آخرین اخبار

درمان اختلالات کف لگن بيماري ها و پيشگيري

درمان اختلالات کف لگن

  بزرگنمايي:

چه خبر -

بسياري از زنان نيازي به درمان اختلال کف لگن ( pelvic floor disorders يا PFD ) ندارند. با اين حال، زماني که علايمش آزار دهنده مي شود يا فعاليت زنان را محدود مي کند، درمان کمک کننده است. به علاوه زنان مي توانند خودشان، روند درماني را طي کنند يا از يک درمان گر براي کاهش علايم کمک بگيرند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اختلال کف لگن داريد, اگر احساسي بد در واژن يا دردناکي رابطه جنسي اذيتتان مي کند

درمان غير جراحي اختلالات کف لگن

درمان هاي غير جراحي براي اختلال کف لگن عبارتند از:

تمرينات عضلات کف لگن (Pelvic floor muscle training يا PFMT)

اين تمرينات به نام تمرينات کگل (Kegel) هم شناخته مي شوند. PFMT، شامل منقبض و رها کردن عضلات کف لگن است. اگر اين تمرين به درستي و طور منظم انجام شود، مي تواند علايم افتادگي (prolapse) را بهبود بخشد. با اين حال PFMT، نمي تواند افتادگي را اصلاح کند. گاهي اوقات براي آموزش به زنان براي منقبض کردن يک گروه از عضلات، تکنيک ***بيوفيد بک (Biofeedback) کمک کننده است.

*** بيوفيد بک (Biofeedback)

يکي از روش ها يا تکنيک هايي که به شما کمک مي کند کنترل بيشتري بر اعمال طبيعي غير ارادي، مانند ضربان قلب داشته باشيد. از اين روش درماني در پيشگيري يا درمان بيماري هايي مثل سردردهاي ميگرني، دردهاي مزمن، بي اختياري ادرار و فشار خون بالا استفاده مي کنند. در بيوفيدبک شما به سنسورهاي الکتريکي متصل مي شويد که به شما کمک مي کند اطلاعاتي (فيدبک) از بدنتان (بيو) دريافت کنيد. اين فيدبک به شما کمک مي کند، بر ايجاد تغييرات ظريف در بدنتان، تمرکز کنيد، مثل شل کردن عضلات خاص براي رسيدن به هدفي که مد نظرتان است، مانند کاهش درد. در واقع بيوفيدبک، قدرت استفاده از فکر براي کنترل بدن است و اغلب براي کمک به يک بيماري يا عملکرد فيزيکي بکار مي رود. بيوفيدبک اغلب بعنوان يک تکنيک آرام سازي استفاده مي شود.

تزريق براي مشکل کنترل مثانه

تزريق مواد حجم دهنده بالکينگ ايجنتس (Bulking agents)، نزديک به گردن مثانه و مجراي ادراري، باعث ضخيم تر شدن بافت اين قسمت و بسته شدن دهانه باز مثانه مي شود. ممکن است نياز به تکرار تزريق باشد.

دارو

گاهي اوقات براي درمان مشکلات خاص کنترل مثانه يا پيشگيري از بي اختياري مدفوع و حرکات مکرر روده، از درمان هاي دارويي استفاده مي شود.

پساري واژن (Vaginal pessary)

اين وسيله پلاستيکي براي درمان بعضي از انواع افتادگي و بهبود کنترل مثانه مورد استفاده قرار مي گيرد. اين وسيله براي حمايت از ارگان هاي لگني در واژن زن قرار مي گيرد. پزشک زنان شکل راحت و اندازه مناسب براي هر نفر را انتخاب کرده و دستورالعمل استفاده و نحوه مراقبت از آن را به بيمار آموزش مي دهد.

درمان هاي جراحي اختلالات کف لگن

در برخي از موارد جراحي بهترين گزينه درمان است، به خصوص زماني که ساير درمان ها کارساز نباشند. برخي درمان هاي جراحي مي تواند به صورت سرپايي انجام شود.

براي افتادگي (prolapsed)

جراحي شامل ترميم افتادگي و برگرداندن ساختار حمايت کننده کف لگن است. راهها بسياري براي انجام اين کار، بسته به نوع افتادگي و ساير عوامل وجود دارد. زنان مبتلا به افتادگي رحم، ممکن است نياز به برداشتن رحم ( هيسترکتومي hysterectomy ) داشته باشند. زناني که براي ترميم افتادگي تحت عمل جراحي قرار مي گيرند، همزمان تحت جراحي افتادگي براي جلوگيري از مشکلات مثانه هم قرار مي گيرند. برخي از زنان، روش colpocleisis را انتخاب مي کنند. اين جراحي افتادگي را با کوتاه و باريک کردن واژن درمان مي کند. نتيجه خوبي دارد و با خطر کمي همراه است ولي انتخاب خوبي براي زناني که مي خواهند رابطه جنسي واژينال داشته باشند، نيست.

براي مشکل کنترل مثانه

جراحي براي حل مشکل نگهداري ادرار به خاطر فشار بر مثانه، خوب عمل مي کند ( بي اختياري استرسي ). دو نوع عمل جراحي براي حل اين مشکل استفاده مي شود:

Mid-urethral sling: جراح يک مش استرپ (mesh strap) يا اسلينگ (sling) براي نگه داشتن مثانه درجاي خود، جاگذاري مي کند.

Colposuspension: جراح مثانه را در موقعيت صحيح قرار داده و با استفاده از ديواره واژن و بافت کف لگن در جاي خود ثابت مي کند.

براي کنترل مشکلات روده

ممکن است براي ترميم آسيب عضله اسفنکتر مقعد يا ترميم انواع خاصي از افتادگي، جراحي لازم باشد.

همه زنان کانديداهاي خوبي براي عمل جراحي نيستند. به طور کلي زناني که بچه مي خواهند نبايد جراحي کف لگن انجام دهند. حتي گاهي اوقات بعد از جراحي ممکن است افتادگي ايجاد شود که بايد اصلاح گردد. تحقيقات براي توسعه روش ها و وسايل کم خطر براي درمان مشکلات کف لگن به شدت در حال توسعه است. همچنين محققان، انواع روش هاي درماني را مقايسه مي کنند تا بهترين عملکرد را پيدا کنند.

درمان ترکيبي اختلالات کف لگن

ترکيبي مي تواند به معني ابتلاي يک زن به بيش از يک نوع اختلال کف لگن باشد، مثل درمان همزمان براي افتادگي رحم و بي اختياري ادرار. همچنين مي تواند به معني استفاد از درمان هاي متفاوت براي اختلالات کف لگن باشد، مثل استفاده از PFMT و درمان جراحي براي رفع علايم اين مشکلات در زنان.

محققان در حال مطالعه درمان هاي ترکيبي براي تعيين چگونگي به دست آوردن بهترين نتايج براي زنان مبتلا به اختلال کف لگن هستند. به عنوان مثال، نتايج پي گيري ترميم افتادگي واژن و Mid-Urethral Sling، نشان مي دهد که اگر يک روش براي درمان بي اختياري استرسي در زمان جراحي براي افتادگي اندام هاي لگن در زناني که علائم بي اختياري استرسي ندارند، اضافه شود مي تواند به پيشگيري از بي اختياري استرسي که بعد از عمل اتفاق مي افتد، بدون افزايش خطر، کمک کند.

4 حرکت اساسي براي تقويت کف لگن

وقتي صحبت از ورزش هاي روزانه باشگاه مي شود، احتمالا ورزش هايي که تقويت کننده کف لگن تان باشد در بالاي ليست تان قرار ندارد، ولي بايد باشد. به گفته امي استين (Amy Stein) بنيانگذار مرکز فراتر از مباني فيزيوتراپي در شهر نيويورک و نويسنده کتاب التيام دردهاي لگني، يک کف لگن قوي به کاهش خطر بي اختياري ادرار و بهبود سلامت جنسي شما کمک کرده و قدرت و ثبات ستون فقرات شما را افزايش مي دهد.

کف لگن چيست؟

در واقع کف لگن شامل عضلات، رباط ها، بافت ها و اعصابي است که هرگز به آن ها فکر هم نکرده ايد، ولي بايد فکر کنيد. کف لگن مانند يک محافظ نگهدارنده، مثانه، رحم، مهبل و راست روده را در جاي خودشان حفظ مي کند. پس اگر کف لگن ضعيف شود، همه اين مناطق نمي توانند به خوبي عمل کنند.

يکي از کليدهاي قوي نگه داشتن کف لگن اين است که بدانيد چطور آن را از ساير بخش ها جدا کنيد تا بتوانيد آن را تمرين دهيد. اين کار را با انجام ورزش هاي کگل (Kegels) مي توانيد انجام دهيد. حتما از قبل با کگل آشنايي داريد، براي انجام آن، عضله هايي که هنگام نگه داشتن ادرار استفاده مي کنيد را منقبض نموده و سپس رهايشان کنيد. هنگامي که ورزش کگل را انجام مي دهيد، نبايد هيچ حرکت ديگري از قبيل حرکت در سريني (glutes) يا بين ران ها، ببينيد يا حس کنيد.

همچنين در نظر داشته باشيد که بخش رهاسازي کگل بين حرکات انقباضي بسيار مهم است، هر حرکت انقباضي و انبساطي پشت سر هم يک کگل به حساب مي آيد. بيش از حد منقبض کردن مي تواند عضلات کف لگن ر اکوتاه کرده و باعث بالا کشيده شدن مثانه و مجراي ادرار شود. اين مساله، خطر نشت ادار را افزايش مي دهد و رسيدن به ارگاسم حين رابطه جنسي را مشکل تر مي کند. هدف انجام 3 ست در روز است که هر کدام 10 بار تکرار شود. هر زمان و در هر مکاني مي توانيد اين ورزش را انجام دهيد، چون هيچ کس متوجه انقباض و انبساط عضلات تان نخواهد شد.

حرکت پل در ورزش کگل

حرکت پلحرکت پل

به پشت دراز بکشيد، زانوها را خم کرده و کف پا را صاف روي زمين بگذاريد، به اندازه باسن از هم دورشان کنيد. عضلات کف لگن را به داخل کشيده، درگيرشان کنيد و باسن را بالا بکشيد. به مدت 10 ثانيه به همين حالت بمانيد ( نفس را حبس کنيد). باسن را روي زمين گذاشته و عضلات کف لگن را رها کنيد. اين حرکت را 10 بار تکرار کنيد.

اسکات ديواري

اسکات ديوارياسکات ديواري

کنار ديوار بايستيد. پاها را به عرض باسن از هم جدا کنيد. عضلات کف لگن را به داخل کشيده درگيرشان کنيد و خودتان را پايين بکشيد تا به حالت چمباتمه برسيد درست مثل اين که روي يک صندلي نشسته ايد. 10 ثانيه صبر کنيد. به سمت بالا برگشته و بايستيد و عضلات کف لگن را رها کنيد. 10 ثانيه استراحت کنيد. اين حرکت را 10 بار تکرار کنيد.

حرکت پروانه

حرکت پروانهحرکت پروانه

با کنار هم قرار دادن پاها شروع کنيد. هنگام پريدن و دور کردن پاها از هم و بردن دست ها بالاي سر، عضلات کف لگن را هم درگير کنيد. هنگامي که پاها را کنار هم بر مي گردانيد، عضلات کف لگن را هم رها کنيد. 30 تا 60 ثانيه اين حرکت را تکرار کنيد.

حرکت حشره مرده

حرکت حشره مرده حرکت حشره مرده

مانند تصوير به پشت دراز بکشيد. دست ها را مستقيما به سمت سقف بالا ببريد. عضلات کف لگن را به داخل کشيده درگيرشان کنيد و دست راست تان را تا کنار سر پايين بياوريد و پاي راست تان را به سمت جلو پايين ببريد. عضلات کف لگن را رها کرده و دست و پا را به حالت اول بازگردانيد. همين حرکت را با دست و پاي چپ تکرار کنيد. حرکت را براي هر طرف 10 بار تکرار نماييد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ورزش کگل | آموزش ورزش کگل براي تقويت ماهيچه هاي لگن





منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي