آخرین اخبار

زندگي حسين فريدون از سرخه تا اوين سياسي

زندگي حسين فريدون از سرخه تا اوين

  بزرگنمايي:

چه خبر - اتهامات حسين فريدون

"حسين فريدون به «چشم و گوش برادر» يا «مرد در سايه دولت» شهرت دارد. ششم شهريور ١٣٩٢ بود که از برادر حکم گرفت: «نظر به ‌مراتب تعهد، توان اجرائي و سوابق مديريتي جناب‌عالي، به‌موجب اين حکم به‌عنوان «دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اجرائي» منصوب مي‌شويد». حکمي که از همان زمان صدور، انتقادها و اتهام‌هايي را براي فريدون به‌دنبال داشت و اضطراب‌هايي را براي روحاني تا ايام رقابت‌هاي انتخاباتي در ارديبهشت امسال و روزهاي بعد از پايان انتخابات."

 "محمدباقر قاليباف، بيست‌وسوم ارديبهشت‌ در يكي از برنامه‌هاي تبليغاتي خود، برادر روحاني را به  «تعيين مديران بانک‌ها» متهم كرد، اتهامي که فريدون آن را نادرست دانست و در نامه‌اي به رئيس سازمان صداوسيما خواستار آن شد که شبکه دو سيما زماني را براي پاسخ‌گويي به او اختصاص دهد؛ درخواستي كه بي‌پاسخ ماند. او زاده سرخه در ١٨ کيلومتري غرب سمنان در سال ١٣٤٢؛ برادر کوچک و دستيار ويژه روحاني است. او در اوايل پيروزي انقلاب، فرماندار نيشابور بود و بعدها به فرمانداري کرج رفت. جنگ که به پايان رسيد،  هشت سال سفير ايران در مالزي بود؛ او بعدها يكي از اعضاي هيئت نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک بود. بعد از پايان كار ديپلماتيك، مشاور برادرش در مرکز تحقيقات استراتژيک ‌شد و تا مهر 1392 در اين مقام باقي ‌ماند.
 
آغاز دوره‌اي جديد
 
وقتي روحاني در انتخابات خرداد ١٣٩٢ پيروز مي‌شود، دوره جديدي براي فريدون آغاز مي‌شود؛ شيريني پيروزي شيخ ديپلمات همراه با تلخ‌کامي فشار بر خود؛ مخالفان روحاني، فريدون را به اسفنديار رحيم‌مشايي در دولت محمود احمدي‌نژاد تشبيه مي‌کنند. از حضور در مجامع رسمي تا نشستن در رديف صدر جلسات هيئت دولت و هرجا بدون برادر مي‌رفت، چشم او بود؛ از حضور در مراسم ترحيم، افتتاحيه، عيادت از بيماران و توديع و معارفه مسئولان تا حضور در ميان تيم هسته‌اي ايراني. دستيار ويژه رئيس‌جمهور، در ميانه مذاکرات هسته‌اي، در اسفند ١٣٩٣ به تيم هسته‌اي مي‌پيوندد و تا پايان مذاکرات و انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک، در جلسات مذاکرات هسته‌اي ايران و ١+٥ حضور دارد. وزارت امور خارجه، علت حضور او را «انجام مشورت‌ها و هماهنگي‌هاي لازم در طول مذاکرات» ذکر مي‌کند. شايع بود كه فريدون در اين مذاکرات - براي مصون‌ماندن هيئت ايراني از خطر شنود مكالمات - گزارش مذاکرات را به گويش سرخه‌اي، مستقيم به حسن روحاني اطلاع مي‌دهد؛ اما با همين حضور، منتقدان روحاني را در مخالفت خود جدي‌تر مي‌کند و صلاحيت حضور فريدون را در اين مذاکرات زير سؤال مي‌برند.
 
باران اتهام‌ها شروع مي‌شود
 
او اين روزها كمتر در كنار برادر ديده مي‌شود؛ از همان زمان حضور در دولت، اتهام دست‌داشتنش در فساد مالي از سوي چهره‌ها و رسانه‌هاي اصولگرا به سويش سرازير مي‌شود. حاميان دولت مي‌گفتند هدف از اين اتهامات، سياسي و حمله به رئيس‌جمهور است و منتقدان روحاني او را متهم مي‌کردند كه رئيس‌جمهور با حمايت از برادرش مانع از اجراي عدالت مي‌شود. جواد کريمي‌قدوسي، عضو جبهه پايداري آن زمان ادعاي عجيب ديگري را مطرح مي‌كند: «حسين فريدون در نهاد رياست‎جمهوري با تقليد صداي روحاني، خود را به‌جاي رئيس‌جمهوري معرفي کرده و دستور مي‌دهد». يا به نقل از محمدجواد ظريف گفته است: «او (ظريف) مي‌خواسته «خط قرمزهاي رهبري» را رعايت کند، اما فريدون، با آرنج به پهلوي ظريف مي‌زده و مي‌گفته «زود رد شو».
 
دامنه انتقاد به فريدون به مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد؛ 46 نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي 15 دي ١٣٩٥ در نامه‌اي به روحاني از او مي‌خواهند برادرش را به‌خاطر فساد مالي به قوه قضائيه معرفي کند؛ اما فريدون ساکت نيست و جوابيه‌اي را خطاب به علي لاريجاني، رئيس مجلس ارسال مي‌کند. يک ‌بار هم پرونده تحصيل او در مقطع دکتراي دانشگاه شهيد بهشتي از سوي نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود. اين خبر را محمدجواد ابطحي، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، در ٢٢ آذر ١٣٩٥  اعلام مي‌كند.
 
سياست بعد از فريدون
 
 حالا فريدون احضار شده و هنوز سكوت برادر درباره او نشكسته است؛ او سکوت کرده يا براي پرهيز از تنش‌آلودكردن فضاي سياسي ناگزير از سکوت است. سكوت و حمايت‌نکردن روحاني از فريدون همان چيزي است که تندروها اگرچه در ظاهر خواهانش بودند، اما به نظر نمي‌رسد برايشان واقعا خوشايند باشد. آنان به‌دنبال بازكردن جبهه‌اي تازه و افزايش تنش هستند و آرامش روحاني در برابر رسيدگي قضائي به پرونده برادرش قطعا اين فرصت را از آنان مي‌گيرد."

 



منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد