فيلم جنجالي خاليکردن بنزين از باک خودروهاي صفر در فضاي مجازي
اقتصادي
بزرگنمايي:
چه خبر - بنزين خودروهاي صفر کجا ميرود
«براي اينکه بتوانم خودروي صفر خود را از پارکينگ نمايندگي خارج کنم، مجبور شدم يک گالن بنزين با خودم ببرم. به اندازه استارتخوردن هم بنزين در باک خودرو موجود نبود.» علي با اعلام اين موضوع ميگويد که او اولين کسي نبوده که با اين مشکل برخورده و مشابه اين اتفاق بارها براي اطرافيانش پيش آمده است. اين اتفاق البته مختص به ديروز و امروز نيست و بررسيها نشان ميدهد کمتر کسي در سالهاي اخير، خودروي صفر خود را با باک پر تحويل گرفته است.
موضوع را با احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان مطرح ميکنيم. اين مقام مسئول تأکيد ميکند که هر خودروي صفر بايد هنگام تحويل به مشتري حداقل يکچهارم باک خود، بنزين داشته باشد و ميگويد: «باک خالي بنزين هنگام تحويل، تخلف محض است و مردم نبايد خودرويي که بنزين ندارد يا حتي چراغ بنزين آن روشن است، تحويل بگيرند.»
حواشي خودروهاي صفر البته به باک خالي بنزين ختم نميشود و خريداران دل پري از خودروهاي صفر دارند. سهم ١٠ درصدي اشتغالزايي صنعت خودرو در کشور، بهانه دولتها براي حمايت از اين صنايع شده است. حمايتهايي که حالا به «دايه مهربانتر از مادرشدن» براي صنعت خودرو تعبير ميشود. حالا اما با وجود پشتيبانيهاي مختلف و گذشت ٣٠ سال از پاگيري صنعت خودرو در کشور، خودروهاي صفر، همچنان کمترين ستارههاي کيفيت را گرفته و با قيمتهاي سرسامآور عرضه ميشوند. اين ناهمگوني را مصرفکنندگان به ناديدهگرفتن حقوقشان تعبير ميکنند و البته مديران خودروسازي هم به صورت جدي آن را انکار نميکنند. اميرحسين قناتي مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اينباره گفته است: خودروسازان حداقل نيازهاي مشتريان را در حوزه کيفيت تأمين نکردهاند و در اينباره، برنامه کوتاهمدتي براي ارتقاي کيفيت متناسب با قيمت انجام شده که اميدواريم به نتيجه برسد.
همه چيز درباره باکهاي خالي
داستان از اين قرار است که اکثر خودروهاي صفر، فارغ از اشکالات کيفي و کميشان بدون بنزين يا با اندک بنزين موجود به مشتريها تحويل داده شده و براي آنها دردسر ايجاد ميکنند. اگرچه به عقيده منصوري، رئيس سابق اتحاديه نمايشگاهداران خودرو خودروسازان موظف نيستند که باک خودروهاي صفر را پر کنند، نعمتبخش ميگويد: اساسا پرکردن باک بنزين توسط گالن در پارکينگها کار خطرناکي بوده و شديدا بايد با اين امر برخورد شود اما خودروها بايد حداقل يکچهارم باکشان بنزين در زمان تحويل داشته باشند.
سمانه احمدي هم که به تازگي صاحب يک خودروي صفر شده، ميگويد که خودرو را با چراغ روشن بنزين به او تحويل دادهاند و او به سختي توانسته خود را به مقصد برساند.
براي شبنم هم اوضاع بهتر نبوده است. در نمايندگي به او گفتهاند که نگران نباشد، باک خودرو آنقدري بنزين دارد که به نزديکترين پمپبنزين برسد!
اين درحالي است که يکي از خريداران ساندرو از شرکت پارسخودرو هم در جايي نوشته است: «وقتي خودروام را از کارخانه تحويل گرفتم، يکي از دستاندرکاران تحويل خودرو به من گفت که سريع خودت را به يک پمپبنزين برسان وگرنه در اتوبان ميماني!»
فيلم جنجالي از خاليکردن بنزين از باک خودروهاي صفر در فضاي مجازي دست به دست شد؛ فيلمي که از سوي خودروسازان تکذيب شد و درنهايت خودروسازان اعلام کردند که با نمايندگيهاي خاطي برخورد خواهند کرد اما از نتيجه برخورد، نه به رسانهها و نه به مردم گزارشي داده نشده است. با اين وجود هنوز هم خريداران زيادي هستند که در سايتهاي خبري و رسانههاي تخصصي خودروسازي نسبت به تحويلگرفتن خودروهاي صفر با باک خالي اعتراض دارند و آن را زيادهروي خودروسازان در اجحاف به حقوق مشتري دانستهاند.
حداقل ١٠ ليتر، حداکثر ٢٠ ليتر
«امکان ندارد خودرويي با باک خالي به مشتري تحويل داده شود.» اين را يکي از مديران خودروسازي گفته و ادعا ميکند: چراغ چک بنزين خودروها پيش از آنکه به نمايندگي تحويل داده شوند، بازبيني ميشوند.
اين مقام مسئول که اصرار دارد نامي از او برده نشود، توضيح ميدهد: مردم نبايد زير بار تحويل خودروي بيبنزين بروند. ما وقتي خودرويي را تحويل نمايندگي ميدهيم، حداقل ١٠ و حداکثر ٢٠ ليتر بنزين دارد که علت تعيين سقف براي بنزين هم موضوع امنيت است. شما تصور کنيد يک شرکت خودروسازي روزانه حداقل ٢ هزار خودرو توليد کرده و به پارکينگها منتقل ميکند. اگر باک همه اين خودروها لب به لب پر باشد، هرکدام از اينها ميتوانند با کوچکترين خطا يا بيملاحظگي، تبديل به يک بمب شوند و سوانح جبرانناپذيري به بار بياورند.
خودروسازان سهميه بنزين ندارند
بسياري از خريداران و حتي يک خبرگزاري رسمي کشور مدعياند که هر سال سهميه مشخصي از بنزين به شرکتهاي خودروساز اختصاص مييابد تا خودرويي با باک خالي به مشتريان تحويل ندهند. اين درحالي است که روابطعمومي شرکت پخش و پالايش فرآوردههاي نفتي ميگويد مدتهاست که اختصاص سهميه بنزين به خودروسازان لغو شده است.
دبير انجمن خودروسازان هم صحه بر اين موضوع گذاشته و ميگويد در گذشته براي هر خودرو، بين ١٠ تا ١٢ ليتر بنزين به صورت سهميهاي از پالايش و پخش به خودروسازان اختصاص مييافت اما اکنون خود خودروسازان موظف به تأمين بنزين خودروهاي صفر وتوليدي خود هستند.
با اين اوصاف اگر بخواهيم دنبال مقصر بگرديم، ميتوانيم تصور کنيم که نخستين ذينفع باکهاي خالي خود خودروسازان به حساب ميآيند. حتي اگر مديران اين شرکتها، زير بار اين حقيقت نروند، بهنظر ميرسد خودروسازان از پرداخت هزينه پرکردن باکها مطابق قانون و استانداردها شانه خالي ميکنند.
بنزينهاي مرا چه کسي ميبرد؟!
هر کسي به نوعي طفره ميرود. شرکتهاي خودروسازي که زير بار خاليبودن باکهاي بنزين خودروهاي تحويلي نميروند. متصديان تحويل و نمايندگيها هم حاضر به ارائه توضيح نميشوند. تنها کسي که به صورت شفاف به سوال ما پاسخ ميدهد، احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان است. او متصديان تحويل را مسئول دانسته و از مردم ميخواهد که مورد را با ذکر روز و ساعت به روابطعمومي کارخانجات اطلاعات دهند.
اين درحالي است که يکي از فعالان بازار خودرو که تأکيد دارد، نامش فاش نشود، ميگويد: من سالهاي سال است که خودرو ميخرم و ميفروشم و در اين پارکينگها رفتوآمد ميکنم. خودروسازان به هر دري ميزنند که سود بيشتري کنند. بارها و بارها شده که مشتريان يک هفته بعد از خريد، دست از پا درازتر برگشتند و حقوق اوليه خود را طلب کردهاند. همين هفته پيش بود که يکي از خريداران که بيش از ٥٠ ميليون تومان هزينه براي خريد يک خودرو کرده بود، در راه نمايندگي به خانه صفحه کلاچ تمام کرده بود! همه اين اتفاقات عجيب در شرايطي رخ ميدهد که خودروسازان بابت تکتک قطعات خودرو و امکانات نصبشده روي آن از مشتريان هزينه دريافت ميکنند. حذف برخي موارد الزامي از خودروهاي صفر کيلومتر تحويلي ميتواند به نوعي ظلم در حق مشتري قلمداد شود.
منبع: isna.ir
-
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۴۲:۳۳ PM
-
۱۱۸ بازدید
-
-
چه خبر