آخرین اخبار

آيا مهران مديري بايد بپذيرد شکست خورده است؟ سينما

آيا مهران مديري بايد بپذيرد شکست خورده است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تداعي فرجام داستان خرگوش و لاک پشت...

«ساعت 5 عصر» مهران مديري قرار بود اتفاق سينمايي‌ سال باشد. پرفروش‌ترين فيلم سال؛ که مهران مديري را در مقام کارگردان سينما تثبيت کند. در واقع تمام برنامه‌ها براي رسيدن به اين هدف چيده شده بود. توپخانه تبليغاتي اين فيلم از چند روز مانده به اکران آتش وسيعي را تدارک ديد تا قدر و قيمت نخستين ساخته سينمايي مهران مديري را پيش از ديده‌شدن در نگاه بينندگان فيلم بالا ببرد؛ و موفق هم شد. نتيجه آغازي باشکوه براي فيلمي بود که اگر خود مهران مديري و دوستانش توقعات را تا اين حد بالا نبرده بودند، نقطه قابل اتکايي براي يک کارگردان فيلم اولي به شمار مي‌رفت، اما توقعات فراواني که ايجاد شده بود، ساعت 5 عصر را درنهايت چونان فيلمي شکست‌خورده جلوه‌گر ساخت؛ و اين آغاز پايان روياهاي مديري درباره نخستين فيلمش بود.

«ساعت ٥ عصر» با سروصداي فراواني آمد. حتي فروشنده اصغر فرهادي نيز که قبل از آغاز نمايش هم به‌عنوان شانس اصلي اسکار قلمداد مي‌شد، اين‌قدر قيل و قال نداشت. خدم و حشم نداشت. آغاز سروصداي «ساعت ٥ عصر» با مشکلات مختلفي بود که اين فيلم در مسير اکران با آنها روبه‌رو شد که آخرين مورد آن مربوط به چند مورد اصلاحيه بود که براساس شنيده‌ها با مخالفت مهران مديري هم روبه‌رو شدند. شايعاتي نيز در ارتباط با رابطه اعمال مميزي‌هاي جديد و انتقادات مهران مديري به عملکرد دولت در برنامه دورهمي مطرح شد، ولي درنهايت اين مشکلات مرتفع شد تا فيلم مديري خود را آماده راند دوم مبارزه کند؛ که آن نيز با اکران خصوصي شلوغش رخ داد. اکراني که نگاه به روش و منش برگزارکنندگانش مي‌تواند خلاصه‌اي از تمام استراتژي‌هايي باشد که طراحان تبليغات اين فيلم پي گرفته بودند. تأکيد عجيب مديري روي ترکيب شلوغ‌ترين اکران خصوصي تاريخ سينماي ايران؛ و سپس انواع و اقسام رکوردشکني‌ها و رکوردسازي‌هاي تيم تبليغاتي فيلم را مي‌توان در اين راستا ارزيابي کرد.

در همان روزهاي اول انواع و اقسام اين‌گونه تأکيدها را ديديم. آن زمان که اعلام شد ساعت ٥ عصر رکوردهاي بيشترين تماشاگر، بيشترين سانس در يک سينما، بيشترين سانس در کشور، بيشترين سانس فوق‌العاده بامدادي، بيشترين فروش اينترنتي و بيشترين فروش روز اول اکران يک فيلم در سينماي ايران را شکسته است و بعدتر نوبت رکوردهاي جديدتر و دور از ذهن‌تر رسيد. همه اينها هم در جهت آن استراتژي تبليغاتي بود؛ که درنهايت در روزهاي اول نيز به آن نايل شد؛ و آغازي رويايي رقم خورد. آغازي واقعا رويايي با فروشي معادل ٧٠٠‌ميليون تومان در يک روز که باعث شد اين فيلم با عبور از رقم فروش ٦٠٠ميليوني فيلم «سلام بمبئي» بدل شود، به پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران در نخستين روز نمايش.

شروع اميدوارکننده فروش «ساعت 5 عصر» اين اميد را به وجود آورده بود که يکي از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي‌ سال روي پرده رفته است، اما ادامه روند فروش اين ذهنيت را تغيير داد. در واقع به گفته يکي از خبرگزاري‌ها، بعد از آن‌که «گشت2» اکران موفقي را پشت سرگذاشت و به‌رغم عرضه نسخه قاچاق توانست به موفقيت قابل توجهي در اکران دست پيدا کند و در ادامه «نهنگ عنبر 2» را نيز به خوبي فروخت، اين انتظار ايجاد شده بود که نخستين ساخته سينمايي مهران مديري بتواند همچنان سينماها رو پررونق نگه دارد. در ابتدا هم ماجرا داشت به همين روال پيش مي‌رفت؛ فيلم در هفته اول اکرانش توانست به فروش 2‌ميليارد و٥٠٠‌ميليون تومان برسد؛ اما چند روز که گذشت و بساط نمايش‌هاي ويژه که برچيده شد و سروصداها که خوابيد و نوبت خود فيلم رسيد تا محل بحث مخاطبان و تحليل منتقدان باشد، «ساعت ٥ عصر» روند نزولي را آغاز کرد.

بگذاريد داستان را يک‌بار ديگر مرور کنيم:
با ميزانس جذابي که از زمان پيش‌‌توليد فيلم سينمايي «ساعت ٥ عصر» براي افکارعمومي ترسيم و ذهن‌ها براي يک اثر ويژه آماده شده بود، تصور مي‌شد نخستين فيلم بلند سينمايي مهران مديري اثري تأثيرگذار و يک شروع قدرتمند براي اين کارگردان تلويزيوني باشد و همين انتظار باعث شد تا رکورد فروش افتتاحيه با اين فيلم شکسته شود؛ اما در ادامه وقتي هيجانات فرو نشست و نوبت به خود فيلم رسيد که گليم خود را از آب بيرون بکشد، همه چيز به حد و اندازه يک فيلم اولي جذاب برگشت تا آغاز خرگوشي «ساعت ٥ عصر» در همان اوايل داستان فرجام داستان خرگوش و لاک پشت را تداعي کرده باشد.

موضوع و داستان فيلم ساعت 5 عصر:

مديري در «ساعت ٥ عصر» ماجراي يک روز از زندگي يک وکيل به نام مهرداد پرهام را از ساعت هفت صبح تا پنج عصر روايت مي‌کند. سيامک انصاري نقش اصلي اين فيلم را ايفا مي‌کند و امير جعفري و آزاده صمدي ديگر بازيگران آن هستند. در واقع «ساعت ٥ عصر» روايتي خطي از وکيلي با بازي سيامک انصاري است که با تماس تلفني کارمند بانک مواجه مي‌شود که در صورت عدم مراجعه به بانک و تسويه تا «ساعت ٥ عصر»، خانه‌اش توقيف مي‌شود و اين آغاز مسيري مملو از مصايب براي جناب وکيل است. مشکل فيلم نيز در همين آغاز ريشه دارد؛ کند در جايي که نمي‌تواند باورپذيري لازم را در فضا، داستان و شخصيت‌ها به وجود آورد و مثلا به تماشاگر بباوراند که مي‌شود وکيلي هم که ظواهر زندگي‌اش نشان مي‌دهد وکيل موفقي است، وجود داشته باشد که باور يک روز تأخير در واريز اقساط بانک ممکن است بهايي چون مصادره خانه‌اش را داشته باشد.

در حقيقت مهران مديري که حتي در فانتزي‌ترين سريال‌هاي کمدي‌اش هم ابتدا تکليف داستان و قهرمان‌ها را مشخص مي‌کند و به مخاطب مي‌گويد كه قرار است در چه دنيايي، چه اتفاقاتي را تماشا کند، در فيلمش بيشترين لطمه را از همين جنبه مي‌خورد؛ و نتيجه هم اين مي‌شود که فيلم در روايت داستانش کمترين نشاني از منطق روايي نشان نمي‌دهد. نتيجه چنين موردي هم سرخوردگي تماشاگراني است که از سالن بيرون مي‌آيند و لابد خودتان بهتر مي‌دانيد که در سينمايي که کماکان مهمترين ابزار تبليغاتي فيلم‌ها تبليغ دهان به دهان تماشاگران است، اين نارضايتي و سرخوردگي چه بهايي مي‌تواند داشته باشد.

فاز اول تبليغات که تمام شد و نوبت فيلم که رسيد، رسانه‌ها و نشريات گوناگون پر شد از نقدهاي نوشته شده درباره «ساعت ٥ عصر». نقدهايي با گستره‌اي شگفت‌انگيز که در شماري از آنها نگاه مديري به جامعه و شکل کارگرداني نقد شده بود و البته در تعدادي هم فيلم مديري شاهکاري بي‌بديل تلقي شده بود؛ اما در کل به نظر مي‌رسد در جمع مخاطبان چندان نگاه مثبتي به فيلم وجود ندارد و اين هم تأثيرش را در فروش فيلم نشان داد.

فيلمي که در روز اول هفتصد‌ ميليون و در هفت روز اول دو‌و‌نيم ‌ميليارد تومان فروخته بود که با ادامه آن روند مي‌توانست در مدت ٦ هفته نرمال اکران فروشي در حول و حوش شانزده تا بيست‌ ميليارد تومان داشته باشد، تحت‌تأثير دلايلي چون:
*کيفيت فيلم
*سرخوردگي بينندگان
*و البته نکاتي چون سخنان مهران مديري در برنامه دورهمي
ناگهان نزول کرد و در هفته دوم بسيار بسيار کمتر از هفته اولش فروخت.

شايد ٧٠ درصد کمتر از هفته اول اکران؛ اگر فروش دو‌و‌نيم ميلياردي هفته اول را در کنار سه ‌ميليارد‌و‌نيمي فيلم در پايان روز دوازدهم اکران قرار دهيم که نشان از فروش يک ميلياردي فيلم در هفته دوم دارد. فروشي که با توجه به ٦٦ سالن نمايش‌دهنده فيلم در شهرستان‌ها و ٣٦ سالن فيلم در تهران (با اين توضيح که نمايش فيلم در پرديس‌هايي چون کوروش و... که گاه در ٨ يا ٦ سالن فيلم را نمايش مي‌دهند، يک سالن محاسبه و اعلام شده است) نشان از خالي رفتن بخش اعظمي از سالن‌هاي نمايش‌دهنده اين فيلم، حداقل در سانس‌هاي روز داشته باشد.

در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد «ساعت ٥ عصر» براي تجديد آن شور و حالي که مردم را چنان مشتاقانه به سالن‌ها مي‌کشانيد، راه بسيار بسيار دشواري پيش رو داشته باشد. راهي تا اندازه بسيار بسيار زيادي، غيرممکن. مهران مديري که سرمست از موفقيت‌هاي روزهاي اول توقعات را از فيلمش افزايش داد تا از موج ايجاد‌شده در جهت رکوردشکني‌هاي متوالي بهره ببرد، شايد اگر به اين موضوع پي مي‌برد که افزايش توقع از فيلمي در هر شکلي درنهايت نتيجه‌اي جز شکست محتوم آن فيلم نخواهد داشت، در پي‌ريزي استراتژي تبليغاتي فيلمش راهي ديگر مي‌جست. راهي که نتيجه‌اش اين نشود که فيلمي که با هر متر و معياري فيلمي آبرومند با کارگرداني و در کل با اجرايي مثال‌زدني است، فيلمي شکست‌خورده ارزيابي شود؛ و فيلمي که تاکنون بيش از سه‌و‌نيم ‌ميليارد تومان در دو هفته فروخته، فيلمي که تماشاگران روي چندان خوشي به آن نشان نداده‌اند.

 



منبع: روزنامه شهروند

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)