آخرین اخبار

فال ورق و فال قهوه تضميني در تلگرام اجتماعي

فال ورق و فال قهوه تضميني در تلگرام

  بزرگنمايي:

چه خبر - بساط ورق‌هاي فال‌گيري، رمل و اسطرلاب، قهوه و تاروت‌ در فضاي مجازي پهن است

فالگيرها و رمال‌ها آهسته و بي‌صدا ، پا گذاشته‌اند به دنياي مجازي، آمده‌اند، مانده‌اند و خيال‌رفتن ندارند؛ حالا هر روز که مي‌گذرد، هم به جمعيت آنها اضافه‌ مي‌شود، هم به جمعيت طرفداران و مخاطبان‌شان. مخاطباني که تمايل قلبي‌شان آگاهي از اتفاقات آينده است و آنها درست دست روي همين نقطه ضعف مي‌گذارند و فريبکارانه تضمين مي‌دهند که آنچه آنها پيش‌بيني کرده‌اند تا چند صباح ديگر رخ بدهد!

حالا آنها مدت‌هاست که در اينستاگرام صاحب صفحاتي با دنبال‌کننده‌هاي فراوان هستند ،در تلگرام براي خودشان کانال و گروه‌هاي اختصاصي دارند ، در صفحات پرطرفدار ديگر تبليغ مي‌کنند، از آينده نامعلوم خبر مي‌دهند و تبليغات‌شان براحتي به دست افرادي مي‌رسد که در اين فضاها عضوند.

به سادگي يک جست‌وجوي کوتاه در فضاي مجازي

پيدا کردن اين فالگيرهاي مدرن و امروزي که همپاي پيشرفت علم و تکنولوژي، به‌روزتر شده‌اند و خدمات‌شان را مثل خيلي از خدمات ديگر در اين دوره و زمانه، بصورت آنلاين و اينترنتي ارائه مي‌دهند اصلا کار سختي نيست. فقط کافي است در اينستاگرام، در قسمت جستجو سراغ يک کلمه سه حرفي را بگيريم: فال!

فاصله دسترسي ما به فالگير‌هايي که مدعي‌ ارائه انواع و اقسام شيوه‌ها براي خبردادن از آينده هستند به همين کوتاهي است؛ به کوتاهي يک جستجوي چندثانيه‌اي.

همينجاست که صفحات مختلفي که خدمات آنلاين و از راه دور فالگيري را ارائه مي‌دهند پشت سرهم مقابل ما رديف مي‌شوند؛ صفحاتي با فالوئرهاي قابل توجه، از 16200، 12400، 10700 و 25400 نفر گرفته تا 75 هزار نفر و حتي 131 هزار نفر.

فالگيرهاي مجازي، خدمات مختلفي براي ارائه دارند ؛ از پيشگويي با تاروت گرفته تا فال قهوه، سرکتاب، ورق، فال اوراکل( فرشتگان) ، فال مادام لنورماند! بعضي‌ها اين وسط سرکتاب هم باز مي‌کنند، سحر هم باطل مي‌کنند و براي بازگشت معشوق و بخت گشايي، و حتي جفت بودن ستاره‌هاي دو نفر با همديگر هم تضمين مي‌دهند. کار و کاسبي راحت و بدون دردسري که تنها با يک تماس تلفني دو طرف ماجرا را به هم وصل مي‌کند.

کاسبي شلوغ فالگيرهاي مجازي

ارتباط با فالگيراني که اين صفحات مجازي را راه انداخته‌اند هم کار سختي نيست؛ بيشتر آنها يک شماره موبايل براي ارتباط با مخاطبان، در دسترس عموم گذاشته‌اند، معدود صفحه‌هايي هم که شماره‌ تماس ندارند، از لينک تلگرام يا دايرکت براي ارتباط استفاده کرده‌اند. درهرحال نتيجه يکسان است؛ دسترسي به آنها تنها چند دقيقه زمان مي‌برد.

ما با يکي از همين شماره‌ها تماس مي‌گيريم؛ آن سوي خط زن جواني که تلفن را جواب مي‌دهد مي‌گويد سرش شلوغ است و تا 15 روز ديگر نمي‌تواند مورد جديد قبول کند؛ منظورش از مورد جديد لابد ما هستيم که اصرار مي‌کنيم براي گرفتن فال.

اصرار ما را که مي‌بيند اول ليست قيمت‌ها را پشت سر هم رديف مي‌کند : « فال قهوه 35 هزارتومان- فال تاروت 45 هزار تومان- فال ترکيبي هم قهوه و هم تاروت 50 هزارتومان .» بعد هم مي‌گويد: «اگر فقط يک نيت خاص داريد مبلغ 20 هزارتومان به شماره کارت .... به اسم ....واريز کنيد، عکس فيش پرداختي را تلگرام کنيد و منتظر رسيدن نوبت‌تان بمانيد . بعد با همين شماره تماس بگيريد و من از پشت تلفن براي شما فال مي‌گيرم.»

شماره بعدي متعلق به زن جوان ديگري است که ادعاي بخت‌گشايي دارد و صفحه اينستاگرامش پر از اسکرين‌شات از گفت‌وگوي تلگرامي او با مخاطباني است که مدعي است بخت‌شان باز شده است. هزينه اي که او براي گشودن دروازه‌هاي خوشبختي به روي افراد دم بخت! طلب مي‌کند ؛ ناقابل است: 100 هزار تومان! صدهزارتوماني که قرار است احتمالا دريچه‌هاي جديدي از يک دنياي تازه تر را به روي مخاطبان بگشايد، دنياي رنگي و پرهياهويي که البته پشت سرش هزارحرف و حديث و اما و اگر وجود دارد. اما و اگرهايي که خيلي‌وقتها به تجربه هايي ناخوشايند و فعاليت هايي مجرمانه منتهي مي‌شوند.

دنياي مجازي؛ پاس گلي که به خلافکاران داده شد

اين موضوع تاکيدي است بر ضرورت نظارت و کنترل برمحتواهاي رد و بدل شده درفضاي مجازي. کاري که در آشفته بازار امروز حاکم بر دنياي مجازي ، سخت و ناممکن به نظر مي‌رسد. اتفاقي که باعث فعاليت پررنگ انواع و اقسام مشاغل ممنوعه در دنياي مجازي شده‌است؛ مشاغلي مانند فروش مشروبات الکلي، فالگيري، طالع بيني، ماساژ تايلندي، تتو ،قمار و ...

اما دليل کوچ همگاني اين مشاغل به دنياي مجازي چيست؟ ما اين سوال را از جعفر باي، رئيس سابق اداره اجتماعي حوزه پيشگيري قوه قضاييه و آسيب‌شناس اجتماعي مي‌پرسيم و او در جواب مي‌گويد: «ما امروزه شاهد حضور وفعاليت انواع و اقسام مشاغل ممنوعه در دنياي مجازي هستيم، مشاغلي که در دنياي واقعي عرصه و اجازه فعاليت ندارند و با محدوديت هاي همه جانبه براي ارائه خدماتشان مواجه هستند و حالا با ورود به فضاي مجازي اين عرصه به آنها داده شده‌است.»

اين آسيب شناس اجتماعي تاکيد مي‌کند: «ما شاهديم که فضاي مجازي سازمان‌يافتگي همه جانبه‌اي را براي آنها مهيا کرده و درنهايت اين موقعيت عالي ، به منزله پاس گلي است که به آنها داده شده تا خدماتشان را ارائه بدهند و آنها هم از اين فرصت به خوبي استفاده مي‌کنند و کمتر هم دم به تله مي‌دهند.»

راه حل مقابله با اين پديده به گفته اين آسيب شناس اجتماعي ، تمرکز بر روي گرو‌ه‌هاي هدف آنهاست. باي با اشاره به اين موضوع مي‌گويد:« با اينکه يکي از راه‌هاي اصلي مقابله ، برخورد پليسي با عاملان اين فعاليت‌هاي مجرمانه است، يعني همان کاري که پليس فتا انجام مي‌دهد اما به اعتقاد من راه حل ديگر براي برخورد با خود اين پديده يعني فعاليت مشاغل ممنوعه اي مانند فالگيري، فروش مشروبات الکلي و ... در فضاي مجازي سخت است، اما اگر ما بياييم و گروه‌هاي هدف اينها را نشانه بگيريم قاعدتا بهتر به نتيجه مي‌رسيم؛چراکه وقتي تقاضا وجود نداشته باشد عرضه هم وجود ندارد.»

باي در توضيح بيشتر مي‌گويد: «براي مثال طيف عظيمي از فالگيرها و رمال‌ها گروه هدفشان را از بين انسان‌هاي مال باخته، افراد مشکل دار و ... انتخاب مي‌کنند و ما مي‌توانيم با يک اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي دقيق و عميق، به مردم اين آگاهي را بدهيم که مشکل شما از طريق رمالي و فال و جادو جمبل حل نخواهد شد. آنوقت ميزان مراجعه آنها به جماعت فالگير و ...کم خواهد شد.»

استفاده سودجويان از بي سروساماني فضاي مجازي

استقبال پرشور مشاغل ممنوعه از فضاي مجازي ، دلايل زيادي مي‌تواند داشته باشد؛ دلايلي که به گفته دکتر عزيز نجف پور کارشناس فضاي مجازي و عضو سابق مرکز ملي فضاي مجازي کشور بيشتر از همه بر نحوه اداره فضاي مجازي درکشور بر‌مي گردد.

نجف پور با اشاره به اين موضوع به ما مي‌گويد: «فضاي مجازي ، فضايي است که هنوز حکمراني ما در آن تثبيت نشده است، هنوز نتوانسته‌ايم نظامات حقوقي، قانوني، اقتصادي، فرهنگي و... خودمان را در اين فضا تبيين ، تثبيت و حاکم بکنيم ، طبعا اين فضا به محلي براي انجام رفتارهاي مجرمانه‌ هم تبديل مي‌شود. »

نجف پور ادامه مي‌دهد: «به مرور رفتارهاي مجرمانه دراين فضارخ مي‌دهد و عملا اين رفتارهاي مجرمانه ، رفتارهاي غيرمجرمانه و مثبت اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و ... را هم آلوده مي‌کند و تحت تاثير قرار مي‌دهد واين موضوع به نظر من شاه بيت اصلي بحث است.»

اين کارشناس فضاي مجازي در ادامه با تاکيد براينکه مسئوليت مستقيم ساماندهي فضاي مجازي برعهده شوراي عالي فضاي مجازي کشور است مي‌گويد: وقتي ابزار نظارت، مديريت ، رسيدگي و ساماندهي در اين فضا وجود ندارد ، نمي‌توان انتظار داشت که اتفاق مثبتي در زمينه کنترل و نظارت بر فضاي مجازي بيفتد. متاسفانه تا زماني که ما شبکه ملي اطلاعات نداشته باشيم، تا زماني که همه دستگاه‌هاي متولي فضاي مجازي به يک هماهنگي با همديگر نرسند ،اين مشکلات همچنان ادامه خواهند داشت.

اما حسن نوروزي سخنگوي کميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره تخلفات صورت گرفته در فضاي مجازي توسط صاحبان مشاغل ممنوعه به ما مي‌گويد: «از آنجايي که تمامي اينها حالت عمومي دارند و پيامدهايشان شامل حال جامعه مي‌شود، پس جرم به حساب مي‌آيند، اگر اينها به شخصي حقوقي خسارتي وارد کردند ، تکليف مشخص است و شکايت افراد خصوصي قابل رسيدگي است. اما اگر هم کسي از آنها شکايت نکرد، باز هم راه اعلام جرم عليه آنها باز است و دادستان و مدعي العموم مي‌تواند ازآنها شکايت بکند. حتي خود وزارت ارتباطات هم مي‌تواند متولي رسيدگي به اين امر باشد و جلوي فعاليت مشاغل ممنوعه را در فضاي مجازي بگيرد.»

با اين‌حال سخنگوي کميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي نيز به خلا‌ء قوانين در دنياي مجازي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «جاي خالي قانون هايي همه جانبه براي نظارت بر عملکرد اين نوع مشاغل در فضاي مجازي احساس مي‌شود و انشالله اين موضوع در آينده‌اي نزديک در برنامه کميسيون قرار خواهد گرفت.»

رصد سايبري جرائم ممنوعه توسط پليس فتا

فالگير فضاي مجازي به دام افتاد؛ رمال و فالگير فضاي مجازي در دزفول دستگير شد؛ بازداشت زن فالگير / 20 فقره کلاهبرداري در فضاي مجازي؛ کلاه برداري تحت عنوان فالگيري و گره گشايي در فضاي مجازي و... اخبار صفحه حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها هرچندوقت يکبار با خبري پيرامون دستگيري کلاهبرداران فضاي مجازي به‌روز مي‌شودو در اين بين، تعدادي از خبرها هم از دستگيري فالگيرها و رمال‌هاي فعال در دنياي مجازي حکايت مي‌کنند. خبرهايي که نشان‌مي‌دهد باوجود ضعف قوانين موجود در زمينه فعاليت در فضاي مجازي، پليس فتا بعنوان نهادي قانوني ، تاکنون بخشي از بار اين خلاء قانوني را بر دوش کشيده است.

سرهنگ جواد جهانشيري رئيس پليس فتا استان خراسان رضوي در توضيح اين اتفاق به ما مي‌گويد: «جرايم متعددي در فضاي مجازي رخ مي‌دهند، اين جرايم در حوزه اقتصادي شامل برداشت غيرمجاز و کلاهبرداري اينترنتي، در حوزه اجتماعي شامل جرايم اخلاقي، شرط بندي در فضاي سايبري، دوست‌يابي اينترنتي و موضوعات اخلاقي همچون نشر اکاذيب، منتسب نمودن حرف‌هاي خلاف واقع و انتشار تصاوير و فيلم‌هاي خصوصي افراد است.»
سرهنگ جهانشيري اضافه مي‌کند:« طبق قانون، هر فعلي که در دنياي واقعي به آن نگاه مجرمانه شده باشد،در فضاي سايبري هم جرم است ؛ با تکيه به همين اصل وظيفه پليس فتاست که نسبت به رصد، کنترل و برخورد با آن اقدام کند که اين وظيفه هم در حال حاضر درحال انجام است و در همين رابطه ما خيلي از تبليغاتي که در خيلي از اين سايت‌هاي واسطه گر مثل ديوار،شيپور و... انجام مي شود را رصد مي‌کنيم»

رئيس پليس فتا استان خراسان رضوي هم تاکيد مي‌کند:« در حوزه رصد ، ما احتياج به شاکي خصوصي نداريم و طبق گزارش خود پليس فتا يا گزارش هاي مردمي که به پليس فتا واصل مي‌شود و با هماهنگي دادستان ويژه جرايم رايانه‌اي يا معاونت‌هاي دادستان‌ها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به اين جرائم رسيدگي مي‌شود.مثلا در موضوعاتي مثل شر‌ط‌بندي‌ها يا قمار آنلاين و ساير مشاغل ممنوعه، ديگر به شاکي خصوصي نيازي نيست و بلافاصله اگر مشاهده شود ،برابر قانون اقدام مي شود. »

سرهنگ جهانشيري در پايان به شهروندان توصيه مي‌کند: «باتمام اين تفاسير مردم هم بايد آگاه و هشيار باشند و از طريق سايت پليس فتا به آدرس الکترونيکي cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمي هرگونه موارد مشکوک در خصوص کلاهبرداري‌ها و جرائم سايبري را گزارش کنند.»

 



منبع: isna.ir

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد