آخرین اخبار

به کرم هاي لاغري تبليغ شده در ماهواره اعتماد کنيم؟ اخبار پزشکي

به کرم هاي لاغري تبليغ شده در ماهواره اعتماد کنيم؟

  بزرگنمايي:

کرم هاي لاغري موضعي

يکي از بزرگ‌ترين آرزوهاي بيشتر افرادي که دچار چاقي‌هاي موضعي يا وسيع هستند، اين است که يک‌شبه از شر چربي‌هاي اضافه‌شان خلاص شوند. به ‌همين دليل هم اين افراد با هر تبليغي در اين زمينه وسوسه مي‌شوند تا بتوانند هرچه سريع‌تر به آرزويشان برسند. در اين ميان، برخي از توليدکننده‌هاي محصولات آرايشي و بهداشتي هم از اين موضوع سوءاستفاده مي‌کنند و محصولاتي را به بازار مي‌فرستند که کارايي‌هاي ادعاشده از جانب آنها، با هيچ عقل و منطقي جور درنمي‌آيد. يکي از اين محصولات، کرم‌هاي لاغرکننده موضعي هستند که به ‌تازگي شاهد تبليغ گسترده آنها در شبکه‌هاي ماهواره‌اي هستيم. توليدکنندگان اين کرم‌ها ادعا مي‌کنند استفاده از محصولات آنها باعث افزايش تعريق، شکستن مولکول‌هاي چربي و دفع آنها از طريق پوست مي‌شود. به اين ترتيب، فردي که از اين کرم‌ها کمک مي‌گيرد، ظرف مدت کوتاهي مي‌تواند لاغري‌هاي موضعي و شگفت‌آوري را تجربه کند. به ‌همين بهانه در اين مطلب پاي صحبت‌هاي دکتر مجتبي اميري، متخصص پوست و عضو هيات‌علمي بيمارستان بقيه‌ا... نشستيم تا با راست و دروغ عملکرد اين کرم‌هاي لاغرکننده موضعي آشنا شويم.

به‌عنوان اولين سوال، آيا دستکاري کردن پوست براي افزايش تعريق يا بالا بردن شانس لاغري‌هاي موضعي، کار درستي است؟

نه، پوست ارگاني است که عملکردهاي بسيار متفاوتي در بدن دارد و از اين رو، از ارگان‌ها و بافت‌هاي متفاوت و زيادي هم تشکيل شده است. يکي از مهم‌ترين عملکردهاي پوست، ‌تنظيم دماي بدن است. اين تنظيم دما توسط غدد عرق انجام مي‌شود. يعني با فعاليت غدد عرق و تنظيم ميزان تعريق، دماي بدن هم تنظيم خواهد شد. از طرف ديگر، غدد چربي‌ساز هم براي توليد چربي مناسب براي حفظ سلامت پوست و موها در بافت پوست قرار دارند. سلول‌هاي حسي هم براي ايجاد حس لامسه در پوست قرار گرفته‌اند. خلاصه اينکه پوست بدن، از ارگان‌هاي زيادي تشکيل شده که هر کدام از آنها مي‌دانند بايد در چه زماني، چه فعاليتي انجام دهند تا باعث حفظ سلامت بزرگ‌ترين ارگان بدن ما که همان پوست است، شوند. دستکاري کردن خارجي و موضعي هر کدام از اين عملکردهاي طبيعي پوست، مي‌تواند عوارضي را براي ما در پي داشته باشد.

اصلا امکان شکستن و دفع سلول‌هاي چربي از بدن با استفاده از کرم‌هاي موضعي وجود دارد؟

به ‌هيچ عنوان. چربي زير جلدي در قسمت‌هاي عمقي پوست قرار گرفته و حدود 4-3 لايه از پوست، روي اين چربي‌ها را پوشانده است. از اين رو، مي‌توان به صراحت اعلام کرد که هيچ ماده خارجي‌اي امکان گذشتن از اين 4-3 لايه خارجي و رسيدن به سلول‌هاي چربي براي شکاندن بافت آنها را ندارد. بهتر است بدانيد اصلا پوست سالم به‌عنوان مهم‌ترين محافظ بدن، امکان نفوذ هيچ ميکروارگانيسم يا ماده شيميايي خارجي را به عمق خود نمي‌دهد، چه برسد به اينکه بخواهد اجازه دهد اين ماده باعث شکستن سلول‌هاي چربي عمقي شود.

پس مکانيسم عمل اين کرم‌هاي لاغرکننده موضعي چگونه است؟

اول اينکه بايد تاکيد کنم هيچ کرمي براي لاغري موضعي وجود ندارد و اين محصولات، صرفا محصولاتي تبليغاتي هستند و تنها با هدف سودجويي از ناآگاهي مردم ساخته شده‌اند. سپس، بايد اين را بدانيم که چنين محصولاتي، تنها قادر به افزايش تعريق سطحي پوست با بالابردن دماي آن قسمت از بدن براي فريب دادن مصرف‌کننده هستند. تعريق هم که چيزي جز از دست دادن آب بدن نيست و از آنجايي که حدود 70 درصد از وزن بدن ما را آب تشکيل مي‌دهد، افزايش تعريق با کمک راه‌هاي اين‌چنيني، تنها باعث دفع آب از بدن مي‌شود و اين آب از دست رفته هم با مصرف دوباره مايعات به جاي خود بازمي‌گردد. در نتيجه، يک چرخه معيوب و بيهوده از دريافت و دفع آب موضعي در بدن ايجاد مي‌شود که هيچ سودي برايمان ندارد و به ‌هيچ وجه هم باعث ايجاد لاغري در نقاط خاصي از بدن نمي‌شود. به‌طور کلي، کاهش وزن ناشي از افزايش تعريق يا کمبود آب در بدن، جزو برگشت‌پذيرترين انواع کاهش وزن است.

يعني هيچ راهي براي رفع چربي‌هاي موضعي بدن وجود ندارد؟

چرا، اما بيشتر اين راه‌ها مکانيکي هستند و به تخصص پزشکي نياز دارند. با کمک اين روش‌هاي علمي، پزشکي و مکانيکي، ما راه نفوذي به داخل سلول‌هاي چربي براي آب کردن يا تخريب آنها پيدا مي‌کنيم و سپس اين سلول‌هاي تخريب يا ذوب‌شده را از بدن بيمار، تخليه خواهيم کرد. پايه اين روش‌هاي مکانيکي، روش‌هايي است که مقداري از سلول چربي را به ‌صورت موضعي از بدن خارج مي‌کنند. در تمام روش‌هاي مکانيکي، امکان برداشتن کامل چربي‌هاي اضافي در يک جلسه وجود ندارد. ضمن اينکه با کمک تمام اين روش‌ها، باز هم بخشي از چربي‌هاي موضعي و زيرپوستي باقي مي‌مانند که اگر ما فعاليت‌هاي فيزيکي کافي در طول روز نداشته باشيم، امکان برگشت چربي‌هايي که با روش‌هاي مکانيکي‌ از بدن خارج شده‌اند هم وجود دارد. اساس کار تمام روش‌هاي مکانيکي هم همان ليپوساکشن است که با پيشرفت علم، گاهي ارتعاشي همراه با کانول‌هاي وارد‌شده به بافت چربي، به آنها مي‌رسد و گاهي هم مقداري نور. با اين حساب، متوجه مي‌شويد که روش برداشتن چربي‌هاي موضعي، روشي کاملا پزشکي است و نمي‌توان با کمک کرم‌ها يا محلول‌هاي موضعي، از پس اين چربي‌ها برآمد.

حرف آخر؟

علم پزشکي جهان هنوز به اين سطح از پيشرفت نرسيده که بتواند با توليد يک کرم يا محلول چربي‌سوز موضعي باعث رفع چربي‌ها و لاغري موضعي افراد شود و تمام تبليغاتي که در اين زمينه مي‌بينيد، جز فريبي براي سودجويي عده‌اي از توليدکنندگان نيستند.

آيا امکان ايجاد عارضه‌هاي موضعي هم با استفاده از اين کرم‌ها وجود دارد؟

اين کرم‌ها، حاوي انواع ترکيب‌هاي شيميايي هستند که باعث ايجاد فعل و انفعالاتي در پوست مي‌شوند و تغييراتي مانند قرمزي، التهاب يا کبودي‌هاي موضعي هم روي پوست ايجاد مي‌کنند. به‌‌علاوه، گاهي اين ترکيبات شيميايي مي‌توانند به‌طور مستقيم باعث ايجاد واکنش‌هاي شيميايي به شکل درماتيت روي پوست شوند. از اين رو، اصلا بعيد نيست که شما با استفاده از اين کرم‌هايي که ادعاي لاغري موضعي دارند، دچار مشکلات پوستي کوتاه يا طولاني‌مدت شويد و مجبور باشيد براي رفع مشکل خود از روش‌هاي درماني و پزشکي مختلف کمک بگيريد. در يک کلام اينکه استفاده از محصولاتي که هيچ پايه و اساس علمي و پزشکي پشت آنها وجود ندارد، تنها شما را از چاله به چاه مي‌اندازند.



منبع : هفته نامه سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد