آخرین اخبار

13 نشانه يک پدر و مادر سمي که بسياري آن را نمي دانند!! روابط عاطفي

13 نشانه يک پدر و مادر سمي که بسياري آن را نمي دانند!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه هاي پدر و مادر سمي

چنانچه اين پدر و مادر ها متوجه باشند که رفتارهاي آنها، چگونه دليل آسيب هاي ذهني و احساسي فرزندشان شده و حتي بعد از بزرگسالي نيز تنها با يک وقت مشاوره از روانپزشک و يا روانشناس به پايان مي رسد، شايد در رفتار خود تجديد نظري بکنند. چنانچه شما نيز به عنوان يک فرزند، چنين تجربه هايي را داشتيد، پس  يکي يا هر دو پدر و مادر شما ، ممکن است آسيب رسان باشند؛ اما چنانچه به عنوان پدر و يا مادر اين مقاله را مطالعه مي کنيد، کمي بيشتر نسبت به رفتارهاي خود وسواس به خرج دهيد.

بيائيد با ما نگاهي به رفتارهاي پدر و مادر هاي سمي داشته باشيم

1 - پدر و مادر سمي در نشان دادن امنيت و تاکيد به فرزندان، دچار شکست مي شوند

برخي از پدر و مادر ها عقيده دارند يک راه موثر براي آموزش توانايي محافظت از خود در فرزندان شان، سختگيري در مورد نشان دادن عشق و علاقه خود به آنها و نيز تاکيد سخت و محکم در اجراي دستورات مي باشد. ممکن است شمايي که اين روش را از طريق پدر و مادر خود گرفته ايد، احساس کنيد تا به حال اين روش يک اثر مثبت روي زندگيتان داشته است. اما چنانچه خوب فکر کنيد مي بينيد شما عملا بدون هرگونه درک درستي از شکست و يا طرد شدن، زندگي مي کنيد . اين مسئله ناشي از تربيت يک پدر و مادر سمي است که از ارائه ميزان درستي از حس امنيت و داشتن توانايي بيان ديدگاه ها به دليل آنکه شما جوان بوديد خودداري کرده اند. ممکن است نشان دادن عشق و علاقه با سختگيري، گاهي جواب بدهد اما اين روش مناسبي براي تبديل فرزندان به يک بزرگسال سالم و موفق نيست.

 

2 - پدر و مادر سمي در نکوهش و انتقاد زياده روي مي کنند

همه پدر و مادر ها ممکن است گاهي از فرزند خود انتقاد کنند؛ بدون اين ترکيب ممکن بود ما هيچ وقت روش درست انجام کارهاي بي شماري را فرا نمي گرفتيم. اما پدر و مادر سمي چطور؟ آنها در اين کار افراط مي کنند؛ اين رفتار دليلي مي شود براي گسترش انتقاد سخت داخلي در آينده که فرزند را تا مرز فلج و بي کفايتي حتي در بزرگسالي خواهد برد. پدر و مادر مي توانند اشتباهات فرزندشان را دليلي براي پرهيز از اشتباهات پرهزينه آينده آنها ديده و آن را قبول کنند.

 

پدر و مادر سمي خواستار رسيدگي  دائم شما هستندپدر و مادر سمي خواستار رسيدگي  دائم شما هستند

3- پدر و مادر سمي خواستار رسيدگي  دائم شما هستند

اين پدر و مادر ها در همه اوقات با تقاضاي رسيدگي دائم از آنها، فرزندشان را به سمت جايگزيني براي خود مي برند. در ابتدا ممکن است اين کار، يک ارتباط و پيوند بين پدر و مادر و فرزند به نظر بيايد؛ اما اين يک پيوند انگلي است که همه انرژي و وقت فرزند را گرفته و در نتيجه جلوي يادگيري مهارتهاي ديگر او را براي زندگي خواهد گرفت. يک پدر و مادر سالم به بچه ها اجازه مي دهند تا فضاي کافي براي رشد و کودکي کردن بدون تقاضاي تعامل و با توجه به نيازهاي خود فرزند، وجود داشته باشد.

 

4 - پدر و مادر سمي در مورد شما مطالب خنده آور ولي آسيب رسان مي سازند

بيشتر پدر و مادر ها گاهي اوقات براي سرگرمي و گاهي براي هدايت فرزندشان راهنمايي خود را به صورت مطالب مسخره و شوخي از نظر خودشان، بيان مي کنند. اما چنانچه اين روش به اصطلاح " همه جايي و عادي " شود، ممکن است مشکل بزرگي براي فرزندان ايجاد کند. اگر به طور مثال فرزند خود را در مورد قد و يا وزن و ... مسخره کنيد، بدانيد اين شيوه باعث تضعيف فرزندان خواهد شد. اگر پدر و مادر يک نگراني درست و بجا براي هدايت فرزندشان دارند بهتر است صادق و غير حساس بوده و در واقع راهنمايي خود را با روش ديگري به فرزند خود بيان کنند.

 

5 - پدر و مادر سمي براي توجيه رفتارهاي خود دليل مي آورند

آيا شما نيز با اين عقيده بزرگ شده ايد " پدر و مادر من هميشه به صورت احساسي يا فيزيکي  به من ضربه مي زدند چون سزاوار آن بودم" ؟  اگر چنين است ، ممکن است هنوز هم رفتار وحشتناک ديگران را نسبت به خودتان، تصديق و آن را توجيه کنيد. پدر و مادر سمي مي توانند همه موقعيت ها را به سمت نيازهاي خود و به طور مناسب به اصطلاح بپيچانند و فرزندان را با دو انتخاب رها کنند : قبول اينکه پدر و مادر اشتباه  مي کنند و دروني کردن سرزنش. در بيشتر اوقات بچه ها، حتي آنها که درحال حاضر افراد بزرگسالي هستند، دومي را انتخاب مي کنند.

 

 پدر و مادر سمي اجازه بيان احساسات منفي را به فرزندشان نمي دهند پدر و مادر سمي اجازه بيان احساسات منفي را به فرزندشان نمي دهند

6 - پدر و مادر سمي اجازه بيان احساسات منفي را به فرزندشان نمي دهند

پدر و مادري که " پرورش نيازهاي احساسي فرزندان و سبک کردن احساسات منفي آنها " را  رد مي کنند، باعث عجز و ناتواني آنها براي بيان احساسات منفي در زماني که به آن نياز دارند، خواهند شد. کمک به فرزندان براي ديدن جنبه هاي مثبت هر چيز اصلا غلط نيست؛ اما کاملا بي اعتنا بودن نسبت به احساسات منفي بچه ها، ممکن است آنها را به سمت افسردگي کشانده و در نتيجه باعث شود تا در بزرگسالي رسيدگي مناسب به موقعيتهاي منفي در زندگي  را که کم هم نيستند، برايشان بسيار سخت شود.

 

7 - پدر و مادر سمي حتي فرزندان بزرگسال خود را نيز مي ترسانند

توجه و ترس لزومي ندارد دست به دست بچرخد. در حقيقت بچه هايي که احساس دوست داشته شدن، حمايت و اتصال به خانواده دارند در بزرگسالي بيشتر شادترند. اينکه انضباط از هر نوعي که باشد گاه گاهي در زندگي لازم است، اما پدر و مادر غير سمي آن را با اعمال و رفتارهاي پر از ترس و وحشت ، انجام نمي دهند؛ چرا که انجام مکرر اينگونه رفتارها، باعث صدمه جدي به روح و روان انسان خواهد شد. فرزندان نبايد براي احترام گذاشتن ، نيازبه ترس از پدر و مادر را تجربه کنند.

 

8 - پدر و مادر سمي احساسات خود را در اولويت قرار مي دهند

برخي از پدر و مادر ها ممکن است اعتقاد داشته باشند که نيازهاي شان بايد در ابتداي ليست مسائل مهم زندگي و خانوادگي قرار گيرد؛ اما اين يک روش قديمي و کهنه است که براي پرورش يک رابطه مثبت، کارآيي ندارد. با اينکه بالاخره اين پدر و مادر هستند که در بيشتر موارد، از شام گرفته تا گذراندن تعطيلات آخر هفته، تصميم نهايي را مي گيرند، اما لازم است احساسات همه افراد خانواده حتي بچه ها را نيز درنظر بگيرند.  پدر و مادر سمي بطور مداوم فرزندان را مجبور به سرکوب کردن احساساتشان به وسيله قبول کردن هر چه پدر و مادر مي گويند، خواهند کرد.

 

پدر و مادر سمي در مورد همه اهداف فرزندان دخالت مي کنندپدر و مادر سمي در مورد همه اهداف فرزندان دخالت مي کنند

9 - پدر و مادر سمي در مورد همه اهداف فرزندان دخالت مي کنند

آيا يکي از پدر و مادر ها يا هر دوي آنها، علاقه مند است تا در هر تصميمي که مي گيريد دخالت کرده به اصطلاح خودش همکاري داشته باشد؟ اين کار ممکن است در ابتدا علاقه آنها به زندگي فرزندان و نحوه گذران عمر فرزندان به نظر آيد، اما در واقع رسيدن به اهداف را براي فرزندانشان در آينده بسيار سخت خواهند کرد.

 

10 - پدر و مادر سمي، از پول و احساس گناه براي کنترل فرزندان خود استفاده مي کنند

همه بچه ها ، احساس گناه را از طرف پدر و مادر را تجربه کرده اند. افراد سمي اين احساس را به طور منظم به فرزندان خود و حتي ديگران مي دهند. حتي در بزرگسالي نيز والدين شما ممکن است شما را با دادن هداياي گران قيمت کنترل کرده و سپس در انتظار برگشت چيزي از طرف شما باشند. اگر در دام چنين رفتاري بيفتيد، ممکن است باعث احساس گناه درشما شوند که " آنها همه کار براي ما کرده اند". پدر و مادر سالم مي دانند که فرزندان نبايد به عنوان يک پاسخ خاص آنها را وسيله تبادل پول و يا احساس گناه کنند.

 

11 - پدر و مادر سمي درمان سکوت را براي فرزندانشان تجويز مي کنند

ممکن است هنگامي که عصباني هستيد، صحبت کردن با ديگران برايتان بسيار سخت باشد. اما به ياد داشته باشيد که تربيت کردن با روش سکوت، بسيار آسيب زننده و نارساست. اينگونه تربيت منفعل – تهاجمي، به هر نوع رابطه اي صدمه زده و باعث مي شود تا فرد بشدت براي تثبيت موقعيت و رابطه تحت فشار باشد؛ بخصوص اگر هيچ رفتار اشتباهي از او سرنزده باشد. حتي اگر پدر و يا مادري آنقدر عصباني و خشمگين است که نمي تواند يک مکالمه منطقي داشته باشد، بايد براي چند دقيقه رفتار پرهياهوي فرزند را ناديده گرفته و بعد از آرامش ، با او صحبت کند.

 

12 - پدر و مادر سمي حد و مرزهاي سالم را ناديده مي گيرند

پدر و مادر مي توانند بستن چشمهاي خود را به روي فرزندشان توجيه کرده و در يک موقعيت مناسب و مطمئن، حتي نياز به جاسوسي براي امنيت بيشتر فرزندشان داشته باشند. البته هر کسي نياز دارد تا حد و مرزي براي خودش قائل شود ؛ بخصوص نوجوانان . پدر و مادر سمي اين مرزها را لگد مال کرده و باعث بروز مشکلات متعدد مي شوند. بطور مثال بدون در زدن وارد اتاق  فرزند خود مي شوند. اين مدل از رفتار باعث به وجود آمدن يک الگوي نامناسب براي فرزند شده و باعث ميشود تا در زندگي آتي، تشخيص مناسب و درک حد و مرزهاي ديگران براي فرزندشان بسيار سخت باشد.

 

13 - پدر و مادر سمي بچه ها را مسئول شادي خودشان قرار مي دهند

اگر پدر، مادر يا يکي از آنها به طور مداوم به فرزند خود گوشزد کند : " بسياري از لحظات شاد را براي داشتن تو از دست دادم "، پس در واقع اين پدر يا مادر انتظارات غير واقعي از نقش فرزند خود در زندگي دارد. والدين نبايد تقاضا کنند فرزندان براي شادي آنها، دست از چيزهايي که باعث شاديشان مي شود بردارند؛ حتي به منظور محاسبه کاري که والدين براي آنها کرده اند.
به اجبار فرزندان را در اين موقعيت قرار دادن باعث مي شود تا درک آنها از اين مسئله که " همه ما مسئول شادي خودمان هستيم" به مشکل برخورد.

خارج کردن افراد سمي از زندگي ممکن است غير ممکن باشد؛ بخصوص اگر يکي از آنها پدر و يا مادر باشد . اما به ياد داشته باشيد درست کردن اين آسيب رواني و احساس بدي که در تمام طول عمر خود با آن دست و پنجه نرم کرده ايد، بسيار سخت تراست. از طرف ديگر هر پدر و مادري که تشخيص مي دهد يکي از اين 13 مورد براي او نيز صدق مي کند، بايد براي شکستن اين الگوي رفتاري منفي از يک مشاور آموزش ديده براي  کمک به يک ارتباط مثبت با ديگران و يک بزرگسالي سالم براي فرزندان ، کمک بگيرد.

 

 



منبع: سيمرغ

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟