آخرین اخبار

چه کسي باک بنزين خودرو هاي صفر را خالي مي کند؟ ماشين

چه کسي باک بنزين خودرو هاي صفر را خالي مي کند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بنزين خودروهاي صفر کجا مي‌رود؟

«براي اين‌که بتوانم خودروي صفر خود را از پارکينگ نمايندگي خارج کنم، مجبور شدم يک گالن بنزين با خودم ببرم. به اندازه استارت‌‌خوردن هم بنزين در باک خودرو موجود نبود.»
علي با اعلام اين موضوع مي‌گويد که او اولين کسي نبوده که با اين مشکل برخورده و مشابه اين اتفاق بارها براي اطرافيانش پيش آمده است. اين اتفاق البته مختص به ديروز و امروز نيست و بررسي‌ها نشان مي‌دهد کمتر کسي در سال‌هاي اخير، خودروي صفر خود را با باک پر تحويل گرفته است.

موضوع را با احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان مطرح مي‌کنيم. اين مقام مسئول تأکيد مي‌کند که هر خودروي صفر بايد هنگام تحويل به مشتري حداقل يک‌چهارم باک خود، بنزين داشته باشد و مي‌گويد: «باک خالي بنزين هنگام تحويل، تخلف محض است و مردم نبايد خودرويي که بنزين ندارد يا حتي چراغ بنزين آن روشن است، تحويل بگيرند.»

همه چيز درباره باک‌هاي خالي

داستان از اين قرار است که اکثر خودروهاي صفر، فارغ از اشکالات کيفي و کمي‌شان بدون بنزين يا با اندک بنزين موجود به مشتري‌ها تحويل داده شده و براي آنها دردسر ايجاد مي‌کنند. اگرچه به عقيده منصوري، رئيس سابق اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو خودروسازان موظف نيستند که باک خودرو‌هاي صفر را پر کنند، نعمت‌بخش مي‌گويد: اساسا پرکردن باک بنزين توسط گالن در پارکينگ‌ها کار خطرناکي بوده و شديدا بايد با اين امر برخورد شود اما خودروها بايد حداقل يک‌چهارم باکشان بنزين در زمان تحويل داشته باشند.

سمانه احمدي هم که به تازگي صاحب يک خودروي صفر شده، مي‌گويد که خودرو را با چراغ روشن بنزين به او تحويل داده‌اند و او به سختي توانسته خود را به مقصد برساند.

براي شبنم هم اوضاع بهتر نبوده است. در نمايندگي به او گفته‌اند که نگران نباشد، باک خودرو آنقدري بنزين دارد که به نزديک‌ترين پمپ‌بنزين برسد!

اين درحالي است که يکي از خريداران ساندرو از شرکت پارس‌خودرو هم در جايي نوشته است: «وقتي خودروام را از کارخانه تحويل گرفتم، يکي از دست‌اندرکاران تحويل خودرو به من گفت که سريع خودت را به يک پمپ‌بنزين برسان وگرنه در اتوبان مي‌ماني!»

فيلم جنجالي از خالي‌کردن بنزين از باک خودروهاي صفر در فضاي مجازي دست به دست شد؛ فيلمي که از سوي خودروسازان تکذيب شد و درنهايت خودروسازان اعلام کردند که با نمايندگي‌هاي خاطي برخورد خواهند کرد اما از نتيجه برخورد، نه به رسانه‌ها و نه به مردم گزارشي داده نشده است. با اين وجود هنوز هم خريداران زيادي هستند که در سايت‌هاي خبري و رسانه‌هاي تخصصي خودروسازي نسبت به تحويل‌گرفتن خودروهاي صفر با باک خالي اعتراض دارند و آن را زياده‌روي خودروسازان در اجحاف به حقوق مشتري دانسته‌اند.

حداقل ١٠ ليتر، حداکثر ٢٠ ليتر

«امکان ندارد خودرويي با باک خالي به مشتري تحويل داده شود.» اين را يکي از مديران خودروسازي گفته و ادعا مي‌کند: چراغ چک بنزين خودروها پيش از آنکه به نمايندگي تحويل داده شوند، بازبيني مي‌شوند.

اين مقام مسئول که اصرار دارد نامي از او برده نشود، توضيح مي‌دهد: مردم نبايد زير بار تحويل خودروي بي‌بنزين بروند. ما وقتي خودرويي را تحويل نمايندگي مي‌دهيم، حداقل ١٠ و حداکثر ٢٠ ليتر بنزين دارد که علت تعيين سقف براي بنزين هم موضوع امنيت است. شما تصور کنيد يک شرکت خودروسازي روزانه حداقل ٢‌ هزار خودرو توليد کرده و به پارکينگ‌ها منتقل مي‌کند. اگر باک همه اين خودروها لب به لب پر باشد، هرکدام از اينها مي‌توانند با کوچکترين خطا يا بي‌ملاحظگي، تبديل به يک بمب شوند و سوانح جبران‌ناپذيري به بار بياورند.

خودروسازان سهميه بنزين ندارند

بسياري از خريداران و حتي يک خبرگزاري رسمي کشور مدعي‌اند که هر‌ سال سهميه مشخصي از بنزين به شرکت‌هاي خودروساز اختصاص مي‌يابد تا خودرويي با باک خالي به مشتريان تحويل ندهند. اين درحالي است که روابط‌عمومي شرکت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي مي‌گويد مدت‌هاست که اختصاص سهميه بنزين به خودروسازان لغو شده است.

دبير انجمن خودروسازان هم صحه بر اين موضوع گذاشته و مي‌گويد در گذشته براي هر خودرو، بين ١٠ تا ١٢ ليتر بنزين به صورت سهميه‌اي از پالايش و پخش به خودروسازان اختصاص مي‌يافت اما اکنون خود خودروسازان موظف به تأمين بنزين خودروهاي صفر وتوليدي خود هستند.

با اين اوصاف اگر بخواهيم دنبال مقصر بگرديم، مي‌توانيم تصور کنيم که نخستين ذينفع باک‌هاي خالي خود خودروسازان به حساب مي‌آيند. حتي اگر مديران اين شرکت‌ها، زير بار اين حقيقت نروند، به‌نظر مي‌رسد خودروسازان از پرداخت هزينه پر‌کردن باک‌ها مطابق قانون و استانداردها شانه خالي مي‌کنند.

بنزين‌هاي مرا چه کسي مي‌برد؟!

هر کسي به نوعي طفره مي‌رود. شرکت‌هاي خودروسازي که زير بار خالي‌‌بودن باک‌هاي بنزين خودروهاي تحويلي نمي‌روند. متصديان تحويل و نمايندگي‌ها هم حاضر به ارائه توضيح نمي‌شوند. تنها کسي که به صورت شفاف به سوال ما پاسخ مي‌دهد، احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان است. او متصديان تحويل را مسئول دانسته و از مردم مي‌خواهد که مورد را با ذکر روز و ساعت به روابط‌عمومي کارخانجات اطلاعات دهند.

اين درحالي است که يکي از فعالان بازار خودرو که تأکيد دارد، نامش فاش نشود، مي‌گويد: من سال‌هاي ‌سال است که خودرو مي‌خرم و مي‌فروشم و در اين پارکينگ‌ها رفت‌وآمد مي‌کنم. خودروسازان به هر دري مي‌زنند که سود بيشتري کنند. بارها و بارها شده که مشتريان يک هفته بعد از خريد، دست از پا درازتر برگشتند و حقوق اوليه خود را طلب کرده‌اند. همين هفته‌ پيش بود که يکي از خريداران که بيش از ٥٠‌ ميليون تومان هزينه براي خريد يک خودرو کرده بود، در راه نمايندگي به خانه صفحه کلاچ تمام کرده بود! همه اين اتفاقات عجيب در شرايطي رخ مي‌دهد که خودروسازان بابت تک‌تک قطعات خودرو و امکانات نصب‌شده روي آن از مشتريان هزينه دريافت مي‌کنند. حذف برخي موارد الزامي از خودروهاي صفر کيلومتر تحويلي مي‌تواند به نوعي ظلم در حق مشتري قلمداد شود.




منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها