بزرگنمايي:
چه خبر - خط و نشان جديد سازمان راهداري براي بخش خصوصي
سيستمهاي جديد حمل و نقل مسافر که متکي به فضاي مجازي و در محدوده شهرهاي بزرگ با محوريت تهران کار خود را آغاز کرده، در طول ماههاي گذشته توانسته بخش قابل توجهي از توجه مسافران را به خود جلب کند و به اين ترتيب به رقيبي جدي براي سيستمهاي حمل و نقل سنتي بدل شود.
به دنبال گسترده شدن فضاي فعاليتهاي اين سيستم که با توجه به قيمت پايين تر توانسته بخش قابل توجهي از مسافران را به خود جذب کند، اعتراضاتي مطرح شد که تجمع رانندگان تاکسي يکي از اصليترين آنها به شمار ميرفت.
با وجود اين ابهامها، اما سيستمهاي جديد به کار خود ادامه دادهاند و کار تا جايي پيش رفت که گزينه حمل و نقل بين شهري نيز ميان مسافران محدودههاي مختلف در نظر گرفته شد تا با اتکاء به فضاي مجازي سفرهاي بين شهري مديريت شود، موضوعي که احتمالا با پاسخ عجيب سازمان راهداري متوقف خواهد شد.
داوود کشاورزيان – رييس اين سازمان – صبح امروز اعلام کرده که سفرهاي برون شهري در انحصار خودروهايي است که با پلاک «ع» (عمومي) فعاليت ميکنند و امکان حضور ديگر خودروها در اين بخش فراهم نيست.
کشاورزيان به طور خاص از شکايت رسمي سازمان راهداري از نرمافزار اسنپ نيز خبر داده و گفته حمل و نقل عمومي بين شهري تشريفات، الزامات و نظارتهاي خود را ميطلبد و از اين رو به مصلحت کشور نيست که اسنپ به موضوع سفرهاي برون شهري نيز ورود کند.
به گفته وي، اسنپ در حال حاضر در سفرهاي درون شهري سهم خودروهاي شخصي را جمع ميکند، اما اگر بنا باشد در سفرهاي برون شهري نيز ورود کند اين امر خلاف قانون خواهد بود.
هرچند هنوز دستگاههاي قضايي به طور رسمي راجع به اين موضوع اظهارنظر نکردهاند، اما به نظر ميرسد با توجه به پيگيريهاي اين سازمان ورود اين نرم افزارها فعلا به سفرهاي برون شهري متوقف شده است. بايد ديد آنچه که سازمان راهداري درباره تشريفات و الزامات حمل و نقل عمومي مطرح ميکند به کدام حوزه خواهد رفت و آيا با تداوم فعاليت خودروهاي مسن در جادههاي ايران مصلحت کشور لحاظ خواهد شد يا ميتواند انتظار داشت بعد از سال هاي طولاني درجا زدن امکان نوسازي ناوگان عمومي و بهبود کيفيت خدمات ارائه شده در دستور کار قرار گيرد.
منبع: isna.ir