آخرین اخبار

بي خوابي شبانه؟ چگونه از فکر و خيال شبانه جلوگيري کنيد؟ تازه هاي سلامت

بي خوابي شبانه؟ چگونه از فکر و خيال شبانه جلوگيري کنيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

همه ما شب هايي بوده که نتوانستيم جلوي افکاري که از ذهن مان مي گذرد را بگيريم و دچار نااميدي و اضطراب شديم، قبل از اين که متوجه شويم ساعت 1 نيمه شب شده و نمي دانستيم چند ساعت ديگر هم قرار است بي خوابي بکشيم تا افکار مشوش از ذهن مان خارج شوند. بيش از حد فکر کردن در شب ما را بيدار نگه داشته و جلوي خوابيدني که براي انرژي و نيروي لازم کارهاي فردا لازم است را گرفته است.

بي خوابي در شب دليلش چيست؟
بي خوابي در شب دليلش چيستبي خوابي در شب دليلش چيست

هوپ باستين (Hope Bastine) درمانگر و روان شناس، درباره اين افکار که ما را در شب بيدار نگه مي دارند، توضيح مي دهد. ما در طول روز، زمان و فضا براي پردازش اتفاقات براي ارزيابي و درک درست از آن ها نداريم و تنها زماني که اين کار را انجام مي دهيم زماني است که به تختخواب رفته ايم. بسياري از مردم به من من مي گويند، زماني که به تختخواب مي روند، افکار مختلفي شروع به چرخيدن در ذهن شان مي کند و به طور ناگهاني همه کارهايي که بايد انجام مي داده اند، به ذهن شان هجوم مي آورند.

اطلاعات بيش از حد
اطلاعات بيش از حداطلاعات بيش از حد

او توضيح مي د هد گرفتاري هاي روزمره ما زياد شده و روزانه با اطلاعات زيادي روبرو هستيم، بنابراين زمان خالي براي پردازش افکارمان در طول روز نداريم. همچنين گجت ها هم نقش مهمي در به خواب نرفتن ما بازي مي کنند. فعاليت هايي که فناوري به همراه دارند، در امواج بتاي مغز انجام مي شوند ( امواجي که هنگام هشدار، توجه و درگيري در حل مشکلات، تصميم گيري و فعاليت هاي ذهني و غيره فعال مي شوند ) و مي توانند باعث تحريک اضطراب شوند. نتيجه گيري اخلاقي اين قضيه اين است که، تبلت و لپ تاپ خود را مدتي قبل از رفتن به تخت خواب کنار بگذاريد.

چطور فکرتان را پاک کنيد
چطور فکرتان را پاک کنيدچطور فکرتان را پاک کنيد

اگر نمي توانيد افکار مشوش را از ذهن تان دور کنيد و با به خواب رفتن مشکل داريد يا در طول شب با افکار منفي يا مداوم بيدار مي شويد، راهکار حل اين مشکل در دستان خودتان است. توانايي بهتر خوابيدن به سادگي با 1 ساعت ريلکسيشن قبل از رفتن به تخت خواب، انجام پذير است. تشريفات قبل از خواب (يک ساعت فضاي آرام) قبل از اين که واقعا به تختخواب برويد، اهميت زيادي دارد.

چه قبل از خواب به باشگاه رفته باشيد يا ديروقت از سرکار برگشته باشيد، هنوز هم نياز به زماني براي پردازش فعاليت هاي روزانه تان داريد. اين زمان به شما اجازه مي دهد تا امواج آلفاي مغزتان را فعال کنيد. اگر زمان کافي براي اختصاص دادن به اين کار را نداريد، مي توانيد دو کاري که باعث آرامش شما مي شود را انتخاب کنيد، تا افکار مزاحم را از ذهن تان دور کنند. مثلا، براي من درست کردن دمنوش گياهي و روشن کردن شمع و نشستن و مديتيشن، آرامش بخش هستند.البته انجام اين کار به صورت مداوم تاثير گذار است. ما آدم ها زود عادت مي کنيم. زبان مغز، تکرار و روال شدن يک کار است.

با صحبت کردن افکارتان را دور بريزيد
با صحبت کردن افکارتان را دور بريزيدبا صحبت کردن افکارتان را دور بريزيد

يک روش واقعا عالي براي جلوگيري از فکر کردن بيش از حد در شب، صحبت کردن در مورد آن ها با شريک زندگي تان، يکي از اعضاي خانواده يا دوست تان است. اين راه حل اولين توصيه متخصصين به مراجعين است. ارتباطات ذهني برقرار کنيد (رابطه قلبي واقعي، مکالمه ي دو سويه و معنا دار)، نه اين که بخواهيد کارهايي که در طول روز انجام داده ايد را بازگو کنيد. حتي لزومي ندارد سعي در حل مشکل داشته باشيد، فقط کافيست حرف بزنيد، گوش فرا دهيد و بشنويد.

اين راه يک تکنيک عالي براي کمک به پردازش روزانه است و ارتباط برقرار کردن با ديگران اجازه مي دهد که در کل احساس شادتري پيدا کنيد. ما به سختي کار مي کنيم، بنابراين زماني که خسته به خانه باز مي گرديم و زماني براي قدرداني از اين فعاليت سخت روزانه مان نداريم، ناراحت شده و افکار منفي به سراغ مان مي آيد. اين برقراري ارتباط منجر به ترشح اکسي توسين شده که باعث فعال شدن ميل جنسي مي شود که ممکن است منجر به داشتن يک رابطه جنسي با کيفيت و ارگاسم عالي شود که به نوبه خود منجر به بهبود خواب شما خواهد شد.

نوشتن وقايع روزانه براي خواب
نوشتن وقايع روزانه براي خوابنوشتن وقايع روزانه براي خواب

اگر کسي را براي صحبت کردن نداريد، يا ترجيح مي دهيد به جاي صحبت کردن با ديگران در مورد افکارتان بنويسيد، وقايع نگاري روزانه را امتحان کنيد. اگر افکار منفي را بنويسيد باعث مي شود از آنچه انجام مي دهيد، آگاهي داشته باشيد. هدف و مقصود خودتان را بنويسيد و کتابش را ببنديد و به اين ترتيب با آن افکار خداحافظي کنيد. اين دفترچه را کنار ميز تخت تان نگذاريد، بهتر است در کشويي دور از خودتان قرار دهيد تا راحت تر از ذهن تان خارج شود. اگر رويتان تاثير گذاشت با تمام وجود به اين کار ادامه دهيد. البته بهتر است که اين نوشته ها را با کمي افکار مثبت متعادل کنيد. مثلا، سه کاري که در طول روز به خوبي پيش رفته يا سه چيزي که به خاطرشان خوشحال هستيد را در اين دفتر بنويسيد. کارهاي خيلي ساده، مثلا، وقت گذراندن با کودک تان يا نور خورشيد که اولين چيزي بوده که صبح به صورت تان خورده است.

سعي نکنيد جلوي افکار خود را بگيريد
سعي نکنيد جلوي افکار خود را بگيريدسعي نکنيد جلوي افکار خود را بگيريد

اگر نمي توانيد بخوابيد و ذهن تان مملو از افکار متفاوت است، ممکن است بخواهيد سعي کنيد جلوي ورود اين افکار منفي به ذهن تان را بگيريد ولي اين کار ممکن است برايتان آزار دهنده باشد. مسدود کردن افکار نوعي تابو در مديتيشن و آگاهي فکري است، زيرا پريشاني ما از مقاومت در برابر چيزهاي ناخوشاند و چسبيدن به چيزهاي خوشايند و ترس از دست دادن چيزي بوجود مي آيد. زماني که ما قانون ناپايداري را بپذيريم و بدانيم هر چيزي گذراست (هم خوشي و هم ناخوشي) کليد شادي را پيدا کرده ايم.

شب از خواب بيدار مي شويد؟ ببينيد چه راهکاري به دردتان مي خوردشب از خواب بيدار مي شويدشب از خواب بيدار مي شويد

مشغوليت ذهني يا عدم توانايي براي دور کردن افکار مزاحم مشکلي نيست که فقط موقع رفتن به تختخواب به سراغ تان بيايد، اين مشکل ممکن است حتي نيمه شب هم شما را بيدار کرده و باعث شود که نتوانيد دوباره به خواب برويد. اين مشکل با افزايش سن، بدتر مي شود.

ما يک چرخه خواب داريم، مرحله اول حدود 4 ساعت طول مي کشد که با جلو رفتن شب کوتاه مي شود، همه ما حدود ساعت 4 صبح بيدار مي شويم و حدود 20 دقيقه طول مي کشد تا دوباره به خواب برويم. با افزايش سن، اين محدوده زماني بيشتر مي شود.اين مساله به مراجعين من که در دهه 50 تا 60 زندگي خود هستند، کمک مي کند درک کنند، اين مساله با افزايش سن کاملا طبيعي است.

انجام يک فعاليت آرام (شايد آرام نشستن و خواندن روزنامه، خواندن يک کتاب خوب يا گوش دادن به يک موسيقي آرام ) هر چيزي که تحريک کننده نباشد، يا ساير فعاليت هايي که به فکرتان مي رسد کمک بسيار خوبي هستند. من روي ايده هاي خلاقانه فکر مي کنم که تبديل به بهترين ايده هايم مي شوند. اين کار يک ارتباط آزاد است بدون مسدود کردن يا وجود افکارمنفي. مديتيشن هم در اين زمان واقعا موثر است چون مغز و ذهن و بدن تان به طور طبيعي پذيراي آن هستند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بي خوابي، علت و راه هاي درمان بي خوابي، عوارض بي خوابي شبانه


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم