آخرین اخبار

فوايد مصرف موز تغذيه

فوايد مصرف موز

  بزرگنمايي:

چه خبر - موز را بيشتر بشناسيم

موز از محتواي بالاي پتاسيم، فيبر، و آنتي اکسيدان‌ها سود مي‌برد، از اين رو يک ماده غذايي مغذي است. با اين وجود، موز از محتواي بالاي کربوهيدارت‌ها و قند نيز برخوردار است که اين پرسش را براي افراد بسياري ايجاد مي‌کند که آيا مصرف موز براي من بد است؟ موز نه تنها بد نيست، بلکه مي‌تواند فوايد سلامت مختلفي را ارائه کند که در ادامه به برخي از آنها اشاره شده است.

آيا موز براي شما بد است؟

پاسخ منفي است، زيرا موز يک ماده غذايي سالم محسوب مي‌شود. موز سرشار از پتاسيم و يک نوع فيبر به نام پکتين است. اين ميوه همچنين حاوي ويتامين C، منيزيم و ويتامين B6 است. آنتي اکسيدان‌هاي موجود در موز نيز آن را به گزينه‌اي سالم‌تر تبديل مي‌کنند، زيرا اين آنتي اکسيدان‌ها محافظت در برابر راديکال‌هاي آزاد را ارائه مي‌کنند. همچنين موز به کاهش تورم کمک مي‌کند، از کاهش وزن پشتيباني مي‌کند، از شما در برابر ابتلا به ديابت محافظت مي‌کند و سيستم عصبي بدن انسان را تقويت مي‌کند. اين ميوه براي سيستم ايمني بدن انسان نيز خوب است، زيرا به توليد گلبول‌هاي سفيد کمک مي کنند.
اين نکته که موز از محتواي بالاي قند و کربوهيدارت‌ها برخوردار است، درست است، اما حتي در اين شرايط نيز برخي کارشناسان معتقدند که اين ميوه براي بيماران مبتلا به ديابت بد نيست، زيرا از شاخص گليسمي بسيار بالا برخوردار نيست. با توجه به ميزان رسيدگي، موز به طور معمول داراي ارزش شاخص گليسمي بين 42 و 62 است، از اين رو مصرف متعادل آن به افزايش سريع قند خون منجر نمي‌شود. شما بايد از مصرف بيش از اندازه و موزهاي بسيار رسيده پرهيز کنيد.

موز از فيبر فراوان برخوردار است

موزها ميزان قابل توجهي فيبر در اختيار شما قرار مي دهند. آنها منبعي غني براي فيبر محلول و نامحلول هستند. فيبر محلول حس سيري را بهبود مي‌بخشد. اين شرايط از پرخوري جلوگيري کرده و به کنترل وزن کمک مي‌کند. همچنين اين ويژگي گوارش را بهبود مي‌بخشد که به نوبه خود بهبود سلامت کلي انسان را در پي دارد.

موز از سلامت قلبي عروقي پشتيباني مي‌کند

هر وعده موز، دوز خوبي از پتاسيم را در اختيار بدن انسان قرار مي‌دهد. اين الکتروليت معدني به سرعت وارد جريان خون مي‌شود و در کمترين زمان ممکن به سلول‌ها مي‌رسد. با حرکت در امتداد غشاهاي سلولي، پتاسيم به حفظ تعادل مايع کمک مي‌کند که به نوبه خود در تنظيم ضربان قلب نقش دارد. در صورتي که با کمبود پتاسيم مواجه باشيد، امکان ابتلا به مشکلات ريتمي قلب وجود دارد. مصرف 4,700 ميلي گرم پتاسيم در روز اهميت دارد و يک موز مي‌تواند تا 360 ميلي گرم از اين ماده معدني را تامين کند.

موز به بهبود شرايط خواب کمک مي‌کند

مصرف منظم موز به تجربه خواب بهتر کمک مي‌کند. اين ميوه حاوي تريپتوفان است که ترشح ملاتونين را تحريک مي‌کند. بدن انسان از ملاتونين به يک عنوان يک سيگنال براي آرامش و به خواب رفتن استفاده مي‌کند. سطوح عادي ملاتونين در بدن انسان کسب آرامش و تنظيم خواب را بهبود مي‌بخشد.

موز به کاهش کلسترول بد کمک مي‌کند

اگر رژيم غذايي شما سرشار از چربي‌هاي ترانس باشد، در نهايت ممکن است با افزايش سطوح کلسترول بد (LDL) مواجه شويد. اين شرايط مي‌تواند به شکل گيري بيماري قلبي و مشکلات سلامت ديگر منجر شود. مصرف موز کمک حال شما براي مقابله با اين شرايط خواهد بود، زيرا اين ميوه حاوي ترکيباتي به نام فيتواسترول‌ها است که مي‌توانند به کاهش کلسترول بد کمک کنند. افزون بر اين، موز حاوي ويتامين B6 است که عنصري ضروري براي سيستم ايمني بدن انسان، سلامت قلب، عملکرد سيستم عصبي و سلامت گوارش محسوب مي‌شود.

موز با کم خوني مبارزه مي‌کند

اگر به کم خوني يا آنمي مبتلا هستيد که به واسطه کمبود آهن شکل گرفته است، افزودن موز به رژيم غذايي مي‌تواند اقدامي در جهت درست باشد. انسان هنگامي به کم خوني مبتلا مي‌شود که بدن به ميزان کافي گلبول قرمز در اختيار ندارد. اين شرايط مي‌تواند موجب شکل گيري مشکلاتي مانند تنگي نفس، خستگي، و رنگ پريدگي پوست شود.

موز خلق و خو را بهبود مي‌بخشد

موز حاوي فولات يا ويتامين B9 است که از ويژگي‌هاي ضد افسردگي سود مي‌برد. اين به معناي آن است که افزايش مصرف فولات ممکن است به مبارزه با افسردگي و بهبود خلق و خو به طور همزمان کمک کند. مصرف موز موجب مي‌شود تا ورود مواد شيميايي مسئول احساس خوب به مغز تسريع شود. همچنين، براي مقابله با استرس و اضطراب نيز مي توانيد مصرف موز را مد نظر قرار دهيد. در کنار فولات، موز حاوي تريپتوفان است که ترشح سروتونين را تحريک مي‌کند و اين شرايط به نوبه خود خلق و خو را بهبود بخشيده و استرس و اضطراب را کاهش مي‌دهد. اين ماده به درمان بي خوابي نيز کمک مي‌کند. هنگامي که خواب خوب شبانه را تجربه کنيد، احساس بهتري خواهيد داشت و موز به واقع مي‌تواند در اين زمينه کمک حال شما باشد.

موز استخوان را تقويت مي‌کند

موز از کلسيم بالايي برخوردار نيست، اما همچنان مي‌تواند به تقويت استخوان‌ها کمک کند. موز حاوي فروکتوليگوساکاريدهاي پري‌بيوتيک است که در دستگاه گوارش تخمير مي‌شوند و جذب کلسيم از مواد غذايي ديگر را براي بدن تسهيل مي‌کنند. اين شرايط به نوبه خود در کمک به تقويت استخوان‌ها نقش خواهد داشت و فوايد سلامت ديگري را نيز ارائه مي‌کند.

موز به کاهش وزن کمک مي‌کند

اگرچه موز حاوي قند و کربوهيدارت‌ها است، اما همچنان مي‌تواند در کاهش وزن کمک حال شما باشد. آنها از شيريني طبيعي سود مي‌برند، از اين رو ديگر تمايلي به مصرف مواد ديگر براي فرو نشاندن ميل خود به شيريني نخواهيد داشت. يک موز بزرگ تنها 90 کالري دارد که بسيار کمتر از يک قالب شکلات يا خوراکي‌هاي شيرين ديگر محسوب مي‌شود. افزون بر اين، موز محتواي فيبر بالايي دارد. فيبر احساس پري را در شما ايجاد مي‌کند و از درد گرسنگي پيشگيري مي‌کند. همچنين، اين شرايط از پرخوري جلوگيري کرده و بر همين اساس به کاهش وزن کمک مي‌کند.


منبع: asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها