آخرین اخبار

آمريکا: ايران کنترل نشود، با کره شمالي تازه اي مواجه خواهيم بود سياسي

آمريکا: ايران کنترل نشود، با کره شمالي تازه اي مواجه خواهيم بود

  بزرگنمايي:

چه خبر - برجام فقط براي ايران توافق خوبي است

نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان متحد روز سه‌شنبه گفت که پايبندي ايران به محدوديت‌هاي غني‌سازي و سانتريفيوژ به معني پاينبدي اين کشور به برجام نيست.نيکي هيلي گفت که در ديدار اخيرش با مقام‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، يوکيا آمانو، مدير کل اين سازمان به وي گفته نظارت بر پايبندي ايران به برجام، همانند جورچين است: «برداشتن تنها يک قطعه تصوير کاملي در اختيار شما قرار نمي‌دهد.»هيلي اين اظهارات آمانو را «تشبيهي بسيار مناسب» توصيف کرد که نشان مي‌دهد بررسي رفتارهاي ايران بايستي در چارچوب گسترده‌تري نسبت به برجام صورت گيرد.
وي گفت: «بسياري از ناظران اين نکته را فراموش مي‌کنند. آنها تصور مي‌کنند تا زماني که ايران، محدوديت‌هاي مربوط به غني‌سازي و سانتريفيوژها را رعايت کند به توافق هسته‌اي پايبند بوده است. اين صحيح نيست. ما در اينجا با يک جورچين مواجه هستيم.»نيکي هيلي در ادامه اظهاراتش به گزارش ماه آينده ترامپ درباره پايبندي ايران به برجام اشاره کرد و گفت اين الزام که رئيس‌جمهور بايستي پايبندي ايران را گزارش کند، شرط مندرج در خود توافق هسته‌اي نيست و کنگره آمريکا آن را تدوين کرده است.
اين مقام آمريکايي در ادامه تصريح کرد که از تصميم ترامپ درباره برجام اطلاعي ندارد و گفت او بايد در اين باره تصميم بگيرد. وي اضافه کرد: «توافق هسته‌اي ايران، داراي نقائص فراواني است، طوري که خارج شدن از آن وسوسه‌انگيز است، اما توافق به نحوي تنظيم شده که باعث شود خروج از آن، کمتر جذاب به نظر برسد.»
او گفت: «اين توافق آنچه ايران خواسته را پيشاپيش در اختيارش قرار داده است، در ازاي تعهداتي موقت که ما خواستار انجام آنها هستيم. اين خوب نيست.»نيکي هيلي با بيان اين ادعا که ايران قبل از توافق هسته‌اي زير فشار تحريم‌ها قرار داشته، گفت: «براي آنها توافق خوبي است، اما آنچه ما از اين توافق به دست مي‌آوريم، چندان مشخص نيست.»نماينده آمريکا در سازمان ملل گفت تعيين پايبندي ايران به برجام آنطور که ديگران فکر مي‌کنند شفاف نيست و تنها مفاد فني توافق هسته‌اي را در بر نمي‌گيرد. وي گفت که تعيين اين پايبندي نيازمند يک بررسي گسترده‌تر است.
هيلي در ادامه تصريح کرد پايبندي ايران، سه محور دارد: اول، خود توافق، دوم، قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، و قانون کنگره آمريکا، موسوم به قانون «کورکر-کاردين» که ناظر به روابط ميان رئيس‌جمهور آمريکا و کنگره اين کشور است.
اين مقام آمريکايي با بيان اينکه بررسي هر توافقي به ماهيت حکومت امضاکننده آن توافق بستگي دارد، ايران را به نقض قوانين بين‌المللي متهم کرد. وي با يادآوري تسخير لانه جاسوسي، گفت: «ايران از سال 1979، همانند يک نهضت و نه يک کشور رفتار کرده است.»نماينده آمريکا در سازمان ملل همچنين با تکرار ادعاهاي اثبات‌نشده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به انجام اقدامات مخرب متهم کرد. وي گفت مشکل بتوان درگيري يا تنشي در خاورميانه را رديابي کرد که نقشي از ايران در ان ديده نشود.
نيکي هيلي، نيروهاي نظامي ايران به تلاش پنهان براي دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي متهم کرد و ادعا کرد که ايران درباره برنامه هسته‌اي خود به آژانس دروغ گفته است.وي مدعي شد که توافق هسته‌اي که دولت اوباما با ايران منعقد کرد، قرار نبود تنها درباره برنامه هسته‌اي ايران باشد. او گفت که اين توافق قرار بوده که برنامه هسته‌اي ايران را به خاتمه برساند، در حالي که اکنون تنها آن را موقتاً متوقف کرده است.
هيلي تصريح کرد يکي ديگر از وعده‌ها، «بازرسي‌هاي هر زمان، هر مکان» از سايت‌هاي ايران بوده، در حالي که در توافق نهايي، بازرسي‌هاي اندک‌تري در نظر گرفته شده است. هيلي گفت که ايران، مطابق برجام، مي‌تواند تا 24 روز از ورود بازرسان آژانس به اماکن مشکوک و غيراعلام‌نشده خود جلوگيري کند.وي گفت: «صدها سايت اعلام‌نشده وجود دارد که در آن‌ها فعاليت‌هاي مشکوک وجود دارد و آژانس از آن‌ها بازديد نکرده است.»
 نيکي هيلي در ادامه به انقضا برخي مفاد برجام اشاره کرد و گفت: «بعد از ده سال محدوديت‌ها در زمينه اورانيوم سانتريفيوژهاي پيشرفته و ديگر محدوديت‌هاي هسته‌اي از بين خواهند رفت.»وي گفت: «بنابراين برجام توافقي بسيار ناقص و محدود است.»
هيلي در ادامه اظهارات علني مقام‌هاي ايران براي جلوگيري از ورود بازرسان به سايت‌هاي نظامي خود را «نگران‌کننده‌ترين» مورد در اين توافق هسته‌اي خواند.هيلي مدعي شد: «مقام‌هاي ايران روي اين موضوع حساب باز کرده‌اند که آمريکا و ساير طرف‌هاي برجام آنقدر روي موفقيت برجام سرمايه‌گذاري کرده باشند که تقلب ايراني‌ها را ناديده بگيرند. اين کاري است که دولت قبل آمريکا انجام داد.»
وي تصريح کرد: «همين عدم تمايل براي به چالش کشيدن رفتار ايران، از ترس لطمه نزدن به برجام است که باعث تهديدآميز شدن اين توافق براي منافع امنيت ملي ما مي‌شود. توافق هسته‌اي ايران به نحوي طراحي شده که بزرگتر از آن باشد که بتوان آن را به شکست کشاند.» هيلي با بيان اين ادعا که طرفداران توافق هسته‌اي تمامي ديگر رفتارهاي ديگر را نسبت به حفظ توافق هسته‌اي در وهله دوم اهميت قرار داده‌اند: «ايراني‌ها اين را درک کرده‌اند.»
وي گفت که مقام‌هاي ايران اخيراً تهديد کرده‌اند در صورت وضع تحريم عليه اين کشور به سرعت به وضعيت قبل از برجام برخواهند گشت. او گفت: «اين تهديد خودخواهانه به ما يک چيز مي‌گويد و آن اينکه مقام‌هاي ايران مي‌خواهند با توافق هسته‌اي، جهان را درباره رفتارهاي بدشان گروگان بگيرند.» هيلي گفت که اين تهديد نشان مي‌دهد که چرا قضاوت درباره رفتارهاي ايران بر اساس توافق هسته‌اي، «کوته‌بينانه و خطرناک» است.
مقام آمريکايي توسعه برنامه موشکي ايران و پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ به فضا را «مغاير با قطعنامه 2231» توصيف کرد. وي گفت: «آنها با طراحي موشک‌هايي که قادر به حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي هستند، آشکارا در حال انجام اقداماتي مغاير با قطعنامه 2231 هستند. متأسفانه، بسياري از اعضاي سازمان ملل تمايل دارند قطعنامه‌هاي خود اين سازمان را ناديده بگيرند.»وي گفت: «جامعه بين‌الملل، انگيزه‌هاي قدرتمندي دارد براي اينکه رويه‌هاي خود را ناديده گرفته و اعلام کند که ايران به مفاد توافق پايبند بوده است. در عين حال، سازمان ملل تمايلي به پرداختن به تخلفات غيرهسته‌اي ايران ندارد.»
وي در بخش ديگري از اظهاراتش درباره سياست احتمالي ترامپ پيرامون برجام گفت: «اگر رئيس‌جمهور تصميم بگيرد که پايبندي ايران به برجام را تائيد نکند، اين به معني خروج ايالات متحده از برجام نخواهد بود. خروج از برجام بر اساس بندهاي اين توافق صورت مي‌گيرد. مصوبه کنگره مربوط به روابط ميان دولت و نمايندگان است.اگر رئيس‌جمهور پايبندي ايران را تائيد نکند، آن زمان مسئله در اختيار کنگره خواهد بود و نمايندگان 60 روز فرصت خواهند داشت در صورت نياز عليه ايران تحريم تصويب کنند.»
هيلي همچنين با تکرار ادعاها گفت: «اگر کماکان به رفتار ايران بي‌تفاوت باشيم و حل مشکلات مربوط به اين کشور را به فردا واگذار کنيم، به کره شمالي بعدي مواجه خواهيم بود چون به انها اجازه داد‌ه‌ايم که در برابر چشمان ما، به فن‌آوري‌هاي پيشرفته دست پيدا کنند. چون به آنها اجازه داده‌ايم که به رفتارهاي مغاير قطعنامه‌هاي سازمان ملل ادامه دهند. چون به آنها اجازه داده‌ايم که به آژانس بگويند که اجازه بازرسي از امکان نظامي را نمي‌دهند؛ همان جاهايي که پيش از اين فعاليت هسته‌اي مخفي داشته‌اند. بايد بيدار شويم و بفهميم که اين يک واقعيت در جريان است ولي در خفاياي توافق هسته‌اي پنهان شده و کسي جرأت پرداختن به آن را ندارد.»


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد