بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گو با فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا، با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم شهر گفت:
«اطلاعرساني فرهنگي براي آموزش مردم موثر است که چگونه با معضلات اجتماعي مواجه شوند. مردم ميتوانند از طريق همين اطلاعات، مشکلات محله خود را با آرامش، مذاکره و همفکري کنترل کنند، شبيه به روابطي که در گذشته وجود داشت.»
اين بازيگر سينما، با اشاره به اهميت حضور مخاطب در جشنوارههاي سينمايي، گفت:
«مهمترين عامل موفقيت و اثرگذاري هر جشنوارهاي استقبال مخاطبان از آن است. حضور مخاطب در محل برگزاري جشنواره و مشاهده آثار، اين رويداد را موثر و هدفمند ميکند. جشنوارهاي را که مخاطب عام نداشته باشد و صرفا براي مخاطب خاص برگزار شود، نميتوان يک جشنواره اثرگذار تلقي کرد.»
بازيگر فيلم سينمايي «اينجا بدون من» ادامه داد:
«اهداف يک برنامه فرهنگي زماني محقق ميشود که به وسيله آن، اطلاعات و آگاهي بدنه جامعه ارتقا پيدا کند. نميتوان اين برنامهها را برگزار کرد و از مردم براي حضور در آن دعوت نکرد. بهعنوان مثال وقتي مردم در جشنواره فيلم شهر، فيلمها را ميبينند، مسائل درون شهر خود را ارزش گذاري ميکنند.»
اين فعال هنري، سينما را بازوي کمکي اجتماع، دانست و تاکيد کرد:
«نبايد اين تصور ايجاد شود که با به تصوير کشيدن نابسامانيهاي شهر ميتوان آنها را برطرف کرد. نابساماني و معضلات اجتماعي در شهرها و مسير زندگي شهروندان وجود دارد، اما به تصوير کشيدن اين تلخيها نهتنها کاري از پيش نميبرد که قطعا اميد و روحيه اجتماعي را کاهش ميدهد. کاهش اميد اجتماعي، تبعات ناخوشايندتري براي يک جامعه خواهد داشت. ميتوان از راههاي منطقيتري درصدد حذف يا کاهش نقاط ضعف شهرها برآمد. راههايي که بهدور از نمايانکردن مشکلات اجتماعي، زيباييهاي جامعه را هم نشان دهد و اميد مردم را براي زندگي در اين محيط بالا ببرد. نشاندادن نابساماني لزوما نميتواند مقابل اتفاقات بد را بگيرد، اما نشاندادن شرايط خوب قطعا مانع شرايط نامساعد خواهد شد.»
اين هنرمند با بيان تاثيرجايگاه سينماي ايران در جهتبخشي به افکار جامعه، گفت:
«من فکر ميکنم سينماي ايران اکنون در موقعيتي قرار دارد که بهنوعي يک خوراک فرهنگي حاضر و آماده است که از آن ميتوان براي هدايت و جهتبخشي افکار عمومي در ابعاد گوناگوني نظير همين موضوع حائز اهميتِ شهر بهره گرفت. سينماي ايران اکنون از جايگاهي برخوردار است که ارتقادهنده يک تفکر محسوب ميشود. جشنواره فيلم شهر که طي اين چند روز برگزار شد، جشنوارهاي که با فيلمهاي خود موفق به تلطيف نابسامانيهاي جامعه شد. از اين منظر جشنواره فيلم شهر يک تفکر را از طريق سينما جهت ميدهد.»
اين بازيگر با اشاره به انتخاب سوژه شهر براي جشنوارهاي هنري، گفت:
«در ميان ابزارهاي هنري مثل تئاتر، موسيقي و هنرهاي تجسمي و ..، فيلم بيش از بقيه پيشرفت، شعور و رفتارهاي اجتماعي يک منطقه جغرافيايي مثل شهر را نمايان ميکند. به اعتقاد من، انتخاب سوژه شهر براي يک جشنواره سينمايي، تيزهوشي شهرداري را نشان ميدهد. اگرچه بخشي از تاثير جشنوارهها به سود فيلمسازها و سينماگران است، اما بايد در نظر داشت هنرمندان از طريق اين حرفه با مسائل و مصائب مختلف همذات پنداري و اثرآفريني ميکنند و رو به جلو گام برميدارند.»
اين هنرمند، مفهوم شهر را در زندگي اجتماعي عصر حاضر مهم دانست و گفت:
«امروزه در مفاهيم اجتماعي، شهر مفهومي بسيار مهم محسوب ميشود، چون بسياري مفاهيم ديگر نظير حقوق شهروندي، هويت شهري و تبادل ارتباط شهروندان با يکديگر يا حتي با شهر، ذيل مفهوم کلي شهر قرار ميگيرد. بر همين اساس نميتوان به سادگي از مفهوم شهر عبور کرد.»
بازيگر فيلم «گيلانه» با اشاره به جايگاه کنوني سينماي اجتماعي، گفت:
«بيشتر فيلمهايي که در حال حاضر در سينماي ايران و جهان توليد ميشود با موضوعات اجتماعي عجين شدهاست. اين سوژهها در ذهن هر فردي برجسته است و هنرمند هم از بدنه جامعه سردرآورده، بنابراين نميتوان انتظار داشت به چيزي غير از جامعه خود بيانديشد. تا وقتي معضلات و مشکلات در جوامع وجود دارد، فيلمساز هم تحت تاثير قرار ميگيرد و درباره آنها فيلم ميسازد. هنرمند، بهذات دغدغه جامعه را دارد و اميدوار است بتواند روزي اين مشکلات را حل کند.»
منبع: khabarronline.ir