آخرین اخبار

بعد از خوردن تخم مرغ اين 12 اتفاق در بدنتان مي افتد تغذيه

بعد از خوردن تخم مرغ اين 12 اتفاق در بدنتان مي افتد

  بزرگنمايي:

چه خبر - فوايد تخم مرغ براي بدن

تخم مرغ مي تواند ساده ترين، ارزان ترين و همه کاره ترين روش براي بالا بردن پروتئين دريافتي شما باشد.علاه بر اين که به راحتي مقدار پروتئين روزانه شما را بالا مي برد – هر تخم مرغ با داشتن 85 کالري، 7 گرم پروتئين عضله ساز دارد – ضمن اين که سلامتي شما را هم بهبود مي بخشد. تخم مرغ سرشار از اسيدهاي آمينه، آنتي اکسيدان ها و آهن است. فقط به دنبال سفيده تخم مرغ نباشيد، زرده تخم مرغ داراي ماده اي مغذي به نام کولين choline است که با چربي مبارزه مي کند بنابراين مصرف تخم مرغ کامل به خوش فرم شدن بدنتان کمک مي کند.

هنگام خريد تخم مرغ به برچسب آن توجه داشته باشيد. تا جايي که امکان دارد از انواع ارگانيک آن خريداري نماييد. زيرا تخم مرغ هاي ارگانيک توسط USDA* تاييد شده اند و فاقد آنتي بيوتيک، واکسن و هورمون هستند. از نظر رنگ که بستگي به تمايل خودتان دارد. به گفته دکتر مولي مورگان Molly Morgan، عضو هيات مديره متخصصين ورزشي در نيويورک، تفاوت رنگ تخم مرغ ها فقط به خاطر تفاوت نژاد مرغ هاست در حالي که همه ارزش غذايي يکساني دارند. در ادامه مقاله 12 اثر باورنکردني که تخم مرغ روي بدن انسان مي گذارد را مي خوانيد:

*United States Department of Agriculture (USDA): وزارت کشاورزي ايالات متحده

 

1. با خوردن تخم مرغ سيستم ايمني خود را تقويت مي کنيد

1. با خوردن تخم مرغ سيستم ايمني خود را تقويت مي کنيد1. با خوردن تخم مرغ سيستم ايمني خود را تقويت مي کنيد

اگر نمي خواهيد گرفتار عفونت، ويروس و بيماري ها شويد، به رژيم روزانه تان 1 يا 2 عدد تخم مرغ اضافه کنيد. يک عدد تخم مرغ بزرگ تقريبا حاوي يک چهارم ( 22 درصد) سلنيوم selenium مورد نياز بدن است، يک ماده مغذي که به حمايت از سيستم ايمني بدنتان کمک کرده و هورمون هاي تيروئيد را تنظيم مي کند. بچه ها به خصوص بايد تخم مرغ بخورند. اگر کودکان و نوجوانان سلنيوم کافي به بدنشان نرسد، ممکن است به بيماري کشان Keshan و کاشين بک Kashin-Beck مبتلا شوند. دو بيماري اي که به دليل کمبود سلنيوم به آن مبتلا مي شوند و مي تواند روي قلب، استخوان ها و مفاصل تاثير بگذارد.

 

2. با خوردن تخم مرغ ميزان کلسترول تان را بهبود مي بخشيد

2. با خوردن تخم مرغ ميزان کلسترولتان را بهبود مي بخشيد2. با خوردن تخم مرغ ميزان کلسترولتان را بهبود مي بخشيد

سه نظريه در مورد کلسترول وجود دارد که تقريبا همه مي دانند:

1. کلسترول بالا چيز بدي است.2. انواع خوب و بد کلسترول وجود دارد.3. تخم مرغ حاوي مقادير زيادي کلسترول است.

پزشکان عموما بيشتر نگران نسبت کلسترول خوب HDL به کلسترول بد LDL هستند. يک تخ مرغ بزگ حاوي 212 ميلي گرم کلسترول است ولي به اين معنا نيست که تخم مرغ کلسترول بد خون را بالا مي برد. بدن به طور مدام در حال توليد کلسترول است و شواهد بسيار زيادي وجود دارد که تخم مرغ در واقع مي تواند اثر کلي کلسترول در بدن را بهبود بخشد. چگونه؟ به نظر مي رسد که تخم مرغ ميزان کلسترول خوب HDL را افزايش داده در حاليکه تنها اندازه ذرات کلسترول بد LDL (هرچه کلسترول هاي LDL بزرگتر باشند بي خطر تر هستند) را افزايش مي دهد.

 

3. با خوردن تخم مرغ خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهيد

3. با خوردن تخم مرغ خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهيد3. با خوردن تخم مرغ خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهيد

کلسترول LDL به عنوان کلسترول بد شناخته مي شود چون ذرات LDL مولکول هاي چربي خود را به ديواره هاي شريان ها منتقل کرده و سبب بروز تصلب شرائين atherosclerosis مي شوند. (در عوض ذرات HDL مولکول هاي چربي را از ديواره شريان ها حذف مي کنند.) ولي تمام ذرات LDL يک اندازه نيستند و تفاوت زيادي در اندازه انواع آن ها وجود دارد. مسلما هر چه بزرگ تر باشند بهتر است – مطالعات زيادي نشان داده اند که خطر ابتلا به بيماري قلبي  در افرادي که عمدتا ذرات متراکم و کوچک LDL دارند نسبت به افرادي که اغلب ذرات بزرگ LDL دارند بيشتر است. نکته جالب اينجاست که حتي اگر تخم مرغ کلسترول LDL را در برخي افراد بالا ببرد، مطالعات نشان داده اند که در واقع  ذرات LDL کوچک و متراکم، بزرگ مي شوند و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي کاهش پيدا مي کند.

 

4. با خوردن تخم مرغ انرژي بيشتري براي فعاليت خواهيد داشت

4. با خوردن تخم مرغ انرژي بيشتري براي فعاليت خواهيد داشت4. با خوردن تخم مرغ انرژي بيشتري براي فعاليت خواهيد داشت

فقط يک عدد تخم مرغ حاوي 15 درصد ويتامين B2 يا ريبوفلاوين riboflavin مورد نياز بدن است. ويتامين B2 فقط يکي از 8 ويتامين گروه B است که به تبديل غذا به سوخت در بدن کمک مي کنند که به نوبه خود براي توليد انرژي ضروري هستند. 

 

5. با خوردن تخم مرغ پوست و موي خود را تقويت مي کنيد

5. با خوردن تخم مرغ پوست و موي خود را تقويت مي کنيد5. با خوردن تخم مرغ پوست و موي خود را تقويت مي کنيد

ويتامين B کمپلکس براي سلامت پوست، مو، چشم و کبد لازم است. ( تخم مرغ علاوه بر ويتامين B2 سرشار از ويتامين B5 و B12 است. ) همچنين به تضمين عملکرد مناسب سيستم عصبي کمک مي کنند. 

 

6.با خوردن تخم مرغ از مغزتان محافظت مي کنيد

6.با خوردن تخم مرغ از مغزتان محافظت مي کنيد6.با خوردن تخم مرغ از مغزتان محافظت مي کنيد

تخم مرغ غذاي مغز است. بخش عمده آن به خاطر ماده اي مغذي به نام کولين choline است که يکي از اجزاء غشاي سلولي بوده و براي سنتز استيل کولين acetylcholine که يک انتقال دهنده عصبي است، لازم است. مطالعات نشان داده اند که کمبود کولين با اختلالات عصبي و عملکرد شناختي مرتبط است. طبق نظر سنجي رژيم غذايي که انجام شده، در کمال تعجب بيش از 90 درصد آمريکايي ها مقدار کولين کمتري از نياز روزانه شان مصرف مي کند.

 

7. با خوردن تخم مرغ زندگيتان را حفظ مي کنيد

7. با خوردن تخم مرغ زندگيتان را حفظ مي کنيد7. با خوردن تخم مرغ زندگيتان را حفظ مي کنيد

يکي از کارهاي کمتر شناخته شده شگفت انگيزي که بدن انجام مي دهد: اين است که مي تواند 11 اسيد آمينه اي که براي حفظ حيات ضروري است را بسازد. مساله اينجاست که بدن شما به 20 اسيد آمينه ضروري نياز دارد. حدس بزنيد 9 اسيد آمينه ديگر را از کجا مي توانيد پيدا کنيد؟ درست حدس زديد با تخم مرغ. فقدان اين 9 اسيد آمينه مي تواند منجز به از بين رفتن عضلات، کاهش واکنش ايمني، ضعف، خستگي و تغيير در بافت پوست و مو شود.

 

8.با خوردن تخم مرغ استرس و اضطراب کمتري خواهيد داشت

8.با خوردن تخم مرغ استرس و اضطراب کمتري خواهيد داشت8.با خوردن تخم مرغ استرس و اضطراب کمتري خواهيد داشت

اگر دچار کمبود 9 اسيد آمينه اي که در تخم مرغ موجودند بشويد، مي تواند اثرات ذهني روي شما داشته باشد. يک مطالعه که در سال 2004 در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد نشان داد که چگونه مکمل غذايي ليزين lysine* اضافه شده به رژيم غذايي افراد موجب کاهش شديد اضطراب و استرس مي شود، که احتمالا به خاطر تعديل سروتونين serotonin*در سيستم عصبي است.

* ليزين: يک اسيد آمينه اساسي است که جزء بيشتر پروتئين ها است.

*سروتونين: يک ترکيب موجود در پلاکت خون و سرم است که عروق خوني را مختل مي کند و به عنوان يک انتقال دهنده عصبي عمل مي کند.

 

9. با خوردن تخم مرغ از چشمانتان محافظت مي کنيد

9. با خوردن تخم مرغ از چشمانتان محافظت مي کنيد9. با خوردن تخم مرغ از چشمانتان محافظت مي کنيد

دو آنتي اکسيدان موجود در تخم مرغ – لوتئين lutein و زاکسنتين zeaxanthin  - اثرات محافظتي قوي روي چشم ها دارند. اين دو آنتي اکسيدان را در بسته بندي هاي سفيده تخم مرغ هم زده پيدا نخواهيد کرد. اين دو اسيد آميه فقط در زرده تخم مرغ وجود دارند. اين دو آنتي اکسيدان به طور قابل توجهي خطر ابتلا به دژنراسيون ماکولا macular degeneration ( تباهي لکه زرد ) و آب مرواريد را که يکي از دلايل اصلي اختلال بينايي و نابينايي در سالمندان است را کاهش مي دهند.در يک مطالعه که در مجله آمريکايي تغذيه باليني منتشر شده، شرکت کنندگاني که روزانه 1.3 زرده تخم مرغ به مدت چهار و نيم هفته مصرف کرده بودند شاهد افزايش سطح زاکسانتين خونشان به ميزان 114 – 142 درصد و لوتئين 28 – 50 درصد بوده اند!

 

10. با خوردن تخم مرغ استخوان ها و دندان هايتان را بهبود مي بخشيد

10. با خوردن تخم مرغ شما استخوان ها و دندان هايتان را بهبود مي بخشيد10. با خوردن تخم مرغ شما استخوان ها و دندان هايتان را بهبود مي بخشيد

تخم مرغ يکي از معدود منابع طبيعي ويتامين D است که براي سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها مهم است. که به خاطر کمک آن به جذب کلسيم است. ( ضمن اين که کلسيم براي سلامت قلب، روده بزرگ و متابولسيم نيز اهميت دارد.)

 

11. با خوردن تخم مرغ زودتر احساس سيري مي کنيد و کمتر مي خوريد

11. با خوردن تخم مرغ زودتر احساس سيري مي کنيد و کمتر مي خوريد11. با خوردن تخم مرغ زودتر احساس سيري مي کنيد و کمتر مي خوريد

تخم مرغ به قدري منبع خوب و با کيفيتي از پروتئين با کيفيت است که همه، ديگر منابع پروتئينن را با آن مي سنجند. ( تخم مرغ نمره کامل 100 را بدست آورده است. ) مطالعات بسياري تاثير خوراکي هاي با پروتئين بالا را روي اشتها نشان داده اند که به سادگي باعث سيري زودتر شما مي شوند. ممکن است تعجب نکنيد اگر بدانيد که تخم مرغ بالاترين رتبه را در مقياسي به نام شاخص سيري Satiety Index بدست آورده است، مقياسي که نشان مي دهد خوراکي ها چقدر در احساس سيري و پري نقش دارند.

 

12.با خوردن تخم مرغ چربي از دست مي دهيد

12.با خوردن تخم مرغ چربي از دست مي دهيد12.با خوردن تخم مرغ چربي از دست مي دهيد

به دليل قدرت سيرکنندگي، تخم مرغ باعث کاهش چربي مي شود. يک مطالعه در اين زمينه نتايج قابل توجهي ارائه داده است: طي يک دوره 8 هفته اي، افراد صبحانه اي شامل تخم مرغ يا نان شيريني با کالري مشابه مصرف نمودند. گروهي که تخم مرغ خورده بودند بيش از 65 درصد وزن بيشتر و 16 درصد چربي بيشتر نسبت به گروه ديگر از دست داده بودند و کاهش چشمگير 61 درصدي BMI  و 34 درصدي دور کمر را تجربه نمودند.



seemorhg.com/health
منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها