آخرین اخبار

نشانه هاي تومور مغزي را بشناسيد بيماري ها و پيشگيري

نشانه هاي تومور مغزي را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه هاي احتمالي تومور مغزي را ناديده نگيريد

تومورهاي مغزي مي توانند خوش خيم (غير سرطاني) يا بدخيم (سرطاني) باشند، اما در هر صورت خود تومور مي تواند به روش هاي مختلف بر شرايط بيمار تاثيرگذار باشد. بنابر گزارش کلينيک مايو، علائم و نشانه هاي يک تومور مغزي بسيار متفاوت هستند و به اندازه، مکان قرارگيري و نرخ رشد تومور بستگي دارند.

سردرد
اگر فردي نيستيد که به طور معمول از سردرد رنج مي برد و ناگهان متوجه شده ايد که به طور منظم با اين مشکل سرو کار داريد، اين مي تواند دلايل مختلفي داشته است که از آن جمله مي توان به تومور مغزي اشاره کرد. سردرد مي تواند يکي از نشانه هاي اوليه شکل گيري تومور مغزي باشد.
اين سردردهاي خاص که با تومورهاي مغزي مرتبط هستند واکنشي مشابه با سردردهاي ديگر به استفاده از درمان هاي بدون نسخه مانند قرص هاي مسکن نشان نمي دهند. با اين وجود، منابع پزشکي به اين نکته اشاره دارند که مواجهه با سردرد نبايد موجب هراس شما شود، زيرا بيشتر سردردها بي ارتباط با تومورهاي مغزي هستند.

تشنج
تومورهاي مغزي مي توانند محرک تشنج باشند، که مي تواند نخستين سرنخ از بروز اتفاقي غير معمول را در مغز ارائه کند. تشنج ها به همراه برخي انواع خاص تومورهاي مغزي مانند گليوم هاي با رشد آهسته، مننژيوم (غشاهاي مغز و نخاع را تحت تاثير قرار مي دهد)، و تومورهاي مغزي متاستاتيک (سرطاني که از فسمت ديگري آغاز شده و به مغز گسترش مي يابد) شايع هستند.
خصوصيات تشنج هاي مرتبط با تومور شامل آغاز ناگهاني مشکل، از دست رفتن عملکرد بدن، ايست تنفسي (براي 30 ثانيه يا بيشتر) که مي تواند به آبي شدن رنگ پوست منجر شود، رويدادهاي کوتاه کلي 2 يا سه دقيقه اي، و ضعف يا بي حسي پس از آن اشاره کرد.

افت شناختي
بروز مشکلاتي در توانايي مغز براي پردازش اطلاعات ممکن است يکي از نتايج شکل گيري تومور مغزي باشد. تومورهاي سرطاني مغز مي توانند يادآوري چيزهاي مختلف، تمرکز بر وظيفه، يا برقراري ارتباط روشن را براي بيمار دشوار سازند.
انواع مختلفي از علائم مانند گيج شدن و ناتواني در تفکر به صورت واضح ممکن است بروز کرده يا به تدريج خود را نشان دهند. اين شرايط مي تواند هشدار اوليه براي مراجعه به پزشک و بررسي دقيق‌تر و ريشه يابي مشکل در نظر گرفته شود.

دشواري در حفظ تعادل و هماهنگي
برخي نشانه هاي شکل گيري يک تومور مغزي به صورت جسماني خود را نشان مي دهند، که مي توانند به واسطه خود تومور يا روش هاي درماني پديدار شوند. از آنجايي که مغز و نخاع بخشي از سيستم عصبي محسوب مي شوند، بيماران مبتلا به سرطان مغز مي توانند طيف گسترده اي از عوارض جانبي ناخواسته را تجربه کنند.
بيماران مبتلا به تومور مغزي ممکن است در راه رفتن و حفظ تعادل خود دچار مشکل شوند و همچنين امکان تجربه سرگيجه وجود دارد.
جدا از افت شناختي که پيش‌تر به آن اشاره شد، بيماران مبتلا به تومور مغزي ممکن است در راه رفتن و حفظ تعادل خود دچار مشکل شوند و همچنين امکان تجربه سرگيجه وجود دارد. مشکلات در هماهنگي، به عنوان مثال در انجام کار ساده اي مانند بستن بند کفش، ممکن است از نشانه هاي يک تومور مغزي باشند.

تغييرات شخصيتي
اعضاي خانواده يا مراقبان افراد مبتلا به تومور مغزي ممکن است متوجه تغيير در رفتار آنها شوند. تغييرات شخصيتي در يک بيمار مي تواند فشار مضاعفي را به وي وارد کند. از آنجايي که لوب پيشاني مغز مرکز فرماندهي براي شخصيت محسوب مي شود، و تومورهاي که در اين ناحيه قرار دارند اثري شديدتر در پي خواهند داشت.
تومورهايي که در نواحي ديگر مغز شکل مي گيرند مي توانند موجب عدم تعادل هورموني و ناراحتي شديد در بيماران شوند، به ويژه اگر توانايي آنها در صحبت کردن تحت تاثير قرار بگيرد. بيمار مبتلا به تومور مغزي که توانايي خود در صحبت کردن را از دست داده است ممکن است قصد داشته باشد به همسر، فرزند يا نوه خود بگويد که چقدر او را دوست دارد، اما ناتواني در اين کار براي وي آزاردهنده خواهد بود.

از دست دادن شنوايي
در شرايطي که توانايي صحبت کردن مي تواند تحت تاثير يک تومور مغزي قرار بگيرد، قدرت شنوايي انسان نيز مي تواند تحت تاثير آن قرار بگيرد. در شرايطي که گوش ها نقش مهمي در شنوايي دارند، اما اين مغز است که در نهايت صدا را پردازش مي کند. اين به معناي آن است که گوش و ساختار داخلي آن مي توانند شرايط خوبي داشته باشند، اما مسيرها و گيرنده هاي موجود در مغز اين گونه نباشند.
يک نوع از تومور که مي تواند قدرت شنوايي را تحت تاثير قرار دهد به نام نوروم آکوستيک شناخته مي شود، که ممکن است يک يا هر دو گوش را تحت تاثير قرار دهد. آزمايش ها در اين زمينه از دست دادن شنوايي در فرکانس هاي بالا و همچنين تشخيص ضعيف واژه ها را نشان داده اند. تومورها مي توانند يک منطقه کوچکتر، جايي که سيستم هاي رله شنوايي قرار دارند را تحت تاثير قرار دهند يا اثرات جمعي مانند ايجاد فشار يا حتي حرکت مغز را با توجه به اندازه خود شکل دهند.

ضعف در يک سمت بدن
ضعف در يک سمت بدن که دست و پاي آن سمت را تحت تاثير قرار مي دهد، يکي ديگر از نشانه هاي تومور مغزي است. همچنين، ممکن است در تشخيص اين که کدام سمت بدن شما چپ يا راست است، گيج شويد، که همگي با يک تومور در لوب پيشاني يا آهيانه اي مغز پيوند خورده اند.
يکي ديگر از نشانه هاي اين نوع از تومور درک تغيير يافته از لمس يا فشار است. اين شرايط مي تواند توانايي فرد در احساس درد يا دماهاي مختلف را تحت تاثير قرار دهد.

تغييرات بينايي
تومور مغزي که در نزديکي عصب بينايي قرار دارد مي تواند به تاري ديد يا دوبيني منجر شود و برخي انواع ديگر تومور مي توانند حرکات غير طبيعي چشم را در پي داشته باشند.
بيمار مبتلا به تومور مغزي ممکن است با شکل گيري نقاط کور، از دست دادن ديد محيطي، يا نابينايي ناگهاني مواجه شود که مي تواند نشان دهنده فشار وارده از تومور روي مغز باشد. در صورت مواجهه با نابينايي ناگهاني دريافت کمک پزشکي فوري بسيار مهم است.


منبع: asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي