بزرگنمايي:
چه خبر - با پژو 301 آشنا شويد
مدتهاست که بازار خودروي ايران از نبود يک سدان با کيفيت و با قيمت متوسط رنج ميبرد، در اين ميان عملاً اين بازار در اختيار خودروهاي چيني متعدد قرار گرفته است. اين خودروها علاوه بر اينکه اکثر آنها تنها از يک ستاره کيفي برخوردارند، از بازار کارکرده خوبي هم برخوردار نيستند و مالکان را در هنگام فروش دچار مشکل ميکنند اما تنها نقطه قوت آنها وجود آپشنهاي متعدد و طراحيهاي روزآمد شده است.
در آن سوي ميدان اما دو گروه ديگر نيز حضور دارند. گروه نخست همان محصولات قديمي شکل گرفته بر پلفرم 405 و 206 هستند که خودروهاي دنا، دنا پلاس، پرشيا، سمند و رانا را شامل ميشوند و گروه دوم خودروهاي اقتصادي تندر، تندر پلاس و در نبود گزينههاي باکيفيت و عليرغم تفاوت کلاس خودروي ساندرو را شامل ميشوند.
در تحليل اين مساله ميتوان گفت که افرادي که محافظهکار هستند کماکان از محصولات قديمي شکل گرفته بر پلتفرمهاي 405 و 206 استفاده ميکنند البته در اين محصولات از قطعاتي استفاده شده که کيفيت سابق را ندارد و مصرف سوخت بالا، کاهش ايمني، معطلي در صف طولاني تعميرگاهها ارمغان استفاده از خودروها براي مصرفکنندگان است!
اما کساني که کيفيت ميخواهند اما بودجه خريد خودروي وارداتي را ندارند عمدتاً به سراغ محصولات رنو تندر و ساندرو ميروند. البته اين خودروها با وجود اينکه از کيفيت نسبتاً مطلوبي برخوردارند و خريدار را اصطلاحاً تعميرگاه گرد نميکنند، اما از پلتفرم يک خودروي اقتصادي بهرهمند هستند و اساساً نبايد در اين جايگاه قيمتي باشند. براي اثبات اين مدعا ميتوانيم به استفاده از صندليهاي نيمکتگونه، ارگونومي پايين، داشبورد بشدت ساده و استفاده از الگوي سيمکشي اقتصادي اشاره کنيم. البته رضايتمندي مالکان از اين خودروها سبب شده تا بازار خوبي داشته باشند.
گروه سوم خريداران خودرو هم که با هر دوي اينها مشکل دارند به سراغ خودروهاي بزک شده چيني ميروند. البته ذکر اين نکته را نبايد يادآور شد که صنعت خودروي چين روز بروز پوياتر شده و مدتهاست که در مرتبه بالاتري از خودروسازي ايران قرار ميگيرد.
در چهارمين گردهمايي بينالمللي صنعت خودرو که بهمنماه گذشته در برج ميلاد تهران برگزار گرديد، مديرعامل شرکت پژو از عرضه مدل اقتصادي پژو 301 در ايران خبر داد. ديروز اما مديرعامل ايرانخودرو در خبري آغاز توليد اين خودرو را پايان سال جاري اعلام کرد.
بتازگي منابع آگاه در ايکاپ اعلام کردهاند که سري نخست اين خودروها بصورت وارداتي عرضه خواهد شد و از مدل 2016 خواهند بود.
تقريباً چند ماهي است که شرکت پژو مدل 301 را دستخوش فيسليفت کرده تا هم به زيبايي آن بيافزايد و هم پاي اين مدل را که در ابتدا با مشارکت دانگفنگ براي بازار چين و کشورهاي درحال توسعه طراحي کرده بود را به اروپاي غربي باز کند.
پژو تلاش کرده تا 301 فيسليفت را به مدل پرچمدار اين شرکت فرانسوي يعني 508 نزديک کند؛ اساسيترين تغيير صورت گرفته به نماي جلوي اين خودرو باز ميگردد که علاوه بر قرارگيري يک جلوپنجره شکيل به سبک زبان جديد محصولات اين شرکت و بهره گيري سپر عضلاني در جلو، خطوط عضلاني در نماي جانبي و عقب خودرو، چهره تهاجمي را در ذهن بينندگان تداعي نمايد.
اما فعلاً با مدل فيسليفت کاري نداريم چرا که قطع به يقين و مطابق سنتها و اظهارات منابع آگاه در ايکاپ در ايران بايد پذيراي مدل قبلي اين خودرو باشيم.
البته مدل 2016 پژو 301 که به ايران خواهد آمد به زيبايي فيسليفت اين خودرو نيست، اما نبايد فراموش کنيم که با يک خودروي خوب با مولفههاي کيفيت، روزآمدي به سبک اروپايي مواجهيم که هر چند در کلاس خودروهاي اقتصادي قرار دارد اما از خودروهاي تندر، ساندرو و سيمبل چندين پله بالاتر قرار ميگيرد.
نماي پژو 301 محصول جديد ايران خودرو
پژو براي مدل 301 از دو پيشرانه و سه جعبهدنده بهرهگيري کرده که پيشرانهها از ميان نمونه 1.2 ليتري سهسيلندر و 1.6 ليتري چهارسيلندر انتخاب شده است. همچنين دو جعبهدنده خودکار 6 و 4 سرعته و يک جعبهدنده دستي 5سرعته براي اين خودرو پيشبيني شده است.
پيشرانه 1.2 ليتري 82 اسببخار نيرو و پيشرانه 1.6 ليتري 115 اسببخار قدرت توليد ميکنند و مصرف سوخت ترکيبي آنها به ترتيب 4.9 و 7.3 ليتر بر صدکيلومتر است.
در رانندگي شهري اما پيشرانه 1.2 ليتري 6 ليتر و 1.6 ليتري 10 ليتر سوخت را در مسافت 100 کيلومتر مصرف مينمايند.
شتاب پيشرانه سهسيلندر 12.9 ثانيه و پيشرانه چهارسيلندر 1.6 ليتري معادل 10.8 ثانيه است و به ترتيب 301 با استفاده از اين پيشرانهها ميتواند به 170 و 188 کيلومتربر ساعت سرعت دست پيدا کند.
در ايران اما قرار است پژو 301 با پيشرانه 1.6 ليتري 115 اسبي و جعبهدنده 4 سرعته خودکار و 5 سرعته دستي عرضه شود که به نسبت معقول ميآيد اما با توجه به اينکه دوران جعبهدندههاي دستي چهارسرعته به جهت واکنش ضعيف به فرمانهاي راننده به سر آمده است بهتر بود از جعبهدنده خودکار ششسرعته استفاده ميشد البته در اين ميان اغلب رقبا بجز يکي دو خودروي چيني با جعبهدنده CVT، باقي از جعبهدندههاي 5 سرعته دستي و 4 سرعته خودکار بهره ميبرند.
در ميانه داشبورد با کيفيت آن، براي مدل فيسليفت از صفحهنمايش مجهز 7 اينچي بهمراه رهياب و... با قابليت اتصال به تلفنهمراه اندرويد و آياواس بهرهگيري شده، اما در مدل 2016 تنها با يک سيستم ساده پخش صوت روبرو هستيم که البته ميتوان آن را با نمونه مدرن تعويض کرد.
فرمان خوشدست بوده و راننده از کيفيت مواد تشکيل دهنده داشبورد و فرمان لذت خواهد برد، همچنين صندليها هم احساس راحتي را منتقل ميکنند. در کل فضاي داخلي کابين در عين سادگي، قابل قبول و با کيفيت است.
نماي داخلي پژو 301
هر چند که در ايران با مدل 2016 پژو 301 در سري اوليه وارداتي روبرو خواهيم بود و مشخص نيست که در ادامه خودروهاي 301 توليد ايکاپ از نوع قبل يا بعد از فيسليفت خواهند بود، اما اگر همان مدل قبلي هم با قيمتگذاري منطقي و در ادامه توليد با کيفيت با نظارت مستقيم پژو به بازار عرضه شود، به يقين برگ برنده را در مقابل رقبا در دست خواهد داشت و ميتواند خاطره تلخ ايرانيان از برند پژو که در سالهاي اخير تحريمها بواسطه استفاده از قطعات بيکيفيت شکل گرفته را کنار بزند و تصوير جديدي از برند پژو را بواسطه سواري يک خودرو اقتصادي اروپايي و باکيفيت را جايگزين نمايد. مسالهاي که با توجه به قيمتگذاري پژو 2008 تا حدودي سخت بنظر ميرسد.
منبع: jamejamonline.ir.ir