آخرین اخبار

سالم ترين فست فود و خطرناک ترين فست فود کدامند؟ تغذيه

سالم ترين فست فود و خطرناک ترين فست فود کدامند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

با وجود آن که هر روز در رسانه‌هاي مختلف در تمام جهان از مضرات فست‌فودها و مشکلاتي که براي سلامت انسان‌ها ايجاد مي‌کنند گفته مي‌شود، اما غول صنعت فست‌فود با سرعتي ترسناک رو به رشد است. تنها در کشور هند رستوران‌هاي فست‌فود سالانه رشدي 41 درصدي دارند که رقمي تفکربرانگيز است. با وجود اين حقيقت که سودآوري اين صنعت بيش از ساير صنايع غذايي است، نمي‌توان اميدوار بود که به اين زودي‌ها از رشد روزافزون آنها کاسته شود. در حال حاضر،‌ صنعت جهاني فست‌فود ارزشي معادل 574 ميليارد دلار دارد که بر اين اساس مي‌تواند معادل بيست و هفتمين کشور ثروتمند جهان قلمداد شود. جالب است بدانيد، شرکت مک دونالد، يکي از غول‌هاي صنعت فست‌فود، متقاضيان کاري را که سالانه رد مي‌کند، بيش از متقاضيان تحصيلي است که توسط دانشگاه هاروارد رد مي‌شوند. هم‌اکنون از هر هشت آمريکايي يک نفر در شرکت مک دونالد مشغول کار است! اين شرکت روزانه به يک درصد از کل جمعيت جهان خدمات غذايي ارائه مي‌کند و در هر يک ثانيه، 75 همبرگر در سطح جهان مي‌فروشد که رقمي خيره‌کننده است.

 

کدام فست‌فودها سالم‌ترند؟

شايد کمي سخت باشد که صفت سالم را به فست‌فودها نسبت دهيم. با وجود آن که کمتر فردي در جامعه وجود دارد که از مضرات فست‌فودها بي‌خبر باشد، اما همچنان سرانه مصرف آنها در تمام جهان بسيار بالاست. پس اگر شما نيز جزو افرادي هستيد که نمي‌توانيد از طعم و مزه آنها دل بکنيد يا وقت يا حوصله آشپزي نداريد، توصيه مي‌شود از ميان فست‌فودها سالم‌ترينشان را برگزينيد. زماني‌که سخن از مضرات فست‌فودها به ميان مي‌آيد، اغلب افراد مهم‌ترين مشکلات اين قبيل غذاها را کالري زياد و نمک و چربي بالايشان فرض مي‌کنند. درست است که اين مضرات براي سلامت بسيار خطرناک هستند، اما بدتر از اين موارد غذاهاي پروسس يا همان فرآوري شده است که گاه بيش از 100 ماده شيميايي در تهيه آنها استفاده شده است؛‌ موادي که در ايجاد بيماري‌هاي خطرناکي چون انواع سرطان‌ها نقش بسزايي دارند. به همين دليل وقتي نمي‌توان چربي، نمک و کالري را در اين غذاها کنترل کرد، بهتر است حداقل آنها را همراه مواد طبيعي مصرف کرد.

بر اين اساس، سالم‌ترين فست‌فودها انواع مرغ‌ سوخاري هستند که البته ناگت‌ مرغ که غذايي فرآوري شده است،‌ در اين محدوده قرار نمي‌گيرد. تا جايي که امکان دارد، از غذاهايي که حاوي سوسيس، کالباس و خمير و گوشت‌ فرآوري شده مانند همبرگر است، دوري کنيد.

 

کالري سالاد از همبرگر کمتر نيست

براي شما نيز پيش آمده که به همراه خانواده يا گروه دوستان به يک رستوران فست‌فود رفته باشيد و به دلايلي چون سلامت يا کاهش وزن ترجيح داده‌ايد به جاي همبرگر يا پيتزا سالاد بخوريد. شايد شوکه شويد، وقتي بدانيد در جداول ارزش غذايي، سالادهايي چون سالاد سزار کالري دو برابري نسبت به همبرگر دارند. علت آن نيز سس است که در تهيه اين سالادها استفاده مي‌شود. به همين دليل اگر به قصد صرف يک وعده رژيمي يا سالم سالاد سفارش مي‌دهيد آن را بدون سس و افزودني پرکالري و مضر بگيريد.

 

محبوب‌ترين فست‌فود جهان = خطرناک ترين فست فود جهان 

سيب‌زميني سرخ شده، محبوب‌ترين فست‌فود جهان است که به دلايلي خطرناک‌ترين فست‌فود نيز محسوب مي‌شود، چرا که اين سرخ‌شده‌هاي دوست داشتني هرگز به عنوان غذاي اصلي مصرف نمي‌شوند بلکه در کنار ساير فست‌فودهايي چون پيتزا، همبرگر، مرغ سوخاري و... قرار مي‌گيرند. اين در حالي است که يک پرس سيب‌زميني سرخ شده خود به تنهايي بين 550 تا 700 کالري دارد که همراه شدنش با ساير فست‌فودها براي مصرف‌کننده بسيار چاق‌کننده است و ميزان کلسترول شخص را بالا مي‌برد. از طرف ديگر سيب‌زميني سرخ‌شده علاوه بر مصرف شدن در وعده‌هاي اصلي به عنوان يک اسنک در ميان‌وعده‌ها نيز طرفداران بسياري دارد که سبب مصرف نشدن اسنک‌هاي طبيعي و مناسب در ميان‌وعده‌ها مي‌شود و با ايجاد سيري کاذب، مانع مصرف وعده‌هاي اصلي مناسب و مغذي مي‌شود.

 

حقايقي درباره فست‌فودهاي ايراني

مهم‌ترين واقعيتي که درخصوص فست‌فودهاي ايراني بايد بپذيريم، اين است که در ايران به مفهوم واقعي کلمه رستوران فست‌فود وجود ندارد. يک اغذيه‌فروشي يا رستوران فست‌فود مکاني است که غذا را بسرعت آماده و هر چه سريع تر به مشتري ارائه مي‌کند. در بسياري از رستوران‌هاي فست‌فود در ساير نقاط جهان مشتري بدون پياده شدن از ماشين، غذايش را سفارش مي‌دهد و با طي يک مسير کوتاه در کمتر از سه دقيقه تحويل مي‌گيرد، اما رستوران‌هاي فست‌فود ايران چنين نيستند و تنها نام فست‌فود را يدک مي‌کشند. پروسه آماده‌سازي غذاهاي فست‌فود در ايران بين 20 تا 45 دقيقه به طول مي‌انجامد که زمان بسيار زيادي است. شايد اطلاق واژه فست‌فود براي اين غذاهاي چرب و پرکالري در ايران بسيار بي‌معنا و کمي خنده‌دار باشد.






منبع:salamatnews.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها