آخرین اخبار

لايه بردار پوست صورت شيميايي يا مکانيکي، کدام بهتر است؟ تناسب و زيبايي

لايه بردار پوست صورت شيميايي يا مکانيکي، کدام بهتر است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

پوست ما دائما درحال بازسازي خودش است و سلول‌هاي پوستي جديد نيز به همين دليل رشد مي‌کنند تا جايگزين سلول‌هاي پوستي پير، مُرده يا آسيب‌ديده شوند. جالب است بدانيد که هر دقيقه در هر روز، بين 30 تا 40 هزار سلول پوستي مُرده از پوست ما جدا مي‌شوند.

عواملي مانند افزايش سن و خشکي پوست مي‌توانند شرايطي را ايجاد کنند که سلول‌هاي پوستي مُرده به‌راحتي از پوست جدا نشوند. تجمع اين سلول‌هاي زائد بر روي پوست مي‌تواند حالت زبري و چسبناکي به پوست بدهد و در ادامه طوري منافذ پوستي را مسدود کند که به شکل‌گيري آکنه بزرگسالي منجر شود. با اين‌حال، استفاده منظم و دقيق از لايه‌بردار پوستي مي‌تواند به جداسازي سلول‌هاي پوستي مُرده کمک کند، و شادابي و جواني را به پوست بازگرداند.

 

انواع لايه بردار پوست صورت و نحوه استفاده از آن ها

لايه‌بردارهاي پوستي به دو نوع اصلي تقسيم مي‌شوند : لايه‌بردارهاي مکانيکي و لايه‌بردارهاي شيميايي. هر دو نوع اين محصولات، صرف نظر از ميزان کاربرد و نحوه سازگاري‌شان با انواع مشکلات پوستي، داراي جوانب مثبت و منفي مختلفي هستند.

 

لايه‌بردارهاي مکانيکي

لايه‌بردارهاي مکانيکي داراي عناصر ساينده ملايمي هستند که سلول‌هاي پوستي مُرده را از سطح پوست جدا مي‌کنند. اين نوع از لايه‌بردارهاي پوستي معمولا در قالب اسکراب صورت يا کرم‌هاي پاک‌کننده داراي ذرات ريز و زبر ارائه مي‌شوند. همين‌که لايه‌بردار را به‌آرامي روي سطح صورت و پوست بدن ماساژ بدهيد، سلول‌هاي پوستي مُرده هم به‌علت اصطکاک از روي پوست جدا مي‌شوند.

لايه‌بردارهاي مکانيکي به‌ راحتي در همه داروخانه‌ها به فروش مي‌رسند و استفاده از آنها نيز کار ساده‌اي است. اين محصولات به‌ طور خاص براي افراد داراي پوست چرب يا مبتلا به آکنه مناسب هستند. واضح است که لايه‌بردارهاي مکانيکي بايد سلول‌هاي پوستي و زوائدي که منافذ پوستي را مسدود کرده‌اند از پوست جدا کنند، اما شما نبايد اين محصولات را بيش از حد روي پوست فشار بدهيد، چون در اين صورت مي‌توانند باعث التهاب پوستي شوند.

با اين‌حال، استفاده از لايه‌بردارهاي مکانيکي به‌طور کلي مي‌تواند آسيب‌زا باشد. وقتي که از اين ابزارها و وسايل کمک مي‌گيريد، درواقع داريد لايه بيروني پوست را سُنباده مي‌زنيد! بعضي از لايه‌بردارهاي مکانيکي حاوي عناصر دندانه‌دار يا زبري هستند که هر لحظه مي‌توانند پوست را خراش بدهند. به همين دليل است که متخصصان پوست هميشه توصيه مي‌کنند که موقع استفاده از لايه‌بردار مکانيکي، حتما براساس حرکات آرام و دقيق عمل کنيد. نظر متخصصان اين است که افراد داراي پوست حساس، به‌طور کلي نبايد از لايه‌بردارها استفاده کنند.

 

لايه‌بردارهاي شيميايي

لايه‌بردارهاي شيميايي حاوي اسيدهاي ملايمي هستند که هر مانعي را که جلوي سلول‌هاي پوستي مُرده قرار گرفته‌اند و مانع از جداسازي آن‌ها مي‌شوند را در خودشان حل مي‌کنند. لايه‌بردارهاي شيميايي به دو نوع تقسيم مي‌شوند: انواع حاوي آلفا هيدروکسي اسيد (AHA) و انواع حاوي بتا هيدروکسي اسيد (BHA) :

لايه بردار آلفا هيدروکسي اسيد از مواد غذايي مختلف گرفته مي‌شود، از جمله سيب، انگور و شير

بعضي از رايج‌ترين انواع آلفا هيدروکسي اسيدها که نام آنها را روي برچسب محصولات مي‌بينيد، بدين ترتيب هستند: اسيد گليکوليک، اسيد لاکتيک، اسيد ماليک و آلفا هيدروکسي اوکتانوئيک. آلفا هيدروکسي اسيد، بهترين ماده براي افراد داراي پوست خشک يا پوست ضخيم است.

لايه بردار بتا هيدروکسي اسيد به آلفا هيدروکسي اسيد شباهت دارد

اما از نظر قابليت محلول در چربي داراي کيفيت بهتري است و درنتيجه عملکرد بهتري در لايه‌برداري پوست چرب يا پوست مستعد به آکنه ارائه مي‌کند. بهترين نوع بتا هيدروکسي اسيد، اسيد ساليسيليک است. بنابراين، سراغ محصولاتي برويد که نام اين عناصر را در ليست مواد تشکيل‌دهنده داشته باشند: ساليسيلات، ساليسيلات سديم، بتا هيدروکسي بوتانوئيک و اسيد تروپيک.

 

لايه بردار پوست صورت، مکانيکي يا شيميايي؟ مساله اين است!

آن دسته از لايه‌بردارهاي شيميايي که حاوي آلفا هيدروکسي اسيد و بتا هيدروکسي اسيد هستند، کمتر از لايه‌بردارهاي مکانيکي به پوست آسيب مي‌رسانند. علاوه بر اين نکته، لايه‌بردارهاي شيميايي داراي عملکرد ويژه‌اي در راستاي شاداب‌سازي پوست هستند که از توان اسکراب صورت خارج است. اين محصولات، سطح pH صورت را کاهش مي‌دهند و به هموار کردن چين‌وچروک‌هاي کوچک و سطحي کمک مي‌کنند. بنابراين، استفاده از لايه‌بردارهاي شيميايي واقعا براي پوست‌هاي خشک يا پوست‌هايي که از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد آسيب ديده‌اند، مناسب است.

 

کدام لايه‌بردار براي کدام پوست؟

پيدا کردن فرمولاسيون مناسب و سازگار با پوست هر فرد، به چند بار آزمون و خطا نياز دارد. بنابراين، اصلا توقع نداشته باشيد که در اولين انتخاب بتوانيد بهترين محصول متناسب با شرايط خودتان را پيدا کنيد. براساس دستورالعمل‌هاي سازمان غذا و داروي آمريکا (USFDA)، شما بايد از لايه‌بردارهاي برپايه آلفا هيدروکسي اسيد استفاده کنيد که غلظت آلفا هيدروکسي اسيد در آن 10 درصد يا کمتر، و pH آن هم 3.5 يا بالاتر باشد. لايه‌بردارهاي برپايه بتا هيدروکسي اسيد، با اسيد ساليسيليک در سطح 1.5 تا 2 درصد نيز اثربخشي مطلوبي دارند. فراموش نکيند که استفاده از محصولاتي که قدرت شيميايي بيشتري دارند، مي‌تواند باعث التهاب پوستي شود.

 

چه موقع و چطور از لايه‌بردار پوست صورت استفاده کنيم؟

لايه‌بردارها براي استفاده روزانه مناسب نيستند. پس اصلا نبايد هر روز از لايه‌بردارها استفاده کنيد. لايه‌برداري، لايه‌هاي فوقاني و بيروني پوست را از بدن جدا مي‌کند و در نتيجه پوست ما براي بازسازي لايه‌هاي فوقاني خودش به گذر زمان نياز دارد. افراد داراي پوست خشک فقط يک يا دو بار در هفته مي‌توانند لايه‌برداري را انجام بدهند و اگر پزشک اين کار را براي‌شان ممنوع کرده باشد، نبايد به لايه‌برداري فکر کنند.
با اين‌حال، افراد داراي پوست چرب مي‌توانند لايه‌برداري را به دو تا چهار بار در هفته برسانند. البته هر فردي، در صورت مواجه شدن با التهاب يا بثورات پوستي بعد از لايه‌برداري، بايد استفاده از اين روش را متوقف کند. نکته مهم ديگري که نبايد فراموش کنيد، مرطوب‌سازي پوست بعد از هر بار لايه‌برداري است. اين کار مهم، التهاب ناشي از لايه‌برداري را تسکين مي‌دهد و از خشک شدن پوست جلوگيري مي‌کند.

 

يک نکته مهم

لايه‌بردارهاي شيميايي حاوي آلفا هيدروکسي اسيد يا بتا هيدروکسي اسيد، حساسيت پوست نسبت به نور خورشيد را تا مدت يک هفته بعد از هر بار استفاده، افزايش مي‌دهند. بنابراين، هميشه قبل از اين‌که از خانه خارج شويد، به‌خوبي پوست را با استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب پوشش بدهيد. اين توصيه هميشگي متخصصان به همه افراد است.

 

 



منبع : salamatism.com

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد