آخرین اخبار

سيف: نظام بانکداري ايران مطابق با شرع است! اقتصادي

سيف: نظام بانکداري ايران مطابق با شرع است!

  بزرگنمايي:

چه خبر - هيچ گونه شبه اي درباره سود بانکي وجود ندارد

ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي در برنامه تيتر امشب با تبريک هفته دولت گفت: هفته دولت براي ما در نظام بانکي مصادف است با هفته بانک داري بدون ربا لذا در اين شرايط که هردو مناسبت را داريم سعي مي کنيم به معرفي و ارائه دستاورد ها و عملکردها بپردازيم.
وي افزود: واقعيت امر اين است که بانکداري ما بر اساس دستورالعمل ها و آيين نامه هاي اجرايي که دارد، هيچ گونه شبه اي درباره تطبيق آن با موازين شرعي وجود ندارد. آن چيزي که مبناي طرح انتقاداتي مي شود اشکالاتي است که در اجرا بوجود مي آيد. ما در جهت آشنا کردن و ايجاد انگيزه در همکارانمان در نظام بانکي نيازمند تلاش هستيم اما اگر در اين کار سنگين صد در صد توفيق داشته باشيم تازه نيمي از مشکل را حل کرده ايم چرا که پنجاه درصد به طرف معامله اي که بانک با او معامله مي کند بستگي دارد لذا براي موفقيت نظام بانکي در اجراي نظام بانکي بدون ربا نيازمند آموزش مفاهيم و مباني به مردم هستيم بنابراين اگر صدا و سيما فرصت دهد تا کارشناسان فلسفه بانکداري بدون ربا را براي مردم تبيين کنند مي توانيم براي نيل به بانکداري اسلامي دست يابيم.
رئيس کل بانک مرکزي درباره اجراي طرح ضربتي وام ازدواج افزود: ما به دليل کاهش منابع مالي نتوانستيم وام هاي بانکي را به سرعت بدهيم لذا با همکاري 11 بانک طرح ضربتي وام ازدواج زده شد که بر اساس آمار 288 هزار مورد پرداخت شده و بيش از 198 هزار پرونده هم در نوبت اقدام است و ما براي هر زوج 10 ميليون تومان در نظر گرفته ايم. برنامه هم اين است که تا پايان شهريور بتوانيم پرداخت وام هاي ازدواج را به روز کنيم.
سيف گفت: تورم، زماني بالاي 40 درصد بود که نرخ سود 22 تا 23 درصد بود به اين معنا که سپرده گذران در پايان سال قدرت خريدشان 18 تا 20 درصد کاهش مي يافت اما امروز با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در جهت کاهش تورم نرخ سود هم کاهش يافته است و در حال حاضر سپرده گذاران 15 درصد سود مي گيرند اما تورم تنها 10 درصد است.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: اقداماتي که خودروسازان انجام مي دهند با مجوزهاي بانکي هماهنگ بوده است. لذا خودروسازان در حال حاضر عملکرد خود را با بانک مرکزي هماهنگ کرده که براساس آن خودروسازان ديگر نمي توانند با هدف اخذ سود نسبت به پيش فروش اقدام کنند و شرايط کنوني شرايط مطلوبي ارزيابي مي شود.
وي افزود: نظارت بر عملکرد خودروسازان در اين خصوص با بانک مرکزي است و خودروسازان نيز مکلف به همسو بودن با سياست هاي نظام بانکي در کشور هستند.
سيف افزود: معوقات بانکي يکي از مشکلات بانکداري ماست. گفته مي شود ما دچار تنگناي مالي هستيم که يکي از دلايل آن مطالبات معوق است. در ابتداي کار دولت يازدهم اين معوقات 15 و يک دهم درصد از کل تسهيلات را تشکيل مي داد که اکنون به يازده درصد رسيده است. دولت مصمم است نسبت به سرمايه بانک ها اقداماتي انجام دهد و نسبت به تسويه بدهي دولت به بانک ها تصميم هايي دارد.
سيف افزود: واگذاري بنگاه ها از دولت به بانک ها موجب شد تا رويکرد بانک ها به سمت بنگاه داري تغيير کند که اين روند در حال پيگيري است. هنوز استانداردهاي ما با استانداردهاي جهاني فاصله دارد اما در حال حاضر همچون گذشته در مورد بانکداري در کشور نگراني نداريم.
وي افزود: در کاهش معوقات بانکي براي رسيدن به نورم جهاني نياز به پيگيري هاي قضايي و حقوقي دارد که يکي از راههاي کاهش معوقات وصول آن هاست يکي حذف آن ها از دفاتر از طريق ذخايري است که براي معوقات در نظر گرفته شده است بخشي هم با افزايش حجم عمليات بانک است که نسبت معوقات بانکي کاهش مي يابد که اين امور موجب تحقق يک نسبت مناسب خواهد شد. وي افزود: 110 هزار ميليارد تومان معوقات بانکي است که بايد وصول شود.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: وظيفه اصلي بانک واسطه گري وجوه است و برخوردار بودن و مالکيت دارايي هاي مالي است. يعني تسهيلاتي که پرداخت مي کند منابع بانک بايد صد در صد سيال باشد و بتواند صرف اعطاي تسهيلات شود.
وي افزود: اقداماتي که به اين امر ختم مي شود موجب مي شود تا دارايي هاي بانک در گردش قرار بگيرد لذا قفل شدن سرمايه بانک موجب کاهش قدرت اعطاي تسهيلات مي شود لذا خروج بانک از بنگاه داري زمان بر است و براساس برنامه ريزي اين امر قرار است در مدت 3 سال صورت بگيرد که بانک ها بر اساس استاندارد بانک مرکزي برگردند.
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه گفت: يکي از دستاوردهاي ما در دولت يازدهم ثبات و آرامش در اقتصاد است زيرا موجب پيش بيني ها براي سرمايه گذاران مي شود و ميزان ريسک سرمايه گذاري را کاهش مي دهد.
وي افزود: يکسان سازي نرخ ارز در حال حاضر ممکن است اگرچه پيش نيازهايي دارد. ما در برجام به دليل کارشکني آمريکا نتوانستيم به همه اهداف بانکي خود برسيم اگرچه با رايزني هاي صورت گرفته اين ارتباطات بين بانکي در سطح بين الملل در حال شکل گيري است اما اين را که چه زماني صورت مي گيرد فعلا نمي گوييم.
سيف در ادامه افزود: اقتصاد ما شرايط خاص خود را دارد يکي از اصول اقتصاد مقاومتي اين است که در مقابل نوسانات نرخ ارز در بازار پيش گيري کند. اگر بر نرخ غلط اصرار داشته باشيم منابع کشور هدر مي رود. جلوگيري از نوسانات نرخ ارز يکي از کارهاي مهم دولت يازدهم بود. ما اجازه نمي دهيم که شوک هاي ارزي به اقتصاد کشور لطمه بزند.
وي افزود: نقدينگي کشور سيزده هزار هزار ميلياد تومان يعني هزار و سيصدهزار ميليارد تومان که رقم درشت و بالايي است با برنامه ريز صورت گرفته رشد 5 درصدي اقتصادي در حال حاضر قابل پيش بيني است و اميدواريم محقق شود.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: حجم نقدينگي مي تواند تورم زا باشد لذا ما با اعمال روش هايي نمي گذاريم اين امر محقق شود مثلا در رابطه با کاهش نرخ سود ما از 11 شهريور 96 اين طرح را عملياتي خواهيم کرد که در اين راستا حساب هاي کوتاه مدت روزانه را به يکساله تغيير مي دهيم با نرخ سود 20 درصد که در صورتي که صاحب حساب بخواهد سرمايه اش را خارج کند با کاهش 10 درصدي سود از ابتدا روبرو مي شود ما اين اقدام را در جهت حفظ سرمايه هاي بانکي و کنترل نقدينگي اعمال کرده ايم.
 سيف افزود: در حال حاضر موسسه غيرمجاز شناخته شده اي در کشور وجود ندارد و ما همه را تعيين تکليف کرده ايم. بانک ها و موسسات تحت پوشش صندوق ضمان ها هستند لذا از مردم مي خواهيم که به موسسات فاقد مجوز اعتماد نکنند؛ در وب سايت بانک مرکزي نام موسسات مجاز اعلام شده است بانک مرکزي صيانت از سپرده هاي مردم و نظارت بر بانک ها است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي