آخرین اخبار

حقايقي تازه از کيفيت موتورسيکلت‌هاي انژکتوري اقتصادي

حقايقي تازه از کيفيت موتورسيکلت‌هاي انژکتوري

  بزرگنمايي:

چه خبر - باز هم پاي چيني‌ها در ميان است

 کارشناسان و متخصصان که تصور مي‌کردند تلاش‌هايشان براي متقاعد کردن سازمان محيط زيست و وزارت صنعت براي توقف اين دستگاه فوق آلاينده موثر واقع شده، شادمان از اثرگذاري مستندات و مطالعات ميداني خود بودند که خبر ثبت سفارش بيش از 400 هزار موتورسيکلت کاربراتوري کام آنها را تلخ کرد.

حال اگر از عدد غيرمعمولي ثبت سفارش ناگهاني موتورسيکلت کاربراتوري و از اين حقيقت تلخ که در کل جهان، تنها ايران خريدار engine (موتور) چين براي موتورسيکلت کاربراتوري است عبور کنيم، به بخش بعدي تصميم دولت، يعني جايگزيني موتورسيکلت انژکتوري با موتورسيکلت کاربراتوري مي‌رسيم. بايد به خاطر داشته باشيم در حال حاضر سه ميليون موتورسيکلت کاربراتوري که 10 برابر خودروها آلاينده هستند، در سطح کشور تردد دارند و "توقف شماره‌گذاري موتور کاربراتوري" به منظور کاهش آلودگي هوا تصويب شده بود. نکته اما اينجاست که سيستم انژکتوري به کار رفته در موتورسيکلت‌هاي داخلي از نوع کامل آن نبوده و موتورسيکلت‌سازان ايراني براي جلوگيري از افزايش قيمت آن به واردات سيستم‌هاي انژکتوري چيني اصطلاخا يونيت رو آورده‌اند.
در همين راستا مهدي دوزندگان - کارشناس ارشد مهندسي مکانيک و فعال حوزه خودرو و محيط زيست - در گفت‌وگو با ايسنا، از روند توليد موتورسيکلت انژکتوري غيراستاندارد در کشور پرده برداشت.
دوزندگان با تاکيد بر اينکه سيستم نظارتي بر روند توليد موتورسيکلت انژکتوري در کشور ما بسيار جوان است و به هيچ وجه تجربه کافي در اين حوزه وجود ندارد، روند توليد موتورسيکلت انژکتوري را تشريح کرد و گفت: توليد سيستم انژکتوري در ايران با مشکلات عمده‌اي مواجه است، چون متاسفانه صنعت ما براي توليد اين دستگاه سراغ چين رفته و سيستمي که انژکتوري کامل نيست و اصطلاحا يونيت انژکتوري است و در بازار به اسم سيستم چيني فاي شناخته مي‌شود، وارد کرده‌ است.
وي در توضيح اين ادعا اظهار کرد: سيستم انژکتوري قطعاتي دارد که مهمترين آنها پمپ سوخت، انژکتور، سنسورهاي هوا، اکسيژن و نظاير آن است. در سيستم انژکتوري کامل بايد پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا وجود داشته باشد و انژکتور يک قطعه کاملا جدا از پمپ باشد. اکثر موتورسازان ايراني سيستمي را وارد کرده‌اند که داراي پمپ پلانژري است که اين پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد که اساسا اين سيستم انژکتوري استاندارد نيست.
ايران تنها خريدار يونيت انژکتور چين
اين کارشناس رشته مهندسي مکانيک با بيان اينکه مبدع سيستم يونيت اينجکشن، شرکت ميکوني ژاپن است که پروژه آن با شکست مواجه شد، گفت: اين شرکت ژاپني نتوانست پايداري عملکرد آلودگي اين محصول در توليد انبوه و در شرايط مختلف آب و هوايي را اثبات کند. شبيه اين کار را پرايد در مقطعي به اسم پرايد سي‌ال‌سي انجام داد که بسيار مشکل‌دار بود. در بازار چين نيز شرکت کيانجيانگ موتور سايکل اين کار را کرد و شکست خورد. يعني در هيچ جاي دنيا، اين سيستم در توليد انبوه موفق نبوده ولي چيني‌ها آن را وارد بازار ايران کرده‌اند.
دوزندگان، نفوذ سيستم يونيت انژکتوري به بازار ايران را ناشي از ضعف دستگاه‌هاي نظارتي دانست و گفت: در کشور ما ضمن صرف هزينه‌هاي بالا، به دليل نبود سيستم نظارتي در بخش داوم و پيمايش، ورود اين سيستم به کشور ميسر شده است. واقعيت اين است که چيني‌ها تا به حال اين نمونه را به جايي نفروخته بودند ولي ما بازار خود را به راحتي در اختيار آنها قرار داديم.
هشدار کارشناسان به وزارت صنعت و محيط زيست
وي اظهار کرد: حدود يک سال پيش گزارشي توسط کارشناسان اين حوزه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همينطور سازمان حفاظت محيط زيست ارسال و طي آن به اين دستگاه‌ها هشدار داده شد که ممکن است داستان سي‌ال‌سي در پرايد، در موتورسيکلت انژکتوري نيز تکرار شود، که تکرار هم شد و الان مي‌بينيم که اکثر سيستم‌ها يونيت انژکتوري و پلانژري هستند نه انژکتوري واقعي و استاندارد.
تبعات انژکتور غيراستاندارد
اين کارشناس در ادامه ضمن تشريح تبعات توليد يونيت انژکتوري اظهار کرد: يونيت انژکتورها ترکيبي از پمپ پلانژر و نازل سوخت است و به دليل ماهيت فشار ايجاد شده پالسي که فشار کم و اندازه موتور کوچک است، نسبت هوا به سوخت دقيقا کنترل نمي‌شود، زيرا تحت تاثير شرايط دمايي، فشار محيط، کيفيت سوخت و کيفيت قطعات عملکردش متفاوت است. اين در حاليست که در سيستم انژکتوري اولين کار اين است که نسبت هوا به سوخت مستقل از شرايط مختلف به طور دقيق کنترل شود که قطعا يونيت انژکتور از انجام اين کار ناتوان است.
دوزندگان با بيان اينکه سيستم يونيت انژکتور به تفاوت موتورها از لحاظ کيفيت قطعات حساس است، گفت: در صورت پايين بودن کيفيت قطعات، عملکرد سيستم مهار آلودگي دچار اختلال مي‌شود و اين سيستم به قدري هوشمند نيست که تفاوت کيفيت قطعات را پوشانده و مانع بالا رفتن آلودگي در توليد انبوه در همه شرايط جغرافيايي شود. اين درحاليست که سيستم انژکتوري کامل، همه شرايط جغرافيايي، ارتفاع، تفاوت دما و کيفيت سوخت را پوشش داده و در همه اين شرايط مي‌تواند مانع توليد آلودگي فراتر از حد تاييد شده در نمونه اوليه شود.
يونيت انژکتور استاندارد يور3 را پاس نمي‌کند
وي در پاسخ به اين پرسش که با جايگزيني موتورسيکلت انژکتوري با کاربراتوري چه تفاوتي در شرايط آلودگي هوا ايجاد خواهد شد؟ اظهار کرد: قطعا يونيت انژکتور از کاربراتوري بهتر است ولي به هيچ وجه نمي‌تواند بسته کامل استاندارد يورو3 را پاس کند چون تست تطاق توليد انبوه و دوام قطعا مشکل دارد.
قيمت ارزان راز خريد موتور غير استاندارد از چين
اين فعال حوزه خودرو و موتورسيکلت با اشاره به اينکه در آخرين نمايشگاه موتورسيکلت در سال گذشته متوجه شدم که اکثر شرکت‌هاي سازنده موتور، سيستم يونيت انژکتور را ارائه مي‌کنند، از توليد انژکتوري کامل توسط برخي شرکت‌هاي داخلي خبر داد و گفت: در ايران تعدادي از شرکت‌ها هستند که انژکتوري کامل را توليد مي‌کنند. البته چين يا ساير کشورهاي پيشرفته نيز انژکتوري کامل دارند ولي کشور ما به دليل قيمت ارزان سيستم يونيت انژکتور، به خريد آن روي آورده است.
تفاوت قيمت انژکتوري ناقص با سيستم انژکتوري استاندارد
دوزندگان در مورد تفاوت قيمت يونيت انژکتور با يک سيستم انژکتوري کامل گفت: اين سيستم نسبت به انژکتوري کامل حدود 30 درصد ارزان‌تر تمام مي‌شود که البته براي صنعت موتورسيکلت تفاوت قيمت حتي يک دلار هم در کسب سهم بازار تاثيرگذار است. سيستم انژکتوري کامل روي هر موتورسيکلتي که نصب شود، مستقل از قيمت پايه موتورسيکلت، حدود 500 هزار تومان قيمت آن را بالا خواهد برد.
اين کارشناس در پايان ضمن ابراز نگراني از روند نظارت بر توليد وسايل نقليه در کشور اظهار کرد: دستگاه‌هاي نظارتي بايد کار خود را به درستي انجام دهند و نبايد در شرايطي قرار بگيريم که يک سيستم ناقص شکست خورده به دليل ضعف بخش نظارتي به بازار کشور نفوذ کند که در اين صورت هم منابع ارزي از کشور خارج مي ‌شود و هم تاثيري در کاهش آلودگي هوا نخواهد داشت.
به گزارش ايسنا، دولت در سال گذشته به منظور بهبود کيفيت هواي کلانشهرها که معمولا در فصل‌هاي پاييز و زمستان در اثر وقوع پديده وارونگي دما (اينورژن) از کيفيت هواي ناسالم طي روزهاي متمادي رنج مي‌برند؛ تصميم به حذف موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري گرفت.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي