آخرین اخبار

چرا نفخ مي کنيم؟ با عادت هاي نفخ آور آشنا شويد تغذيه

چرا نفخ مي کنيم؟ با عادت هاي نفخ آور آشنا شويد

  بزرگنمايي:

چه خبر - عادت هايي که نفخ آور هستند

نفخ، هر حسي که به شما بدهد، يک چيز قطعي است: ناراحت کننده است. هر چند به ندرت پيش مي‌آيد نفخ نشانه‌ي يک مشکل جدي باشد و معمولا بعد از چند ساعت (با تحرک، نوشيدن آب و يا فقط صبر کردن!) برطرف مي‌شود، اما شکم برآمده مي‌تواند باعث خمودگي و کسالت و بدقواره به نظر آمدن شده و حتي فکر کنيد ديگر هرگز نمي‌توانيد دکمه‌ي شلوار جين‌تان را ببنديد! در اين مطلب، عادت‌هايي را به شما معرفي مي کنيم که شما را در معرض نفخ قرار مي‌دهند:

با عجله غذا مي‌خوريد

شتاب زندگي، همه‌ي ما را شتاب زده کرده است اما اگر اين شتاب را سر سفره‌ هم مي‌آوريد بايد به شما هشدار بدهيم: اگر با عجله غذا را ببلعيد، علاوه بر غذا، هوا هم قورت مي‌دهيد که توليد نفخ کرده و شکم‌تان بادکنکي مي‌شود. در اينجا هواي محبوس شده در معده‌تان، تنها دليل نفخ‌تان نيست.

وقتي شما با عجله غذا مي‌خوريد، درست نمي‌جويد و اين باعث مي‌شود تکه‌هاي بزرگ غذا وارد معده و روده‌تان شوند و زمان زيادي منتظر بمانند تا کاملا هضم شوند.

خطر ديگري که تند غذا خوردن دارد اين است: شما نمي‌توانيد بفهميد چقدر غذا مي‌خوريد و در نتيجه بيشتر خواهيد خورد. براي خوردن غذا، حداقل بيشت دقيقه وقت صرف کنيد و نشسته و بدون عجله غذا بخوريد تا مغزتان هم فرصت داشته باشد سيگنال سيري را ارسال کند و به شما دستور بدهد، ديگر پرخوري نکنيد!

معمولا ناهارتان يک ساندويچ فوري است

حتي سالم‌ترين ساندويچ‌هايي که در فست فودها تهيه مي‌شوند پُر از سديم هستند. مخصوصا ساندويچ‌هايي که پنير يا سس هم دارند. مي‌توانيد با جايگزين کردن اين ساندويچ‌ها با ساير غذاهاي سالم، از مصرف نمک زياد و در نتيجه نفخ جلوگيري کنيد.

کلم را خام مي‌خوريد

کلم که سرشار از ويتامين‌هاست، شهرت بسيار زيادي پيدا کرده است و تقريبا سوپر استار ِ سالادهاست. اين سبزي که به صورت خام در اسموتي‌ها يا سالادها مصرف مي‌شود ممکن است نفاخ باشد. کلم هاي فندقي و بروکلي هم همين اثر را دارند. سعي کنيد کلم را بخارپز کنيد يا کمي تفت دهيد و به طور کلي، کلم کمتري مصرف کنيد. با بخارپز کردن يا تفت دادن تغييري در ارزش غذايي کلم روي نخواهد داد اما پختن کمک مي‌کند تا فيبر موجود در کلم، حجم کمتري پيدا کند و در نتيجه در روده‌ي کوچک‌تان، نفخ کمتري ايجاد شود.

آشاميدني‌ها را با ني مي‌‌نوشيد

نوشابه‌ها، اسموتي‌هاي ميوه و آب ميوه‌‌ها اين روزها جوري بسته بندي مي‌شوند که بايد آنها را با ني بنوشيد. اما واقعيت اين است که ني باعث مي‌شود مقدار زيادي هوا هم ببلعيد و نفخ کنيد. فرقي نمي‌کند با ني، مزه مزه کنيد يا فورا بالا بکشيد، به هر حال هوايي را که در قسمت بالاي ني گير افتاده، وارد معده‌تان خواهد شد و اين امري اجتناب ناپذير است. هر وقت که امکانش هست، نوشيدني‌هاي‌تان را با ليوان سر بکشيد.

غذاهاي بسته بندي شده زياد مي‌خوريد

اينجا هم قضيه‌ي سديم مطرح است! از سديم به عنوان نگهدارنده در غذاهاي فرآوري شده استفاده مي‌شود. شما مي‌دانيد که چيپس و بيسکوييت، بمب سديم هستند، اما حتي غذاهاي سالمي چون سوپ، غلات صبحانه و سس گوجه فرنگي هم حاوي مقادير زيادي سديم‌اند.

غذاهاي بسته بندي شده خيلي بيشتر از آنچه فکرش را بکنيد سديم دارند که شايد حتي مزه‌‌ي شوري آن را حس هم نکنيد. اگر اصرار به استفاده از اين غذاها داريد، حتما برچسب روي محصول را چک کنيد و انواعي را انتخاب کنيد که کمتر از 500 ميلي گرم در هر وعده، سديم داشته باشند. البته بهترين کار اين است که مصرف اين غذاها را تا حد ممکن محدود کنيد.

محصولات رژيمي يا کم کالري را انتخاب مي‌کنيد

قندهاي مصنوعي مانند آسپارتام و ساکرالوز به تمام محصولات از نوشابه‌هاي رژيمي گرفته تا آدامس و شکلات افزوده مي‌شوند. اما اين کم کالري يا بدون کالري بودن براي شما گران تمام مي‌شود.

هر چند سازمان غذا و داروي آمريکا، جايگزين‌هاي صفر کالري را بي‌خطر اعلام کرده است، اما اين محصولات واقعا نفخ آور هستند. شيرين‌ کننده‌هاي مصنوعي براي مدتي طولاني در معده باقي مي‌مانند چون سيستم شما نمي‌تواند به خوبي آنها را گوارش کند (يا اصلا گوارش نمي‌کند!)، چون سيستم گوارش شما اين مواد را به عنوان غذاهاي واقعي نمي‌شناسد. از اين غذاها اجتناب کنيد تا نفخ‌تان هم برطرف شود.

به نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار عادت داريد

حباب‌هاي کوچکي که در نوشابه‌هاي گازدار وجود دارند حس خوبي به شما مي‌دهند ولي مي‌توانند باعث نفخ معده‌ي شما شوند. نوشابه‌هاي رژيمي حتي بدتر هم هستند چون شيرين‌ کننده‌هاي مصنوعي موجود در آنها همانطور که گفته شد، هضم نمي‌شوند. واقعا نمي‌توانيد اين نوشابه‌ها را ترک کنيد؟ پس در بطري را چند ساعت باز بگذاريد و سپس بنوشيد.

زياد حبوبات مي‌خوريد

انواع لوبيا و البته عدس و نخود و …، منابع شگفت انگيزي از پروتئين‌هاي گياهي با کيفيت هستند. اما متاسفانه کربوهيدرات‌هاي موجود در بنشن و حبوبات، قابل هضم نبوده و به همين دليل نفاخ هستند. حبوبات مي‌تواند بخشي از هر رژيم غذايي سالمي باشد، از انواع سوپ گرفته تا خوراک‌هاي جورواجور و حذف آنها از رژيم غذايي، يک جُرم تغذيه‌اي است!

مي‌توانيد همراه با حبوبات و بنشن از ادويه‌هاي ضد نفخ چون زيره، زرچوبه، دارچين و سياه دانه استفاده کنيد. البته يادتان باشد قبل از پخت اين حبوبات، حتما چند ساعت آنها را بخيسانيد، مثلا شب تا صبح.

آدامس زياد مي‌جويد يا آبنبات مي‌مکيد

آدامس و آبنبات دهان‌تان را مشغول نگه مي‌دارند و به کاهش وزن يا ترک سيگار کمک مي‌کنند. اما باعث مي‌شوند هواي زيادي هم ببلعيد. درست مانند استفاده از ني و با عجله غذا خوردن، هواي زيادي، موجب نفخ مي‌شود. مي‌توانيد عادت آدامس جويدن‌تان را با نوشيدن جرعه‌هاي آب به طور مکرر، جايگزين کنيد. نوشيدن مکرر آب، به غير از اينکه دهان‌تان را مشغول نگه مي‌دارد، فوايد زيادي هم دارد.

ديروقت شام مي‌خوريد

اگر نزديک به زمان خواب شام بخوريد، حتما در معرض نفخ صبحگاهي قرار خواهيد گرفت. دراز کشيدن، گوارش را مختل مي‌کند، بنابراين اگر با معده‌ي پُر به رختخواب برويد، تجزيه و گوارش غذا زمان زيادي طول خواهد کشيد و باعث نفخ صبحگاهي خواهد شد.

البته تغيير عادت هميشه هم راحت نيست، اما سعي کنيد شام‌تان را حداقل سه تا چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب ميل کنيد تا بتوانيد تا جايي که امکان دارد سر ِپا باشيد و گوارش‌تان را فعال نگه داريد. اگر هم مجبور شديد نزديک به زمان خواب شام بخوريد، حتما مختصر باشد، چيزي مثل يک ميوه يا کمي ماست، مي‌توانيد براي صبحانه جبرانش کنيد! صبح‌ها متابوليسم‌تان فعال است و بدن‌تان از دريافت انرژي سرحال خواهد شد.

علائم آلرژي غذايي را ناديده مي‌گيريد

علي رغم تمام توجهاتي که اين روزها به آلرژي‌هاي غذايي مي‌شود (مثلا بدون گلوتن)، بيشتر ما توجهي به آن نداريم. افرادي که حساسيت به گلوتن گندم دارند نمي‌توانند گلوتن را هضم کنند و در نتيجه دچار مشکلات گوارشي و نفخ مي‌شوند، اگر شما هم مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشيد، با نفخ و ناراحتي روبرو خواهيد شد. اگر مي‌بينيد مدام مثل يک توپ بادکنکي هستيد و هيچ کدام از عوامل گفته شده در بالا، دليل مشکل شما نيست، به پزشک مراجعه کنيد تا از شما تست آلرژي غذايي بگيرد.


seemorgh.comlhealth
منبع: nabzema.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها