تشخيص خرابي خودرو به کمک رنگ دود اگزوز
ماشين
بزرگنمايي:
چه خبر - خارج شدن دود از اگزوز ماشين
ماشينها هم مانندِ ساير جانداران داراي زبانِ منحصر به فردِ خود ميباشند، خودروها با شما صحبت ميکنند، مهم نيست که شما چه ماشيني داريد، يک رنو5 يا يک لامبورگيني، در هر صورت يک علاقهمند به اتومبيل با کسب دانش و تجربه در اين زمينه، بعد از مدتي با زبانِ ماشينِ خود آشنايي پيدا خواهد کرد.
دو دليلِ بسيار بزرگ براي دانستنِ زبانِ خودرو وجود دارد، مورد اول اينکه هزينه تعميرات براي شما به طرز چشمگيري کاهش پيدا خواهد کرد، چرا که در مراحلِ اوليه آن را عيبيابي و رفع نقص خواهيد کرد و بعدي اينکه شما از راندنِ خودروي خود حس مطلوبي بدست خواهيد آورد.
رنگ و بوي دودِ اگزوز از سادهترين آنهاست که در ادامه با آن آشنا ميشويد:
1. از اگزوز دودي ديده نمي شود: در اين حالت موتور در سلامتِ کامل به سر ميبرد، وقتي به مجراي داخلي اگزوز انگشت ميکشيد، نبايد چرب و سياه بشود.
2. دود سفيد: در هوايِ سرد وقتي موتور خاموش است به علت اينکه هواي بيرون سرد است و داخل موتور گرم، در نتيجه هواي داخل موتور بصورت قطرات آب در مي آيد که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفيد رنگي از اگزوز خارج ميشود، که نتيجه آب سوزي است و پس از گرم شدنِ موتور قطع ميگردد. البته در صورتي که دودِ سفيد در همه حالت از اگزوز خارج ميشود، دليل آن سوختنِ واشر سر سيلندر يا ترک خوردگي سيلندر ميباشد که باعثِ مخلوط شدن آب و روغن ميشود، که در اينصورت در اولين زمان به مکانيک بايد مراجعه کرد.
3. دود سياه: عواملِ متعددي باعث بروز دودِ تيره رنگ ميشوند که از آن جمله ميتوان به کثيف بودن بيش از حدِ فيلتر هوا، زياد بودن نسبت سوخت به هوا و کم بودن هوا نسبت به سوخت، ريتارد بودن بيش از حد، خام سوختن بنزين در موتور اشاره کرد.
4. دود آبي: دود آبي رنگ جز سميترين دودها است و در صورت مشاهدهيِ دائمي آن بايد در اولين فرصت رفع عيب شود. اگر اين دود در مواقع پرگاز قطع ميشود و در هنگامِ سرد بودنِ موتور بيشتر است اشکال از لاستيکِ گيت سوپاپ يا خلاصي آن است که در اين حالت روغن موتور به مقدار بسيار ناچيزي کم ميشود، ولي اگر در هر دو حالتِ کم گاز و پر گاز دودِ آبي خارج بشود، اشکال از ضعفِ رينگهاي پيستون يا در مواردي از سيلندر يا بوش پيستونهاست.
منبع: dande6.com
-
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۱۳ AM
-
۸۸۸ بازدید
-
-
چه خبر