بزرگنمايي:
چه خبر - واکنش رويا تيموريان به تحريم زادبوم
اين بازيگر که شامگاه گذشته (24 مردادماه) در اعتراض به عملکرد حوزه هنري مبني بر تحريم فيلم «زادبوم»، از حضور در سينما آزادي براي نمايش فيلم «گذر موقت» به کارگرداني افشين هاشمي خودداري کرد، در گفتوگويي بيان کرد:
حتماً تلاش ميکنم فيلم افشين هاشمي را امشب در پرديس ملت تماشا کنم چون معتقدم براي حمايت از سينما بايد مردم را در دعوت به تماشاي آثار سينمايي همراهي کرد؛ آن هم در شرايطي که هيچکس از سينما حمايت نميکند.
تيموريان که فيلم «زادبوم» با بازي او پس از هشت سال به تازگي روانه اکران شده است، اما از سوي حوزه هنري که ابتدا به نوعي صاحب فيلم بوده، تحريم شده و تعداد زيادي از سينماها را در تهران و شهرستان از دست داده است، گفت:
اين فيلم هشت سال توقيف شده بود و الان هم در شرايطي اکران شده است که به نظر ميرسد بهتر است براي حفظ شأن و احترام گروه دوباره آن را توقيف کنند چون شرايط در سينما به گونهاي است که وضعيت فاجعه آن در حال تبديل شدن به کمدي است؛ همانطور که چارلي چاپلين ميگويد، «عمق فاجعه است که کمدي را ميسازد».
اين بازيگر که با چهار فيلم توقيفي رکورددار است، افزود:
عجيب است که يکسري نيروي مستقل ميتوانند در اين سينما راجع به زحمت گروههاي مختلف سينمايي تصميم بگيرند و من پس از سالها حضور در اين عرصه الان نميدانم مجوز ساخت يک اثر را چه کسي صادر ميکند و چطور تأييد ميشود! چون در مقطعي به پيشنهاد خود دوستان قرار بر اين شد قبل از شروع به ساخت يک فيلم، مجوز ساخت گرفته شود؛ کاري که براي هر دو طرف زننده است، در نتيجه هيچ فيلم غيرمجازي ساخته نميشود. اين در حالي است که وقتي فيلمي توليد ميشود تازه به مرحله اکران آن ميرسيم که کار يا توقيف ميشود يا اکران ميشود ولي عدهاي که از فيلم خوششان نميآيد به عدهاي ديگر دستور ميدهند تا آن را از پرده پايين بکشند و بخش عمدهاي از اين نيروها کساني هستند که سالن سينما دارند. به اين ترتيب ميبينيم يک ديکتاتوري روي سينما چتر انداخته که هيچ ارتباطي هم با هنرمندان و مديريت سينما ندارد. متأسفانه در اين سالها در بخش کيفيت و اکران فيلمها چارچوب صحيحي براي چيزي وجود نداشته در حالي که بسياري از جواناني که در اين سالها با آنها کار کردهام اگر چه شرايط مالي مساعدي نداشتند اما به خاطر داشتن دغدغه اجتماعي تلاش خود را کردهاند و من هم با چنگ و دندان در اين سينما فعاليت کردهام.
او با اشاره به اينکه عدهاي فيلمهاي اجتماعي را با واژههايي همچون سياهنمايي خطاب قرار ميدهند، اظهار کرد:
نميدانم اين کلمه از کجا آمده است چون آنچه مطرح و نقد ميشود يک هشدار و نگراني است. نبايد همه چيز را قايم کرد. وقتي با فيلمها اينطور برخورد ميشود تهيهکنندگان ديگر جلو نميآيند چون نگران اين هستند که فيلمهايشان توقيف شود. اين شرايط باعث شده آنها فقط به دنبال تيمها و موضوعاتي بروند تا فيلمهايي را بسازند که مردم با تماشاي آنها سرگرم شوند و اين سقوطي است که سينماي ما دچار آن شده و نميدانم سرانجامش چه خواهد شد.
بازيگر فيلمهاي «شيفتگي»، «خانه دختر» و «سنتوري» گفت:
اين تغيير در سطح سليقه مردم در سينما و تلويزيون رخ داده و در تئاتر هم به اسم تئاتر مستقل در حال رخ دادن است؛ جايي که نوشتهها و بازيهاي ضعيفي را به دليل ناآشنايي با اصول تئاتر شاهد هستيم و براي من سوال است کي و چه کساني قرار است بالاخره دغدغه فرهنگ داشته باشند؟
او با بيان اينکه هيچگاه برنامه مدون و نهادينهشده فرهنگي درستي وجود نداشته است، گفت:
يادم ميآيد 20 سال قبل هم همين حرفها را ميگفتم و مشخص است با اين وضعيت قرار نيست اتفاقي بيفتد، پس فقط بايد اميدوار باشيم که شرايط بدتر نشود.
اين بازيگر با اشاره به فيلم «زادبوم» اضافه کرد:
با افتخار پشت فيلم «زادبوم» ميايستم چون فيلمي شريف است که يگانگي، اتحاد، عشق و علاقه خانوادگي و وطنپرستي در آن موج ميزند. «زادبوم» فيلمي است که تاريخ انقضا ندارد و حرف آن دغدغه جهان است. جاي تعجب است حوزه هنري که خود ابتدا از مشارکتکنندگان براي توليد اين فيلم بود بعدها سهم خود را واگذار کرد و معلوم نيست چطور اول آن را قبول داشته و حالا بد شده است؟!
تيموريان خطاب به مديران حوزه هنري بيان کرد:
اگر ازخودگذشتگي و تواضع داريد، «زادبوم» و ديگر فيلمهايي را که توقيف کردهايد پخش کنيد، بعد از مردم نظرخواهي کنيد و همه آن نظرات را منتشر کنيد. آن وقت هر چه آن آمار بگويد ما قبول خواهيم کرد.
او با اشاره به اينکه هيچگاه براي جايزه و مدير بازي نکرده و دغدغه خود دانسته تا براي مردم کار کند، گفت:
فيلم «زادبوم» در جشنواره بينالمللي فجر هشت سال قبل سه جايزه دريافت کرد که مهمترين آنها جايزه نگاه ملي بود اما همين فيلم توقيف شد و الان پس از هشت سال بالأخره با سانسورهايي که در آن انجام شد به اکران رسيد و از سوي حوزه هنري تحريم شد. واقعاً چرا اين اتفاق افتاده است؟ اي کاش مديران حوزه هنري جواب دهند که اشکال فيلم کجاست؟ چرا از مردم نظرخواهي نميکنيد؟ چرا من بايد براي يک فيلم نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر (شيفتگي) شوم و بعد همان فيلم سالها در توقيف بماند؟ پس انگيزه ما چه ميشود؟ آن هم شخص من که 40 سال است تلاش ميکنم با خواندن و اجراي تئاتر خود را در شرايطي نگه دارم که آثارم روي مردم تأثيرگذار باشد.
رويا تيموريان با بيان اينکه نيروهاي مستقلي که اينگونه تحريمها را انجام ميدهند در حال کشاندن سينما به مرز سقوط هستند و باعث ميشوند نيروهاي بااستعدادي که با کيفيت کار ميکنند به سمت اقتصاد بروند، به انتخاب وزيران کابينه دوازدهم اشاره کرد و گفت:
در تمام اين سالها در بخش فرهنگي برنامههاي بسيار خوبي داشتهايم اما به دليل تغييرات مداوم وزرا و معاونان و اتخاذ سياستهاي لحظهاي بسياري از آنها به سرانجامي نرسيدهاند در حالي که بهتر است مديران شايسته و لايق براي ادامه کار خود در دور دوم دولت آقاي روحاني باقي بمانند. فعاليت مديران همواره مقطعي بوده و هر کس ميآيد به دنبال اجراي برنامههاي خود است. 40 سال آزمون و خطا کرديم و هشت سال بخشهاي مختلف اين سرزمين شرايطي را پشت سر گذاشت که احتياج بود در چهار سال دولت يازدهم وضع به حالت عادي برگردد تا بشود چيزي را روي آن بنا کرد. حال که آن شرايط آماده شده خوب است برنامههاي خوب با حضور افراد لايق ادامه يابد چرا که پس از 40 سال حالا ديگر بايد دنبال حاصل کار باشيم.
منبع: isna.ir