آخرین اخبار

خرنوب چيست؟ با خواص خرنوب آشنا شويد تغذيه

خرنوب چيست؟ با خواص خرنوب آشنا شويد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خرنوب چيست، چه خواصي دارد و روش مصرف خرنوب

ارتفاع اين درخت به 8 تا 10 متر مي رسد داراي شاخه هاي گره دار و برگهائي مرکب از 8 تا 10 برگچه مي باشد. گلهاي آن عاري از گلبرگ و مجتمع به صورت خوشه است ميوه اش مانند فلوس به طول متفاوت 10 تا 30 سانتي متر به عرض 2 تا 3 سانتي متر و داراي وضع آويخته و کاملاً مشخص بر روي شاخه هاست.
رنگ ميوه قهوه اي شفاف و سطح خارجي آن مسطح و قوسي شکل مي باشد. ميوه طعم بسيار شيرين شبيه عسل دارد. و در داخل آن 12 تا 16 دانه بسيار سخت شبيه عدس ديده مي شود . درخت خرنوب را مي توان از طريق دانه ها تکثير کرد اما حدود 8 سال ميوه نخواهد داشت.

خرنوب ميوه درختي با همين نام (درخت خرنوب) است که از 4000 سال پيش در يونان باستان بعنوان شيرين کننده غذا و شيريني جات و دارو استفاده مي شود. خواستگاه اين گياه سواحل يونان، ايتاليا و ترکيه مي باشد.
ميوه خرنوب به رنگ قهوه اي و به شکل کشيده با طول 10 تا 30 سانتيمتر و عرض 3 تا 5 سانتيمتر است. درون آن از دانه هاي قهوه اي و شيره خشک طلايي رنگ تشکيل شده است.

در دايره المعارف غذاهاي سالم جهان “Encyclopedia of Healing Foods,” ذکر شده در قرن 19 در انگلستان به خوانندگان موسيقي توصيه مي شده براي کمک به بهبود وضعيت تارهاي صوتي و حفظ سلامت و پاک شدن حنجره از بيماريها “خرنوب” بجوند.
استفاده از خرنوب و فرآورده هاي آن تا کنون در کشورهاي اروپايي و آمريکايي رايج بوده و در بازار بصورت: پودر- چيپس – شراب – شيره و قرصهاي رژيمي عرضه مي شود همچنين سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) بعنوان يک مرجع قابل اعتماد جهاني، مفيد بودن استفاده از آن را بعنوان يک ماده غذا يي و خوراکي تاييد کرده است.
در ايران نيز ميوه خرنوب و فرآورده هاي آن به تازگي به بازار عرضه مي شود.

شما ميوه خرنوب را زماني که کاملا خشک شده است مي توانيد استفاده کنيد. کسانيکه از خرنوب در رژيم غذايي خود استفاده کرده اند بصورت محسوس در آزمايشهاي خود افزايش اسپرم و حرکت اسپرمها ، بهبود وضعيت گوارش و کاهش اضافه وزن خود را مشاهده کرده اند. همچنين خرنوب در درمان آلرژيهاي تنفسي و درمان سرفه موثر است.
خرنوب طبيعت سرد و خشک دارد و قسمت مورد استفاده : ميوه و دانه است

خواص درماني خرنوب

منبع غني از انواع ويتامين هاي گروه B به ويژه B1
ادرار آور
مفيد در درمان سرفه
مفيد در درمان تنگي نفس
خلط آور
از بين برنده تورم ريه
مفيد در درمان اسهال
اشتها آور
مفيد در کاهش خطرابتلا به بيماريهاي قلبى عروقى
مفيد در کاهشLDL و بهبود وضعيت HDL
يکي از بهترين ها در کاهش استرس
مفيد در افزايش اسپرم و افزايش تحرک اسپرم
خرنوب باعث افزايش ميل جنسي، بهبود مورفولوژي و تعداد اسپرم و افزايش توان حرکت اسپرمها مي شود. تجربه و آزمايشات نشان داده مصرف 9 تا 12 کيلوگرم خرنوب در طول 3 الي 4 ماه اثر شگفت انگيزي بر باروري آقايان بجا گذاشته است.

روش مصرف خرنوب

ادرار آور : مقداري خرنوب را خرد کرده دانه ها را جدا کنيد و سپس يک قاشق مرباخوري را به همراه يک ليوان آب شب موقع خواب خيس کرده و صبح ناشتا صاف کرده و ميل نماييد.

مفيد در درمان سرفه : مقداري خرنوب را پس از جدا سازي از دانه ها آسياب کرده و يک قاشق مرباخوري را هر وعده به همراه يک فنجان آب گرم ميل نماييد.

اشتها آور : مقداري خرنوب را آسياب کرده يک قاشق مرباخوري قبل از صبحانه به همراه يک ليوان شير و يک قاشق غذاخوري عسل ميل نماييد.

مفيد در کاهش LDL و بهبود وضعيت HDL ، مفيد در کاهش خطر ابتلا به بيماريهاى قلبى عروقى : امروزه مصرف کنندگان آگاه به سلامتى خود، بطور فزايندهاى دريافته اند که مواد غذايى با فيبر بالا به يک رژيم متعادل کمک مي کند فيبر دانه خرنوب به افزايش ميزان فيبر در مواد غذايى هر روزه کمک مينمايد.

بعلاوه با وجود توانايى کاهش کلسترول و توانايى داشتن فعاليتهاى آنتى اکسيدانى، فيبر نامحلول رژيمى حاصل از پالپ دانه خرنوب، بعنوان يک ترکيب افزودنى، توليد کنندگان مواد غذايى را در سرمايه گذارى روى توجه مصرف کنندگان به سلامتى و صحت خود کمک مينمايد.

مدارک علمى قوى وجود دارد که پيشنهاد مينمايد رژيم غنى از فيبر ميتواند خطر بيماريهاى قلبى عروقى را کاهش دهد. در دو مطالعه اخير مشخص شد که فيبر خرنوب داراى اثر مثبت روى ميزان کلسترول انسان دارد، بويژه کاهش ميباشد.

LDL/HDL و به همان ميزان بهبود نسبت LDL برخلاف برخى ديگر از فيبرهاى رژيمى، فيبر خرنوب حاوى پلى فنولهاى محلول و نامحلول در آب ميباشد که داراى فعاليت آنتى اکسيدانى طبيعى قابل توجهى بوده و ميتوانند تعادل مناسبترى بين راديکالها و آنتى اکسيداﻧﻬا برقرار نمايند.

مفيد در درمان اسهال : دانه هاي داخل خرنوب را پس از خارج کردن آسياب کرده در زمان نياز يک قاشق مرباخوري به همراه يک فنجان آب گرم ميل نماييد.

مفيد براي رژيم درماني: اگر شما از طرفداران شيريني هاي قندي، تارتها، شکلات، ميلک شيک و انواع نوشيدنيهاي شيرين هستيد هنوز هم از خوردن آنها مي توانيد لذت ببريد.

خواص خرنوب

بيشترين استفاده خرنوب در صنايع غذايي است زيرا يک جايگزين عالي براي کاکائو ، شکلات و مواد قندي براي کسانيست که در رژيم غذاييشان مي بايست قند را حذف کنند زيرا:
-داراي مقدار زيادي فيبر است
– سرشار از آنتي اکسيدان است
– کمتر از 1% قند و چربي دارد
– کافئين ندارد
– فاقد گلوتن است
– دو برابر کاکائو کلسيم دارد
– موثر براي درمان بسياري از بيماريها است

اگر بخواهيد از خرنوب در شيريني پزي بعنوان جايگزين شکلات کنيد مي توانيد با يک نسبت مساوي آنرا بکار ببريد. مثلا اگر قبلا 100 گرم شکلات يا شيريني استفاده مي کرديد حال مي توانيد از 100 گرم خرنوب بعنوان جايگزين استفاده کنيد.
براي اينکار بايد خرنوب را با پوست بطور کامل آسياب و پودر کنيد. ممکن است آسياب خانگي شما نتواند دانه هاي سخت خرنوب را خورد کند در اين صورت دانه ها را از خرنوب جدا کنيد. همچنين اگر به قطعات درشت تري براي تزئين يا شيرينيتان نياز داريد مي توانيد خرنوب را رنده کنيد.
اگر شما به لاکتوز موجود در لبنيات حساسيت داريد و نمي توانيد در تهيه بستني و شيريني هايتان از آنها اسنفاده کنيد خرنوب جايگزين مناسبي مي تواند براي شما باشد. براي آشنايي بيشتر مي توانيد به قسمت غذاهاي سلامتي ما مراجعه کنيد تا با طرز تهيه انواع شيريني و بستني و شيک با استفاده ازخرنوب آشنا شويد.

شيره خرنوب

خرنوب در تهيه بسياري از محصولات مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. محصولاتي آرايشي که در آنها از خرنوب استفاده شده با عنوان C.siliqua که نام علمي شيره خرنوب است برچسب خورده اند.
شيره خرنوب از دانه آن بدست مي آيد که 35% آنرا تشکيل مي دهد.
همچنين بسياري از کارخانجات مواد غذايي در محصولات گوشتي توليد شده، سالادها، کنسروها و کمپوتها بعنوان بهبود دهنده و طعم دهنده ارگانيک استفاده مي کنند.
خرنوب منبع سرشار از ويتامينها و مواد معدني است.

ويتامينهاي موجود در خرنوب شامل:

A
B-2
B-3
B-6

خرنوب داراي اين مواد معدني مي باشد:

مس
کلسيم
منگنز
پتاسيم
منيزيم
فلز روي
سلنيوم
همچنين خرنوب از مقدار زيادي فيبر، پکتين و پروتئين تشکيل شده است.

طرز تهيه جوشانده:

مواد لازم: 1ـ نيم ليتر آب بدون کلر(ترجيحا آب چشمه و يا آب معدني) 2ـ هفت عدد خرنوب كه كاملا شسته و تميز كرده ايد. 3ـ يک ظرف براي تهيه (ترجيحا شيشه اي پيرکس، چيني و يا استيل)

طرزتهيه:
تعداد 7 عدد خرنوب (تمام خرنوب درسته با غلاف و دانه ها) را به چهار يا پنچ قسمت شکسته و داخل نيم ليتر آب در حال جوش بريزيد ،درب ظرف را گذاشته و با شعله ملايم 3 دقيقه بجوشانيد.پس از اتمام زمان جوشيدن(3 دقيقه) شعله را خاموش کنيد و اجازه دهيد 20 دقيقه در همان حال با در بسته بماند. پس از اتمام زمان 20 دقيقه با قاشق تکه هاي خرنوب را از جوشانده خارج کنيد.
و جوشانده را دو قسمت کرده و نصف آن را صبح ناشتا و نصف ديگر را شب قبل از خواب ميل کنيد.اين کار را به مدت يک هفته مداوم انجام دهيد،پس از اتمام هفته اول به مدت 3 ماه هر شب قبل از خواب به اندازه يک ليوان بنوشيد.در ماههاي بعد نيز هر از گاهي استفاده نماييد.

تذکر:
ـ داروي هاي دکتر را به هيچ عنوان قطع نکنيد و همزمان از خرنوب به عنوان درمان کمکي استفاده نماييد.
ـ لطفا زمان هاي جوشيدن و دم کردن را دقيقا رعايت نماييد.


منبع: salamati.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها