آخرین اخبار

زنان دو برابر مردان دچار آلزايمر مي شوند، چرا؟ سلامت خانواده

زنان دو برابر مردان دچار آلزايمر مي شوند، چرا؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - زنان بيشتر از مردان مبتلا به آلزايمر مي شوند

مردان و زنان داراي اختلالات مغزي متفاوتي مي باشند که هر کدام با ديگري فرق دارد. به طور مثال: زنان نسبت به مردان بيشتر دچار افسردگي، اضطراب و بيماري آلزايمر مي شوند. تقريبا بر اساس آمارهاي بدست آمده دو سوم کساني که به زوال هاي عقلي دچار مي شوند، زنان هستند.

تحقيقاتي که اخيرا روي مغز عده‌اي از زنان و مردان در امريکا صورت گرفته است، نشان مي‌دهد که واقعا بين مغز زنان و مردان تفاوت وجود دارد. همچينين در اين تحقيقات ثابت شده است که مناطقي از مغز زنان از مغز مردان فعالتر است. محققان در اين تحقيق که در مجله بيماري آلزايمر چاپ شده است، از يک نوع خاص از سي تي اسکن استفاده کرده‌اند، که علاوه بر گرفتن تصاوير 3 بعدي از آناتومي مغز، تصويري از فعاليت بيولوژيکي مانند جريان خون را نيز ثبت کرده است.

اين تيم پزشکي مستقر در کاليفرنياي امريکا، که متشکل از 26600 روانپزشک بودند. براي شناسايي تفاوت‌هاي بين مغز مردان و زناني که از سرشان اسکن گرفته شده بود، عملکرد مغزي جنس‌هاي(زن و مرد) مختلف بسيار متفاوت است. اين در حالي است که اين تفاوت بين افراد سالم و بيمار نيز کاملا مشهود بود. ناشر مجله IOS Press گزارش داد که بيماراني که مغز آنها اسکن شده بود، شرايطي مانند اسکيزوفرني، اختلال بيش فعالي کمبود توجه، اختلال دوقطبي و آسيب مغزي داشتند. محققان فعاليت خود را در 128 ناحيه مغز انجام دادند و اين در حالي بود که افراد مشغول کارهاي مختلفي نبودند و همه‌شان روي يک کار تمرکز داشتند. جريان خون در طي آزمايش‌ها، نشان دهنده فعاليت مغز در افراد بود، چه از نظر فعاليت و چه از نظر بخش‌هايي از مغز که درگير کار بود.

مغز زنان در اين مطالعه به طور قابل توجه‌اي در بسياري از مناطق مغز، نسبت به مغز مردان از فعاليت بيشتري برخوردار بود. به ويژه نواحي‌اي مانند، قشر پيشاني که درگير با تمرکز و کنترل ضربه است و مناطق لمبي يا عاطفي مغز که درگير با خلق و خو و اضطراب است. البته مجله IOS در تکميل اين بحث عنوان کرد که مراکز بصري و هماهنگ کننده مغز در مردان از فعاليت بيشتري نسبت به مغز زنان برخوردار است. خلاصه‌اي از اسکن مغز نشان مي‌دهد که چگونه جريان خون در نواحي مختلف مغز در طي مطالعات بر روي افراد سالم و بيماران رواني، در زن و مرد چقدر متفاوت است.

بر طبق اين مطالعه، درک تفاوت‌هاي بين مغز مرد و زن به پزشکان متخصص کمک خواهد کرد که نتايج ارزيابي مغز را بهتر ارزيابي کرده و نقش جنسيت در اختلالات رواني را از لحاظ چگونگي تاثير آن بر مغز بهتر درک کنند. دکتر Daniel G، نويسنده محقق و روانپزشک، اين مقاله بيان داشت: اين يک مطالعه بسيار مهم براي کمک به درک تفاوت‌هاي مغز مبتني بر جنسيت است.

وي خاطر نشان کرد:«تفاوت‌هاي قابل اندازه‌گيري که ما بين مردان و زنان شناسايي کرده‌ايم، براي درک خطر مبتني بر جنسيت براي اختلالات مغزي مانند بيماري آلزايمر بسيار مهم است». مردان و زنان داراي اختلالات مغزي متفاوتي هستند. به عنوان مثال: احتمال ابتلاي زنان به اضطراب، افسردگي و بيماري آلزايمر، نسبت به مردان بيشتر است. انجمن آلزايمر بر اين باور است که تقريبا دو سوم افراد مبتلا به اين نوع زوال‌هاي عقلي زن‌ها هستند.

 

درصد ابتلا به ADHD در مردان بيشتر از زنان است.

«ADHD يک اختلال رفتاري رشدي است، اختلالي که در آن پر تحرکي، بي‌توجهي و رفتارهاي ناگهاني بيشتر و شديدتر از کودکان ديگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به اين اختلال مبتلا هستند و در پسرها (جنس ذکور) شايع‌تر است. علائم اين بيماري قبل از 7 سالگي شروع مي‌شود، ولي اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدي ايجاد مي‌گردد. علت بيشتر مبتلايان به عارضه بيش فعالي هنوز روشن نيست، ولي گمان مي‌رود که با بيماري‌هاي چند عاملي با ريشه ژنتيکي و محيط در ارتباط باشد»

دانشمندان تلاش کرده‌اند تا به ريشه اين تفاوت‌ها برسند. افزايش جريان خون در مراکز خلقي و اضطراب ( که اين مطالعه مشاهده مي‌شود ) مي‌تواند به افزايش احتمال ابتلا به اختلالات خلقي در زنان منجر شود و جريان خون افزايش يافته در قشر پيشاني، مي تواند توضيح دهد که چرا زنان تمايل بيشتري در زمينه همدردي، بصيرت (درک مستقيم)، همکاري (همدستي)، کنترل خود (خودداري) و دلواپسي دارند.

درست است که در مطالعات قبلي ثابت شده است، جريان خون در مناطق مختلف مغز در زنان افزايش بيشتري نسبت به مردان دارد، اما اين تحقيق آن را در مقياس‌هاي بزرگتري انجام داده است. جورج پري، مدير كل مجله، اعلام كرد:«دقت در تعيين مبناي فيزيولوژيک و ساختاري تفاوت‌هاي جنسيتي در عملكرد مغز، درک بيماري آلزايمر را روشن‌تر مي‌کند».

 



منبع: alef.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟