بزرگنمايي:
چه خبر - شايد رگ خواب زنان
«اون مردي بود که ميتونستم تا آخرين روز عمرم بهش تکيه کنم... حمايتم ميکرد و همه اينا براي من مثل رويا بود و بالاخره چارهاي نداشتم جز اينکه عاشقش بشم.»
اين جملات ديالوگهايي از فيلم «رگ خواب» به کارگرداني حميد نعمتا... است. فيلم از لحاظ روانشناسي، اختلال شخصيت وابسته را در قهرمان زن به خوبي نمايش ميدهد که به اختصار به برخي از مهمترينها اشاره ميکنم:
در عشق چسبنده افراد اعتمادبهنفس ضعيفي دارند و فکر ميکنند طرف مقابل دوستشان ندارد!
از نشانگان اختلال شخصيت وابسته، ترس از آغاز فعاليتهاي تازه و نياز به هدايت ديگران در کارهاست. در شروع فيلم، قهرمان داستان براي استخدام و امرار معاش به مصاحبه و تست کاري ميرود ولي استرس و فشار زيادي که ماهيت آن شغل است باعث ميشود نتواند هيجانات خود را کنترل کند و کارش را از دست ميدهد، درنهايت با مردي که «شکارچي»است و ويژگيهاي شخصيت «دون ژوان» را دارد، مواجه ميشود که منجر به رابطه عاطفي شديد و چسبنده ميشود. در عشق چسبنده افراد اعتمادبهنفس ضعيفي دارند و فکر ميکنند طرف مقابل دوستشان ندارد.
اين افراد به شکل بيمارگونهاي به رابطه معتادند و به معشوق وابستگي بيش از حد نشان ميدهند. تمام ترس آنها از دست دادن معشوق است.
ميخواهند تمام وقت آزادشان را با معشوق سرکنند و رابطه با دوستانشان را قطع ميکنند. آنها به شکلي طرف مقابل را در رابطه گير مياندازند. معمولا نياز غيرطبيعيشان به نزديک کردن رابطه، طرف مقابل را واپس ميراند.
برعهده گرفتن مسووليتهاي فرد ديگر براي کسب تاييدطلبي از ديگر نشانگان اختلال شخصيت وابسته است و مرد بهراحتي از اين ويژگي زن براي دستيابي به اهداف شخصي خودش استفاده ميکند؛ از اصلاح برچسبهاي اشتباهي بستهها گرفته تا نگهداري گربه و مسائل شخصي مرد تا حد بيتوجهي به نيازهاي عاطفي قهرمان زن.
داستان بهگونهاي است که انگار زن فقط شيئي است براي نيل به اهداف و اميال مرد و تا حدي اين قضيه پيش ميرود که باعث فروپاشي زن ميشود.
شخصيت زن فيلم رگ خواب بيتوجهيهاي مرد را تاب ميآورد و گويا دکمه تفکر انتقادياش خاموش است. اين مساله از نقدهاي فرهنگي فيلم است که چرا زن تا اين اندازه منفعل و وابسته است؟ البته با توجه به اختلال شخصيت وابسته قابلدفاع است. از طرفي، بر اساس نظريه هلن فيشر، مردمشناس معروف، وقتي فردي عاشق ميشود، مسيرهاي احتياطش در مغز بسته ميشود. نداشتن تفکر انتقادي از اشتباهات کسي که عاشقش هستيم، به اين دليل است، اما با توجه به شخصيت وابسته زن اين مساله تشديد شده و حالتي نابهنجار به خود ميگيرد. اضطراب و افسردگي عاطفه غالب بر فيلم رگ خواب است و استفاده هوشمندانه از نور و رنگهاي آبي و قرمز بيانگر عاطفه جاري در فيلم است. رنگ قرمز تداعيکننده شور و هيجان رابطه عاطفي و رنگ آبي پر اندوه و سرد بودن دنياي قهرمان است.
نويسنده: سارا شريفي
منبع: salamat.ir