آخرین اخبار

بازتاب جهاني حضور کمرنگ زنان کابينه‌ي روحاني سياسي

بازتاب جهاني حضور کمرنگ زنان کابينه‌ي روحاني

  بزرگنمايي:

چه خبر - هيچ زني در کابينه پيشنهادي روحاني نيست

«سي ان ان» در گزارشي تحت عنوان «هيچ زني در کابينه پيشنهادي روحاني نيست» نوشت: عدم حضور زنان در کابينه روحاني در حالي است که او با وعده‌هاي اصلاح‌طلبانه پيروز انتخابات شده است.

در گزارش «سي ان ان» گفته شده: اگرچه انتصاب يک وزير زن جزو وعده‌هاي روحاني در انتخابات بود اما فقدان حضور زنان قابل پيش بيني بود. در اولين دوره روحاني او چند معاون زن را که پست پايين‌تري نسبت به وزارت است منصوب کرد اما هنوز موفق نشده يکي از اعضاي کابينه‌اش را از ميان زنان انتخاب کند.

اين گزارش گفت: اين در حالي است محمود احمدي‌نژاد، مرضيه وحيد دستجردي را به عنوان وزير بهداشت خود انتخاب کرد.

محمدعلي شباني سردبير المانيتور  در يادداشتي نوشت: اين اميد وجود داشت که روحاني تابوي شکسته شده توسط احمدي‌نژاد را بار ديگر بازسازي نکند. روحاني رييس جمهوري عملگراست که مشتاق پل زدن ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان بوده است. من فکر مي‌کنم روحاني سعي دارد پيامي را به مخالفانش مخابره کند و آن اينکه اين‌‌ همان ارزش‌هايي است که ما در آن مشترکيم.

«آژانس خبري فرانسه» نيز در گزارشي با اشاره به انتقادات موجود از کابينه روحاني به دليل فقدان حضور زنان و جوانان نوشت: حسن روحاني روز گذشته اسامي وزراي پيشنهادي‌ خود را به مجلس داد و بلافاصله مورد انتقاد اصلاح‌طلبان براي فقدان حضور زنان و جوانان قرار گرفت.

اين پايگاه خبري به صحبت‌هاي شهيندخت مولاوردي معاون امور زنان رييس جمهور هم اشاره کرده و نوشت: عدم وجود زن در کابينه دولت دوازدهم نشان مي‌دهد که هيچ پيشرفتي نداشته‌ايم.

فرزند مهدي کروبي نيز در توييتر خود در اين رابطه نوشت: پيام مردم در دو انتخابات اخير روشن بود واين پيام بايد در کابينه بازتاب مي‌داشت. چه طور مي‌شود از برابري حرف زد در حالي که زنان و اقليت‌ها ناديده گرفته مي‌شوند.

«خبرگزاري فرانسه» توييت اسحاق جهانگيري در اين باره را نيز بازتاب داد که گفته بود «بايد به حق زنان و اقليت‌ها و جوانان توجه کرد اما بايد محدوديت‌هاي دولت را هم در نظر گرفت. »

از طرفي در گزارش خبرگزاري فرانسه به ميانگين سني کابينه نيز اشاره شده است. بر اساس اين گزارش يکي از اتفاقات عجيب اين کابينه حضور يک وزير 35 ساله است. اما حتي با وجود اين انتخاب باز هم ميانگين سني کابينه 58 سال است.

اين آژانس خبري به فقدان حضور اهل تسنن نيز اشاره کرده و نوشت: به گفته تحليل‌گران، روحاني قصد دارد به فشار‌هايش براي افزايش سرمايه‌گذاري خارجي و بهبود مديريت اقتصادي ادامه دهد اما فقدان حضور زنان و اقليت‌هاي ديني در کابينه انتقاد اصلاح‌طلبان را در پي داشته است.

در اين گزارش گفته شده جالب است که تنها وزير زن بعد از انقلاب در دولت يک رييس‌جمهور اصولگرا يعني محمود احمدي‌نژاد حضور داشته است. اين در حالي است که اصلاح‌طلبان و زنان به واسطه شعارهاي آزادي و برابري خواهانه روحاني از او حمايت کرده‌اند.

«اسوشيتدپرس» نيز عدم حضور زنان در کابينه روحاني را مورد توجه قرار داد و در گزارشي تحت عنوان «بعد از وعده‌هاي جنسيتي روحاني در انتخابات؛ کابينه مردانه او مورد انتقاد قرار گرفت»، نوشت: حسن روحاني کابينه مردانه‌اش را به مجلس معرفي کرد و اين مساله انتقاد حاميان حقوق زنان را در پي داشته و ترديد‌ها را درباره احتمال عقب‌نشيني او از وعده‌هاي انتخاباتي‌اش براي جلوگيري از افزايش تنش با اصولگرايان افزايش داده است.

بر اساس گزارش اين خبرگزاري، روحاني 17 مرد را براي کابينه جديد خود انتخاب کرده است. به گفته طيبه سياووشي نماينده مجلس هم اکنون هم بسياري از اعضاي مجلس انتقادشان را به رييس جمهور اعلام کرده‌اند. اين سوال بزرگي است« چرا بعد از همه اين تلاش‌ها و کار سخت ما هيچ زني را نبايد در کابينه داشته باشيم؟»

«اسوشيتدپرس» نوشت: روحاني احتمالا سعي داشته از ايجاد تنش با اصولگرايان که با اهداف او در بازسازي اقتصادي هم مخالفند، جلوگيري کند. اصولگرايان بعد از انتخاب ترامپ در آمريکا قدرت بيشتري در ايران گرفته‌اند و خواستار عقب‌نشيني از توافق هسته‌اي‌ هستند.

تحت اين فشار‌ها دستيابي به هدف رشد اقتصادي براي مردم عادي در حالي که تهديدات آمريکا نيز روز به روز بيشتر مي‌شود، روحاني را از پيگيري مطالبات فرهنگي و سياسي مردم باز داشته است.

ادنان طباطبايي کار‌شناس ايران در اين باره گفته: تنها دليل قابل قبول براي اين انتخاب‌ها اين است که روحاني سعي کرده از جنجال و تنش با اصولگرايان خودداري کند تا بتواند کارش را انجام دهد. افرادي که در کابينه انتخاب شده‌اند افراد شناخته‌شده‌اي نيستند. شخصيت‌هاي برجسته در بين اين افراد به ندرت ديده مي‌شود.

بر اساس اين گزارش زنان پيشرفت‌هاي کمي در دوره اول روحاني داشته‌اند. وزير نفت اولين معاون زن را براي بخش پتروشيمي انتخاب کرد و چندي پيش نيز يک زن مدير عامل شرکت هواپيمايي ايران‌اير شد. اما رييس‌جمهور کنوني موفق نشده مانند محمود احمدي‌نژاد يک زن را به عنوان وزير کابينه خود انتخاب کند.

«الي گرانمايه» کار‌شناس مسائل ايران در شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا در اين باره به اسوشيتدپرس گفت: انتخاب زنان در کابينه اقدام جنجالي‌اي براي روحاني بوده است. شايد انتظارات در اين باره بيش از حد بالا بوده است.

طيبه سياووشي نيز گفت که او انتظار دارد روحاني سه زن را به عنوان معاون خود انتخاب کند اما چنين اقدامي هيچ پيشرفتي در برابري جنسيتي ايجاد نخواهد کرد و در اين پروسه سياسي نيز اختلال ايجاد مي‌کند. ما واقعا دليل رييس جمهور را نمي‌دانيم. آيا زنان را فقط براي صندوق‌هاي راي مي‌خواهيد؟ اين نا‌اميد کننده است.

 



منبع: isna.ir

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد