بزرگنمايي:
چه خبر - ليفان X50 را بهتر بشناسيد
ليفان X50، يک خودرو کاملاً شهري که در دسته کراس اوورهاي کوچک طبقهبندي ميشود و در بازار ايران فروش خوبي را تجربه کرده است. ابعاد اين خودرو تا حد زيادي آن را مناسب سفرهاي شهري کرده است و به دليل امکاناتي نظير جعبهدنده CVT خاص اين خودرو، مصرف سوخت آن کمي پايينتر ميآيد.
اين خودرو در دو مدل جعبهدنده دستي و خودکار CVT در ايران به فروش ميرسد که ما قصد داريم نمونه CVT آن را تشريح کنيم.
طراحي خارجي
کپيبرداري خودروها يک امر خيلي معمولي در خودروهاي چيني است. اين خودرو که شايد در شبها تفاوتش با آلفا رومئو جوليتا مشخص نشود، مشخص طرح عقب را از بخش پشتي جوليتا کپيبرداري کرده و دليل زيبايي X50 همين موضوع است. البته ميتوان به جرات گفت جلو اين خودرو با پشت آن هيچ تناسب خاصي ندارد و بديهي است که اگر شما طرح جلوي اپل آسترا را با سپر کپي شده روي طرح عقب جوليتا بگذاريد، نتيجه جالبي نخواهيد داشت. همچنين ارتفاع زياد براي خودرويي که ظاهري اسپرت دارد، شايد اصلاً منطقي به نظر نرسد. اما گويا بازهم باوجوداين تناقض، فروش X50 بهراحتي انجام ميشود و خودرو صفر آن طرفدار دارد.
طراحي داخلي
طراحي داخلي اين خودرو واقعاً قابلقبول است و فضاي مناسبي براي سرنشينان دارد. برخلاف خارج اين خودرو که هر بخشش يک ساز ميزند، داخل خودرو يکدست و متحد است. هرچند که اين موضوع دليل نميشود اين طراحي جالب و خوب باشد. کيفيت بهکاربرده شده در مواد اوليه تشکيلدهنده داخل خودرو، واقعاً ضعيف است و نمونه اين کيفيت را تنها ميتوان در خودروهاي چيني ديگر مشاهده کرد. پشت آمپر سرخرنگ، اولين چيزي است که توجه راننده را به جلب ميکند که البته استفاده از اين رنگ در پشت آمپر زماني که اکثر خودروسازها به سمت رنگ سفيد رفتهاند، شنا کردن برخلاف آب است. فضاي حمل بار اين خودرو اين خودرو قابلتغيير است و صندليهاي عقب قابل خواباندن هستند که اين کار فضاي خوبي براي حمل وسايل حجيم ميدهد.
مشخصات فني
اين خودرو از پيشرانه مشهور 1.5 ليتري خودروهاي چيني بهره ميبرد که در اکثر خودروهاي چيني تکرار شده است. پيشرانه X50 ميتواند تا 102 اسب بخار نيرو ايجاد کند و تا 133 نيوتن متر گشتاور توليد کند.
اينکه قدرت موتور بايد با وزن بدنه نسبت منطقي داشته باشد، از هيچکس پوشيده نيست. اين خودرو که ظاهري اسپرت دارد، در بين همردهها و رقباي خود ضعيفترين شتاب را دارد که شايد به دليل جعبهدنده و پيشرانه باشد. شتاب 0 تا 100 اين خودرو 13.5 ثانيه اعلامشده است.
جعبهدنده بهکاررفته در اين خودرو، از نوع پيوسته CVT است و شايد يکي از علل اصلي شتاب پايين اين خودرو باشد. گيربکسهاي CVT، براي خودروهايي طراحيشدهاند که لازم نيست شتاب زيادي داشته باشند و ميتوان از اين دسته به نيسان تيانا اشاره کرد. طبيعتاً استفاده از گيربکس CVT در يک خودرو اسپرت، يک تناقض بهتماممعنا است.
کيفيت سواري
اگر از افرادي که از اين خودرو استفاده کردهاند پرسوجو کنيم، نکات قابلتأملي درميابيم که در زير به آن اشارهشده است:
اين خودرو استهلاک بالايي دارد و در بازههاي کم، نياز به مراجعه تعميرگاه احساس ميشود
سيستم تعليق و جلوبندي اين خودرو ضعيف است؛ همچينين به دليل ارتفاع بدنه، هندلينگ اين خودرو ضعيف است.
قيمت
قيمت ليفان X50، در مدلهاي صفرکيلومتر با قيمت حدوداً 56 ميليون به فروش ميرسد. به دليل اينکه فروش اين خودرو بهواسطه کيفيت توليد، کمي سخت است، اين خودرو در نمايشگاهها بهصورت اقساطي با حدود 23 ميليون تومان پول پيش و پرداخت حدود 1.3 ميليون تومان ماهيانه به فروش ميرسد.
منبع: jamejamonline.ir