آخرین اخبار

5 باور اشتباه در خوردن ميوه که در سايتهاي اينترنتي خوانده ايد!! تناسب و زيبايي

5 باور اشتباه در خوردن ميوه که در سايتهاي اينترنتي خوانده ايد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - 5 باور اشتباه در خوردن ميوهباور اشتباه شماره 1 درباره ميوه خوردن : هميشه با معده‌ي خالي ميوه بخوريد

اين يکي از شايع‌ترين باروهاي غلط در مورد زمان ميوه خورد است. وبسايت‌ها و مجلات و ...، اين باور را شايع کرده‌اند و ظاهرا به يک سرآشپز در سنگاپور برمي‌گردد! اين باور ادعا مي‌کند خوردن ميوه همراه با غذا، گوارش را کُند کرده و باعث مي‌شود غذا در معده‌تان بماند و تخمير يا فاسد شود. اين باور همچنين ادعا مي‌کند خوردن ميوه همراه با غذا موجب نفخ، احساس ناراحتي و يک سري علائم ناخوشايند ديگر در معده مي‌شود. هر چند اين درست است که فيبر موجود در ميوه، خروج غذا از معده را به تعويق مي‌اندازد اما بقيه‌ي ادعاها نادرست هستند. ميوه باعث مي‌شود معده‌، با سرعت کمتري تخليه شود اما قطعا موجب باقي ماندن غذا نمي‌شود.

در مطالعه‌اي که روي افراد سالم انجام شد فيبر، زماني را که معده نياز داشت تا نيمي از محتوياتش را خالي کند از 72 دقيقه به 86 دقيقه رسانده بود. هر چند اين تغيير سرعت، چشمگير است اما آنقدر کافي نيست تا باعث شود غذا در معده فاسد يا خراب شود. ضمنا کُند کردن پروسه‌ي تخليه‌ي معده، چيز خوبي است. چون به سير ماندن ِ طولاني‌تر کمک مي‌کند، در نتيجه کالري کمتري مصرف خواهيد کرد. حتي اگر ميوه باعث شود غذا بيشتر از حد معمول در معده‌تان بماند، باز هم مشکلي ايجاد نمي‌کند چون معده جوري طراحي شده که از رشد باکتري‌هايي که موجب تخمير يا فاسدن شدن غذا مي‌شوند پيشگيري مي‌کند. وقتي غذا به معده مي‌رسد، با اسيد معده ترکيب مي‌شود که pH پاييني در حدود يک يا دو دارد. محتويات معده آنقدر اسيدي مي‌شوند که بيشتر ميکروارگانيسم‌ها نمي‌توانند در آن شرايط رشد کنند. اين قسمت از گوارش، براي کُشتن باکتري‌هاي موجود در غذا و پيشگيري از رشد ميکروبي طراحي شده است. پس اين ادعا که مي‌گويد خوردن ميوه همراه غذا باعث نفخ و اسهال و ... مي‌شود، کاملا نادرست است.

همچنين اين باور که خوردن ميوه با معده‌ي خالي مي‌تواند طول عمر را افزايش بدهد، خستگي و ضعف و يا تيرگي پاي چشم را برطرف کند، هيچ پشتوانه‌ي علمي ندارد.

 

باور اشتباه شماره 2 درباره ميوه خوردن : خوردن ميوه قبل يا بعد از غذا، ارزش غذايي آن را کم مي‌کند

به نظر مي‌رسد اين باور، ادامه‌ همان باور اشتباه اول باشد. يعني طبق اين گفته، شما بايد ميوه را با معده‌ خالي بخوريد تا از تمام فوايد آن بهره‌مند شويد، وگر نه ارزش‌‌هاي تغذيه‌اي ميوه را از دست خواهيد داد. بدن انسان طي تکامل، تحولاتي داشته است تا از لحاظ دريافت ارزش‌هاي غذايي، تا جايي که امکان دارد کارآمد شود. وقتي شما غذايي مي‌خوريد، معده مانند يک انبار ذخيره عمل مي‌کند و هر زمان، تنها مقدار کوچکي از آن غذا را وارد روده مي‌کند تا روده بتواند به راحتي گوارشش کند. ضمنا روده‌ کوچک براي جذب تمام مغذي‌ها تا آخرين حد ممکن، طراحي شده است.
طول روده‌ي کوچک، 6 متر است و حدود 320 مترمربع، سطح جاذب دارد. مطالعات نشان داده روده‌‌ها اين توانايي را دارند که دوبرابر بيشتر از مواد مغذي که يک فرد عادي در طول روز مصرف مي‌کند را هم جذب کنند. داشتن چنين قدرتي براي جذب يعني جذب مواد مغذي ميوه‌ها و ساير غذاها، براي سيستم گوارش شما کاري ندارد، و فرقي هم نمي‌کند شما ميوه را با معده‌ي خالي خوده باشيد يا همراه غذا و با معده‌ي پُر.

 

باور اشتباه شماره 3 درباره ميوه خوردن : اگر ديابت داريد بايد ميوه را 1 تا 2 ساعت قبل يا بعد از غذا بخوريد

اين ايده مي‌گويد که افراد ديابتي معمولا مشکلات گوارشي دارند و بايد ميوه را با فاصله از غذا بخورند تا به گوارش‌شان کمک کنند. متاسفانه اين توصيه‌ي بدي است که مي‌توان به يک فرد مبتلا به ديابت کرد. هيچ سند و مدرک علمي وجود ندارد که نشان دهد خوردن ميوه جداي از غذا و با فاصله از آن، گوارش را بهبود مي‌دهد. تنها تفاوتي که ممکن است ايجاد شود اين است که قند موجود در ميوه ممکن است سريع‌تر وارد جريان خون شود و اين دقيقا همان چيزي است که فرد ديابتي بايد از آن پرهيز کند. پس فرد ديابتي به جاي اينکه ميوه را جداگانه مصرف کند، مي‌تواند آن را همراه غذا و يا به عنوان اسنک همراه با منبعي از پروتئين، فيبر يا چربي بخورد. چون پروتئين، فيبر و چربي مي‌توانند باعث شوند معده، با سرعت کمتري غذا را وارد روده‌ي کوچک کند. فايده‌ اين راهکار براي يک ديابتي اين است که در يک زمان، مقدار قند کمتري جذب خونش مي‌شود و در نتيجه به طور کلي، افزايش بسيار کمتري در قند خون او بوجود خواهد آمد. مثلا مطالعات نشان داده، تنها 7.5 گرم فيبر محلول، که در ميوه‌ها وجود دارد، مي‌تواند افزايش قند خون بعد از غذا را تا 25 درصد کاهش بدهد.

اما اين موضوع که بعضي از بيماران ديابتي، مشکلات گوارشي دارند صحيح است. رايج‌ترين مشکل گوارشي براي ديابتي‌ها، گاستروپارسيس است که وقتي معده کُندتر از حد معمول خالي مي‌شود يا اصلا خالي نمي‌شود روي مي‌دهد. هر چند تغييراتي در روش تغذيه مي‌تواند به حل اين مشکل کمک کند، اما خوردن ميوه با معده‌ي خالي، قطعا يکي از اين راهکارها نيست.

 

باور اشتباه شماره 4 درباره ميوه خوردن : بهترين زمان روز براي خوردن ميوه، بعدازظهر است

پشت اين ادعا هم، دليل منطقي وجود ندارد و از نظر علمي هم ثابت نشده است. ادعا مي‌شود که سرعت متابوليسم در بعدازظهر کم مي‌شود و خوردن چيزهايي که قند زياد دارند، مانند ميوه‌ها، قند خون را بالا برده و در نتيجه سرعت متابوليسم را بالا مي‌برد و در نتيجه براي سيستم گوارشي مفيد است. واقعيت اين است که هر غذاي حاوي کربوهيدرات، قند خون‌تان را موقتا افزايش خواهد داد چون گلوکز جذب خون مي‌شود، و فرقي نمي‌کند چه زماني از روز باشد. نيازي نيست براي به کار انداختن و بيدار کردن سيستم  گوارش‌تان کار خاصي انجام دهيد، چون اين سيستم هميشه آماده است تا به محض اينکه غذايي با زبان‌تان تماس پيدا کرد، دست به کار شود، حالا هر زماني از روز که باشد. و نکته‌ي ديگر اين که، هر چند خوردن يک غذاي پُرکربوهيدرات مي‌تواند به طور موقت باعث شود بدن شما از کربوهيدرات به عنوان سوخت استفاده کند، اما اين اتفاق تغييري در سرعت کلي متابوليسم‌تان ايجاد نمي‌کند. پس هيچ ايرادي ندارد صبح ميوه بخوريد و يا خودتان را مقيد کنيد که حتما بعدازظهر ميوه بخوريد. ميوه را هر زماني از روز که بخوريد مفيد است.

 

باور اشتباه شماره 5 درباره ميوه خوردن : نبايد بعد از 2 بعد از ظهر ميوه بخوريد

اين باور دقيقا برعکس باور شماره‌ي 4 است! چون ادعا مي‌کند نبايد بعد از ساعت 2 بعدازظهر ميوه بخوريد. به نظر مي‌رسد اين باور، بخشي از برنامه‌ي «رژيم 17 روزه» باشد. تئوري اين عقيده اين است که ميوه ( يا هر نوع کربوهيدرات) بعد از 2 بعدازظهر قند خون را بالا مي‌برد و بدن، زمان کافي براي تثبيت قند خون قبل از خواب را نخواهد داشت، در نتيجه منجر به افزايش وزن مي‌شود. اما واقعيت اين است که دليلي ندارد نگران افزايش قند در بعدازظهر توسط ميوه باشيد.
 همانطور که پيشتر گفته شد، هر غذاي محتوي کربوهيدرات، قند خون را بالا خواهد برد چون گلوکز جذب خون مي‌شود. اما شواهد علمي وجود ندارد که نشان دهد قند خون بعد از ساعت 2 بعدازظهر يا هر زمان ديگري، بالا باقي خواهد ماند. پذيرش کربوهيدرات بدن شما ممکن است در طول روز نوساناتي داشته باشد اما اين تغييرات، جزئي بوده و روي نرخ کلي متابوليسم‌تان تاثيري ندارند. همچنين دليلي ندارد فکر کنيد خوردن ميوه در بعدازظهر موجب افزايش وزن‌تان خواهد شد. وقتي به خواب مي‌رويد، بدن شما به راحتي از کالري سوزي به ذخيره‌ي آن به عنوان چربي  روي نمي‌آورد و سرعت متابوليسم شما با به خواب رفتن‌تان کاهش نمي‌يابد، بلکه همچنان کالري نسبتا زيادي مي‌سوزانيد تا بدن‌تان به عملکردش ادامه دهد.
عوامل زيادي تعيين مي‌کنند که کالري‌ها براي انرژي سوخته شوند يا به عنوان چربي ذخيره شوند، اما اجتناب از خوردن ميوه بعد از زمان خاصي از روز، يکي از اين عوامل نيست.
اما شواهد علمي بسيار زياد و گوناگوني وجود دارد که ثابت مي‌کند آنهايي که در طول روز، ميوه و سبزي زيادي مصرف مي‌کنند، بسيار کمتر دچار افزايش وزن شده و کاهش وزن بهتري دارند. مثلا، مروري که بر 17 مطالعه صورت گرفت دريافت افرادي که بيشترين مصرف ميوه را دارند، ريسک چاقي در آنها 17 درصد کمتر مي‌شود.
 
در حوزه‌ي کاهش وزن، خوردن ِ ميوه‌جات و سبزيجات فراوان، يکي از بهترين کارهايي است که مي‌توانيد انجام دهيد. ضمنا، اگر از خوردن ميوه در بعدازظهر و قبل از خواب اجتناب کنيد، يک انتخاب بسيار خوب و سالم را به عنوان يک اسنک يا دسر از دست داده‌ايد!

 

بالاخره بهترين زمان خوردن ميوه چه وقت است؟

واقعيت اين است که هر زماني از روز، براي ميوه خوردن عاليست. شواهدي قطعي وجود ندارد که بگويد شما بايد بعدازظهر ميوه بخوريد يا همراه غذا. ميوه‌ها، سالم، مغذي و مفيد براي حفظ وزن ايده‌آل هستند که هر زماني ميل داشتيد مي‌توانيد سراغ‌شان برويد.

 

 



منبع : زندگي ايده آل

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد