بزرگنمايي:
چه خبر - نکاتي که مهمانداران هواپيما به شما نمي گويند
پرواز بهموقع، ايمن و راحت، خواسته همه مسافران است. آگاهي از کار مهمانداران هواپيما و انتظارات آنان از مسافران ميتواند به داشتن چنين تجربه پروازي منجر شود. مهمانداري هواپيما شغلي پراسترس و خاص محسوب ميشود که آگاهي از آن ميتواند باعث آسايش مسافران و خدمه پرواز شود.
1. نميخواهيم دستور بدهيم، فقط به حرفهاي ما گوش کنيد
سالم رسيدن شما به مقصد اولين اولويت کاري هر مهمانداري است. سارا کيگل مهماندار باسابقه هواپيما که مطالب خود را نيز در وبلاگ TheFlyingpinto.com منتشر ميکند؛ ميگويد:
مسافران در هواپيما با قوانين مزاحمي روبرو ميشوند، اما اين نکته را نميدانند که پشت هر يک از اين قوانين دليلي براي حفظ ايمنيشان وجود دارد.
الن مهماندار سابق خطوط هوايي امريکا ميگويد:
مسافران بايد بدانند که ما طبق قوانين فدرال هواپيمايي (FFA(Federal Aviation Administration موظف به حفظ ايمني آنها در تمام طول سفر هستيم. در پرواز ممکن است اتفاقات غيرمنتظرهاي پيش بيايد؛ پس براي حفظ ايمني شما، نياز است که در صندليهايتان بنشينيد.
2. تاخير در پروازها براي ما بسيار آزاردهندهتر است
تاخير پروازها براي مسافران و مهمانداران هواپيما، به يک اندازه آزاردهنده و استرسزا است. فاني دلوني، مهماندار سابق ايرفرانس ميگويد:
ما معمولا براي آماده شدن پرواز يک ساعت زودتر به هواپيما ميرويم. علاوه براين حدود چند ساعت قبل در فرودگاه حاضر ميشويم.
اگر شما از تاخير پروازها خسته ميشويد ما مهمانداران سه برابر شما احساس خستگي ميکنيم. الن ميگويد:
خستگي و دلتنگي ما براي خانواده، مانند اين است که در سومين يا چهارمين روز يک سفر چندروزه خستهکننده باشيم.
3.در هنگام سوار شدن با يکديگر همکاري کنيد
ترزا مهماندار سابق خطوط هوايي دلتا عقيده دارد که سختترين قسمت پرواز، هنگام سوار شدن مسافران است. چون جا دادن درست بار مسافرين ميتواند مشکلآفرين باشد. او ميگويد:
اگر مسافران فقط به فکر خود نباشند و با يکديگر همکاري کنند؛ کار ما بسيار راحتتر ميشود و هواپيما بهموقع پرواز خواهد کرد.
بنابراين مي توانيد بعد از جا دادن درست چمدانهاي خود، به ديگر مسافراني که هنوز در حال تقلا براي جا دادن چمدانهايشان هستند؛ کمک کنيد.
4. هواپيما يک وسيله حمل و نقل است نه يک رستوان پرنده
به خاطر داشتهباشيد که کارکرد اصلي پرواز، ارايه يک سرويس غذايي خوب و مفصل نيست. الن ميگويد:
ما معمولا تمام غذاها را در هواپيما قرار نميدهيم، پس نميتوانيم اولين انتخابهاي مسافران را در سفارش غذا، فراهم کنيم.
اس گري، مهماندار خطوط هوايي امريکا ميگويد:
ما در در هواپيماي 747 هستيم نه رستوانهاي يازده-7. ما هر کاري را انجام ميدهيم تا شما پروازي لذت بخش داشتهباشيد؛ اما گاهي اوقات نميتوانيم همه خواستههاي شما را انجام دهيم.
5. گفتن يک کلمه ساده «لطفا» و «متشکرم» براي ما بسيار ارزشمند است
ليزا لنت، مهماندار هواپيما ميگويد:
هنگامي که به اسقبال مسافران براي سوار شدن ميروم، صبح بخير گفتن آنها، بيشترين و شيرينترين معنا را دارد.
طبق صحبتهاي ترزا، گاهي اوقات مسافران هداياي کوچکي مثل شکلات را به خدمه پرواز ميدهند. او ميگويد:
هنگامي که يکي از مسافران مجلهاش را بعد از خواندن به ما ميدهد، اتفاق بسيار دوستداشتني هست. اين چيزهاي کوچک، تفاوت و تغيير بزرگي براي ما محسوب ميشود.
6. فراهم کردن نوشيدني براي شما، دليل اصلي حضور ما نيست
حضور مهمانداران براي تضمين سلامت شماست؛ نه تهيه هر چيزي که شما احتياج داريد. آنها آموزشهاي سختي همچون، آموزش کمکهاي اوليه پزشکي، CPR (احيا کردن) و تخليه اضطراري هواپيما را ياد ميگيرند. دکتر اگنس هاف، مهماندار سابق خطوط هوايي امريکا و جنوبغربي اقيانوس آرام ميگويد:
خوشبختانه اکثر پروازها با مشکلات ايمني مواجه نميشود؛ درنتيجه اغلب مردم گمان ميکنند که کار ما فقط کنترل خوراکي و سرو نوشيدني است. و متوجه نميشوند که مهمانداران براي حفظ ايمني و راحتي مسافران، آموزشهاي بسياري ديدهاند.
سارا در صحبتهاي خود بيان ميکند که خلبانها نميتوانند داخل هواپيما را ببينند. بنابراين مهمانداران گوش و چشم آنها محسوب ميشوند. و در مواقع اضطراري آنها را آگاه ميسازند.
7. ما يک گروه خيلي صميمي و جداييناپذير هستيم
با اينکه برخورد و ديدارهاي ما فقط چند دقيقه طول ميکشد. گري ميگويد:
در بين خدمه حاضر در يک پرواز اتفاق معجزهآسايي رخ ميدهد. ما ناگهان به دوستاني تبديل ميشويم که انگار چندين سال است يکديگر را ميشناسيم و من حدس ميزنم که اين اعتماد ناشي از آن است که ما بايد در مواقع اضطراري پشت يکديگر باشيم.
گري اعتقاد دارد که اکثر گفتگوهاي صميمي آنها که بسيار کوتاه است، در مسير تاکسي، بلند شدن هواپيما و فرود آن اتفاق ميافتد.
8. خواهش ميکنيم که در طول پرواز به موقع از دستشويي استفاده کنيد
ناديده گرفتن علامت «کمربند را ببنديد» و رفتن به دستشويي در هر زماني که احتياج داريد، باعث تاخير در پرواز ميشود. سارا ميگويد:
سلسله مراحلي در قرارگيري و حرکت هواپيما در باند وجود دارد. اگر کسي براي دستشويي رفتن از جايش بلند شود، ما مجبوريم که به اتاق خلبان اطلاع دهيم تا آنها هواپيما را نگه دارند. تا زماني که سر جاي خود نشيند و کمربندش را نبندد ما مجبور به توقف هستيم، زيرا ممکن است که هواپيما از مسير خود منحرف شود.
همچنين الن ميگويد:
جابجايي چرخدستي 300 پوندي نوشيدنيها در هواپيما کاري بسيار سخت است و هنگامي که شما براي دستشويي رفتن از صندليتان بلند ميشويد؛ ما مجبور به جابجايي آن تا آشپزخانه هستيم.
منبع: jamejamonline.ir