آخرین اخبار

چرا احساس مي کنم چيزي در گلويم گير کرده؟ علت و درمان بيماري ها و پيشگيري

چرا احساس مي کنم چيزي در گلويم گير کرده؟ علت و درمان

  بزرگنمايي:

چه خبر - احساس گير کردن چيزي در گلو به چه دلايلي ايجاد مي شود

احساس گير کردن چيزي در گلو مي تواند با علائم غير پايدار مانند خشونت صدا، تجمع بزاق در پشت گلو، التهاب، يا در برخي موارد، مشکل در بلع همراه باشد.
اصطلاح پزشکي احساس گير کردن چيزي در گلو pharyngeus يا بغض در گلو است. دکتر ميشل رايت مي گويد که احساس بغض در گلو مي تواند توسط عضلات که در بلع درگير است، رخ دهد. وقتي اين عضلات به درستي شل نشود، احساس مي شود توده اي در گلو گير کرده و نوعي انسداد در راه گلو وجود دارد. استرس، رفلاکس اسيد معده به مري، عفونت گلو، واکنش هاي آلرژيک به مواد غذايي و يا گزش حشرات همگي مي توانند احساس گير کردن چيزي در گلو را براي انسان تدايي کنند.

بسياري از داروهاي خانگي مي توانند به شما کمک کند تا از شر احساس داشتن يک توده در گلو رها شويد. براي مثال، اگر احساس گير کردن چيزي در گلو از استرس بود، يادگيري مديريت سطح استرس، به شما کمک مي کند. اگر احساس توده در گلو از بازگشت بيش از حد اسيد معده بود، داروهاي خانگي براي رفلکس اسيد کمک کننده اند. با اين وجود، واکنش هاي آلرژيک که باعث تشديد احساس گير کردن چيزي در گلو مي شوند بايد سريعا تحت نظارت پزشک قرار گيرد.

اجازه دهيد به علل مختلفي که موجب مي شود تجربه احساس توده در گلو کنيد، نگاهي بياندازيم و همچنين برخي از بهترين داروهاي خانگي براي کاهش علائم و درمان ريشه اي احساس گير کردن چيزي در گلو را به شما معرفي کنيم.

گير کردن غذا
اگر احساس مي کنيد يک توده در گلو شما وجود دارد، مي تواند نشان از گير کردن مقدار کمي غذا در گلو باشد. مثلا گير کردن يک تکه استخوان ماهي در گلو چنين حسي را ايجاد مي کند. براي برطرف کردن انسداد جزئي در گلو، شما مي توانيد با خوردن چيزي نرم آن را برطرف کنيد. براي مثال، اگر استخوان ماهي در گلو گير کرده است جويدن نان سفيد تا جايي که به خوبي با بزاق دهان مخلوط و نرم شده، و بلعيدن ناگهاني آن مي تواند کمک کننده باشد.

برخي پيشنهاد مي کنند که براي فرو بردن استخواني که در گلو گير کرده است مقدار زيادي کره بادام زميني را بر روي نان ماليده و سپس نان را بجويد و مثل روش بالا، پس از نرم شدن کامل نان، آن را يکباره ببلعيد. به اين روش به احتمال زياد استخوان ماهي به کره گير کرده و از جاي خود حرکت مي کند.

شما همچنين مي توانيد يک قاشق عسل را براي کمک به خلاص شدن از شر غذا و استخواني که در گلو گير کرده است، ببلعيد. خواص ضد التهابي عسل به تسکين بافت تحريک شده گلو کمک خواهد کرد. راه ساده تر براي از بين بردن احساس گير کردن چيزي در گلو سرفه هاي ناگهاني است.

ريفلاکس معده (GERD)
معمولا دليل عمده براي احساس گير کردن چيزي در گلو ريفلاکس معده به مري است. در اين عارضه، به دليل افزايش اسيد معده، اسيد به مري برگشته و موجب سوزش سر دل و قفسه سينه مي شود و طعم تلخ در دهان ايجاد مي کند. مجله The World Journal of Gastroenterology گزارش داد که احساس بغض در گلو، در بيش از 60٪ از افرادي که از ريفلاکس معده GERD رنج مي برند، تجربه مي شود. در اين شرايط، به دليل تحريک و التهاب مري، توسط اسيد معده، توده در گلو احساس مي شود. رفلاکس همچنين موجب گرفتگي صدا نيز مي شود.

اگر به ريفلاکس معده مبتلا هستيد، مي توانيد از جوش شيرين براي درمان استفاده کنيد. جوش شيرين کمک مي کند تا بخشي از محتواي اسيد در معده خنثي شده و التهاب کاهش يابد. براي استفاده از اين درمان کافي است نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين را در يک ليوان آب مخلوط کرده و براي کاهش سوزش سر دل بنوشيد. براي به دست آوردن نتيجه مطلوب بايد از اين روش به طور منظم استفاده کنيد. از طرفي جوش شيرين مي توانيد با ديگر داروها و مکمل ها تداخل داشته باشد. پس قبل از استفاده در مورد اين روش با پزشک خود مشورت کنيد.

نوشيدني هاي حاوي عصاره آلوئه ورا نيز يکي ديگر از درمان هاي طبيعي است که مي تواند به تسکين علائم سوزش سر دل کمک کند. همانطور که مي دانيد آلوئه ورا اثر تسکين دهنده بر روي پوست آسيب ديده دارد، با اين حال، براي تسکين التهاب در مري نيز مفيد است. مطالعات نشان داده اند که شربت آلوئه ورا يک درمان موثر براي ريفلاکس معده GERD است. براي کمک به خلاص شدن از شر احساس گير کردن چيزي در گلو ناشي از ريفلاکس معده GERD، شما بايد يک جرعه کوچک از عصاره آلوئه ورا را حدود 20 دقيقه قبل از هر وعده غذايي بنوشيد.

استرس
بسياري از افراد وقتي تحت فشار و استرس هستند تصور مي کنند چيزي در گلويشان گير کرده است. دليل اين احساس اين است که زماني که ما تحت استرس هستيم، تنش عضلاني در بدنتان تمايل به اوج گرفتن دارد و اين باعث تنگي در پشت گلو مي شود.

ارتباط بين احساس گير کردن چيزي در گلو و استرس در مجله Psychosomatic Research مورد مطالعه قرار گرفته است. اين مطالعه نشان داد که بيماراني که احساس مي کنند که چيزي هميشه در گلويشان گير کرده است، تحت تنش بيشتر از گروه کنترل بوده اند. همچنين مشخص شد که اين افراد در مدت زمان قبل از حوادث استرس زا در زندگي خود، هيچ علائمي از بغض در گلو نداشتند. استرس بدن ما را از جهات مختلف تحت تاثير قرار مي دهد. بنابراين اين مهم است که راهي براي مديريت سطح استرس پيدا کنيم.

براي از بين بردن استرس شما مي توانيد چند قطره اسانس اسطوخودوس را با روغن حامل ترکيب کرده و به وان حمام اضافه کنيد. اين محلول تسکين دهنده اعصاب است. حمام کردن با اين محلول به مدت 20 دقيقه در کنترل استرس بسيار مفيد است. همچنين مي توانيد چند قطره عصاره سنبل را روي بالش خود بريزيد تا به کمک آن سطح اصظراب و استرستان کم شود. کاهش استرس همچنين يکي از راه هاي موثر براي درمان رفلاکس معده است. يک مطالعه که در مجله American Journal of Gastroenterology منتشر شده نشان مي دهد که ارتباط روشني بين افزايش حساسيت به اسيد معده در مري و استرس وجود دارد. بنابراين، مديريت سطح تنش يک راه بسيار خوب براي کاهش رفلاکس معده و در پي آن بغض در گلو است.

اختلال اضطراب
اگر شما از سطح بالايي از اضطراب رنج مي بريد و در مورد فعاليت هاي روزمره و حوادث هميشه نگران هستيد، ممکن است احساس گير کردن چيزي در گلو را نيز داشته باشيد. محققان مجله The British Journal of General Practice مي گويند که يک ارتباط بين بغض در گلو و اضطراب در بيماران وجود دارد. در واقع، 96 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب، احساس مي کنند غذا در گلويشان گير مي کند و پايين نمي رود. دکرت کاتلين روميتو معتقد است که داشتن بلع سخت نيز يکي از نشانه هاي اختلال اضطراب است.

تحقيقات دانشگاه مريلند نشان مي دهد که زنجبيل و بابونه مي تواند به کاهش اضطراب کمک کنند. شما مي توانيد از اين دو ماده به عنوان چاي به صورت روزانه استفاده کنيد. سطح بالايي از اضطراب و وحشت مي تواند درمان استرس را سخت تر کند. با اين حال، بسياري از داروهاي خانگي موثر وجود دارند که مي توانند به آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب و افسردگي کمک کنند. به عنوان مثال اسانس هاي ترنج، ليمو، گل شمعداني، گل بابونه و چوب صندل احساس شديد اضطراب را برطرف مي کنند.

بسياري از افراد از مکمل هاي سروتونين يا دوپامين براي کمک به بهبود خلق و خو، درمان افسردگي، و به دست آوردن مجدد يک احساس عمومي از شادي در زندگي استفاده مي کنند. به ياد داشته باشيد که کاهش اضطراب و استرس در زندگي شما، سلامت عمومي را افزايش مي دهد.

ورم لوزه
التهاب لوزه ها مي تواند باعث التهاب در گلو شده و منجر به احساس گير کردن چيزي در گلو شود. در اين شرايط شما همچنين ممکن است درد و مشکل در هنگام بلع را نيز تجربه کنيد. دکتر Carol DerSarkissian مي گويد که التهاب لوزه که توسط يک عفونت در پشت گلو ايجاد مي شود مي تواند منجر به تورم غدد در گردن، قرمزي، درد، تاول در گلو و تب شود. بنابراين، غدد متورم، به خصوص اگر گلو قرمز و ملتهب باشد، ممکن است باعث شود احساس کنيد گلويتان مسدود شده و چيزي راه گلويتان را بسته است.

درمان هاي طبيعي زياد و موثري براي کشتن باکتري هايي که باعث التهاب لوزه مي شوند، کاهش قرمزي و التهاب در گلو وجود دارد. يکي از داروهاي خانگي موثر براي ورم لوزه، غرغره کردن آب نمک است. محلول نمک مي تواند به سرعت منجر به کاهش تورم در گلو شود. براي اين کار نصف تا 1 قاشق چاي خوري نمک را به 8 اونس آب اضافه کنيد و چند بار در روز تا زماني که تورم برطرف نشده از آن غرغره کنيد. شما همچنين مي توانيد از سير به جهت داشتن خواص ضد باکتري و ضد ويروسي براي درمان علائم التهاب لوزه استفاده کنيد. اگر چه سير داراي طعم و مزه قوي است اما به سرعت عفونت گلو را درمان مي کند. بهترين راه براي استفاده از سير جهت درمان عفونت گلو به شرح زير است:
يک يا 2 حبه سير را چرخ کنيد و 10 دقيقه اجازه دهيد تا مواد تشکيل دهنده فعال آليسين تشکيل شود. سپس آن را با ماست ساده يا عسل خام مخلوط کرده و 2 الي 3 بار در روز تا زماني که التهاب لوزه برطرف شود از آن استفاده کنيد.

تيروئيد
مسائل مربوط به غده تيروئيد نيز مي تواند احساس گير کردن چيزي در گلو ايجاد کند. در مطالعه اي که در بلژيک انجام شده مشخص شد که بزرگ شدن تيروئيد موجب مي شود علائم pharyngeus يا بغض در گلو بيشتر شده و مشکل در بلع نيز ايجاد شود. براي درمان و پيگيري اختلالات مربوط به غده تيروئيد حتما بايد به پزشک مراجعه کنيد.

آلرژي
آلرژي شديد مي تواند تورم جدي در گلو ايجاد کند و موجب مسدود شدن راه هاي هوايي شود. اگر فردي از شوک آنافيلاکتيک (واکنش آلرژيک جدي) رنج مي برد، بايد فورا به پزشک مراجعه کند. برخي از علائم ديگر واکنش آلرژيک، کهير، عطسه، خارش لب يا زبان، خارش گلو و تنگي در گلو است. در مطالعاتي که در تايلند انجام شد مشخص گرديد که بسياري از افرادي که از احساس گير کردن چيزي در گلو شکايت مي کردند به درمان هاي ضد آلرژي پاسخ داده اند. پس اگر به غذاي خاص و يا نيش حشرات حساسيت داريد، بايد براي جلوگيري از تورم که باعث انسداد گلو مي شود چاره اي بيانديشيد.

اگر واکنش آلرژيک جزئي داريد مي توانيد از يکي از آنتي هيستامين هاي طبيعي براي درمان آلرژي استفاده کنيد. يکي از اين آنتي هيستامين طبيعي براي کاهش ورم، گزنه است. اين ماده مانند آنتي هيستامين ها عمل مي کند و مي تواند به درمان علائم آلرژي کمک کند. يک مطالعه نشان داد که مصرف 300 ميلي گرم برگ خشک گزنه کمک مي کند تا علائم آلرژيک از بين برود.

التهاب مري
التهاب مري، التهاب بافت مري است که مي تواند باعث شود احساس کنيد يک شيئي در گلو گير کرده است. پزشکان در کلينيک مايو مي گويند که شما مي توانيد علائم التهاب مري را با اجتناب از مصرف غذاهايي که باعث افزايش ريفلاکس مي شود، حفظ تناسب اندام و ترک سيگار به حداقل برسانيد.

شبکه و حلقه مري
شبکه ها و حلقه هاي مري Esophageal webs and rings از شايع ترين اختلالات ساختاري مري است که مي تواند احساس انسداد در گلو ايجاد کند و گاهي اوقات مي تواند در هنگام بلع باعث دشواري شود. با توجه به تحقيقات دانشکده پزشکي هاروارد، اين وضعيت ممکن است به رفلکس اسيد و يا کم خوني فقر آهن مرتبط باشد، پس شما مي توانيد اقدامات لازم براي پيشگيري و درمان اين اختلالات را انجام دهيد.

سرطان حنجره
در اکثر موارد، احساس گير کردن چيزي در گلو بي ضرر است و به راحتي مي توان به طور طبيعي با استفاده از داروهاي خانگي درمان شود. با اين حال، گاهي اوقات مي تواند ناحيه گلو سرطاني شده و چنين احساسي ايجاد کند. مرکز خدمات بهداشت ملي انگلستان اعلام کرده است که اگر بيماري احساس گير کردن چيزي در گلو را به طور مداوم دارد و اين انسداد به هيچ يک از روش هاي بالا پاسخ نمي دهد و ممکن است دردي در ناحيه اطراف گوش نيز ايجاد کند بايد براي انجام معاينات پزشکي به دکتر مراجعه کند.


منبع: payamesaslamat.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي