آخرین اخبار

هشدار جدي/ روزانه دو کودک آزاري اتفاق مي افتد اجتماعي

هشدار جدي/ روزانه دو کودک آزاري اتفاق مي افتد

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار نسبت به وقوع روزانه حداقل يک يا 2 مورد «کودک‌آزاري» درحاشيه شهرها

زهرا رحيمي مديرعامل جمعيت امام علي (ع) ، بر ضرورت تصويب لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان تاکيد کرد و گفت: گويا ضرورت تصويب اين لايحه براي بسياري از نمايندگان مجلس مبهم است؛اين درحاليست که جمعيت امام علي (ع) در حاشيه شهرها فعاليت مي‌کند و مصداق‌ها و موارد بسيار زيادي را از کودک آزاري در اين مناطق شاهد هستيم؛ مواردي که شايد در شهرها و مناطق ديگر کمتر ديده شوند و البته افراد در اين مناطق خيلي به دنبال پيگيري اين ماجراها نيستند.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع) ادامه داد: در حال حاضر در حاشيه شهرها حداقل روزانه يک يا دو مورد کودک آزاري مشاهده مي‌کنيم که اکثر آنها در درون خانواده اتفاق مي‌افتد و بيشتر آنها نيز متاثر از اعتياد به ويژه مصرف مواد صنعتي هستند.

رحيمي با بيان آنکه به لحاظ قانوني پدر بر فرزند مالکيت داشته به همين دليل براي رفتارهاي خود در مقابل فرزندش احساس خطر نمي‌کند گفت: متاسفانه وقتي با يک مورد کودک آزاري مواجه مي‌شويم براي پيگيري آن وارد يک سيکل باطل مي‌شويم زيرا نمي‌دانيم به کجا مراجعه کنيم. وقتي به نيروي انتظامي مراجعه مي‌کنيم مدعي مي‌شوند که بايد جهت انجام شکايات رسمي به قوه قضاييه برويم. اين در حاليست که بعد از مراجعه به قوه قضاييه ما را به اورژانس اجتماعي ارجاع مي‌دهند و در نهايت اورژانس اجتماعي هم به ما مي‌گويد براي انجام مداخله نياز به حکم قضايي دارد.

وي ادامه داد: اين در حاليست که در لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان که سال‌هاست در مجلس شوراي اسلامي در حال خاک خوردن است مددکاران ضابط قضايي هستند و اين نکته بسيار مثبتي در جهت کاهش آمار کودک آزاري در کشور خواهد بود زيرا امروزه اورژانس اجتماعي حتي تا پشت در خانه‌اي که کودک در آن در حال آزار ديدن است مي‌رود اما به علت خلاءهاي قانوني موجود توان مداخله به هنگام ندارد.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع) در ادامه با بيان آنکه احکام دادستاني در زمينه کودک آزاري‌ها سليقه‌اي است گفت: متاسفانه با تاخير احکام قضايي در اين حوزه روبرو هستيم. اين در حاليست که جدا از مسئله کودک آزاري مواردي همچون کودکان بدون شناسنامه و يا خريد و فروش کودکان و ... نيز از ديگر معضلات کودکان و نوجوانان کشور است که با تصويب لايحه حمايت از حقوق کودکان مي‌توان نسبت به رفع آنها در کشور اميدوار بود.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع) گفت: براي کاهش آمار آسيب‌هاي اجتماعي و مواردي همچون کودک آزاري تنها تصويب قوانين کفايت نمي‌کند، بلکه به لحاظ فرهنگي نيز بايد براي احقاق حقوق کودکان تلاش کنيم. نمايندگان مجلس بايد بدانند که حتي يک روز تعلل در تصويب لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان به معناي وقوع کودک آزاري‌هاي بيشتر در جامعه است و آنها در مقابل اين مسائل مسئول هستند.

وي در ادامه با بيان آنکه کودک آزاري به انواع مختلفي همچون جسمي، جنسي، روحي رواني و ... تقسيم مي‌شوند گفت: در ميان اين کودک آزاري‌ها در مناطق حاشيه، کودک آزاري جسمي بيش از ساير موارد ديده مي‌شود که در اين ميان داغ زدن و سوزاندن بدن کودک در صدر کودک آزاري‌هاي جسمي قرار دارد.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع)  در خصوص کودک آزاري‌هاي رواني نيز اظهار کرد: علاوه بر کودک آزاري‌هاي جسمي، کودک آزاري رواني به ويژه تهديد به فروش کودک توسط والدين معتاد و ايجاد احساس ناامني در کودک از جمله روش‌هاي شايع کودک آزاري در مناطق حاشيه‌اي است.

رحيمي در خصوص کودک آزاري‌هاي جنسي نيز افزود: آمار کودک آزاري‌هاي جنسي در ميان کودکان کار بسيار بالاست. به ويژه کودکان کاري که در سطح خيابان‌ها فعاليت مي‌کنند. وقتي والدين اين کودکان آنها را مجبور به کسب درآمد خاصي در طول روز مي‌کنند آنها به علت ناآگاهي‌شان براي کسب پول مجبور به تن دادن به کودک آزاري مي‌شوند.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع) ادامه داد: در لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان، به کودکان بزه کار و بزه ديده توامان توجه شده است و سيستم قضايي خاصي براي آنها در نظر گرفته شده است.

رحيمي در ادامه خاطرنشان کرد: در گزارش انواع کودک آزاري به ويژه کودک آزاري‌هاي جنسي با تابوهاي متعددي در جامعه مواجه‌ايم. اين در حاليست که عدم آگاهي قضات براي مواجهه با اين کودکان نيز از جمله مسائلي است که بايد نسبت به حل آن اقدام شود. اين در حاليست که در لايحه مذکور به ايجاد دادگاه خاص اطفال براي کودکان بزه کار و بزه ديده با حضور مددکاران اجتماعي اشاره شده است که بسيار موثر خواهد بود.

وي در ادامه گفت: در لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان، نيروي انتظامي موظف به شناسايي کودکان در معرض خطر است. اين در حاليست که اين نوع نگاه و رويکرد در حال حاضر در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و در صورت تصويب و ايجاد تکليف قانوني براي نيروي انتظامي جهت شناسايي کودکان در معرض خطر، بسياري از موارد کودک آزاري صورت نخواهد گرفت.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع) در ادامه تاکيد کرد: در حال حاضر بر اساس قانون حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 که لايحه مذکور جهت اصلاح اين قانون تدوين شده و در انتظار تصويب مجلس شوراي اسلامي است، کودک آزاري جرم عمومي بوده و افرادي که شاهد کودک آزاري‌اند موظف به ارائه گزارش هستند. اين در حاليست که ما موارد زيادي را مي‌بينيم که افراد شاهد کودک آزاري بودند اما در دو راهي اخلاقي و انساني مانده و گزارش نمي‌دهند. در حالي که ارائه گزارش کودک آزاري، مرجع رسيدگي به اين گزارشات، نحوه گزارش دهي و ... که در حال حاضر در کشور در هاله‌اي از ابهام قرار دارند در لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان به دقت مشخص شده است.

به گفته رحيمي، بر اساس لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سيما و سازمان بهزيستي و ... در زمينه کودک آزاري موظف و مکلف شده‌اند به طوريکه سازمان بهزيستي کشور موظف به ايجاد بانک اطلاعاتي در زمينه کودکان شده است؛ هر چند لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان داراي نقاط ضعفي هم هست اما در هر صورت لايحه‌اي مترقي است و حتي با نواقصي که دارد، در صورت تصويب شاهد اتفاقات خوبي در حوزه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان خواهيم بود.

 



منبع: isna.ir

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد