آخرین اخبار

آمار تاسف بار بيش از 2400 موردکودک‌آزاري درسال 95 اجتماعي

آمار تاسف بار بيش از 2400 موردکودک‌آزاري درسال 95

  بزرگنمايي:

چه خبر - مراکز«بهاران» عملکرد مطلوبي ندارند

اصغر باقري مديرکل بهزيستي استان تهران در نشست خبري امروز خود که به مناسبت هفته بهزيستي در محل بهزيستي استان تهران برگزار شد، گفت:‌ طي سال گذشته سه ميليون و 700 نفر از خدمات سازمان بهزيستي استان تهران بهره‌مند شدند که سه ميليون و 200 نفر آن‌ها از آحاد جامعه بودند و 450 هزار نفر نيز خدمات مداخله‌اي دريافت کردند.

وي ادامه داد: در حال حاضر 2450 مرکز به عنوان شرکاي اجتماعي بهزيستي از ما مجوز دريافت کرده‌اند و سازمان بهزيستي نيز بر عملکرد آن‌ها نظارت مي‌کند.

مديرکل بهزيستي استان تهران با بيان اينکه مسئوليت اجتماعي در جامعه بسيار کم شده است، گفت: امروز جامعه نسبت به مسئوليت خود کم اطلاع است تا جايي که اگر معلول نابينايي بخواهد در خيابان تردد کند مردم گمان مي‌کنند که او متکدي است و به وي نگاه صدقه‌اي دارند؛ در حاليکه اين نوع نگاه زيبنده نيست.

باقري در ادامه مناسب‌سازي معابر و اماکن شهري را به عنوان اولين نياز معلولان برشمرد و گفت: آرزوي ديرينه‌اي داريم که رمپي در ساختمان‌ها زده شود و يا خط‌هاي سفيد خيابان به جوي‌هاي بدون پل نرسند.

بايد ذهن‌ها را در جامعه نسبت به معلولان مناسب‌سازي کنيم

وي ادامه داد: در حال حاضر مواردي داريم که افراد، معلول خود را پنهان مي‌کنند و گمان مي‌کنند اگر جامعه بفهمد که خانواده آن‌ها داراي فرد معلول است با آن‌ها برخورد بدي خواهد شد که در اين حوزه نياز است مناسب‌سازي ذهن در کشور صورت گيرد.

مديرکل بهزيستي استان تهران در ادامه با بيان اينکه هم اکنون چيزي به نام شيرخوارگاه در دنيا وجود ندارد و در ساير کشورها براي نگهداري کوکان بي‌سرپرست افراد ثبت نام مي‌کنند گفت:‌ اين موضوعات در جامعه ما خاک خورده است.

باقري ادامه داد: بهزيستي در بحث پيشگيري از معلوليت‌ها سازماني مداخله‌گر و غيربيمه‌اي است اما ناکارآمدي ساير دستگاه‌ها هم بر گردن ما مي‌افتد به طوري که اگر بيکاري در جامعه افزايش يابد دامن جامعه هدف ما را مي‌گيرد.

باقري در ادامه با بيان اينکه بيش از  98 هزار نفر طي سال گذشته از خدمات پيشگيري از معلوليت بهره‌مند شدند، تصريح کرد:‌ اين خدمات در جهت پيشگيري از نابينايي، ناشنوايي، مشاوره ژنتيک و... به آن‌ها ارائه مي‌شود به طوري که 477 هزار کودک طي سال گذشته در طرح غربالگري نابينايي شرکت کردند. 88 هزار نفر غربالگري شنوايي شدند و 23 هزار زوج نيز آموزش مشاوره‌اي ژنتيک را دريافت کردند.

انتقاد از کم کاري وزارت بهداشت در بحث «مشاوره ژنتيک» با سازمان بهزيستي

مداخله‌اي در وظايف وزارت بهداشت نداريم

مديرکل بهزيستي استان تهران بر  کم کاري وزارت بهداشت در بحث «مشاوره ژنتيک» با سازمان بهزيستي انتقاد کرد و گفت: وزارت بهداشت به دنبال آزمايش تالاسمي قبل از ازدواج است اما بهزيستي به بررسي شجره و مشاوره ژنتيک قبل از ازدواج تأکيد دارد. اين وزارتخانه فکر مي کند که بهزيستي مي‌خواهد در کار آن‌ها مداخله کند تا جايي که هر چه تلاش کرده‌ايم به جايي نرسيديم،‌در حالي که راه‌اندازي مراکز مشاوره ژنتيک توسط بهزيستي در برنامه ششم توسعه آمده و قانون اين اجازه را به ما داده است و ما کاري با روند درماني در اين زمينه نداريم و در وظايف وزارت بهداشت مداخله نمي‌کنيم.

باقري در ادامه با بيان اينکه 2127 کودک طي سال گذشته در 22 مهد کودک آموزش پيشگيري از اعتياد دريافت کرده‌اند، گفت: 306 هزار نفر نيز طي يک سال گذشته در محلات روستايي و شهري با همکاري 88 NGO خدمات پيشگيري از اعتياد را دريافت کردند.

وي در ادامه با بيان اينکه 324 هزار نفر در آگاه‌سازي پيشگيري از اعتياد مشارکت داشتند در خصوص خط تلفني 1480 نيز اظهار کرد: ظرفيت اين خط طي يک سال گذشته از 26 خط به 62 رسيد و 180 هزار و 980 نفر نيز با آن تماس گرفتند که 73 هزار و 493 نفر آن‌ها نيز مشاوره حضوري دريافت کردند.

مدير کل بهزيستي استان تهران همچنين از وجود 155 مرکز درمان سرپايي در کشور خبر داد و گفت: متادون اين مراکز از طرف وزارت بهداشت تأمين مي‌شود و طي يک سال گذشته 9177 نفر به اين مراکز مراجعه کرده و خدمات دريافت کردند.

وي در خصوص مراکز اقامتي ميان مدت نيز گفت: هم اکنون 196 مرکز اقامتي ميان مدت (ماده 15) در استان تهران فعال است که طي يک سال گذشته 53 هزار و 713 نفر  از آن خدمت دريافت کرده و يک تا سه ماه در اين مراکز اقامت داشتند.

باقري در ادامه با بيان اينکه امروز دغدغه جامعه ما اين شده است چرا تعداد معتادان متجاهر حاضر در سطح شهر کاهش پيدا نمي‌کند؟ افزود: وقتي نرخ بيکاري در جامعه بالا باشد و حتي افراد غيرمعتاد هم دغدغه اشتغال داشته باشند و دستشان از بازار کار کوتاه باشد، وضعيت معتادان و معلولان نيز در اين ميان بسيار بدتر خواهد شد. اين در حالي است که بسياري از معتادان حاضر در مراکز بهزيستي با خانواده‌هاي خود قطع رابطه کرده‌اند و مجموع اين عوامل باعث آسيب‌پذيري بيشتر آن‌ها مي‌شود.

مراکز بهاران عملکرد مطلوبي ندارند

وي از عدم راه‌اندازي مراکز بهاران انتقاد کرد و گفت: قرار بود در هر منطقه تهران دو مرکز بهاران توسط شهرداري تهران راه‌اندازي شود تا افراد پس از طي دوره درمان مراحل بازتواني خود را در اين مراکز طي کرده و مراکز بهاران به صورت بين راهي اين افراد را پذيرش کنند تا پس از رسيدن به اشتغال از آنجا ترخيص شوند،در حالي که هم اکنون جاي چنين مراکزي در تهران خالي است.

وي تصريح کرد: شهرداري به تعهد خود در اين زمينه عمل نکرده است و امروز فقط 30 مرکز بهاران در تهران وجود دارد که همين تعداد هم به نحو درست و به روش صحيح راه‌اندازي نشده و عملکرد مطلوبي ندارند. به همين دليل نياز است که اين مراکز بين راهي به شکل مطلوب در کشور و استان تهران راه‌اندازي شوند تا چهره شهر از اين حالت کريه‌المنظر خود از لحاظ تعداد معتادان متجاهر حاضر در سطح شهرها بهبود يابد.  

مديرکل بهزيستي استان تهران در ادامه به DIC (مراکز کاهش آسيب) نيز اشاره کرد و گفت:‌ اين مراکز به منظور جلوگيري از ابتلاي معتادان به ايدز، هپاتيت و بيماري‌هاي عفوني حفاظت مي‌کند و طي يک سال گذشته 12 هزار و 563 نفر از اين مراکز خدمت دريافت کرده‌اند.

باقري ادامه داد: برخي از خدمات کاهش آسيب خود را نيز طي يک سال گذشته در مراکز پر خطر و پاتوق‌ها مستقر کرده‌ايم  که از اين طريق 23 هزار و 370 نفر خدمت دريافت کرده‌اند.

 مديرکل بهزيستي استان تهران در ادامه به جمع آوري معتادان متجاهر نيز اشاره کرد و گفت: بايد در جمع آوري معتادان متجاهر دقت داشته باشيم و آنها را از مقابل DICها و شلترها جمع آوري نکنيم زيرا فردي که به DIC و يا شلتر مراجعه مي‌کند پذيرفته است که بهبود يابد و بايد به آن زمان بدهيم نه آنکه اقدامات جمع آوري خود را از مقابل اين مراکز آغاز کنيم.

باقري در ادامه گفت: 3839 نفر طي يک سال گذشته از خدمات شلترها استفاده کرده‌اند. طي يک سال گذشته 1086 نفر هم در مراکز باشگاه‌هاي مثبت که خاص مبتلايان به ايدز است خدمت دريافت کرده‌اند.

مسووليت مراکز ماده 16 به دوش بهزيستي انداخته شد

مديرکل بهزيستي استان تهران در خصوص مراکز ماده 16 نيز گفت: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر تا امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مسئول مراکز ماده 16 بود،‌ اما همانطور که در سال 81 بيماران رواني مزمن بدون دادن فضا و امکانات از وزارت بهداشت به کول بهزيستي انداخته شد، امروز هم در خصوص مراکز ماده 16 همين اتفاق افتاده و بهزيستي عهده دار اين مراکز شده است.

وي در ادامه تاکيد کرد: بر اساس ماده 80 برنامه ششم توسعه بهزيستي يا شهرداري‌ها بايد متولي مراکز ماده 16 باشند که پيشنهاد داديم در شهر تهران با وجود حجم آسيب و آنکه شهرداري تهران امکانات و اعتبارات خوبي در اختيار دارد، مديريت مراکز ماده 16 به عهده بهزيستي باشد اما پيشتيباني و تامين امکانات اين مراکز به عهده شهرداري قرار گيرد. کمااينکه پيش از اين نيز بهزيستي تهران با شهرداري تهران همکاري‌هايي داشته است.

به گفته وي در حال حاضر مجوز دو مرکز ماده 16 در خاورشهر و سعيد آباد جاجرود با ظرفيت 260 و 300 نفر توسط بهزيستي به شهرداري تهران داده شده است.

مديرکل بهزيستي استان تهران همچنين گفت: چنانچه فردي معتاد متجاهر باشد اما بيماري داشته و نياز به طي مراحل درماني داشته باشد آنها را در مراکز خود نمي‌پذيريم و افراد پس از غربالگري به مراکز ورود مي‌کنند.

باقري همچنين گفت: اسفندماه سال گذشته بهزيستي براي نخستين بار بدون همکاري ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدام به غربالگري معتادين متجاهر کرد و از 4098  که براي غربالگري به ما ارجاع داده شده بودند فقط 669 نفر يعني کمتر از يک پانزدهم آنها پذيرش نشدند.

پيشنهاد ساخت شهرک ويژه زنان آسيب‌ديده غيرعلمي است

مديرکل بهزيستي استان تهران در ادامه به پيشنهاد استانداري تهران مبني بر ساخت شهرک بازتواني زنان آسيب ديده اشاره کرد و گفت: هر گونه تجمع و جدا کردن افراد آسيب ديده خواه معلول، زن ويژه، کودک خيابان و ... باشد غير علمي بوده و بايد در ارائه خدمات اجتماعي به سمت کوچک سازي برويم. اين در حاليست که هم اکنون هيچ قانوني هم در زمينه شهرک سازي براي زنان آسيب ديده در کشور وجود ندارد و اين پيشنهاد غير علمي است.

 



منبع: isna.ir

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد