آخرین اخبار

وکيل بابک زنجاني: معطل شرکت نفت هستيم اقتصادي

وکيل بابک زنجاني: معطل شرکت نفت هستيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - وکيل بابک زنجاني : راه‌حل براي اختلافات به وجود آمده

وکيل بابک زنجاني متهم اصلي پرونده نفتي، از آخرين جلسه‌اي که يک ماه پيش بين نمايندگان شرکت نفت و شرکاي زنجاني برگزار شد گفت و در پاسخ به اظهارات نفتي‌ها، با استناد به سخنان محسني اژه‌اي، رقم ذکر شده در دادنامه را ملاک سنجش بدهي موکلش به شرکت نفت دانست.
رسول کوهپايه‌زاده تاکيد کرد: امروز بعد از 3 سال و 8 ماه از تشکيل پرونده نفتي، به جايي رسيده‌ايم که تمام روند قانوني آن انجام، راي قطعي صادر و عدد بدهي که همان رقم يک ميليارد و 967 ميليون و 500 هزار يورو است، تاييد شده است. بنابراين طرفين هر ادعايي داشته باشند، تا زماني که مستند به راي قطعي نباشد وجاهت قانوني ندارد.
شرکاي زنجاني، منتظر پاسخ شرکت نفت هستند
وکيل متهم نفتي با اشاره به اعلام آمادگي شرکاي زنجاني براي پرداخت مبلغ بدهي او گفت: آنها اعلام کردند که اموال زنجاني را يا عينا به ما مسترد کنيد و ما عين همان رقم بدهي مندرج در دادنامه را پرداخت مي‌کنيم يا براساس کارشناسي که انجام شده و مورد تاييد دادستاني هم قرار گرفته 2 هزار ميليارد تومان به عنوان ارزش اموال داخلي از مبلغ بدهي او کسر کرده و الباقي بدهي را بپردازيم.
کوهپايه‌زاده تاکيد کرد: با وجود مذاکرات متعدد حضوري که برگزار شد، شرکاي زنجاني هنوز پاسخي دريافت نکرده‌اند و همچنان منتظر پاسخ وزارت نفت هستند.
شرکاي خارجي پرداخت بدهي را تقبل کردند
کوهپايه‌زاده با بيان اينکه اين تاخير و تعلل در روند مذاکرات و امضاي قرارداد توافق بين شرکت نفت و شرکاي خارجي، مي‌تواند اصل قضيه را دچار آفت کند، عنوان کرد: شرکاي خارجي تقبل به پرداخت بدهي کردند. آنها هم شرايط و ملاحظات خاص سياسي، اقتصادي، امنيتي و تجاري خود را دارند و با وجود اين شرايط، هرگونه تعللي مي‌تواند به کليت اين روند آسيب بزند.
وکيل زنجاني در ادامه تاکيد کرد: ما مهياي اين هستيم که 2 ميليارد يورو پول به خزانه بازگردد و از آن طرف، اگر طبق دادنامه اين اتفاق بيفتد، موکل استحقاق استفاده از ماده 114 قانون مجازات اسلامي را دارد و از تخفيفاتي برخوردار خواهد شد اما هنوز دوستان شرکت نفت پاسخ ندادند و اينکه گفته شده ما شماره حساب داده‌ايم تا به آن واريز کنند، عاري از در نظر گرفتن شرايط فعلي است. اساسا اينکه آيا اين شماره حساب‌ها قابليت پرداخت را دارد يا نه و اينکه مبلغي در اين حد بخواهد جابه‌جا شود، هنوز جاي سوال دارد. دوستاني که کار بانکي مي‌کنند، مي‌دانند که در حقوق بانکي بين‌المللي، انتقال اين حجم از مبالغ حتما بايد مستند به قرارداد، اسناد و دلايل پرداخت باشد.
وي ادامه داد: طرف خارجي که حاضر به پرداخت چنين مبلغي شده، بايد اين اطمينان را داشته باشد که براساس آن راي قطعي صادرشده، زنجاني مي‌تواند از تخفيفات برخوردار شود و اينکه شرکت نفت هم رضايت خود را اعلام خواهد کرد.
راه‌حل براي اختلافات به وجود آمده
کوهپايه‌زاده با بيان اينکه يک ماه از تشکيل جلسه بين شرکاي زنجاني و نمايندگان شرکت نفت مي‌گذرد، اظهار کرد: با توجه به اينکه در تصميم‌گيري‌ها به نحوي به بن‌بست خورده‌ايم و اختلافات به وجود آمده ظاهرا حل‌نشدني است، تقاضا کرديم که در جلسات آتي اگر قرار بر برگزاري آن باشد، هم حضور پررنگ‌تر مسئولان قضايي را شاهد باشيم و هم اينکه از کميسيون حقوقي و قضايي مجلس، نماينده‌اي به عنوان ناظر حضور داشته باشد، تا هم در روند پرداخت بدهي‌ها تسريع شود و هم مقامات ذي‌صلاح به هر کدام از طرفين که همکاري نمي‌کنند، تذکرات لازم را بدهند.
وزارت اطلاعات نقش ميانجي را خوب بازي کرد
وي در پاسخ به اعتراضاتي که همواره به بدقولي شرکاي زنجاني مي‌شود هم عنوان کرد: اينکه در گذشته چه اتفاقاتي افتاده، هر يک از طرفين ادعاهايي را در خصوص آن مطرح مي‌کنند. اما اين اتفاقي که در حال حاضر روي داده، ماحصل 6 ماه وساطت، تلاش و درايت وزارت اطلاعات بود. از وقتي که پرونده نفتي پس از صدور راي قطعي در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفت، اين وزارتخانه با اشراف کاملي که بر موضوع و طرفين دعوا دارد نقش ميانجي را بازي کرده و اميدواريم که هرچه زودتر توافقات لازم حاصل شود. البته به توافق معقولي هم رسيديم. قبل از اينکه جلسه يک ماه پيش را برگزار کنيم، طرفين به يک موافقتنامه‌اي رسيدند که در آن خيلي از اين اتفاقات حل شده بود اما مجددا پيشنهادات جديدي مطرح شد که باعث شد روند انجام کار مقداري مشکل شود.
پس از پرداخت بدهي، زنجاني مستحق تخفيف مجازات است
کوهپايه‌زاده عنوان کرد: با توجه به مفاد قراردادي که بين طرفين منعقد خواهد شد تا زماني که پولي به حساب مورد تاييد شرکت نفت که مکانيزم آن در قرارداد مشخص مي‌شود، واريز نشود و تاييديه آن را بانک مرکزي در اختيار شرکت نفت قرار ندهد و وزارت نفت قابليت بالقوه بهره‌برداري و انتقال را نداشته باشد، هيچ تغييري در وضعيت حقوقي موکل به وجود نمي‌آيد. زماني‌که اين پرداخت بدهي انجام شود زنجاني مستحق دريافت تخفيفات ذکر شده در قانون خواهد بود. در غير اين صورت هيچ اتفاقي نخواهد افتاد.
مي‌ترسم تعلل نفتي‌ها به آفت تبديل شود
کوهپايه‌زاده در پايان تاکيد کرد: با توجه به اينکه اين پول بيت‌المال است و شرکت نفت به نمايندگي از دولت و مردم، شاکي پرونده است، عقلاني است که اين موضوع بار ديگر با جديت پيگيري شود تا به يک نتيجه‌اي دست يابيم. پافشاري روي مواضعي همچون مطالبه سود و خسارت شرکت نفت مستلزم تشريفات قانوني و گذشت زمان قابل توجهي است. از اين مي‌ترسم که اين تعلل به آفت تبديل شود و خداي نکرده به جايي برسيم که نه به اصل پول، نه سود آن و نه به خسارت وارده برسيم. زنجاني هم که دستش از همه جا کوتاه است و ممکن است شرايط فراهم نشود که همين دو ميليارد يورو هم بازگردد. نهايتا شرکت نفت مي‌ماند و دادنامه‌اي که به نفعش صادر شده است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي