آخرین اخبار

عفونت مخمري واژن، علت و درمان سلامت خانواده

عفونت مخمري واژن، علت و درمان

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اين نکات را دنبال کنيد تا به سرعت عفونت مخمري واژن خود را از بين ببريد.

علت عفونت مخمري واژن

مخمرها هميشه در تعداد کم در واژن زندگي مي کنند و تعدادشان براي واژن بي ضرر است. ولي زماني که اين قارچ ها رشد کرده، از کنترل خارج شوند، باعث بوجود آمدن خارش، سوزش و قرمزي مي شوند که بسيار ناراحت کننده اند. در برخي موارد ترشح غليظ، سفيد و بي بو مشابه پنير کوتاژ از واژن خارج مي شود. باکتري لاکتوباسيلوس (Lactobacillus bacteria)، از انواع باکتري هاي مفيد، به طور معمول PH واژن را تنظيم مي کند و سطح مخمر ها را در حد تعادل نگه مي دارد. ولي اين تعادل مي تواند با مصرف آنتي بيوتيک ها، کورتيکو استروئيد ها، ديابت کنترل نشده يا بالا رفتن سطح استروژن با استفاده از قرص هاي ضد بارداري، به هم بريزد. با اين حال، در بسياري از موارد هيچ عامل مستقيم و شناخته شده اي براي ايجاد عفونت مخمري وجود ندارد. در اين مقاله آخرين دستاوردها، درمان هاي طبيعي و مواردي که در مبارزه با عفونت مخمري واژن موثر بوده اند را با شما در ميان مي گذاريم:

ضد قارچ خوراکي

در حدود 5 درصد از زنان، عفونت مخمري واژن به صورت مزمن است و حداقل هر 4 سال يک بار به آن مبتلا مي شوند. در مطالعه اي که در دانشکده پزشکي دانشگاه ايالتي وين انجام شده، به زنان با سابقه عود عفونت مخمري به صورت هفته اي و به مدت 6 ماه، داروي ضد قارچ خوراکي فلوکونازول (fluconazole يا Diflucan )داده شد، نرخ عود مجدد تا 90 درصد کاهش پيدا کرد. بعد از 6 ماه 43 درصد درمان شده در نظر گرفته شدند در مقايسه با 22 درصدي که دارونما استفاده کرده بودند (درمان هاي بهداشتي با کرم هاي بدون نسخه هر چند کمتر از قرص ها ولي باز هم موثر هستند).

پروبيوتيک ها

بسياري از ماست هاي حاوي پروبيوتيک داراي همان پروبيوتيک هايي هستند که از سلامت واژن محافظت مي کنند، ولي هنوز مطالعات نتوانسته اند اثر گذاري مصرف يک فنجان ماست به صورت روزانه را براي عفونت مخمري واژن به اثبات برسانند. ولي در يک مطالعه جديد که در ايتاليا انجام شده زنان با عفونت مزمن مخمري، که به صورت مستقيم يک قرص پروبيوتيک در واژنشان قرار دادند ( تا هفت شب، شبي يک بار و سپس تا سه هفته هر سه شب يک بار و سپس هفته اي يک بار)، مشاهده نمودند که نرخ عود عفونت در آن ها تا 87 درصد کاهش داشته است. به گفته لوري کولن (Laurie Cullen) درمان گر سنتي و استاد دانشگاه باستير پيشنهاد مي کند که، در ابتدا بايد عفونت را با يک درمان متعارف از بين برد و سپس از قرص هاي لاکتوباسيلوس استفاده کرد (مانند arrow Fem-Dophilus که در داروخانه ها موجود است) تا يک محيط سالم واژن داشته باشيم.

معاينه خانگي

با اين که زنان اغلب خودشان عفونت مخمري را تشخيص مي دهند. به گفته جنيفر رينهولد (Jennifer Reinhold) دکتر داروساز، ولي گاهي دچار عفونت باکتريايي واژن مي شوند که علايم مشابهي دارد، که بر خلاف عفونت مخمري نياز به درمان آنتي بيوتيکي دارد. عفونت هاي دستگاه ادراري هم نشانه هاي مشابهي دارند ( درد و سوزش، البته بدون ترشح )، ولي آن ها هم نياز به درمان متفاوتي دارند. يک دستگاه swab خانگي که بتواند سطح PH را اندازه گيري کند به همراه يک تست خانگي مثل Vagisil Screening Kit، مي تواند ابتلا عفونت مخمري را تاييد کند. ولي کارشناسان بهداشت توصيه مي کنند که زنان با عوامل پيچيده از قبيل بارداري يا عفونت هاي مکرر بهتر است با پزشک شان مشورت نمايند.

روغن درخت چاي

روغن درخت چايروغن درخت چاي

در چندين آزمايشگاه و مطالعه روي حيوانات مشخص شده که، روغن اسانس حاصل از برگ هاي درخت چاي به عنوان يک ضد قارچ عليه مخمر عمل مي کند. در حالي که، مطالعات بيشتري براي اثبات اثربخشي اين روغن مورد نياز است، برخي زنان گزارش داده اند که با قرار دادن تامپون آغشته به روغن چاي در شب ها از شر عفونت مخمري خلاص شده اند. با احتياط اين گزينه را امتحان کنيد. واژن بسيار حساس است، بنابراين، بايد از قرار دادن مواد تحريک کننده در منطقه اي که از قبل تحريک شده است، بر حذر باشيد. اگر حس کرديد که اين درمان خانگي باعث ناراحتي تان مي شود، بلافاصله آن را قطع کنيد.

شياف اسيد بوريک (Boric Acid Suppository)

اولين درمان سرپايي من براي عفونت هاي مخمر بدون عارضه، اسيد بوريک است. اين ماده، يک ضد قارچ طبيعي و ضد عفوني کننده است و مطالعات نشان داده اند که از رشد کانديدا آلبيکانس (Candida_albicans، يک قارچ و مخمر دو ديپلوئيدي است و معمولاً عامل ايجاد عفونت‌هاي برفک دهان و واژينيت قارچي است) جلوگيري مي کند و اصل عفونت مخمر پشت بيشتر موارد عفونت مخمري را مي گيرد. و همانند خيلي از گونه هاي ديگر از قبيل Candida glabrata يکي از علل رايج عفونت است که مقاومت بيشتري نسبت به ساير درمان ها دارد. پودر تحريک کننده است و نبايد به صورت مستقيم مصرف شود، به دنبال کپسول هاي شياف محتوي آن مانند Vitanica Yeast Arrest باشيد و فقط به مدت 5 تا 7 روز از آن استفاده کنيد.

لباس زير پنبه اي استفاده کنيد يا اصلا استفاده نکنيد

يک محيط گرم و مرطوب مي تواند باعث تکثير بيش از حد يک کلوني مخمري کوچک شود، بنابراين مطابق توصيه بزرگتر ها، لباس زير نخي بپوشيد و از پوشيدن شلوارهاي تنگ و شلوار جين اجتناب کنيد و لباس شناي خيس يا لباس هاي باشگاهتان که خيس عرق شده را سريعا تعويض نماييد. يا اين که از لباس زيرهاي کوماندو استفاده کنيد. دکتر جيل رابين (Jill Rabin) رئيس بخش urogynecology (زير مجموعه اي از بخش زنان) در مرکز پزشکي لانگ آيلند، مي گويد: من براي زناني که سابقه عفونت باکتريايي دارند به شدت طرفدار پوشيدن دامن هاي بلند بدون لباس زير هستم، تا هوا بتوانه به راحتي در ناحيه پرينال عبور داشته باشد. او توصيه مي کند، از دوش هاي معطر، اسپري بدن و امثالهم که مي تواند سطح PH واژن را تغيير بدهد، استفاده نکنيد. همچنين رابين توصيه مي کند، بعد از رابطه جنسي با يک صابون بدون عطر دوش بگيريد، به خصوص در رابطه دهاني تا جلوي راه پيدا کردن عفونت به واژنتان را بگيريد.

قرص ضد بارداري فقط حاوي پروژسترون (Progestin-Only Birth Control)

قرص ضد بارداري فقط حاوي پروژسترونقرص ضد بارداري فقط حاوي پروژسترون

قرص هاي ضد بارداري بر پايه استروژن مانند قرص هاي کنترل بارداري ترکيبي، ممکن است سبب بروز مخمر شوند. اگر بيماري به روش کنترل بارداري بر اساس قرص، خيلي وابسته است، در موردش کاري مي کنيم، ارزشش را دارد که روش هاي غير استروژني مثل قرص هايي که فقط حاوي پروژسترون هستند و IUD را در نظر بگيريم. اسپرم کش ها مي توانند محيط واژن را تغيير دهند، هم مي توانند باعث ايجاد مشکل شوند. قرص ضد بارداري به کنار، کالن پيشنهاد مي کند که براي رابطه جنسي از لوبريکانت ( فقط بر پايه آب، از لوبريکانت هاي گليسيريني که سبب رشد مخمرها مي شوند اجتناب کنيد ) استفاده کنيد. اصطکاک مي تواند محيط زيست واژن را تضعيف کند.

داروهاي ضد قارچ

درمان استاندارد طلايي براي اغلب عفونت هاي مخمري واژن، هر کدام از کرم ها يا شياف هاي فروخته شده در داروخانه است. اين محصولات از مخدري به نام آزول (azoles) استفاده مي کنند، يک ضد قارچ که ثابت شده 80 تا 90 درصد عفونت هاي مخمري را پاکسازي مي کند. نوع آزول استفاده شده در هر برندي متفاوت است (ميکونازول (miconazole) در Monistat استفاده مي شود و کلوتريمازول (clotrimazole) در Gyne-Lotrimin )، درمان هم مي تواند بين 1 تا 7 روز طول بکشد. هر کدام از اين ها به يک اندازه براي بيماري که مبتلا به عفونت مخمري واژن بدون عارضه است، موثر هستند، بنابراين خريداران مي توانند ارزان ترين گزينه را انتخاب کنند.

يکي ديگر از عوامل: اگر خارش داريد ممکن است کرم هاي آرام بخش را ترجيح دهيد. زنان مبتلا به عفونت هاي مکرر که سخت تر درمان مي شوند، بايد از گزينه هاي درماني 7 روزه استفاده کنند. اگر عفونت کاهش پيدا نکرد با پزشک تان قراري بگذاريد. دکتر مي تواند تشخيص بدهد که آيا عفونت ايجاد شده اصلا مخمري هست يا خير و سپس سويه مخمر موجود را با موثر ترين درمان از بين ببرد ( به عنوان مثال، تجويز کرم ترکونازول (Terconazole) براي سويه non-albicans ).

قرص هاي تجويزي

برخي از عفونت هاي واژينال خاص ممکن است نياز به درمان تهاجمي بيشتري نسبت به کرم داشته باشند. پزشک تان مي تواند يک تا سه دوز فلوکونازول خوراکي ضد قارچي ( oral antifungal fluconazole) را برايتان تجويز کند که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري ها درصد موفقيتش تا 90 است. اگر عفونت تان مزمن است پزشک تان مي تواند نسخه اي ثابت برايتان تجويز کند. داشتن يک نسخه ثابت آماده در مواردي که آنتي بيوتيک ها و ساير داروها باعث ايجاد عفونت قبلي شما شده باشند، بسيار با ارزش است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : همه چيز درباره عفونت مخمري ناحيه واژينال





منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟