بزرگنمايي:
چه خبر - نامه جمشيد آرين جعلي بود
پيرو شکايت سازمان حفاظت محيط زيست از جمشيد آرين اصل به اتهام جعل امضاي معاون رييس جمهوري و استفاده از اوراق مجعول، راي شعبه 1170 دادگاه کيفري دو مجتمع قضايي قدس تهران در اين زمينه صادر شد که بنابه راي صادره شده، جمشيد آرين محکوم به پرداخت36 ميليون ريال جزاي نقدي و تحمل 30 ضربه شلاق شده است.
فردي به نام جمشيد آرين اولين بار در برنامه `ثريا` ، عدم موفقيت خود در توليد خودروي برقي را به نامه اي از معصومه ابتکار مرتبط دانست و برنامه مذکور سندي جعلي را به عنوان نامه معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در دولت هشتم منتشر کرد، در حالي که اين نامه کاملا جعلي بوده و هيچ گاه چنين نامه اي توسط رييس سازمان حفاظت محيط زيست امضا نشده است./پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست.
ماجرا از چه قرار بود
جمشيد آرين: نامه ابتکار جعلي نيست سخنانش جعلي است
زمستان سال گذشته بود که آلودگي هوا در کشور و به خصوص در کلان شهرها به نقطه اوج خود رسيد. اين در حالي بود که ساکنان اين شهرها دچار سوزش چشم و مشکلات تنفسي شدند و بسياري از کارشناسان توصيه مي کردند که افراد داراي بيماريهاي قلبي، ريوي، کودکان و سالمندان از تردد در فضاي باز خودداري کنند.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از فردا، زمستان سال گذشته بود که آلودگي هوا در کشور و به خصوص در کلان شهرها به نقطه اوج خود رسيد. اين در حالي بود که ساکنان اين شهرها دچار سوزش چشم و مشکلات تنفسي شدند و بسياري از کارشناسان توصيه مي کردند که افراد داراي بيماريهاي قلبي، ريوي، کودکان و سالمندان از تردد در فضاي باز خودداري کنند. مسئولان مربوطه نيز به جاي ارائه راهکار براي رفع آلودگي هوا به دنبال هياهوي سياسي و متهم کردن يک نفر بودند.
در اين ميان اتهام اصلي اين آلودگي ها، متوجه خودرو و آلايندگي هاي به وجود آمده از طريق اين وسيله نقليه بود.
بهمن 94 برنامه مستندي در رابطه با صنعت خودروي کشور به روي آنتن تلويزيون رفت و توجه بسيار از مخاطبان را به خود جلب کرد. تيم مستندسازي ثريا با موضوع آلودگي هوا شروع شد و هدفش پيدا کردن راهکار براي خارج شدن از اين معضل بود. در بخشي از اين مستند به خودرو هاي سواري شخصي با سوخت هاي فسيلي و خودروهاي جديد الکتريکي در دنيا پرداخته شد.
در بين مصاحبه هاي مستند چهره مخترعي رسانه اي شد که نامش مدتي بعد از پخش شدن اين برنامه بر سر زبان ها افتاد. جمشيد آرين مخترعي که توانسته بود خودرويي الکتريکي در داخل کشور بسازد. خودرويي با استاندارها و امکاناتي فراتر از جديدترين توليدات بزرگترين شرکت هاي خودروسازي!
نکته عجيب مستند برخورد مسئولان وقت از 15 سال پيش تا کنون با اختراع جمشيد آرين و عجيب تر از آن اظهارات خانم ابتکار با چنين اتفاق بزرگي بود! در حالي که امروز شاهد آن هستيم که در دوران رياست معصومه ابتکار تعرفه 4 درصدي براي واردات خودرو هاي الکتريکي و هيبريدي خارجي وضع شده است!
خودروهاي الکتريک اختراع جديدي نيستند اما مورد غفلت واقع شدهاند
همان روزها بود که جمشيد آرين در برنامه مستند ثريا گفت: در سال 1379 بنده به اين موضوع علاقهمندشدم چراکه يک احساس نگراني داشتم و براي آن دليل علمي نداشتم و فکر ميکردم که با اين روندي که بشر جلو ميرود که حمل و نقل بخش مهمي از اين روند تکاملي بود، مطمئنا به مشکل ميخوريم.
وي در ادامه افزود: مطالعاتي اوليه در خصوص گرمايش کره زمين و گازهاي CO2 داشتيم که باعث شد بنده براي تکميل مطالعاتم به چند کشور سفر کنم؛ يکي ديگر از برنامههايم اين بود که آشنا بشم با اينکه آيا کشورهايي مثل اروپا و آمريکا برنامههايي براي محيط زيست و دهههاي آينده دارند يا خير. بعد از آن با يک سري کنفرانس تحت عنوان EVS آشنا شدم که هرساله در يک کشور برگزار ميشد و معتبرترين کنفرانس در خصوص انرژيهاي پاک و خودروهاي الکتريکي است که بنده سعي کردهام هميشه در اين کنفرانسها يا شرکت و يا سخنراني کنم.
آرين تصريح کرد: در مطالعات اوليه متوجه شدم که خودروي الکتريک اختراع جديدي نبوده است و قبل از خودروهاي فسيلي و بنزيني اين خودروها اختراع شده بودند و حتي در دهه 1920 تعداد خودروهاي الکتريک در آمريکا بيشتر از خودروهاي بنزيني بود منتها به دلايلي مانند استخراج نفت و معايب خودروهاي الکتريک باعث شد که اين خودروها کنار بروند و تا چندسال پيش هيچ سياستگذاري به اين تکنولوژي علاقهاي نشان نداده بود و اين دليلي بود که من را مجاب کرد تا به اين تکنولوژي روي بياورم.
علت بي توجهي نسبت به خودروهاي جمشيد آرين چه بود؟
حدود 15 سال پيش بود که روساي جمهوري مانند هوگوچاوز و بشار اسد سوار خودروي توليد شده توسط جمشيد آرين مي شدند. اما اين سوال پيش مي آيد که چطور فردي در ايران و 15 سال قبل به چنين فناوري اي مي رسد اما با وجود نامه نگاري با مسئولان دولت هشتم از اين طرح استقبالي نمي شود؟ در حالي که امروز به جاي واردات اين خودروها براي مبارزه با آلودگي هوا مي توانستيم صادر کننده آن باشيم!
او در خصوص دستور رئيسجمهور نهم در حمايت از اين اختراع و ساخت صد دستگاه از آن ميگويد: رييس جمهور به جاي اينکه مثل سايرين بنويسند موضوع بررسي شود، براي اولين بار نوشته بود که براي طرح ايشان و توليد 100 خودوري الکتريک فلان مبلغ پرداخت شود که البته اين دستور هم انجام نشد و در پيچ و خم هاي اداري گم شد! ما حقيقتا نميدانستيم از کجا ضربه ميخوريم؛ ما همه معاونان رئيس جمهور به جز خود رئيس جمهور را ملاقات ميکرديم و حتي رئيس جمهور به معاونانش تاکيد ميکرد که طرحي مهمتر از اين نداريم اما بازهم کار به جايي نميرسيد. و ما نميدانستيم چرا تا اينکه کسي به ما نام يک خودروساز بزرگ را گفت که به خاطر منافعش کارشکني ميکرده است!
جمشيد آرين معتقد است که عدم توجه به اين خودروها به دليل به خطر افتادن منافع اشخاص بوده و نه منافع مردم. زيرا که کشورمان با وجود اين تکنولوژي مي توانست به خودکفايي برسد. او ميگويد به من گفتند براي سرمايهگذاري بايد ابتدا ايرادات آن را رفع کنم. ايراداتي که پس از صد سال هنوز شرکتهاي بزرگ دنيا هم نتوانستهاند آنها را مرتفع نمايند.
اين پژوهشگر صنعت خودرو گفت: تمام قطعات اين خودرو را هم در کارخانه خودمان ساختيم يعني پلتفرم (که اين همه مسئولين ما ميگويند ما پلتفرم درست ميکنيم درصورتيکه چينيها اين کار را براي ما انجام ميدهند) و طراحي براي خودمان بود، خودرويي که ساختيم شبيه هيچ خودروي ديگري نبود.
پاسخ دو خطي خانم ابتکار؛ خودروهاي الکتريک هيچگونه آيندهاي ندارند!
سال 1381 بود که جمشيد آرين نامه اي را به سازمان محيط زيست ارسال کرد و در آن اين خودرو و کارايي آن را معرفي کرده بود. در پاسخ به اين نامه معصومه ابتکار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست بدون هيچ تقدير و تشکري از اين مخترع در دو خط نوشت: اين نامه، نامهاي است که در جواب مکاتبات آقاي آرين و بعنوان يک محقق و مخترع داده شده است؛ «به اطلاع ميرساند که خودروهاي الکتريک به دليل وزن زياد باتريها هيچگونه آيندهاي ندارند»!
نامه جمشيد آرين
پاسخ ابتکار به نامه جمشيد آرين
در واقع معصومه ابتکار خودروهاي الکتريکي را بدون آينده دانست. در حالي که امروز در حال واردات ماشينهاي هيبريدي خارجي از ژاپن و فرانسه هستيم و دقيقا همان چيزي که گفته بودند نتيجه نميدهد را وارد کشور ميکنيم!
واردات خودروي الکتريکي
ابتکار: نامه جمشيد آرين جعلي است!!!
به تازگي ولي رئيس سازمان محيط زيست، چنين نامهاي را جعلي خوانده است.
در کانال تلگرامي معصومه ابتکار آمده: «نامه منسوب به اينجانب جعلي است و از جاعلان آن شکايت کرده و موضوع را مورد پيگيري قرار خواهم داد. در اين نامه نهتنها امضا کاملا جعلي و غير واقعي است، بلکه ادبيات نامه و عنوان به کار رفته براي امضاکننده نيز سابقه نداشته است.
متاسفانه مدتي است فردي به نام جمشيد آرين مدعي ساخت خودروي برقي با دروغپراکني و جوسازي سعي در بازار گرمي براي خود دارد که موضوع از سوي معاونت محيط زيست انساني سازمان پاسخ گفته شده است.
خودروي ادعايي وي در سال 1381 قديميترين فنآوري توليد خوروي برقي بوده و به دليل استفاده از تعداد زياد باطري سربي نهتنها براي شهري مثل تهران با شيبهاي تند قابليت استفاده نداشت، بلکه به طور کل محدوديت زيادي داشت. در آن سالها خودروسازاني چون سايپا هم اقدام به توليد خودرو برقي کردند ولي به دليل تکنولوژي ابتدايي، مورد توجه قرار نگرفت.»
در بخش ديگري از اين پيام نوشته شده: «متاسفانه گروهي نيز ناآگاهانه اسير اين جوسازيها ميشوند که از جمله برنامه ثريا در سيما است. اين برنامه متاسفانه نامه جعلي مورد بحث را نشان داده که در صورت عدم جبران آن مورد پيگيري حقوقي قرار خواهد گرفت. اين سؤال هم باقيست که اگر در سال 81 به مدعي مورد بحث پاسخ منفي داده شده چرا در دولتهاي نهم و دهم با ثروتي که در دسترس بوده از وي حمايت نشده و حالا بعد از 14 سال يادشان افتاده است؟
در هر حال جاعلان اين نامه و منتشر کنندگان آن مورد پيگيرد قانوني قرار خواهند گرفت.»
جمشيد آرين: خانم ابتکار حرفش جعلي است نه نامه اش
اين در حالي است که جمشيد آرين در گفتگو با خبرنگار «فردا» و در واکنش به حرف هاي ابتکار مي گويد: ايشان در اينستاگرام به صورت غير حرفه اي به من توهين کرده اند و قصد داشتند تا افکار عمومي را به جاي ديگر ببرد تا اصل مطلب را پنهان کند اما من با مستندات در 5 صفحه که هم فايل text و هم فايل pdf در کانال تلگرامي من موجود است منتشر کرده ام. در واقع بايد بگويم که اين خانم ابتکار است که حرفش جعلي است و نه نامه اش. و بايد به ايشان بگويم در رابطه با مسائل علمي بايد با مستندات سخن بگوييم و سوابق علمي را در همان زمان مقايسه کنيم.
جمشيد آرين مي گويد: 14 سال پيش با خودروي آريانا 792 از زيبا کنار به ميدان شهرداري رشت، استانداري، اداره صنايع رفتيم و برگشتيم يعني حدود 110 کيلومتر رانندگي کرديم و اين رکوردي بود که ما 14 سال پيش ثبت کرديم. اين کار معمولي اي نيست! اما چرا کسي از توليد اين خودرو حمايت نکرد؟! به نظر من منافع شخصي در ميان است و موجب اين اقدامات عجيب مي شود. وقتي که روزانه در کشور ما 75 ميليون ليتر بنزين مصرف مي شود و بر اساس آمار روزانه 28 ميليون ليتر بيش از حد در حال استفاده است، قطعا آلودگي هوا به مردم آسيب مي زند.
اين مخترع خودروي هوشمند الکتريکي ادامه مي دهد: در ايران خودرو فقط و فقط مونتاژ مي شود اما کار من مونتاژ نبود! من در همان سال 1381 گفته بودم که اگر ما وارد آينده الکتريکي بشويم 2 الي 3 سال ديگر به بقيه کشورها خواهيم رسيد. اما کسي اين حرف مرا جدي نگرفت.
آرين در پايان مي گويد: ديروز دهمين روز اعتصاب غذاي من بود که اعلام کرده بودم، من براي رسيدن به اهدافم که پيشرفت کشور و رفع معضل آلودگي هواست، تلاش خواهم کرد و با وجود اينکه 5 بار ممنوع الخروج و حتي تبديل به مرگ شدم، به راهم ادامه مي دهم.
چند اختراع و محصول مرا مي خواهيد ببينيد تا مجبور شويد باور کنيد؟؟
حسن شمشادي، با انتشار پستي در صفحه اينستاگرام خود صحبت هاي «جمشيد آرين اصل» مخترع اولين خودروي هوشمند الکتريکي جهان (آريانا 792) را منتشر کرد و نوشت:
از نامه جمشيد آرين به معصومه ابتکار تا جعلي خواندن پاسخ آن/ خودرويي که 15 سال پيش از اختراع آن استقبال نشد حالا وارداتي شده است!/ به داد مبتکران و مخترعان کشور برسيد
«جمشيد ارين اصل مخترع و مبتكر مي گويد: من بيش از هفتاد هزار ساعت فقط طي پانزده سال از سي و هفت سال گذشته، تحقيق و کار در زمينه سيستم هاي حمل و نقل و انرژي هاي پاک کردم نه براي چشمان کور و نه براي چشمان حسود و نه براي چشمان ديگران!!
من براي مردم خود و براي رهبري انجام وظيفه کردم ، حالا که زنده ام و هزاران سند معتبر دارم مرا تهديد و تخريب ميکنيد لابد مثلا چشم فرو بستم آنوقت ....
چهارده سال پيش، اولين خودروي هوشمند الکتريک جهان آريانا 792 در پيست مسابقات اتومبيل راني فورمولا وان به سرعت 120 کيلومتر در ساعت رسيد، طراحي، مهندسي، پلتفرم با چهار ثبت اختراع ساخت ايران که توسط مافيايي خودرو از کشور بيرون انداخته شد تا امروز بدنبال واردات محصولات مشابه و حتي بامشخصات پايين تر شوند.
دوازده سال پيش خودروي هوشمند الکتريک آريانا 800 در ملبورن استراليا با حداکثر سرعت 200 کيلومتر در ساعت به حركت درآمد . شبکه تلويزيوني sbs استراليا پس از بررسي و اطمينان از اصالت اختراع و محصول اعلام کرد اولين خودروي هوشمند الکتريک جهان توسط جمشيد آرين اختراع و توليد شده است .
منبع:پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست/ فردا