صحبت هاي جنجالي کاهاني در مصاحبه با فرانتس 24 درباره معضلات سينماي ايران
اخبار فرهنگي و هنري
بزرگنمايي:
چه خبر - مصاحبه عبدالرضا کاهاني با فرانتس 24
عبدالرضا کاهاني کارگردان سينما به تازگي در گفت و گويي مفصل با فرانس 24 که راديو دولتي فرانسه در گزارشي دو بخشي منتشر کرده، از محدوديتها براي ساخت فيلم در ايران، شيوههاي دور زدن خطوط قرمز و سرنوشت فيلمهاي اخيرش سخن به ميان آورده است. او تاکيد کرده خطوط قرمز در سينماي ايران بستگي به اشخاص دارد و يادآور شده سوژهاي که او قصد ساختش را داشته، کارگردان ديگري ساخته است.
او در اين زمينه گفته است:
«در سال 2011 من تصميم گرفتم که فيلمي درباره فشنشوهاي زيرزميني در ايران بسازم. اما درخواست من رد شد، چندي بعد يکي کارگردان ديگر فيلمي با همين سوژه ساخت زماني که به اين مسئله اعتراض کردم گفتند او ميتواند در اين باره فيلم بسازد اما ما ميدانيم فيلمي که تو در اين رابطه بسازي قابل نمايش نخواهد بود.»
کارگردان «اراتمند، نازنين، بهاره، تينا»، علاوه بر برخي مضامين سياسي، نزديک شدن به مشکلات از جمله مفاسد را نيز خط قرمز ميخواند. کاهاني در شرايطي که در فيلم «اسب حيوان نجيبي است» در نهايت نشان داده بود که بازيگر فيلم يک زنداني است که از لباس پليس سواستفاده کرده، در جريان اين گفت و گو خبر داده که بعد از اکران اين فيلم، پليس از او شکايت کرده بوده است.
او در همين زمينه به حواشي ساخت فيلم «بي خود و بي جهت» اشاره کرده و گفته است:
«وزارت فرهنگ به من گفت که بايد اول مشکلم را پليس حل کنم. از آنجايي که فيلمبرداري در خيابان نياز به مجوز پليس نيز دارد من تصميم گرفتم تمام فيلم را در داخل خانه و نماهاي داخلي بسازم، اين اتفاق افتاد و هيچکس دليل واقعي اينکه تمامي اين فيلم داخلي است را نميدانست.»
کاهاني در بخشي از اين گفت و گو به حضور فريده فرامرزي همسر واقعي رضا عطاران در نقش همسر عطاران در فيلم «استراحت مطلق» اشاره کرده و گفته است:
«در فيلم استراحت مطلق من از همسر واقعي يکي از بازيگرها خواستم تا در فيلم بازي کند تا در صحنههايي از فيلم بتوانند زن و شوهر در فيلم هم را لمس کنند و کلا روابط واقعيتري با هم داشته باشند. شوراي بازبيني به من گفت بايد اين صحنهها حذف شود، من پاسخ دادم که اينها زن و شوهر واقعي هستند، پاسخ دادند که تماشاچيها که اين را نميدانند، در نتيجه ما مجبور شديم متني به اول اين فيلم اضافه کنيم که اين خانم واقعا همسر اين آقاي بازيگر است. مسئلهاي که باعث خنده تماشاچيها ميشد، چرا که اين مسائل اهميتي براي آنها ندارد و مسخره به نظر ميرسد.»
کارگردان «بيست» در جريان اين گفت و گو با فرانس 24، به خط قرمز ديگري نيز اشاره ميکند و ميگويد:
«من نميتوانيم هيچ شخصيت مذهبي را در فيلمها به شکلي که کاملا «مثبت» نباشد نشان دهيم. به طور مثال در فيلم «بيخود و بيجهت» شوراي بازبيني به من گفت که بازيگر زني که در فيلم مذهبي است شخصيت منفي دارد، البته اين نگاه آنها بود، من اساسا در فيلمهايم شخصيت مثبت و منفي ندارم، همه خاکستري هستند، من تلاش ميکنم آدمها واقعي باشند. آنها از من خواستند با حذف برخي صحنهها و عوض کردن برخي ديالوگها او را به يک شخصيت مثبت در فيلم تغيير دهم. آنها گفتند شخصيت فعلي اين زن تبليغات عليه مذهب است.»
او درباره شيوهاش براي دور زدن اين مميزي گفته است:
«زماني که در سال 91 از من خواستند تا زن مذهبي فيلم «بيخود و بيجهت» را تصحيح کنم و با حذف برخي صحنهها و تغيير برخي ديالوگها او را به زني مهربان تبديل کنم، من به آنها گفتم باشد، من اين تغييرات را ايجاد ميکنم و واقعاً هم اين کارها را کردم. تا جايي که بازيگران و دستاندرکاران فيلم به من ميگفتند دارم به کارم خيانت ميکنم.»
کاهاني افزوده است:
«نهايتاً نسخه عوض شده را روي يک ديويدي به آنها ارائه دادم، پس از بازبيني اعلام کردند که اين نسخه از فيلم مشکلي ندارند، از آنها درخواست کردم که آن ديويدي را به من بدهند که تا من اين تغييرات در نسخه اصلي فيلم هم اعمال کنم چون نسخه ديگري ندارم. آنها قبول کردند و من هم وقتي از دفتر آنها خارج شدم آن ديويدي را شکستم و فيلم را همانطور که بود براي اکران به سينماها فرستاديم؛ فيلمي که مردم ديدند بدون سانسور بود و آنها نيز هيچوقت متوجه نشدند!»
کاهاني در بخش ديگري از اين گفت و گو تاکيد کرده که از او خواستهاند صحنههايي از فيلم فرانسوي اش -«وقت داريم حالا»- را حذف کند که در صورت حذف اين صحنهها اين فيلمش 20 دقيقه کوتاه تر خواهد شد. اين کارگردان در اين ارتباط گفته است:
«با بريدن اين صحنهها 20 دقيقه از فيلم من کوتاه ميشد و از رده فيلمهاي سينمايي خارج ميشد در نتيجه پروانه نمايش در ايران به من داده نشد.»
اين کارگردان درباره ضررهاي مالي که در اين زمينه وارد آمده، گفته است:
«ارادتمند، نازنين، بهاره، تينا حدود يک و نيم ميليارد تومان خرج در بر داشت. با عدم اکران فيلم، سرمايهگذار اين پول را از دست داد، نه تنها اين فقط اين پول را بلکه حدود 10 ميلياردي که به عنوان فروش اين فيلم در نظر گرفته بود را نيز از دست داده است. در پي تکرار اين شيوه، سرمايهگذارها ترجيح ميدهند که بيشتر روي فيلمهاي قابل پخش و سودآور سرمايهگذار کنند و يا حتي سرمايه خود را به زمينههاي ديگر ماندن ساخت و ساز منتقل کنند، در نتيجه سينماها کمکم پر ميشوند از فيلمهاي خالي.»
منبع: tabnak.ir
-
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۶:۰۷:۴۰ PM
-
۱۲۲ بازدید
-
-
چه خبر