطرناک!

اين روزها مي‌توانيد يک مرسدس بنز C کلاس تيپ C240 (موتور چهار سيلندر) مزايده نيروي انتظامي را با قيمتي کمتر از 50 ميليون تومان بخريد که با يک حساب سر انگشتي با اين بودجه مي‌توان خودرويي مثل دنا خريد! همين موضوع باعث وسوسه شدن بسياري از افراد مي‌شود. اما دست نگه داريد! قيمت قطعات اين خودرو چه در قسمت ظاهر و چه در قسمت فني، آنقدر بالاست که در صورت مرتب کردن خودرو براي سواري راحت و ايده‌آل، قيمت نهايي بيش از حد تصور شما باشد. همچنين از آنجا که ممکن است توجه چنداني به سرويس‌هاي دوره‌اي استاندارد اين خودروها نشده باشد، بدون شک مشکلات عديده‌اي در بخش‌هاي مختلفشان وجود خواهد داشت. آفتاب سوختگي، کهنگي و مستهلک شدن قطعات مختلف ظاهري و فني و به طور کلي از فرم خارج شدن خودرو، بنزهاي 50 ميليون توماني را به گزينه‌هاي نسبتا ترسناکي براي خريد تبديل مي‌کنند. البته توجه داشته باشيد تمام C240هاي کمتر از 50 ميليون توماني مزايده‌اي نيستند و بعضا از سوي اشخاص حقيقي مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما پايين‌بودن مدل و بالابودن کارکردشان موجب شده با چنين قيمتي به فروش برسند که در صورت تمايل به خريد اين گزينه‌ها نيز بايد با مسائل استهلاک و قيمت قطعات آن کنار بياييد.

هيونداي جنسيس کوپه با قيمت کمتر از 80 ميليون تومان

هرچند بازار خودروي کشور ما تشنه خودروهاي اسپرت در رده‌هاي قيمتي مختلف است، بنا به برخي محدوديت‌ها اگر قصد خريد يک خودروي کوپه و اسپرت را داشته باشيد، گزينه‌هاي محدودي پيش روي شما قرار مي‌گيرد و گستره اين دسته از خودروها تنها در بازه‌هاي چند صد ميليون توماني اندکي باز است. اگر قرار باشد با کمتر از صد ميليون تومان يک خودروي اسپرت بخريد، گزينه‌هاي چندان متنوعي پيش روي شما قرار نمي‌گيرد. هيونداي جنسيس کوپه، يکي از معدود خودروهاي قابل خريد با اين بودجه است که البته نمونه‌هاي بسيار تميز و مدل بالاي آن قيمتي بيش از صد ميليون تومان دارند و طبق عرف بازار، کف قيمت نمونه‌هاي چند لکه رنگ تميز اين خودرو (مدل 2010) به حدود 90 ميليون تومان مي‌رسد.
اشتباه خطرناک!

گاهي اين خودرو با قيمتي کمتر از 80 ميليون تومان و حتي تا مرز 70 ميليون تومان آگهي مي‌شود!

نخست اين که عمده جنسيس کوپه‌هاي 70 ميليون توماني «دور رنگ» بوده و به جرات مي‌توان گفت 90 درصد از آنها در اثر سرعت بالا و به علت عدم کنترل صحيح راننده دچار واژگوني و تصادف شديد شده‌اند. پس تصميم‌گيري احساساتي را کنار بگذاريد و با مراجعه به صافکار و نقاش زبده، وضع ميزان رنگ و شاسي خودرو را بررسي کنيد. همچنين با توجه به اين که اين خودرو از پيشرانه 3/8 ليتري 306 اسب بخار و جعبه دنده شش‌سرعته بهره مي‌برد، شتاب و کشش فوق‌العاده خوبي به شما ارائه مي‌کند و از آنجا که بيشتر خريداران جنسيس کوپه از قشر جوان هستند، عمده نمونه‌هاي موجود در بازار تحت فشارهاي شديد قرار گرفته‌اند و ممکن است در بخش‌هايي مثل گيربکس، موتور، دفرنسيال و... دچار مشکل باشد.
براي مثال لق شدن دفرنسيال در اثر هرزگردي، ضعيف شدن رينگ پيستون‌ها در اثر فشار مضاعف و پياپي به موتور، ضعيف‌شدن صفحه‌هاي تنظيم فشار روغن گيربکس بخاطر شتاب‌گيري پياپي و... از جمله مشکلات فني شايع اين خودرو هستند. جنسيس کوپه جدا از اين که قطعات يدکي گران قيمتي دارد، به علت پيچيدگي فني و وارداتي بودنش، تعميرکاران محدود و البته تعميرات هزينه‌بري نيز دارد. پس به همين علت اگر قصد خريد يک نمونه از اين خودرو را داريد پيشنهاد مي‌کنيم تا حد امکان بودجه خود را به صد ميليون تومان برسانيد و به دنبال نمونه ارزان‌قيمت نباشيد.
منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها